Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 19:43:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Onbalans in de motor  (gelezen 17105 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: Mei 25, 2012, 15:14:50 »

Kijk dan ga ik daarmaar eens mee beginnen. Ik kan de koppeling en achterrem ontluchten en schoonmaken dus de voorkant moet ook kunnen. Dat wordt zondag maar sleutelen Cheesy
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: Mei 26, 2012, 21:15:00 »

Toch vandaag maar vast begonnen. Het was hard nodig om te poetsen, er zat me een vuil in! Een beetje bang heb ik de blokken en schijven gemeten en de blokjes zijn 5 mm dik, allemaal netjes hetzelfde afgesleten en de schijven zijn 4,8 mm dik zonder dat er een holling in zit. Lijkt me nog prima toch?

Voor ik het hele handeltje weer in elkaar schroef, weet iemand met hoeveel NM je de klauwen weer aan elkaar zet en met hoeveel NM de klauwen vast aan de voorpoten gaan?
« Laatste verandering: Mei 26, 2012, 22:02:34 door Technieker » Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Master-D
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: Mei 27, 2012, 01:12:35 »

Toch vandaag maar vast begonnen. Het was hard nodig om te poetsen, er zat me een vuil in! Een beetje bang heb ik de blokken en schijven gemeten en de blokjes zijn 5 mm dik, allemaal netjes hetzelfde afgesleten en de schijven zijn 4,8 mm dik zonder dat er een holling in zit. Lijkt me nog prima toch?

Voor ik het hele handeltje weer in elkaar schroef, weet iemand met hoeveel NM je de klauwen weer aan elkaar zet en met hoeveel NM de klauwen vast aan de voorpoten gaan?

Ik heb laatst met Henk gesleuteld aan mijn motor. Hij zei dat de kleinere bouten (M6?) met 20NM vast moeten, en de grotere (M8?) met 40NM. Ik weet in ieder geval dat we bij mij de klauwen met 40nm aan de voorvork hebben vastgezet, dit waren de grotere bouten.

Maar het lijkt me verstandig dit wel even bevestigd te hebben voordat je mij op mijn woord aanneemt. Ik wil niet een mogelijk remprobleem bij jou op mijn geweten hebben Wink

Succes!
« Laatste verandering: Mei 27, 2012, 01:14:17 door Master-D » Gelogd
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: Mei 27, 2012, 11:44:27 »

Thanks! Komt goed!

Edit: Het WPHB zegt 50 nm voor het vast zetten van de klauw op de voorpoot... ik dacht bij 30 al, dat is best veel.... Boekje know's
« Laatste verandering: Mei 27, 2012, 13:15:01 door Technieker » Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #19 Gepost op: Mei 28, 2012, 13:12:47 »

De motor remt weer als een titje! en loopt niet meer aan, althans je hoort hem een kleine beetje slepen maar dat mag. Het verbruik is ook verbeterd van 1 op 11,5 naar 1 op 12,5 das netjes lijkt me.

Het gehobbel is wel minder geworden maar nog niet weg. Mijn mede motor maatje zag me ook hobbelen dus ik ga maar eens een nieuwe voorband bestellen. Hopen dat het dan over is. De huidige band heeft nog wel 4 mm profiel dus best jammer maar goed, zo is het dan.....

Kijken of dat de uitkomst is.
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: Mei 28, 2012, 13:58:52 »

je moet met een mille toch makkelijk 1:15 kunnen halen als je tenminste niet een rijdende art 5 bent  Grin

het cuppen van de band moet toch goed te voelen/zien zijn , ook het springen van een band moet makkelijk te zien zijn
als je hem ff in de voorbok zet en iemand er een draai aan laat geven , kan je vanaf de zijkant prima zien of het
de band is of wat anders
Gelogd

if it runs , race it
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: Mei 28, 2012, 21:14:03 »

Net langs de zijkant van de banden gekeken maar daar zag ik niet veel geks, mm werk. De voorkant heb ik niet bekeken Dit zal ik nog doen deze week.

Kun je trouwens de kroonplaat controleren? Wat ik zelf net bedacht is motor met de voorkant tegen een muur aan en dan de rem inknijpen en de motor voortwaarts bewegen en kijken/voelen of er ergens speling zit. zou dat werken? en als die opnieuw vast moet, hoe dan en met wat voor kracht? Via de zoekfunctie begreep ik wel dat je de onderkant vast zet en de bovekant borgt?
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: Mei 30, 2012, 21:17:25 »

Ik heb een stokje vast gezet en die vlak langs het wiel laten lopen. Het is niet veel wat je ziet. Wellicht is het meer gezichtsbedrog omdat je ook met de profielen zit.

Wat is nu wijsheid om te doen? Toch op de band gokken?
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #23 Gepost op: Mei 31, 2012, 07:01:20 »

het cuppen moet je vooral voelen in het profiel , je voelt dan een hobbelig effect (hoogte verschillen )
Gelogd

if it runs , race it
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #24 Gepost op: Mei 31, 2012, 18:57:15 »

Ik heb een stokje vast gezet en die vlak langs het wiel laten lopen. Het is niet veel wat je ziet. Wellicht is het meer gezichtsbedrog omdat je ook met de profielen zit.

Wat is nu wijsheid om te doen? Toch op de band gokken?
Verander de bandenspanning van de voorband. Verlaag deze tot ca 1.5 bar.
Normaal veel te laag , maar hierbij zal de band flink kunnen vervormen.
Kijk even of het minder is geworden.
kijk wel uit met deze lage bandenspanning , rijd voorzichtig.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #25 Gepost op: Mei 31, 2012, 20:20:54 »

Als ik langs de band voel lijkt het wel of het helemaal golft.... Zaterdag zal ik eens bij een andere motor voelen of het hetzelfde is.

De bandenspanning verlagen probeer ik ook nog 
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #26 Gepost op: Juni 05, 2012, 16:50:21 »

Zondag nog een stukje gereden en het was nog geen succes.Vanavond maar eens een andere band bestellen en de gok nemen.

Wat ik wel zeker wil weten is, kun je de wiellagers en balhoofdlagers testen/meten zodat ik zeker het probleem kan uitsluiten?

Thanks!
Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #27 Gepost op: Juni 05, 2012, 16:59:06 »

ja , balhoofd door voor je motor te gaan staan , rem erop en in de vering trekken , kantel punt in het balhoofd/ ruimte op je balhoofd moet je dan voelen sommige zetten het voorwiel tegen een muur en drukken dan de vering in , dan moet je hetzelfde voelen.

wiellager geeft volgens mij een krakend/schurend geluid , om je remklauwen uit te sluiten deze ff los halen  Grin
Gelogd

if it runs , race it
Technieker
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 837


Netherlands
« Antwoord #28 Gepost op: Juni 05, 2012, 17:52:42 »

Oke,  Dan voel je de speling? zal dit ook zijn door hard remmen dat je voelt als of je stuur iets hoger wordt?


EDIT: als ik de motor tegen een obstacel zet ( in dit geval was het mijn cilinder van de burg die erg sterk is) en ik knijp de voorrem in dan duw ik de motor de vering in en leg een vinger tussen de kroonplaat en het frame. zowel boven als onder voel ik dan maximaal een milimeter verschuiving dus. Ik kan hieruit opmaken dat dat het niet is

Het probleem zit um bij de motor ook dat het vooral op een vlakke weg met een constante snelheid gaat stuiteren. Zal het dan toch de band zijn?
« Laatste verandering: Juni 05, 2012, 19:22:14 door Technieker » Gelogd

Echte mannen eten geen honing maar kauwen op bijen
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #29 Gepost op: Juni 06, 2012, 05:36:22 »

maak eens een foto van je band
Gelogd

if it runs , race it
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35393 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51326 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 9959 Laatste bericht Juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 49973 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
REACTIES: NIEUWJAARSBORREL & CLUBKARTEN! « 1 2 ... 22 23 » 2 Fast 2 See 338 102809 Laatste bericht Maart 02, 2011, 22:31:30
door Deefski

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!