Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 15:54:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ai, is dat erg?  (gelezen 3102 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Hanz
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 84

Netherlands
« Gepost op: April 06, 2012, 15:37:01 »

Heren, (dames?)

Na een lekke voorvork kering te hebben laten repareren (Bij HK suspension in Tiel, goeie toko!) hele voorzijde maar ff eraf gehaald. Alles ff lekker schoon gemaakt enzo. Heb in eerdere post al eens mijn beklag gedaan over slecht lopen, zodoende.

Meteen de werking van de "klep" in luchtfilterhuis gecontroleerd, prima. Vacuum-ding werkt goed, zuigen en de klep gaat mooi dicht. Slangen ook allemaal prima, niet verdroogd.
Maarrrr.... zie ik bij toeval 2 slangen loshangen. na gesnuffel bleken deze op de rechterzijde van het "luchthapper"-huis te horen. de ene komt van het blok en de andere gaat naar het vacuum-apparaatje rechts vlak onder dat vacuum-ding die de klep bedient. (ik denk gewoon een soort doorverbind kamertje?) Ik ben bang dat deze na mijn service-beurt vergeten zijn. Zou zomaar dé oorzaak kunnen zijn dat daardoor de afstelling niet goed te krijgen is.

Kan het zijn dat ie daardoor slecht loopt, laten we zeggen tussen 2500 en 3600 a 3750 tpm? (valse lucht?, klep die niet dichtgaat?) Ik heb namelijk het idee dat ie veel te veel lucht pakt als je bij ca. 3000 tpm bijvoorbeeld in zijn 2e versnelling flink gas geeft. Hij neemt een enorme hap lucht maar van een soepel oppakken is geen spraken. Ik heb helaas nog geen testrit kunnen maken...
Ik vertelde eerder al dat Roké al 3 keer heeft geprobeerd m een beetje christelijk af te stellen, zonder succes...
Ik heb de afstel schroeven gecontroleerd, die van de voorste cilinder staat helemaal dicht en die van de achterste ruim een halve slag... Is dat niet wat weinig?

Heeft iemand ervaring met een +2004 (mijne is een 2007) en dan zonder een Axone maar met ouderwetse kwikkolommen de synchronisatie te hebben gedaan? Het werkplaats handboek geeft aan de voorste cilinder druk = achterste cilinder druk -/-  (50 ± 10) mbar. dit moet in principe te doen zijn.

Enfin, ik hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt.

Alvast prettige paasdagen

Hanz.
Gelogd
minime
Aprili? JA!
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759


Aprili? Ja!

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: April 07, 2012, 15:08:32 »

De schroeven aan de linker kant van het gasklephuis horen bijna dicht te staan (in tegenstelling tot de gen 1 motoren).
Aan de rechterkant van je filterhuis hangt een motortje dat je stationair toerental regelt. Hierdoor hoeven de bypass schroeven op een gen 2
motor dus bijna niet open te staan.

Wat betreft die losse slang, maak eens wat fotos dat is prettiger meedenken dan jouw omschrijving te ontcijferen Cheesy
Hoe dan ook, als een vacuum slang van je gasklephuis los hangt dan moet je dus valse lucht naar je gasklephuis gaan aanzuigen.
Als die zo is dan gaat de stationair toerental heel fors omhoog, wat vervolgens je ECU via de automatische stationair toerental regelaar wil gaan corrigeren.

Nogmaal, maak AUB fotos en loop zelf extra goed alle vacuum slangen na.

Met een vacuum meter zelf synchroniseren is prima te doen. Je moet hierbij niet zozeer een absolute waarde proberen te halen maar gewoon zorgen voor een goede balans.
Gelogd
Happy Factory
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: April 07, 2012, 19:08:33 »

Ik ben ook wel eens bezig geweest met een aanpassing van het luchtfilterhuis en het monteren van een K&N filter bij mijn T.Factory 2007.
Alles weer dichtgebouwd en daarna erg slecht lopen. De boel weer los gehaald en ik was vergeten een slangetje weer te monteren, binnendiameter ongeveer 3-4 mm.
Weer gemonteerd en daarna liep de motor weer super......
Ik weet niet of je er wat mee kunt  Huh
Gelogd
Hanz
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 84

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: April 09, 2012, 14:13:44 »

gents,

omdat alles er al weer op zit heb ik een tekening met pijltjes...
het zijn de slangetjes die volgens mij van Ă©Ă©n van de gasklephuizen komt (nummer 20 op tekening) en via 2 aansluitingen op het "duct" (rechterzijde luchtfilterhuis) doorgaat naar de zogenaamde selenoide klep (11). hier zit een stekker op en gaat ook weer een slang uit naar vacuum pompje/zuigertje (12), die op zijn beurt weer de klep (Cool in het lucht inlaathuis bedient.

heeft iemand een "how-to" om handmatig de balans/synchronisatie tussen de gasklephuizen te meten met gewone meters (kwikkolom of luchtdruk meter). ik weet niet op welke slangetjes/pijpjes de slangen van deze meter moet aansluiten. (rsv r 2007)

Ik hoor graag van jullie.

tnx so far.

Greetz hanz


* duct.jpg (34.64 KB, 584x340 - bekeken 378 keer.)
Gelogd
Gerrit
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.480


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: April 09, 2012, 23:04:58 »

Lijkt me dat die slangen niet "los" horen anders hadden ze er niet op hoeven te zitten. Maar ik snap het niet precies, ik heb ook zo´n hele ouwe waar dat allemaal niet op zit.
Gelogd

Groet,

Gerrit-IJsselstein
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: April 10, 2012, 11:29:40 »

Lijkt me dat die slangen niet "los" horen anders hadden ze er niet op hoeven te zitten. Maar ik snap het niet precies, ik heb ook zo´n hele ouwe waar dat allemaal niet op zit.
Zit er ech wel op!
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
mjvanderlaan
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.548


Netherlands
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: April 10, 2012, 17:49:20 »

Ik heb dat slangetje van die vacuĂĽmpomp expres los gehaald en de slang afgedopt. Zo staat de klep in je luchtinlaat altijd open. Die klep is echt onzin en puur voor geluids en emissie eisen 
Het is in principe maar 1 slangetje die je los moet halen en dicht maken zodat er niet onnodig lucht aangezogen wordt.
Gelogd

Wees niet bang om snel voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan ;-)
Hanz
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 84

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: April 16, 2012, 19:31:03 »

ik denk dat het probleem was dat het los hangende slangetje NIET was afgedopt en dus valse lucht aanzoog bij een cilinder. met dat los hangende slangetje is hij ook afgesteld dus denk dat ie niet goed staat. ik heb ze overigens gewoon gemonteerd, minder inlaat herrie... ff gecontroleerd: bij heul veul gas gaat ie open, dus is oké.
ik ga ervan uit dat bij stationair afstellen de invloed van valse lucht best fors is, immers de aangezogen lucht wordt door hele kleine openingen aangezogen en dan is de invloed van zo een slangetje per saldo groot lijkt me. er zit niets anders op m nog een keer te laten synchroniseren. Klopt het dat met name bij lagere toerentallen niet goed gesynchroniseerde cilinders zorgen voor onregematige loop, zeg tot ca. 3500 toeren?

tnx

Hanz
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!