Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
april 17, 2021, 09:54:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOWTO: achterrem ontluchten RSV Mille  (gelezen 12681 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Chakotay
Lick here to continue
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 71


Netherlands
WWW
« Gepost op: augustus 02, 2012, 21:17:44 »

Ik heb net weer eens mijn achterrem ontlucht, volgens mij was daar nog geen nuttige howto van. (en anders is er nu nog een Tongue ) Bij deze dus:

Achterrem ontluchten

Zoals bekend is de achterrem van veel Milles nogal Italiaans, het ding werkt vaker niet dan wel. Hier een korte howto over hoe het ding te ontluchten.

De oorzaak van dit alles is dat de mastercylinder (rempomp) te heet word, omdat deze veel te dicht bij het blok zit. Gecombineerd met een remklauw 'van de plank' die niet specifiek voor de Mille ontworpen is, blijven er luchtbellen in de leidingen en remklauw hangen, die bij normaal ontluchten niet willen ontsnappen. Om dit op te lossen moet de klauw in 3 verschillende postities ontlucht worden. Na het ontluchten volgens deze howto blijft je rem een paarduizend kilometer hard. Om hem permanenter te laten werken moet er een hitteschild achter de mastercylinder gemaakt worden, of de hele reut vervangen door een RSV4-setje. Hitteschild is niet genoeg, de hele lijn van het remsysteem is niet goed. De mastercylinder verplaatsen naar een horziontale & hogere positie is een stuk nuttiger

De foto's zijn gemaakt van mijn '01 RSV Mille, maar de procedure is bij de andere milles vergelijkbaar.

Benodigdheden:

  • Doppenset en/of steek/ringsleutels
  • Mityvac of vergelijkbare ontluchtingspomp, of bij gebrek daaraan een doorzichtig slangetje & een bakje
  • Remvloeistof (DOT4 of 5.1, *geen* DOT5)
  • Tiewraps of touwtjes
  • Doeken en evt een bus remmenreiniger om de boel schoon te maken
  • Dun stukje hout/plastic/kindervingertje om tussen de remblokken te steken
Voorbereiding:

  • Zet de motor op de standaard of paddockstand, als je in je eentje bent liever niet op een brug.
  • Haal de rechterzijkuip los (6 snelsluitschroeven) en verwijder deze
  • Haal de onderkuip los (2 boutjes vooraan, 1 bout met moer links bij het steppie, 3 boutjes rechts bij het hitteschild om de uitlaat) en verwijder deze
  • Verwijder het geleidebalkje dat de remleiding onder de achterbrug klemt, deze zit met 2 boutjes onderin de brug geschroefd.
Niet perse nodig maar wel handig voor de ruimte:
  • Verwijder de uitlaat (bout met moer bij ophanging, 2 veren bij de linkpijp en je pakt hem er zo af)

De boel staat er dan zo bij:



Het daadwerkelijke werk

  • Haal de snelheids-sensor los, dit is het zwarte blokje aan een kabel die aan de remleiding getiewrapt zit. Hij zit met 1 boutje aan het onderdeel dat ook de klauw op zijn plek houdt vast.
  • Haal de remklauw los, 2 bouten.

Nu heb je de boel zo:



  • Stop het stukje/hout/plastic/kindervingertje tussen de remblokken, zodat je ze achteraf niet van elkaar hoeft te pulken. Dit was ik op de foto's vergeten Smiley
  • Maak het remvloeistofreservoir los en verwijder het deksel & stofkapje, zodat deze bijgevuld kan worden. Het reservoir blijft niet uit zichzelf overeind staan, dus hang hem op aan een touwtje of een paar tiewraps:


  • Nu kan het ontluchten beginnen, dit gaat in 3 stappen. De eerste stap kan gedaan worden met de klauw in de normale positie. Haal het stofkapje van de nippel, en schuif er een ringsleutel omheen. Doe vervolgens het slangetje om de nippel. Als je een Mityvac hebt, pomp een paar keer om de boel vacuum te trekken.

Dit idee dus:



  • Druk nu het rempedaal in en hou deze vast. Vervolgens draai je de ontluchtingsnippel open en weer dicht, en laat dan pas het pedaal weer los. Herhaal dit een keer of 5, of tot er geen lucht meer uit komt. Het pedaal is nu zeer waarschijnlijk nog steeds "zacht".
Hou hierbij altijd het vloeistofniveau in het reservoir in de gaten en vul deze bij als hij bij de min-streep komt. Als er te weinig inzit en lucht de leiding ingaat kun je weer opnieuw beginnen.

De makkelijkste manier om dit te doen is met zijn 2en, 1 persoon bedient de rem, en de andere de nippel aangezien je hier 2 handen voor nodig hebt. Als je alleen bent, ga op de grond zitten en bedien het rempedaal met je voet. Dit is de reden dat ik afraadde om een brug te gebruiken.

  • Nu gaat de klauw in de 2e positie, verticaal met de remleiding beneden. Dit kan je doen door hem aan de uitlaatbeugel op te hangen:


Als de klauw op deze manier hangt, weer ontluchten zoals hierboven beschreven. Het pedaal is hierna mogelijk iets harder, maar nog steeds niet optimaal. Hou nog steeds het vloeistofniveau goed in de gaten.

  • En de laatste postitie, ondersteboven. Hierbij heb ik de zelf de klauw gewoon vastgehouden:


Nogmaals ontluchten, nu zal er waarschijnlijk een flinke luchtbel uitkomen, en na een paar keer pompen zal het pedaal een stuk harder aanvoelen! Ga hiermee door tot er geen lucht meer uit komt, en dan ben je klaar.

Afronden

  • Schroef de hele reut weer op zijn plek Wink Het kunstof geleiderailsje onder de achterbrug is het makkelijkste om te monteren voordat je de uitlaat terugzet. De bouten van de remklauw moeten met 25Nm vast, niet al te veel kracht op zetten dus.
TL;DR: Ontluchten met de klauw nog op zijn plek is niet voldoende. Er moet in 3 posities ontlucht worden. 'Standaard', verticaal en ondersteboven.

Kudos naar kzmille op het AF1 forum voor het idee van de 3 posities, overigens.
« Laatste verandering: mei 07, 2013, 19:36:56 door Chakotay » Gelogd

Aprilia RSV Mille (2001) || Suzuki GSX-R 600 (2001)
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: augustus 02, 2012, 21:30:45 »

Goede How- to.

Duidelijk verhaal
Gelogd
Chakotay
Lick here to continue
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 71


Netherlands
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: augustus 02, 2012, 21:35:46 »

Dankje Smiley Als iemand nog aanvulling heeft, roep gerust.
Gelogd

Aprilia RSV Mille (2001) || Suzuki GSX-R 600 (2001)
arkiecbr
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 196


RSV Mille

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: augustus 02, 2012, 23:10:23 »

Erg goed en duidelijk.
1 vraagje... Moet je niet iets tussen de remblokken zetten, omdat je hem van de schijf hebt gehaald?
Gelogd

Twins..... Hell yeah
alfafranky
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 659


tuono v4 !! wat een machine

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: augustus 03, 2012, 06:06:54 »

Rem klauw moet hoog hangen anders
Gaat ontluchten niet ik gebruik zelf een stalen
Plaatje wat netjes tussen de rem blokken
Past !

Gr. Frank
Gelogd

V4 rules
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: augustus 03, 2012, 08:13:37 »

Soms lukt het zelfs op deze manier niet, wat ik dan doe is met de nippel op de klauw open, een paar keer hard en snel  op het rempedaal drukken, dit haalt vaak de laatste luchtbellen uit het systeem, ook heb ik gemerkt dat ,zoals op je laatste foto, je ook bellen weg krijgt door de klauw met de nippel wat naar je toe gekanteld ontlucht.
Eigenlijk  onlogisch maar het werkt .
Mooie duidelijke How to
Gelogd
Chakotay
Lick here to continue
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 71


Netherlands
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: augustus 03, 2012, 08:54:03 »

Erg goed en duidelijk.
1 vraagje... Moet je niet iets tussen de remblokken zetten, omdat je hem van de schijf hebt gehaald?

Uhh.... Ja Tongue

Dat was ik vergeten, wou ik er nog bijzetten. Dank voor de reminder!
Gelogd

Aprilia RSV Mille (2001) || Suzuki GSX-R 600 (2001)
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: augustus 06, 2012, 21:55:35 »

heb al een aantal keer hier wat over geschreven.
de correcte manier is idd met de slave cilinder naar boven.

De veronderstelling dat master pomp te heet wordt is een fabeltje (kookpunt van remvloeistof ligt veel hoger dan de temp van het blok).
Vervelende is dat de remlijn bijna volledig horizontaal is.

Kleine opmerking/aanvulling:
Zelf druk ik de plunjers via de remblokken helemaal naar binnen voor ik begin met ontluchten.
Let wel op dat de vloeistof in het reservoir dan stijgt (mag er natuurlijk niet overheen stromen).
Ik druk de plunjers helemaal in, omdat de holte aan de binnenkant van de remklauw (de vloeistof zijde) dan op zijn kleinst is.
Zo kan een luchtbel minder makkelijk blijven hangen.

er zitten helaas 2 kamers in de remtang, dus zal je de remtang (wanneer de ontluchtingsnippel naar boven wijst) dusdanig moeten draaien dat via het doorgeef kanaal de luchtbel uiteindelijk terecht komt in de kamer waar het ontluchtingsnippel zit.

Helaas is mijn eigen ervaring bij vele rsv's dat er nog wel eens geknoeid wordt met de afstelling van de speling voor het rempedaal.
Uit een wanhopige poging om nog wat remdruk te krijgen is de speling weg en de plunjer continu half ingedrukt.
Let er goed op voor je gaat ontluchten dat er speling aanwezig is op de master cilinder, anders is het retourkanaal geblokkeerd en ontlucht je helemaal niets.

ow en ik zou je ontluchtingsslang op de nippel eerst een stukje naar boven laten lopen, zodat de nippel vloeistof terug krijgt ipv lucht wanneer je niet op tijd dicht draaid.
en je kan op die manier de bellen goed zien.
(mityvac onder druk zetten is een beetje gezichtsbedrog, je zuigt dan namelijk lucht aan via het schroefdraad van je ontluchtingsnippel).

doe er je voordeel mee Smiley

p.s. meestal gebruik ik een huishoud trapje naast de motor (uitlaat hoeft er niet eens van af), remtang bevestig ik dan aan huishoudtrap met wat oud koperdraad (nachtje laten staan en ontluchten)
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: augustus 13, 2012, 20:01:00 »



De oorzaak van dit alles is dat de mastercylinder (rempomp) te heet word, omdat deze veel te dicht bij het blok zit.
Hmm, waarom is het pedaal dan niet gewoon weer hard als blok afgekoeld is? Wink
Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
Willie-84
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 171

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: augustus 13, 2012, 20:31:30 »



De oorzaak van dit alles is dat de mastercylinder (rempomp) te heet word, omdat deze veel te dicht bij het blok zit.
Hmm, waarom is het pedaal dan niet gewoon weer hard als blok afgekoeld is? Wink

Inderdaad, volgens mij komt het meer door een resonantie van het blok waardoor cavitatie ontstaat.
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: augustus 14, 2012, 13:02:43 »



De oorzaak van dit alles is dat de mastercylinder (rempomp) te heet word, omdat deze veel te dicht bij het blok zit.
Hmm, waarom is het pedaal dan niet gewoon weer hard als blok afgekoeld is? Wink

Inderdaad, volgens mij komt het meer door een resonantie van het blok waardoor cavitatie ontstaat.

voor cavitatie is er meer geweld nodig.
Door warmte wordt de olie wat dunner, dit in combinatie met trillingen en bewegingen zorgt ervoor dat lucht zicht verplaatst in de bijna horizontale leiding.
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
Chakotay
Lick here to continue
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 71


Netherlands
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: mei 07, 2013, 19:38:19 »

In de categorie 'beter laat dan nooit':

Jullie hebben gelijk, het probleem is meer de horizontale lijn van het hele remsysteem dan de temperatuur. Gewijzigd in mijn verhaal Smiley
Gelogd

Aprilia RSV Mille (2001) || Suzuki GSX-R 600 (2001)
RFKANGOO
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 162

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: mei 07, 2013, 21:20:19 »

En waarom hebben andere merken daar dan geen last van??
Volgens mij zit toch bijna bij elke motor het rempedaal op ongeveer dezelfde hoogte als de remcylinder.

Heeft de remcylinder af-fabriek wel goed gewerkt maar is door onvakkundig verversen van de remvloeistof de remwerking achteruit gegaan??
Gelogd
Chakotay
Lick here to continue
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 71


Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: mei 07, 2013, 21:58:18 »

En waarom hebben andere merken daar dan geen last van??
Volgens mij zit toch bijna bij elke motor het rempedaal op ongeveer dezelfde hoogte als de remcylinder.

Heeft de remcylinder af-fabriek wel goed gewerkt maar is door onvakkundig verversen van de remvloeistof de remwerking achteruit gegaan??

Het is een standaard kwaal bij een groot deel van de Mille's. De remwerking is helemaal prima zolang het ontlucht is, het blijft alleen niet lang zo. Waarom andere merken het niet hebben... Waarschijnlijk wat meer tijd in het ontwerpen van het achterremsysteem gestoken ipv standaardonderdelen van de Brembo-plank graaien en snel verder gaan met pasta eten? Tongue
Gelogd

Aprilia RSV Mille (2001) || Suzuki GSX-R 600 (2001)
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: mei 08, 2013, 04:46:32 »

En waarom hebben andere merken daar dan geen last van??
Volgens mij zit toch bijna bij elke motor het rempedaal op ongeveer dezelfde hoogte als de remcylinder.

Heeft de remcylinder af-fabriek wel goed gewerkt maar is door onvakkundig verversen van de remvloeistof de remwerking achteruit gegaan??

Het is een standaard kwaal bij een groot deel van de Mille's. De remwerking is helemaal prima zolang het ontlucht is, het blijft alleen niet lang zo. Waarom andere merken het niet hebben... Waarschijnlijk wat meer tijd in het ontwerpen van het achterremsysteem gestoken ipv standaardonderdelen van de Brembo-plank graaien en snel verder gaan met pasta eten? Tongue
Ja, ik denk dat de belangrijkste factor toch de remcilinder zelf is (mogelijk in combinatie met andere factoren). Ik heb er nu een remcilinder van een Ducati 1098 op en dat gaat vooralsnog goed. De afdichtingen van de remcilinder zijn gewoon niet goed genoeg (primair cupring en secundair o-ring) de meeste andere remcilinders gebruiken dubbele cupringen als afdichting. http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=21081.0
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
UPDATE Vervroegde Sinterklaas? Tuono ABS 2014 is per direct leverbaar! « 1 2 » R1-ner 15 7222 Laatste bericht juli 17, 2013, 17:17:46
door The Marshall
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 38241 Laatste bericht juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 12984 Laatste bericht april 25, 2009, 20:47:25
door breed
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 23938 Laatste bericht september 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 6637 Laatste bericht juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!