Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 17:12:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?  (gelezen 19823 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Gepost op: Augustus 05, 2012, 14:53:51 »

Ik ben bang dat ik ook aan de beurt ben   . De laatste tijd merkte ik al dat de RSV af en toe een kleine tik gaf tijdens het starten, maar vanmorgen was het echt een vervelende tik (zo'n kippevel geluid  ) en startte ook echt niet, motor draaide ook niet rond. Na 2 pogingen startte ie ineens wel normaal, alleen wel met een kleine rookpluim, waarschijnlijk van het bijna verzuipen. Zo net heb ik het weer een paar keer geprobeerd en nu start de RSV het wel goed. Toen ik 'm kocht heb ik er wel op gelet, maar toen startte ie een paar keer gewoon goed, ik ben benieuwd of de vorige eigenaar het ook wist  , hij was al zo makkelijk over de prijs  Evil. Dit klinkt wel als de start koppeling, wat jullie? Als ik de zoekfunctie gebruik, lijkt het wel zeer waarschijnlijk iniedergeval.

Er is al veel over geschreven, maar het is lastig te vinden wat nu precies de startkoppeling doet en welke koppeling je kunt gebruiken, omdat de Aprilia koppeling zo duur is. Nu wil ik het binnenkort zelf gaan repareren en wil er dan meteen even een uitgebreide HOW TO van maken in het Nederlands inclusief onderdeelnummers, waar besteld etc, zoiets als dit: http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?239085-How-to-replace-your-sprag-clutch.


Even resumé:
1. Klinkt dit als een kapotte startkoppeling?
2. Welke startkoppeling kan ik het best bestellen, zie hieronder?
3. Is de starterkrans op het vliegwiel ook vaak beschadigd?
4. Welke onderdelen heb je nog meer nodig?
http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Aprilia&T=RSV%20%201000&Y=2002&L=AP_RSV3&O=Ignition%20unit&F=AP_RSV3_FG&L2=AP_RSV3_FG



EDIT: Als ik het goed heb gelezen heb je meerdere opties wat betreft de startkoppeling.
1. Die van Aprilia, erg duur, +-450 euro.
2. Van BMW, Part N° 12112343296 (bij deze koppeling moeten schijnbaar wat pennetjes omgezet worden). +- 80 euro.
3. Die van Ducati Part N° 70140071A, direct fit. +- 150 euro
4. Die van KTM part N° 58440026000, 70 euro. (geen idee of dit 1op1 past).
5. KTM imitatie Beta Part N° 3625197 000, 54 euro. (geen idee of dit 1op1 past)

Welke is de beste optie?
« Laatste verandering: Augustus 05, 2012, 16:39:25 door duke nukem » Gelogd

Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 05, 2012, 20:57:41 »

Grappig dat je met die thread als voorbeeld komt. Als er namelijk 1 iemand op aarde is geweest die voor niks zijn startkoppeling heeft vervangen dan is hij het wel.

Op de foto's die hij laat zien staan onderdelen die werkelijk niets mankeren. Ik denk dat ik een startkoppeling of 10 nu gezien heb, en alle goed werkende zien er allemaal zo uit als op de foto's. Ik heb jaren geleden mijn Falcoblok uit elkaar gehaald om te zien hoe een goed werkende startkoppeling eruit ziet, hetzelfde.

Ik zou hem eerst uit elkaar halen en daarna pas beslissen wat je doet. De kans bestaat dat je met het opnieuw spannen van de veer weer jaren vooruit kan. Soms lubbert de veer uit die alle rollen in rust aan moet leggen op het starterstandwiel. Als dit niet goed genoeg gebeurd grijpen er maar een paar rollen aan en begint het ding te slippen. Als je nu door blijft tobben gaat de boel eraan. Ben je op tijd, dan kun je met opnieuw spannen weg komen.

Waar kom je vandaan? Ik heb anders nog wel een trekker voor je liggen die je kan komen halen.

Overigens, de BMW en KTM koppeling zullen het zelfde zijn, beide hebben een Rotax blok. Je zal alleen de rollen moeten omdraaien. Het starterstandwiel is een ander verhaal. Ik heb gelezen dat een oude model Fireblade dezelfde tandwielen gebruikt, maar zelf heb ik dit nooit gezien of gebruikt. Als je die ook moet vervangen is dat het duurste onderdeel. Buiten het Fireblade verhaal weet ik niet beter of je bent op Aprilia aangewezen voor het starterstandwiel.
« Laatste verandering: Augustus 05, 2012, 22:46:09 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 05, 2012, 22:14:33 »

Helemaal met Droeftoeter eens.

Mijn startkoppeling-huis had dikkere groeven dan diegene op de foto.
Deze heb ik weer helemaal glad geschuurd, vervolgens de veer van de starterkrans ingekort en de boel weer in elkaar gezet.

Middagje werk, boel weer schoon in elkaar en ik knal nu alweer een paar 1000km probleemloos rond   

Gelogd
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 05, 2012, 22:55:01 »

Hmm oke, goed punt. Nou ja, dat voorbeeld ging me meer om het vervangen zelf en niet of het nu onnodig was of niet. Ik ga er deze week aan beginnen denk ik, het is toch niet handig om er mee te blijven rijden dus dan maar uit mekaar met die handel. Ik kom uit omgeving Utrecht, is dat in de buurt? 
Gelogd

duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 05, 2012, 23:30:28 »

Grappig dat je met die thread als voorbeeld komt. Als er namelijk 1 iemand op aarde is geweest die voor niks zijn startkoppeling heeft vervangen dan is hij het wel.

Op de foto's die hij laat zien staan onderdelen die werkelijk niets mankeren. Ik denk dat ik een startkoppeling of 10 nu gezien heb, en alle goed werkende zien er allemaal zo uit als op de foto's. Ik heb jaren geleden mijn Falcoblok uit elkaar gehaald om te zien hoe een goed werkende startkoppeling eruit ziet, hetzelfde.

Ik zou hem eerst uit elkaar halen en daarna pas beslissen wat je doet. De kans bestaat dat je met het opnieuw spannen van de veer weer jaren vooruit kan. Soms lubbert de veer uit die alle rollen in rust aan moet leggen op het starterstandwiel. Als dit niet goed genoeg gebeurd grijpen er maar een paar rollen aan en begint het ding te slippen. Als je nu door blijft tobben gaat de boel eraan. Ben je op tijd, dan kun je met opnieuw spannen weg komen.

Waar kom je vandaan? Ik heb anders nog wel een trekker voor je liggen die je kan komen halen.

Overigens, de BMW en KTM koppeling zullen het zelfde zijn, beide hebben een Rotax blok. Je zal alleen de rollen moeten omdraaien. Het starterstandwiel is een ander verhaal. Ik heb gelezen dat een oude model Fireblade dezelfde tandwielen gebruikt, maar zelf heb ik dit nooit gezien of gebruikt. Als je die ook moet vervangen is dat het duurste onderdeel. Buiten het Fireblade verhaal weet ik niet beter of je bent op Aprilia aangewezen voor het starterstandwiel.

Trouwens, om welke veer gaat het hier precies? Heb je er misschien een foto van?
Gelogd

Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 05, 2012, 23:34:43 »

Nou ja, dat voorbeeld ging me meer om het vervangen zelf en niet of het nu onnodig was of niet.

Nee, zo bedoelde ik het ook niet Smiley Maar stel dat je je koppeling zou vergelijken met die van de foto's, dan zou je (onterecht) tot de conclusie kunnen komen dat hij inderdaad vervangen moet worden.

Ik kom uit omgeving Rotterdam. Is misschien wat ver voor een trekker. Ik heb iig een wielbout van een vrachtwagen gebruikt, m22x1.5. Heeft het de afgelopen 10 tot 12 x prima gedaan.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 05, 2012, 23:38:54 »

Trouwens, om welke veer gaat het hier precies? Heb je er misschien een foto van?



In de groef die in het middel loopt zit een cirkelvormige trekveer. Het ene uiteinde zit in het andere gedraaid wat het tot een cirkel maakt. Draai hem uit elkaar, knip er een halve centimeter af, draai hem weer in elkaar en leg er een druppie loctite 648 op en je kan weer ff vooruit (als het meezit).
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 06, 2012, 04:05:41 »

Nou ja, dat voorbeeld ging me meer om het vervangen zelf en niet of het nu onnodig was of niet.

Nee, zo bedoelde ik het ook niet Smiley Maar stel dat je je koppeling zou vergelijken met die van de foto's, dan zou je (onterecht) tot de conclusie kunnen komen dat hij inderdaad vervangen moet worden.

Ik kom uit omgeving Rotterdam. Is misschien wat ver voor een trekker. Ik heb iig een wielbout van een vrachtwagen gebruikt, m22x1.5. Heeft het de afgelopen 10 tot 12 x prima gedaan.


Trouwens, om welke veer gaat het hier precies? Heb je er misschien een foto van?



In de groef die in het middel loopt zit een cirkelvormige trekveer. Het ene uiteinde zit in het andere gedraaid wat het tot een cirkel maakt. Draai hem uit elkaar, knip er een halve centimeter af, draai hem weer in elkaar en leg er een druppie loctite 648 op en je kan weer ff vooruit (als het meezit).


Kijk, bedankt voor je duidelijke reakties. Rotterdam is inderdaad net iets te ver weg ja  , wat voor een poelietrekker gebruik je daar voor?

En die veer inkorten, werkt dat goed? Ik heb ergens geloof ik gelezen dat dat niet echt heel erg lang werkt, dus als je pech hebt zit je een paar duizend km later weer te klooien met hetzelfde probleem, heb jij dat wel eens gehad? Maar goed, als dat een hoop centjes scheelt
Gelogd

roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 06, 2012, 11:39:52 »

Als Ede niet te ver is heb ik ook nog wel zo'n bout liggen, en anders kun je vast wel bij een (vrachwagen) garage een bout halen
Gelogd
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 06, 2012, 11:49:33 »

Vriend van me rijdt ook rond met een ingekorte veer, nu alweer 2 jaar, zonder problemen. Als je eenmaal zover bent stuur dan ff een PM dan krijg je me nummer en kun je ff bellen. Er zit nog een verhaal aan vast, maar dat is via een forum wat lastig en onduidelijk uitleggen.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 06, 2012, 21:30:21 »

indien de omgeving alkmaar dichtbij voor je is, heb ik ook de tools liggen (zo ook krukas blokkeerbout)
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 07, 2012, 11:25:10 »

Als Ede niet te ver is heb ik ook nog wel zo'n bout liggen, en anders kun je vast wel bij een (vrachwagen) garage een bout halen

Ik houd je aanbod even in gedachten, bedankt!


Vriend van me rijdt ook rond met een ingekorte veer, nu alweer 2 jaar, zonder problemen. Als je eenmaal zover bent stuur dan ff een PM dan krijg je me nummer en kun je ff bellen. Er zit nog een verhaal aan vast, maar dat is via een forum wat lastig en onduidelijk uitleggen.

Is goed, ik begin er vrijdag aan denk ik, dus tegen die tijd laat ik wel even wat weten, bedankt!


indien de omgeving alkmaar dichtbij voor je is, heb ik ook de tools liggen (zo ook krukas blokkeerbout)


Ook bedankt voor je aanbod, alleen is Alkmaar ook weer zo ver weg van Utrecht, maar ik houd het even in gedachten!  Cheesy
Gelogd

Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 07, 2012, 20:31:20 »

De vliegwiel trekker van de aprilia sr50 scooter zou ook moeten passen(volgens info , zelf geen ervaring mee)
deze is verkrijgbaar bij de bromfiets winkel voor een paar euro.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 09, 2012, 21:02:02 »

Begrijp ik nu dus goed dat je 2 belangrijke stukken gereedschap nodig hebt? Dus de krukas blokkeerbout en die poelietrekker?
Gelogd

roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 09, 2012, 21:42:02 »

Een gasbrandertje is ook wel handig, en een grote ratel/momentsleutel waar je kracht op kan zetten is ook wel een pre (of luchtsleutel)
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
autoscout 24 arius 14 15289 Laatste bericht Januari 27, 2013, 10:40:46
door rsvfrank
Iemand deze vorm van Spam al eens gehad?? B-Art 6 4001 Laatste bericht December 10, 2008, 12:53:16
door Capo-04/06
"RubberButt" 2011 vrijdag 17 juni « 1 2 ... 17 18 » robz 269 70712 Laatste bericht Juni 26, 2011, 09:49:51
door Raptor
Aprilia gp bike 2015 « 1 2 » bmack 24 7294 Laatste bericht December 05, 2014, 23:00:11
door Tuonojack
Mooie motorgadgets zeeslot 9 12882 Laatste bericht Augustus 26, 2008, 20:55:11
door klaaz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!