Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 17:56:28 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Falco start niet  (gelezen 7450 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Gepost op: December 26, 2011, 11:17:58 »

Zoals de TT aangeeft, mijn falco start niet meer...

Had de motor een week daarvoor zonder problemen terug in de schuur gezet na een eindje rijden, maar een week later mooi niet meer starten.

Ben begonnen met wat onderhoud, heb de olie vervangen, accu aan de lader gehad (is nog goed) de bougies vervangen, en het luchtfilterhuis en filter schoongemaakt.
De motor geeft afentoe een plof of 2 als ik het contact aan en uit zet, en bij een vol-gas start zijn dit een paar ploffen meer, maar daarna niet veel meer....

Is er een valsensor aanwezig op de motor, of bekende sensoren die stuk gaan, of de boordcomputer?

Wanneer ik de benzineleiding loskoppel en het contact omzet, komt er benzine door de leiding van de carburateur richting de tank toe, is dit correct?

Gelogd
denish41
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.168


Netherlands Antilles
« Antwoord #1 Gepost op: December 26, 2011, 13:24:40 »



Bij de RSV zit in de linker airduct een luchtsensor (?). Weet niet of dat bij de Falco ook zo is, maar die ben ik wel eens vergeten aan te sluiten en dat gaf bij mij dezelfde soort plofjes. Is een messing kleurig staafje met groene stekker. Probeer die eens.


Gelogd

Het gaat niet om de grootte van de ploeg maar om het vertoeven op de akker
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: December 26, 2011, 14:05:51 »

Even diagnose stekkers verbinden, dan kun de belangrijkste sensoren controleren, krukas sensor, nokkenas, bougies
« Laatste verandering: December 26, 2011, 14:08:30 door dennis » Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: December 27, 2011, 14:26:22 »

Zoekfunctie is er niet voor niets  Wink

zoekterm : "start niet" en je hebt voor een jaar leeswerk adviezen en mogelijke oplossingen.
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: December 27, 2011, 19:25:28 »

Meest voor de handliggend
sensor stekker slecht contact of niet teruggeplaatst.

Ga ff  na wat je allemaal hebt losgehad
kan oa ook een bougie kap zijn >> met 1 pit start ie echt niet
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: December 27, 2011, 22:34:01 »

Sensor stekker van lucht inlaat gechecked (zit bij de Falco rechts)
En heb de Search uiteraard gebruikt.

Ben nu alleen nog verder bij af, hij doet nu helemaal niks meer 
Accu is goed en opgeladen, heb een 2e accu maar doet ook helemaal niks, geen benzinepomp, klikjes of dashboard wat aan gaat.

Ik vermoed de boordcomputer... deze is al eens losgeschroefd, en bevat een chip waarop RSV demo staat?

Kan iemand me vertellen wat de motor doet met een defecte/niet aangesloten boordcomputer?

Morgenavond ga ik weer verder met controleren, heb nu bijna alle stekkers los liggen.
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: December 27, 2011, 23:06:39 »

Heb je een alarm op de falco ?

Deze kan ook narigheid geven .
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: December 28, 2011, 10:02:51 »

Ik heb een keer een kapotte eprom gehad,

Met het starten rare plofjes, als het ware tussen de slagen van het blok door, heel vreemd

Ik weet niet meer zeker of mijn brandstofpomp ging lopen, maar m'n dash deed het zeker wel. (Heb je alle (hoofd)zekeringen gecontroleerd)

En is er met de ecu loshalen een ESD polsbandje gebruikt? Het schijnt dat een eprom kan bij aanraking al kapot gaan.

Anders toch even de ecu uitwissen met goed exemplaar, misschien kun je er hier op het forum één lenen van iemand die in de buurt woont.

Succes
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: December 28, 2011, 18:32:27 »

Bedankt voor de antwoorden tot zover !



Zo ziet de ECU er van binnen uit, en de EPROM is denk ik door de vorige eigenaar vervangen.
Heb hier ook 2/3 maanden probleemloos mee gereden.


Voor zover bekend is er geen alarm bezig.
De valsensor heb ik ook ontdekt denk ik, zit gemonteerd bij de accu?

Zekeringen die ik tot nu toe heb gevonden zijn de 2 hoofdzekeringen bij de accu
En de zekeringen en relais naast het klokkenpaneel, zie ik er nog meer over het hoofd?

Vindt het heel apart dat hij nergens meer op reageert, ik ga zo weer even verder met zoeken.

Iemand die kan bevestigen of het dashboard reactie moet geven zonder ECU?

 
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: December 28, 2011, 19:45:19 »


Is er een valsensor aanwezig op de motor, of bekende sensoren die stuk gaan, of de boordcomputer?


Ja, er is een valsensor aanwezig, onder het zadel, maar die geeft een "No Start" in het display terwijl je start. Dit krijg je overigens ook te zien als je langer dan 30 sec (of zoiets) aan het doorstarten bent. Sensoren die kapot gaan waardoor een motor niet meer loopt komt nooit voor, althans, ik heb er nooit iets over gelezen en het is me op beide fietsen die ik heb nooit overkomen. De ECU al helemaal niet. Een eprom wil wel eens kapot gaan als je hem verkeerd moteert, maar dan loopt hij gewoon niet, en ploft hij ook niet. In een eprom staat buiten de fuelmapping ook de complete software voor de ECU. Als je eprom knalt is je fiets hersendood, hij zal nooit de indruk geven te willen starten door te knallen of te ploffen.

Er klapt wel eens een bobine, maar dat geeft het dashboard aan met een EFI melding. Na het aansluiten van de diagnose stekkers krijg je dan een storingscode terug. Dit geldt trouwens ook voor alle sensoren die erop zitten. Buiten dat er wel eens een kapot gaat, je hebt er 4, voor elke bougie 1. Hij loopt ook op 3 pitten ipv 4. Als er ineens 3 bobines uitbranden zou ik staatsloten gaan kopen.


Wanneer ik de benzineleiding loskoppel en het contact omzet, komt er benzine door de leiding van de carburateur richting de tank toe, is dit correct?


Dit klopt. Er zit een overdrukventiel op de Throttle body die de druk in de brandstofgallerij constant houdt. De pomp levert veel meer dan de throttle body kan verwerken, dus wat je ziet is de overtollige brandstof die via de retour wordt afgevoerd.

Als je startmotor goed rond gaat, en je accu is zeker te weten goed, dan is het enige wat ik nu kan verzinnen een verzopen blok. Pas met mijn Tuono/RSV ook weer gehad. 1x een hik en daarna niks meer. Een nacht laten staan heeft vaak geen zit. Ik heb het met mijn Falco ook wel eens gehad, en na een nacht staan nog steeds geen kik. Tot ik na 2 dagen met het gas vol open 5 a 6 seconden doorgestart heb waarna het ding met een hoop gehoest tot leven kwam. Daarna heb ik het met mijn Falco nooit meer gehad.

Zo solide als alle rommel is, zo hardnekkig kan het kreng verzopen zijn. Weet bijna zeker dat het bij jouw ook het geval is.


Iemand die kan bevestigen of het dashboard reactie moet geven zonder ECU?


Ik denk het niet. Het dashboard wordt vanuit de ECU gevoed. Het oude type RSV (en falco) loopt ook zonder dashboard. Het nieuwe type kan dit niet. Bij de laatste vind er comminucatie tussen de 2 plaats. Bij de oude vertelt het dashboard wat hem door de ECU wordt ingegeven. Zonder de ECU kan het dashboard bij het oude type eigenlijk niet veel.
« Laatste verandering: December 28, 2011, 19:52:27 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: December 28, 2011, 21:26:25 »

.

Ben nu alleen nog verder bij af, hij doet nu helemaal niks meer 
Accu is goed en opgeladen, heb een 2e accu maar doet ook helemaal niks, geen benzinepomp, klikjes of dashboard wat aan gaat.


Verzopen? zou kunnen, maar de rest van de storingen dan??
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
AlfaTony
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 118


Italy
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: December 28, 2011, 21:56:06 »

Een defect startrelais misschien, of
de startonderbreker in de standaard.

Was bij mij in ieder geval wel de oorzaak,
dat de Falco niet wilde starten.
Gelogd

Aprilia SL1000 Falco
Aprilia Pegaso 650
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: December 28, 2011, 22:05:52 »

.

Ben nu alleen nog verder bij af, hij doet nu helemaal niks meer  
Accu is goed en opgeladen, heb een 2e accu maar doet ook helemaal niks, geen benzinepomp, klikjes of dashboard wat aan gaat.


Verzopen? zou kunnen, maar de rest van de storingen dan??
Ja, dit vindt ik dus zo raar.... heb de accu eruit gehad en na het terugplaatsen doet ie helemaal niks meer.
Normaal reageert m'n toerenteller bij het aansluiten van de accu maar zelfs dat doet ie niet meer, ook op contact reageert ie niet..
Heb alles nagelopen, maar begin een beetje radeloos te worden.

Morgen nog eens het contactslot nakijken, alhoewel ik niet denk dat het daar aan ligt....

*Oja, en beide 30a zekeringen zijn goed, en heb ze doorgemeten, dus deze zijn niet stuk.
Gelogd
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: December 28, 2011, 22:17:50 »

Misschien een massa probleem?
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: December 28, 2011, 22:18:44 »

Aha  accu eruit gehad.
Mogelijk een slechte verbinding of kabel breuk.  
Bijvoorbeeld een slechte massa (min). of de + en -  verkeerd om Huh
Als niets het meer doet >>>  toch de basis bedrading ff na lopen of testen.

Accu toch wel goed opgeladen , + en - correct aangesloten gehad.
Als dit verkeerd is gegaan , KAN je de accu "omgepoold"hebben.  
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Lidl heeft weer motorkleding in de aanbieding! « 1 2 3 4 » 2 Fast 2 See 50 45269 Laatste bericht Mei 13, 2011, 14:47:47
door Silke
ARA circuitrijvaardigheidstraining 2 september 2013 op Folembray!! « 1 2 3 4 5 » FastJ 68 23488 Laatste bericht Juli 29, 2013, 16:04:20
door Mille Merckel
Deelname ARA rijvaardigheidstraining 10 september 2012 « 1 2 ... 18 19 » FastJ 282 73123 Laatste bericht Oktober 04, 2012, 21:02:14
door Brontolo
autoscout 24 arius 14 15289 Laatste bericht Januari 27, 2013, 10:40:46
door rsvfrank
eindelijk stel ik mij even voor... Dierick 10 5209 Laatste bericht Januari 28, 2012, 16:40:07
door Dierick

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!