Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 29, 2024, 15:19:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: rs125 koppelings probleem  (gelezen 4130 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
willems_
Gast
« Gepost op: April 03, 2012, 15:17:28 »

beste, forumleden

de koppeling schokt nogal als ik vertrek (rs125)
 
als ik mijn koppeling langzaam/snel laat opkomen maakt allemaal niet uit blijft schokkend vertrekken met veel gas of niet.
Ook als hij warm is of koud.
Eenmaal dat ik een beetje snelheid maakt 10-15km/h dan schokt hij niet meer en koppelt vlot zonder problemen.

dus het probleem is alleen als ik wil vertrekken ik rij er al een jaar mee dus ik weet hoe hij moet vertrekken en dit is het niet.

heb overlaats nog aan de koppeling gewerkt:

- plaatje met knikker er in vervangen en schroefdraad die op de knikker komt.
- de koppelingsplaten zien er nog goed uit.
- de koppelingskabel zit nergens gekneld.
- de ketting is ook aangespannen geweest.
- de speling op de hendel is ook correct.

iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

mvg Jelle

Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #1 Gepost op: April 03, 2012, 15:34:32 »

Hey Jelle,

Hebt ge de metalen platen er als eens uit gehad?
Als die wat krom staan, dan durft de moto al een wat kruipen in 1e vitesse.
Evenals de koppeling al eens (meerdere keren) 'hardhandig' is gebruikt kunnen de 'kurkplaten', waar ge niks aan ziet, toch een beetje beschadigd zijn aan de oppervlakte.
Daarom dan is de dikte niet slecht ofzo, maar kunnen daarom wel versleten of kapot zijn.
Gelogd

Ring ding ding ding ding
willems_
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: April 03, 2012, 15:44:17 »

heb de koppeling even opgehad een plaat of 2 de voering en de metalen en die waren goed niet krom of scheef

soms trek ik wel eens weg met 8k maar dat doe ik alleen als die warm is.

en dan slip ik niet echt met de koppeling wat me verbaast is dat het gewoon van de ene keer op de andere keer dat die begint de schokken als ik hem op zijn vertrek punt hou dan trekt die even dan weer niet dan weer wel
als je vlot wilt vertrekken dan begint die te schokken.

als ze krom zouden zijn dan zouden ze toch op alle toeren schokken of niet?
Gelogd
Danduy
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 447


Belgium
« Antwoord #3 Gepost op: April 04, 2012, 21:50:58 »

En als ge terugschakeld? Schokt de moto dan ook of voelt ge geleidelijk terug dat de koppeling pakt?
Krijgt hem moeilijk in vitesse?
En als ge in 6e rijdt en ge laat hem doortrekken, hebt ge soms de indruk dat de koppeling slipt?
Stinken na een rit ofzo?

En met warme of koude koppeling laten aanpakken bij 8000 tpm maakt eigenlijk niet uit.
De bij deze toeren de koppeling altijd een klein beetje verglazen/verbranden. Maar ik heb ook een 125 gehad, dus ik weet waarom ge het doet  Wink

Gelogd

Ring ding ding ding ding
willems_
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: April 06, 2012, 14:28:48 »

Hij schakelt vlot geen enkel probleem, gaat ook gemakkelijk in/uit vitesse.
De koppeling stinkt niet en slipt ook niet want ik trek vaak naar 10k maar heb de laatste tijd meer het gevoel dat hij op 9k begint in te houden maar dat kan de powervalve zijn mischien.

ik heb de motor nog maar 2000km dus ik weet niet wat er daar voor is mee gebeurd.£
Dus het zou kunnen dat ze op is maar vind het gewoon raar dat als je vertrekt hij schokt en moeilijk vertrekt en eenmaal op snelheid 5km/h dan is er geen enkel probleem.

al bedankt voor de hulp Wink
Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: April 07, 2012, 11:41:31 »

Ik verdenk je platen/tussenplaten.

Simpele check: Bij een leuke snelheid op +- 8.000 toeren de koppeling pakken, maar je gas erop houden. Laat de toerenteller +- 3000 tpm oplopen en laat dan de koppeling in één keer los. Gaat de toeren geleidelijk terug naar +- 8.000, dan slipt je koppeling en mag je de platen gaan checken. Schiet hij in één keer terug, dan slipt je koppeling niet. Dan weet ik het ook niet.  Grin
Gelogd

willems_
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: April 10, 2012, 14:09:53 »

oke, zal eens proberen 
Gelogd
willems_
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: April 12, 2012, 19:19:23 »

Heb het geprobeerd, het toerental komt direct terug op 8k.
Heb een paar keer gedaan steeds het zelfde Sad

iemand anders nog een idee?

Btw: als de moto koud is dan maakt hij nog al lawaai (nog al vies), als ik de koppelingshendel in hou is het geluid weg
« Laatste verandering: April 13, 2012, 17:52:04 door willems_ » Gelogd
rs 125 corser
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 14, 2012, 16:29:14 »

Dat de koppeling onbelast meer geluid maakt is volgens mij normaal.
Ook zal op de standaard de olie wat meer naar de andere kant van het blok lopen.
Gelogd
willems_
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 14, 2012, 18:55:57 »

jha het geluid is weg voor nu maar als het echt koud is dan heb ik het voor nu even niet meer.

maar hij blijft nog altijd even slecht vertrekken eenmaal op snelheid 2-3 km/h is alles normaal en vertrekt hij vlot als hij in beweging is anders niet...
Gelogd
willems_
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 21, 2012, 22:06:00 »

Het is al een tijdje geleden maar ik heb het probleem gemaakt.

De ketting en tandwielen waren bij nader bezien zo versleten als iets,

heb ze vervangen en nu vertrekt hij mooi zonder te schokken of wat dan ook Smiley

heb wel een nieuw probleem nu >:/

als hij stilstaat en in neutraal staat maakt hij een turbo achtig geluid/ fluitend geluid.

Als ik er mee ga rijden en kom in de 3rde vitesse begint hij een heel vies lawaai te maken ook als ik in 4de kom maar minder.

in de 1rste 2de, 5de en 6de maakt hij geen geluid en rijd hij normaal.

als ik in 3de en 4de rijd hij ook normaal behalve dat hele vies geluid dat ik hoor.

Als iemand een idee heeft wat dit kan zijn? in denk persoonlijk dat de lagers/keringen er door zitten.
Gelogd
john_w
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 31, 2012, 22:54:16 »

Rij hier zelf met een Rotax123 en mijn koppeling schokte en piepte bij abrupt loslaten koppeling. Metalen platen geverifieerd op de vlaktafel en waren akkoord. Voeringen vervangen door een setje nieuwe, maar nog steeds niet veel beter. Wat me wel opviel dat het hele koppelingshuis behoorlijk wat speling had op de twee naaldlagertjes. Vermoed een beetje dat het hele koppelingshuis in resonatie komt bij opkomen van de koppeling. Heb deze naaldlagers vervangen door een setje INA K25x29x10 en de speling is nu echt minimaal. Plaatselijke lagerboer verkoopt zo'n setje onder de 15 euro, daar hoef je het niet voor te laten. Hoop deze week te kunnen bevestigen dat het nu goed is.

Misschien is dit een aanzet om het probleem onder controle te krijgen.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25574 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Ultramod Mille_Moret 3 5188 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10352 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 44095 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
Navigatie « 1 2 » Huertecilla 15 9220 Laatste bericht Augustus 21, 2013, 20:46:40
door MrKneedown

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!