Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 20, 2024, 13:31:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Startmotor of starterkrans  (gelezen 9536 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: Januari 11, 2012, 20:35:00 »

ow en als het alsnog fout gaat, neem ik daar geen verantwoording voor (maar dat spreekt voor zich).

succes


p.s. niet starten met een slechte of lege accu helpt, anders verklooi je de startkoppeling
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: Januari 11, 2012, 21:34:57 »

We zullen zien.

De bout die ik net gescoord heb, blijkt niet het goede spoed te hebben, heb ik weer... Sad

De draad is m22x1.5
Bij een boutenspeciaalzaak zul je die ook niet vinden. Je kunt een wielbout van een scania/daf/volvo/iveco vrachtwagen gebruiken. Ik heb de moer die erbij zit aan de bout gelast. Mooie van een wielbout is dat treksterkte 10.9 is. 8.8 houdt het doorgaans niet lang uit.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #17 Gepost op: Januari 11, 2012, 21:51:39 »

We zullen zien.

De bout die ik net gescoord heb, blijkt niet het goede spoed te hebben, heb ik weer... Sad

De draad is m22x1.5
Bij een boutenspeciaalzaak zul je die ook niet vinden. Je kunt een wielbout van een scania/daf/volvo/iveco vrachtwagen gebruiken. Ik heb de moer die erbij zit aan de bout gelast. Mooie van een wielbout is dat treksterkte 10.9 is. 8.8 houdt het doorgaans niet lang uit.

De originele trekker kost ongeveer 4 tientjes, ik heb er Ă©Ă©n bij een online scooterzaak gekocht voor 7 euro.....het vliegwiel van een aprilia sr 50 gaat er op de zelfde manier af
En daarmee heb ik al twee keer bij twee verschillende aprilia's probleemloos het vliegwiel mee gedemonteerd

succes.



Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
Jeroen_Sp
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 231

Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: Januari 12, 2012, 08:51:21 »

Dit gaat een mooi topic worden met een hoop tips. Volgens mij is dit het enigste echte zwakke punt van een rotax motor.
Gelogd
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: Januari 12, 2012, 09:06:03 »

.
« Laatste verandering: Januari 12, 2012, 09:17:49 door Bart-Jan » Gelogd

ride the lightning!
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: Januari 12, 2012, 16:05:08 »

Zo, het vliegwiel en de startkoppeling gedemonteerd.

Met het juiste gereedschap is 't zo gebeurt!

tandwielen zien er allemaal nog goed uit. enkel 2 van de 3 imbusbouten die de startkoppeling vasthouden zaten bijna handvast erin.
Hier wat plaatjes, het is wel ingesleten, dus denk dat het huis ook vervangen moet worden.



Gelogd
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: Januari 12, 2012, 16:17:09 »

Jouw probleem kan best gekomen zijn omdat die boutjes los zaten. Feitelijk ligt daarmee het huis van je startkoppeling los. Ik heb met de mille 2001 die ik hiervoor had meegemaakt dat er 1 zo'n boutje echt los was gelopen en tussen de dynamo en het vliegwiel in kwam te zitten (terwijl de motor dus liep). Heb je geen garantie dan ben je dan echt aan de beurt  Niet voor niets een sticky op aprilliaforum.
Gelogd

ride the lightning!
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: Januari 12, 2012, 17:31:20 »

Had er al over gelezen....

Na wat lezen en nieuwsgierigheid toch maar even de startmotor losgetrokken, en wat kwam er uitzetten:
Stukjes koolborstel?



Nou moeten die dus sowieso vervangen gaan worden,  maar welke van de twee nou de oorzaak is geweest van het slechte starten?
Gelogd
brobro
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 167


Netherlands
« Antwoord #23 Gepost op: Januari 12, 2012, 17:45:24 »

Jouw probleem kan best gekomen zijn omdat die boutjes los zaten. Feitelijk ligt daarmee het huis van je startkoppeling los. Ik heb met de mille 2001 die ik hiervoor had meegemaakt dat er 1 zo'n boutje echt los was gelopen en tussen de dynamo en het vliegwiel in kwam te zitten (terwijl de motor dus liep). Heb je geen garantie dan ben je dan echt aan de beurt  Niet voor niets een sticky op aprilliaforum.

Zowee, is dit een gebruikelijk probleem?  Huh
Bij welke bouwjaren komt dit voor? Ben ik met een '03 Mille veilig?
Gelogd

RSV Mille '03
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #24 Gepost op: Januari 12, 2012, 18:50:42 »

dit is gevolg schade van een defecte startkoppeling.
het knel lager knelt maar 1 richting op, wanneer de motor aanslaat draaid hij harder als de startmotor, waardoor in de knelrichting de kracht verloren gaat.
hierdoor vallen de rollen weer op hun plek en is het zaakje ontkoppeld.
wanneer de motor loopt, draaid het vliegwiel wel, een de starttandwielen staan stil.
Wanneer de koppeling defect is omdat het knelhuis scheef zit, kan de boel vast blijven staan en neemt hij je startmotor mee op de motor.
Genoeg gevallen bekend waarbij de startmotorwikkelingen knel kwamen te zitten omdat hij mee genomen wordt op de aandrijflijn.
einde startmotor.

Als hij ingeslagen is, kijk dan nog maar eens op het contra vlak van het grote tandwiel.... deze is dan ook ingeslagen...
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #25 Gepost op: Januari 12, 2012, 18:52:48 »

Dit gaat een mooi topic worden met een hoop tips. Volgens mij is dit het enigste echte zwakke punt van een rotax motor.

zijn wel meer punten, maar startcircuit is wel gevoelig idd
http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=15136.0
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #26 Gepost op: Januari 12, 2012, 19:09:19 »

Wie kan meteen even de onderdeelnummers neerplempen van de Fireblade startkoppeling (of van de KTM of Ducati) een How-To maken van deze veel voorkomende reparatie?
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #27 Gepost op: Januari 12, 2012, 21:40:39 »

Wie kan meteen even de onderdeelnummers neerplempen van de Fireblade startkoppeling (of van de KTM of Ducati) een How-To maken van deze veel voorkomende reparatie?

pff nou vooruit (hij kan natuurlijk ook gewoon even aktief zoeken mbv zoekfunctie, want er is hier heel veel over geschreven).

Sprag clutch
ducati free wheel    part# 70140071A
of die van bmw f650 (die kan ook geloof ik)

tandwiel startkoppeling, volgens tim die van een fireblade 92/95 als ik het goed heb
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #28 Gepost op: Januari 12, 2012, 22:58:50 »

http://www.bmwmcchattanooga.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1025046&ukey_assembly=192615

http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=5&NU=15&M=60&Ct=BA&SbCt=BA_15_60_BA_15

ÂŁ66.14 INC VAT

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?140691-Sprag-Clutch-Replacement-Spring
Nog meer nuttig leesvoer 
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #29 Gepost op: Januari 13, 2012, 19:18:07 »

Ik heb nog wel een startmotor leggen mocht je er 1 nodig hebben.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 9997 Laatste bericht Juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy
advies gevraagd « 1 2 3 4 5 » sjakov 68 27796 Laatste bericht April 19, 2008, 20:24:03
door Tuono GR66
Falco start niet « 1 2 » roow 25 7485 Laatste bericht Januari 07, 2012, 11:19:59
door Tuono GR66
Technische avond, 22 april '08 in Bodegraven (Goedhart Motoren) « 1 2 ... 6 7 » RenĂ©bagpipe 92 29934 Laatste bericht Mei 06, 2008, 11:42:25
door r1ckie
Lang verhaal en een vraag met vele mogelijke antwoorden ..... « 1 2 » Kenny 16 6498 Laatste bericht Oktober 16, 2010, 18:05:37
door Kenny

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!