Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 20, 2024, 01:13:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Startmotor of starterkrans  (gelezen 9535 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Gepost op: Januari 10, 2012, 22:27:24 »

van het ene probleem, direct naar de volgende....

Ik voelde hem al aankomen, maar wanneer ik de motor start maakt het motorblok enge geluid.
Lijkt een beetje op poetsende tandjes (net zoals bij een auto in z'n achteruit) maar dan een stuk scheller.

Nou heb ik de search al gebruikt, maar kon er niet helemaal uit komen of dit wordt veroorzaakt door de startmotor of de starterkrans.

Ik ga morgen iniedergeval opzoek naar een M22 bout.
Gelogd
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Januari 10, 2012, 22:33:27 »

Ik denk eerder aan de startkoppeling.
Gelogd
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Januari 10, 2012, 22:40:01 »

Uhh ja, die bedoel ik. Wink
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #3 Gepost op: Januari 10, 2012, 22:48:39 »

Waarom die bout?
En ik gok op de starterkrans. Volgens mij had Timfiz hier een goede vervanger voor in de vorm van een Fireblade starterkrans die veull goedkoper is  Wink
Gelogd
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Januari 10, 2012, 22:53:52 »

Die van de Fireblade had ik gelezen, even zien waar ik die "goedkoop" kan scoren.

Die bout ga ik nodig hebben om het vliegwiel te verwijderen.
Gelogd
Jeroen_Sp
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 231

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 11, 2012, 08:58:44 »

Belangrijkste is het vliegwiel goed heet te stoken! Die loc-tite waar deze mee vast is gezet verbreekt verbinding boven een bepaalde (hoge) temperatuur.
Kan je helemaal niet meer starten of maakt ie het geluid alleen af en toe?
Gelogd
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Januari 11, 2012, 10:00:12 »

Het is nu heel erg, en krijg 'm bijna niet aan de praat.
Je hoort telkens dat schrapende geluid.

Krijg ik hem met een verfstripper warm genoeg?
Gelogd
Jeroen_Sp
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 231

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Januari 11, 2012, 12:15:51 »

Even uit me hoofd moet je naar iets boven de 200 graden, dan gaat een verfstripper niet werken.


Kijk ook eens naar onderstaande website, daar kan je veel info uit halen. Gewoon even het hele topic doorlezen.
Startkoppeling van KTM halen en pakkingen etc bij de BMW dealer. Dat scheelt je veel geld

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?239085-How-to-replace-your-sprag-clutch

Ik heb eens ergens gelezen dat er in de originele AGIP olie een toevoeging zit voor de spragclutch te smeren, een toevoeging welke andere olieen niet hebben. Helaas kan ik die site niet meer vinden. Is er hier over dit idee meer bekend?
« Laatste verandering: Januari 11, 2012, 12:17:35 door Jeroen_Sp » Gelogd
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Januari 11, 2012, 13:07:45 »

Dan gaan we wat anders verzinnen..

Site van ApriliaForum had ik gevonden, maar ik zal 'm nog eens helemaal doornemen.

Ik heb, voordat het probleem erger werd, mijn olie vervangen voor nieuwe 5W40 van Agip... maar ik denk niet dat dit het probleem veroorzaakt (nieuwere olie= wel dikker)

 
Gelogd
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Januari 11, 2012, 13:17:47 »

Die 5w40 olie kun je weggooien. Niet alleen omdat het niet de juiste olie is (achter de w moet toch echt 50 of zelfs 60 zijn), maar met name omdat je olie waarschijnlijk vervuild is met metaaldeeltjes van je versleten (edit: en nu dus kapotte) startkoppeling.
« Laatste verandering: Januari 11, 2012, 13:28:05 door Bart-Jan » Gelogd

ride the lightning!
Jeroen_Sp
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 231

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Januari 11, 2012, 13:25:24 »

(nieuwere olie= wel dikker)

Als je nieuwe olie dikker is dan was de vorige al helemaal niet goed! Er moet minimaal 50 in. Misschien heb je de oorzaak nu al gevonden.
Gelogd
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Januari 11, 2012, 14:42:23 »

Excuses, de vernieuwde olie is 15W-50.

Bij het uit laten van de olie was deze nog bijna nieuw, ook de magneet was nog schoon.
Gelogd
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Januari 11, 2012, 15:52:04 »

Je moet straks maar even kijken naar je startkoppeling en alles wat daarmee in aanraking komt. Ziet dat er niet zo raar uit dan olie hergebruiken. Als alleen het veertje om de gewichtjes in de startkoppeling niet goed meer is kan hij trouwens al dit soort problemen veroorzaken. Er zijn er die het veertje iets inkorten, weer in elkaar draaien en vrolijk verder rijden.
Gelogd

ride the lightning!
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Januari 11, 2012, 16:34:00 »

We zullen zien.

De bout die ik net gescoord heb, blijkt niet het goede spoed te hebben, heb ik weer... Sad
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Januari 11, 2012, 20:31:06 »

ik heb een aantal keer die startkoppeling vervangen, ook genoeg over geschreven, gebruik hiervoor zoekfunctie.

Dat jij geen metaaldeeltjes aantreft komt omdat het meeste slijpsel en schilfers zich ophopen op de magneet van je dynamo.
Het vervelende is dat je blok eigenlijk gespoeld zou moeten worden, want wanneer die metaaldeeltjes de oliekanalen verstoppen loopt de boel in elkaar.

Mijn advies, filter de olie die er uit komt 2x dmv trechter en een koffie filters
Monteer een nieuw olie filter.
Maak zoveel mogelijk schoon, met name rond de dynamo, olie tank ook ff schoon maken
Zelf heb ik de andere kant van het blok ook open gemaakt om de oliekanaal waar de volle druk op staat richting je krukas te inspecteren en of schoon te maken.
na 2 keer een volle tank benzine leeg gereden te hebben, olie verversen met nieuw oliefilter.

wat betreft de startkoppeling, die krijg je heet genoeg met een verf afbrand fohn, ca 8 minuten op de kern van de rotor richten.
ik zou trouwens ook ff een krukasblokkeer bout halen, anders draaid de boel mee.
allemaal gewoon te koop via oem motor parts, evenals de rotor trekker.

startkoppeling heb ik die van ducati gebruikt, is een stuk goedkoper en is exact dezelfde (ff zoekfunctie gebruiken).
wanneer het loopvlak van het tandwiel beschadigd is op het knel gedeelte kan je die van een fireblade monteren, maar daarvoor moet je tim ff raadplegen.
Klooien aan die veertjes van de startkoppeling zou ik niet doen, gewoon nieuwe monteren.

zorg dat je het wphb hebt en doe alles zoals het hoort of doe het niet (aanhaalmomenten, loctite, special tools etc).
p.s. de bout van je stator zit vast met 130 nm en de stator zelf is gemonteerd op een tapse passing, waardoor je hem er niet zomaar afkrijgt.

succes

Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 9991 Laatste bericht Juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy
advies gevraagd « 1 2 3 4 5 » sjakov 68 27796 Laatste bericht April 19, 2008, 20:24:03
door Tuono GR66
Falco start niet « 1 2 » roow 25 7485 Laatste bericht Januari 07, 2012, 11:19:59
door Tuono GR66
Technische avond, 22 april '08 in Bodegraven (Goedhart Motoren) « 1 2 ... 6 7 » RenĂ©bagpipe 92 29934 Laatste bericht Mei 06, 2008, 11:42:25
door r1ckie
Lang verhaal en een vraag met vele mogelijke antwoorden ..... « 1 2 » Kenny 16 6498 Laatste bericht Oktober 16, 2010, 18:05:37
door Kenny

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!