Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 13:59:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Na veel prutsen een perfect werkende achterrem...  (gelezen 39323 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ldeijkva
Gast
« Gepost op: Mei 27, 2012, 17:15:53 »

Dacht dat het wel leuk zou zijn om mijn achterrem avontuur van afgelopen twee weken op het forum te delen ter lering & vermaak.
Voornamelijk vermaak, schroom niet om sarcastische opmerkingen te plaatsen.  laugh
 
Het werdt weer eens tijd voor een controle. Nieuw met Aprilia, werkt net allemaal even iets anders dan BMW.
Ik ben geen sloper, maar krijg het wel voor elkaar om zo nu & dan iets knulligs te doen.
 
Twee weken terug alle vloeistoffen vervangen. Liep al enigsinds te prusten met de olie. Eerst een half uurtje warm rijden. Alles eraf halen, olie eruit laten piesen, koperen ringetjes vervangen, rubberen ring zag er nog goed uit dus dacht “lekker laten zitten!”. Scheelt toch weer een paar euro. Olie erin, starten, olie erbij, boel er weer op. Prima, kijken, olie lekken, ring toch beschadigd. Jeetje bammer zeg maar. Ik had geen idee of de volledige 3,9 liter eruit zou zeiken als ik het dekseltje eraf zou schroeven. Grote opvangbak eronder (eerst goed schoongemaakt), deksel eraf, lekte +/- 2 dl uit. Ring vervangen & terug gegoten. Als een zonnetje… Maar goed, onnodig lang & weer een wijze les bijgeleerd: vecht tegen je natuurlijke West-Friese drang om een krentenkakker te zijn.
 
Op naar de koppeling-, rem- & koelvloeistof. Koppeling knijp je er zo uit. Slang erop, 10 minuten werk. Helemaal netjes. Potje kleurt weer gezond, niet die grijze waas. Voelt niet sponsig aan, reageert naar behoren. Koelvloeistof een tijdje mee lopen kloten. Ik zal wel stekeblind zijn maar kan die aftapplug op het blok niet vinden. Overal gekeken, snap er geen hol van. Enigste aftapplug die ik kan vinden zit bij de bak. Wel opengeschroefd, komt olie uit. Zal wel aan mij liggen…. Radiatoren leeg laten lopen. Duurt irritant lang, blijft naar buiten piesen. Overloop reservoir eraf gehaald. Controle raampje is een beetje vergaan, je ziet de kleur er niet meer goed door. Slangen gecontroleerd op scheurtjes, ziet er allemaal netjes uit. Boel weer in elkaar, bijgevuld minus het kleine restantje wat nog ergens in het blok zat. Ging 2,1 liter in. Aftappluggen op de radiatoren vastgedraaid met teflon, had geen Loctite liggen.
 
Met de achterrem begon het geklooi… Potje los, tube op de plug, pompen & op druk houden, langzaam leeg laten lopen. Telkens als het potje bijna leeg was > plug dicht, bijvullen & weer verder. Ik bleef hoe dan ook lucht bellen zien. Tube sloot goed af, leek vanuit de nippel te komen. 3x geprobeerd, geen succes. Achterrem was al knudde, maar nu was het in 1 klap het meest nutteloze accesoire op de Tuono. Weekend daarna, nogmaals proberen, wederom ergens lucht aan trekken. Rem voelde wel ietsjes beter, maar nog steeds “eng”.  Lips Sealed Een nachtje een steeksleutel tussen de step & het pedaal geklemt om alle lucht naar het hoogste punt te laten “drijven”. Werkte verrassend goed! Rem voelde wat steviger aan, deed een beetje z’n werk. Nog steeds niet tevreden & helemaal klaar met dat gehannes besloot ik een Mityvac aan te schaffen. Resultaten zijn wisselend, maar dacht bij mezelf “niet geschoten is altijd mis…”. Pakketje kwam een paar dagen later thuis. Ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit helemaal niet zo dramatisch is. Ziet er allemaal redelijk stevig uit. Zet de boel in elkaar, worden 2 nippels bij geleverd. Nippel erop, eerst op druk krijgen, potje open & ventiel open. Zuigt direct valse lucht aan, nippel sluit niet mooi af op het ventiel. Hiermee was ik trouwens weer terug bij af. Boel schoot direct lucht in het systeem.

Dusss.... Wederom, terug bij stap 1. Deze maal de nippel niet gebruik, tube van de Mityvac rechtstreeks aangesloten op het ventiel. Deksel eraf, doorpompen, net zolang tot je weinig lucht meer in de slang zag. Daarna een dag laten hangen met de rem ingedrukt. Volgende dag even het ventiel open & dicht, daarna weer laten hangen. Nog eenmaal dezelfde handeling & de rem was op topsterkte. Niets meer aan doen...

Wat heb ik geleerd:
- Als je de remklauw los schroeft & op een hoog punt hangt, vergeet er niet iets tussen te zetten (steeksleutel oid). Anders mag je de boel demonteren om de zuigers terug te drukken < knullig
- Vergeet nooit het potje los te draaien, rubber trekt vacuum & trekt daarmee weer lucht aan < knullig
- Ringen waarbij wordt vermeld altijd te vervangen ook zeker doen < West-friese gierigheid  Roll Eyes
- Rempedaal een dag ingedrukt laten werkt perfect. Laatste luchtbellen drijven naar boven. Volgende dag even snel open & dicht om dit laatste stukje lucht uit het systeem te krijgen.
- Oliefilter deksel eraf betekend niet dat al je olie eruit klettert.
- Teflon tape kan je op sommige plekken prima gebruiken om de boel goed af te sluiten.
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 27, 2012, 19:45:21 »

ik heb geen enkele lullige opmerking, je hebt gewoon veel geleerd door het gewoon te doen.
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 27, 2012, 21:31:22 »

zelf heb ik het zo opgelost:

1 demonteer de achterremklauw en de remkabel houders
2 zet een huishoud trapje of iets dergelijks naast de fiets.
3 monteer met een stukje ijzerdraad de remklauw zo hoog mogelijk aan de trap (nippel naar boven).
4 druk de plunjers van de remklauw zo ver mogelijk terug (let hierbij op dat er geen remvloeistof uit het reservoir loopt)
5 monteer een plaatje hout ter dikte van de volledige opening tussen de remblokken.
6 bedien een aantal keer de rempedaal, zodat de boel op druk komt en alle bellen naar boven borrelen.
7 ontlucht op een normale manier de remklauw (ik heb het gewoon met een potje en slang gedaan).
8 laat de boel een nachtje staan (liefst met de rempedaal naar beneden)
9 ontlucht volgende dag alles opnieuw.
10 breng alles weer in originele staat (achterrem zal nu werken en blijven werken)
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
The kapitein
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.148


Dit forum is het helemaal !

Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 28, 2012, 15:29:36 »

Altijd leuk om te lezen wat andere doen aan/met hun motor.


Mijn achterrem is ook al een tijd knudde. Ik ga dit maar weer eens proberen.

Marco.
Gelogd

rob75
Italie liefhebber
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 29

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: September 13, 2012, 10:30:03 »

De methode die Vincent S. hierboven beschrijft staat ook in een Aprilia-servicebulletin zo beschreven.
Die Italianen bedenken ook altijd wel weer wat. Wie verzint het om de ontluchtingsnippel op het laagste punt van de kring te zetten?

Enige remedie is inderdaad de remklauw te demonteren, de zuigers ver in te drukken (opletten op niveau in reservoir!) en dan standaard ontluchten.

Succes,

Rob
Gelogd

RSV Mille 1999
Alfa 75 2.0 (1986)
Lancia Ypsilon (2005)
BMW 318 Touring (2002)
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: September 13, 2012, 17:11:48 »

Die Italianen bedenken ook altijd wel weer wat. Wie verzint het om de ontluchtingsnippel op het laagste punt van de kring te zetten


Niet alle Italianen, Ducati bijvoorbeeld heeft dezelfde remklauw op de 999 zitten en die zit boven op de achterbrug gemonteerd dus met het nippel naar boven
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: September 13, 2012, 17:24:39 »

als ik toe ben aan nieuwe remblokken vervang ik ook altijd de remolie , dan kan je beter is verversen en ontluchten
want dan kan je een grote schroevendraaier tussen de ouwe blokken zetten en zo de zuigers terug duwen 

als je een slangetje op de ontluchting nippel zet en deze dan eerst open zet kan je de remblokken eenvoudig terug duwen
en door het "waterslot" kan er geen lucht in je klauw komen 
Gelogd

if it runs , race it
rob75
Italie liefhebber
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 29

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: September 13, 2012, 19:10:36 »

@Dennis,

Volgens mij zetten ze bij Ducati weer een distributieriem op een V-Twin, met bij behorende vervangingstermijnen....

Maar goed, ook Duitsers hebben zo hun nukken.

Groet,

Rob
Gelogd

RSV Mille 1999
Alfa 75 2.0 (1986)
Lancia Ypsilon (2005)
BMW 318 Touring (2002)
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: September 13, 2012, 20:28:01 »

Ach ja, die achterrem is niet meer als een eigenwijs karakter trekje van onzen Appie , beetje mieren en martelen en hij doet het weer.....of niet... ik hou er wel van
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
pieter
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 300


Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: September 14, 2012, 08:45:21 »

hahaha. leuk stuk proza zo!! inderdaad altijd leuk om te lezen hoe andere liefhebbers met hun motor omgaan en door te doen van alles leren.

gr Pieter
Gelogd
EVVULPEN
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Berichten: 29


The vehicle is constructed of inedible parts...???

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: September 15, 2013, 21:49:07 »

Bedankt voor je beschrijving hoe het beste de lucht uit de achterrem kan worden gehaald.
Er zijn al honderden beschrijvingen op nederlandse/duitse/engelse/amerikaanse forums.
MAAAARRR .......de grote vraag blijft: Hoe komt de lucht erin HuhHuhHuhHuhHuhHuh??
Daarop heeft niemand nog een antwoord gegeven.
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: September 15, 2013, 22:19:00 »

Bedankt voor je beschrijving hoe het beste de lucht uit de achterrem kan worden gehaald.
Er zijn al honderden beschrijvingen op nederlandse/duitse/engelse/amerikaanse forums.
MAAAARRR .......de grote vraag blijft: Hoe komt de lucht erin HuhHuhHuhHuhHuhHuh??
Daarop heeft niemand nog een antwoord gegeven.

leiding is bijna horizontaal, dus een luchtbel kan heel lang en groot zijn.
Meestal komt er lucht in door eerst de oude vloeistof af te tappen en dan te vervangen voor nieuwe vloeistof.
Doe het heel eventjes want luchtbellen zijn klein en verspreid, daarna komt het weer bij elkaar.

Andere optie is dat vloeistof pijl te laag heeft gestaan tijdens bedienen van de rem.

verkeerd ontluchten kan ook voor luchtbellen zorgen
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
motormenn
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 38


mijn Mille is zwart

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Februari 01, 2014, 23:32:06 »

Je kunt de ontluchtingsnippel en slang ook omwisselen.De nippel zit dan hoger. Wel een andere slang monteren, die moet dan langer zijn. Als je stalen rem en koppelings leidingen monteren wil, gebruik je een koppelingsleiding als achter remleiding. Die is precies op lengte voor het bovenstaande. Peter
Gelogd

petter
pipo-de-kloun
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 86


V2²=V4

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Februari 03, 2014, 23:33:26 »

Wat ik zelf altijd heb begrepen, is dat de olie te warm wordt door de plaatsing van de pomp direct naast de uitlaatbocht. Ik heb derhalve een schildje gemaakt waarmee de rempomp werd afgeschermd. Weinig werk en in elk geval bij mij succesvol geweest.
Gelogd
e-Mille
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 227


Loud pipes saves lives!

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Februari 04, 2014, 10:34:24 »

Wat ik zelf altijd heb begrepen, is dat de olie te warm wordt door de plaatsing van de pomp direct naast de uitlaatbocht. Ik heb derhalve een schildje gemaakt waarmee de rempomp werd afgeschermd. Weinig werk en in elk geval bij mij succesvol geweest.

Ik heb ook begrepen dat teveel warmte een oorzaak is. Een van de oplossingen zou zijn om DOT 5.1 te gebruiken. Niet geprobeerd ook (nog) geen ervaring mee...
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Telemarketing « 1 2 » Sjaakie 29 21753 Laatste bericht Mei 02, 2008, 14:45:17
door rrvm1971
Verslag ZAC Zolder 1 juli 2009 emille 14 8795 Laatste bericht Juli 05, 2009, 07:18:04
door cees
Clubkarten & Nieuwjaarsborrel 9 januari 2009! = VOL! 40 Pers! « 1 2 ... 44 45 » 2 Fast 2 See 669 181667 Laatste bericht Januari 10, 2009, 08:08:49
door Sjaakie
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16230 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
KNMV- Cup, Juniorcup, SV-cup en CRT-C « 1 2 ... 10 11 » Bitaktus_Snellus 154 59564 Laatste bericht Oktober 12, 2011, 14:06:37
door Bitaktus_Snellus

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!