Dacht dat het wel leuk zou zijn om mijn achterrem avontuur van afgelopen twee weken op het forum te delen ter lering & vermaak.
Voornamelijk vermaak, schroom niet om sarcastische opmerkingen te plaatsen.
Het werdt weer eens tijd voor een controle. Nieuw met Aprilia, werkt net allemaal even iets anders dan BMW.
Ik ben geen sloper, maar krijg het wel voor elkaar om zo nu & dan iets knulligs te doen.
Twee weken terug alle vloeistoffen vervangen. Liep al enigsinds te prusten met de olie. Eerst een half uurtje warm rijden. Alles eraf halen, olie eruit laten piesen, koperen ringetjes vervangen, rubberen ring zag er nog goed uit dus dacht “lekker laten zitten!”. Scheelt toch weer een paar euro. Olie erin, starten, olie erbij, boel er weer op. Prima, kijken, olie lekken, ring toch beschadigd. Jeetje bammer zeg maar. Ik had geen idee of de volledige 3,9 liter eruit zou zeiken als ik het dekseltje eraf zou schroeven. Grote opvangbak eronder (eerst goed schoongemaakt), deksel eraf, lekte +/- 2 dl uit. Ring vervangen & terug gegoten. Als een zonnetje… Maar goed, onnodig lang & weer een wijze les bijgeleerd: vecht tegen je natuurlijke West-Friese drang om een krentenkakker te zijn.
Op naar de koppeling-, rem- & koelvloeistof. Koppeling knijp je er zo uit. Slang erop, 10 minuten werk. Helemaal netjes. Potje kleurt weer gezond, niet die grijze waas. Voelt niet sponsig aan, reageert naar behoren. Koelvloeistof een tijdje mee lopen kloten. Ik zal wel stekeblind zijn maar kan die aftapplug op het blok niet vinden. Overal gekeken, snap er geen hol van. Enigste aftapplug die ik kan vinden zit bij de bak. Wel opengeschroefd, komt olie uit. Zal wel aan mij liggen…. Radiatoren leeg laten lopen. Duurt irritant lang, blijft naar buiten piesen. Overloop reservoir eraf gehaald. Controle raampje is een beetje vergaan, je ziet de kleur er niet meer goed door. Slangen gecontroleerd op scheurtjes, ziet er allemaal netjes uit. Boel weer in elkaar, bijgevuld minus het kleine restantje wat nog ergens in het blok zat. Ging 2,1 liter in. Aftappluggen op de radiatoren vastgedraaid met teflon, had geen Loctite liggen.
Met de achterrem begon het geklooi… Potje los, tube op de plug, pompen & op druk houden, langzaam leeg laten lopen. Telkens als het potje bijna leeg was > plug dicht, bijvullen & weer verder. Ik bleef hoe dan ook lucht bellen zien. Tube sloot goed af, leek vanuit de nippel te komen. 3x geprobeerd, geen succes. Achterrem was al knudde, maar nu was het in 1 klap het meest nutteloze accesoire op de Tuono. Weekend daarna, nogmaals proberen, wederom ergens lucht aan trekken. Rem voelde wel ietsjes beter, maar nog steeds “eng”.

Een nachtje een steeksleutel tussen de step & het pedaal geklemt om alle lucht naar het hoogste punt te laten “drijven”. Werkte verrassend goed! Rem voelde wat steviger aan, deed een beetje z’n werk. Nog steeds niet tevreden & helemaal klaar met dat gehannes besloot ik een Mityvac aan te schaffen. Resultaten zijn wisselend, maar dacht bij mezelf “niet geschoten is altijd mis…”. Pakketje kwam een paar dagen later thuis. Ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit helemaal niet zo dramatisch is. Ziet er allemaal redelijk stevig uit. Zet de boel in elkaar, worden 2 nippels bij geleverd. Nippel erop, eerst op druk krijgen, potje open & ventiel open. Zuigt direct valse lucht aan, nippel sluit niet mooi af op het ventiel. Hiermee was ik trouwens weer terug bij af. Boel schoot direct lucht in het systeem.
Dusss.... Wederom, terug bij stap 1. Deze maal de nippel niet gebruik, tube van de Mityvac rechtstreeks aangesloten op het ventiel. Deksel eraf, doorpompen, net zolang tot je weinig lucht meer in de slang zag. Daarna een dag laten hangen met de rem ingedrukt. Volgende dag even het ventiel open & dicht, daarna weer laten hangen. Nog eenmaal dezelfde handeling & de rem was op topsterkte. Niets meer aan doen...
Wat heb ik geleerd:- Als je de remklauw los schroeft & op een hoog punt hangt, vergeet er niet iets tussen te zetten (steeksleutel oid). Anders mag je de boel demonteren om de zuigers terug te drukken
< knullig- Vergeet nooit het potje los te draaien, rubber trekt vacuum & trekt daarmee weer lucht aan
< knullig- Ringen waarbij wordt vermeld altijd te vervangen ook zeker doen
< West-friese gierigheid 
- Rempedaal een dag ingedrukt laten werkt perfect. Laatste luchtbellen drijven naar boven. Volgende dag even snel open & dicht om dit laatste stukje lucht uit het systeem te krijgen.
- Oliefilter deksel eraf betekend niet dat al je olie eruit klettert.
- Teflon tape kan je op sommige plekken prima gebruiken om de boel goed af te sluiten.