Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 20, 2024, 08:28:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ratel en tik tijdens starten, niet aanslaan motor, startkoppeling?  (gelezen 19909 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #30 Gepost op: Augustus 16, 2012, 13:49:02 »

De bastaard is los! Met die wielbout ging het perfect zoals droeftoeter al zei. Ik zal vanmiddag/vanavond wat foto's plaatsen. Ik zie geen kapotte of versleten onderdelen, maar het veertje voelt wel slap aan. Nu moet ik dus ff dat veertje een 1/2 cm inkorten, maar hoe doe je dat? Zit 't in elkaar gedraaid ofzo?
Gelogd

duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #31 Gepost op: Augustus 16, 2012, 13:55:15 »

Trouwens, om welke veer gaat het hier precies? Heb je er misschien een foto van?



In de groef die in het middel loopt zit een cirkelvormige trekveer. Het ene uiteinde zit in het andere gedraaid wat het tot een cirkel maakt. Draai hem uit elkaar, knip er een halve centimeter af, draai hem weer in elkaar en leg er een druppie loctite 648 op en je kan weer ff vooruit (als het meezit).

Goed lezen, doh! 
Gelogd

pieter
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 300


Netherlands
« Antwoord #32 Gepost op: Augustus 16, 2012, 14:47:59 »

zou er toch ff een ander in zetten. Volgens de eerdere berichten zijn de kosten van eentje van honda of ducati niet zo heel erg hoog. Anders moet hij straks misschien weeeer uit elkaar! En dat zou echt k.. zijn!!

succes met sleutelen en ik zie graag een paar foto's van hoe je het vliegwiel los hebt gekregen met die bout!

 
Gelogd
Vincent S.
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 853

Netherlands
« Antwoord #33 Gepost op: Augustus 16, 2012, 17:42:38 »

die bout gaat gewoon in het hart van het vliegwiel.
Het vliegwiel heeft schroefdraad, zodat je met het aandraaien de bout en de vliegwiel af kan zetten op de krukas.
Moet de boel wel eerst goed verhit zijn (zit loctite tussen).
Gelogd

Ride it like you stole it!!!
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #34 Gepost op: Augustus 16, 2012, 19:07:06 »

zou er toch ff een ander in zetten. Volgens de eerdere berichten zijn de kosten van eentje van honda of ducati niet zo heel erg hoog. Anders moet hij straks misschien weeeer uit elkaar! En dat zou echt k.. zijn!!

succes met sleutelen en ik zie graag een paar foto's van hoe je het vliegwiel los hebt gekregen met die bout!

 

Klopt, ik weet het, maar ik neem het risico. Ik weet nu hoe het moet, dus de volgende keer is ie binnen no time uit elkaar (mocht het weer fout gaan  Lips Sealed). 
Gelogd

duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #35 Gepost op: Augustus 16, 2012, 19:56:06 »

FOTO ALERT!  

Nou, het is gelukt, 't spul zit weer in elkaar. Het vliegwiel verwijderen is met 't juiste gereedschap een fluitje van een cent. Wat ik heb gebruikt: een wielbout (m22 x 1.5), brandertje, een flinke sleutel en een 3/8 verlengstuk. Je verhit het conische deel van het vliegwiel (aardig heet stoken, volgens de specs kan loctite 648 175 graden aan) en dan draai je de bout aan. Dit doe je steeds even om en om. Heet stoken, kracht zetten, heet stoken etc. Op een gegeven moment was er een flinke knak en lag het vliegwiel los. Wel even goed opletten met het verwijderen, omdat het vliegwiel retewarm is. Zo'n vrachtwagenbout is trouwens echt ideaal, kan ik iedereen aanraden. Ik heb er nu 1 liggen dus als iemand 'm wil lenen kan dat.






Die krukas blokkeerbout heb ik niet gebruikt, ik vertrouwde dat niet helemaal. Ik heb gewoon een 3/8 verlengstuk in een gat gestoken iets rechtsboven het (nog gemonteerde) vliegwiel. Als je het vliegwiel draait en je kijkt door het gat, zie je de krukas en drijfstangen voorbij komen. Ik heb dat verlengstuk in het gat gestoken zodat een wang van de krukas tegen het verlengstuk aan staat, op deze manier kan de krukas en dus het vliegwiel onmogelijk meedraaien (@ moraalridders: ja dit werkt. En nee, er wordt niets beschadigd  ).




En weg is ie  Afro





Voor ik 'm uit elkaar geschroefd heb, heb ik er even een streepje op gezet om de koppelinghouder weer op exact dezelfde manier op het vliegwiel te kunnen zetten (weet niet zeker of het nodig was, maar bedder zafe den sorry  ).




Tandwiel ziet er goud uit. Geen beschadigde tanden en het bronzen gelagerde deel ziet er ook nog goed uit.




De startkoppeling in de houder




De startkoppeling duw je er zo uit




De startkoppelinghouder ziet er ook nog goed uit, lichte afdrukken van de startkoppeling, maar geen diepe slijtage, met de nagel niet te voelen




En daarrrrrrr is ie dan  . De tonnetjes zagen er goed uit, geen overmatige slijtage of vlakke stukken te zien en het veertje zag er fysiek ook wel goed uit,  het had alleen wel flink wat speling. Het veertje er dus afgehaald, dit moet je even voorzichtig doen, want voor je het weet gaan de tonnetjes er vandoor  .




Het veertje is dus iets te lang volgens de berichten op internet. Als het veertje iets te lang is dan kan het zijn dat de tonnetjes na het starten niet goed terug komen en daardoor toch weer blokkeren en dat geeft dus de vervelende tikken (zeg ik het zo goed?). Vervolgens dus het veertje uit elkaar gedraaid (zoek even naar het wat dikkere stuk in de veer) en een halve centimeter er af geknipt. Dan het veertje weer in elkaar draaien en iets loctite 648 er op en weer om de tonnetjes van de startkoppeling leggen. Als laatst even checken of het veertje nu dus wel goed aanvoelt.




Dan kan het spulletje weer in elkaar, dus startkoppeling in de houder en dat schroef je weer op het vliegwiel met de 3 inbusjes (ik heb ook wat loctite op de inbusjes gedaan) en dan kan het zaakje weer op de as.




Even wat loctite 648 op de as




Kerncentrale weer terug op zijn plaats (ook even wat loctite op de 3 inbusjes van de stator en de 2 boutjes van de pick up)




En het spulletje weer terug bouwen zoals het er ook af kwam  




Verder heb ik de motor nog niet weer gestart vanwege nog meer onderhoud, dus het testen moet nog even wachten. En ik heb het nu dus op de goedkope manier gedaan met het risico dat het misschien weer fout gaat, maar aangezien ik nu weet hoe het zit en wegens goede berichten van mensen die het op dezelfde manier hebben gedaan (dus veertje inkorten en niet de hele startkoppeling vervangen) durf ik het risico wel te nemen. Mocht het weer fout gaan heb ik het spul binnen no time weer uit elkaar, want zo ingewikkeld was het niet  .

Toen ik klaar was heb ik er nog even nieuwe bogied ingedraaid en bij de laatste trek ik de bogiedop stuk... . Pfff, op zoek naar een bogiekabel dus. Heeft iemand er nog 1 liggen misschien? Zijn ze allemaal hetzelfde?

« Laatste verandering: Augustus 16, 2012, 20:27:50 door duke nukem » Gelogd

roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #36 Gepost op: Augustus 16, 2012, 20:07:03 »

ehhw... ik mis een stukje verslag over het huis waar de startkoppeling in zit???



Was deze nog wel gaaf? (lees: geen groeven erin?)

Dit zal net zo belangrijk zijn van de oorzaak van het slechte starten/niet aangrijpen in mijn ogen.
Gelogd
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #37 Gepost op: Augustus 16, 2012, 20:28:34 »

ehhw... ik mis een stukje verslag over het huis waar de startkoppeling in zit???



Was deze nog wel gaaf? (lees: geen groeven erin?)

Dit zal net zo belangrijk zijn van de oorzaak van het slechte starten/niet aangrijpen in mijn ogen.

Klopt, staat er bij nu! 
Gelogd

Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #38 Gepost op: Augustus 16, 2012, 20:32:52 »

Ja, met die koppeling is inderdaad niets mis. Vervangen had echt zonde geweest.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #39 Gepost op: Augustus 16, 2012, 21:00:54 »

Op tijd de boel open gesloopt hoop ik  police
Gelogd

Hansie
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 694


Ook ik van jou!


« Antwoord #40 Gepost op: Augustus 16, 2012, 23:22:06 »

Ja echt wel Loctite op de bouten doen!!
Bij Rotax vergeten ze dat nog wel eens schijnbaar met pijnlijke gevolgen....
Dit zag ik toen ik de mijne openmaakte namelijk..alle 3 los waarvan 1 afgebroken..auw!
Open even een nieuw topicje
Gelogd

Stock=boring!
pieter
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 300


Netherlands
« Antwoord #41 Gepost op: Augustus 17, 2012, 08:03:18 »

Super gaaf verslag.
Ga ik als handboek gebruiken als ik aan de beurt ben.
Hou ons op de hoogte hoe het met je startkoppeling gaat (ingekorte veertje). Dat scheelt dus rete veel centjes.

Mijn eerste mille (bj 98) had ook een defecte startkoppeling. Ik dus balen en heb het laten doen bij een motorzaakje in Hensbroek. (klein zaakje, maar wel goed)
Kosten waren iets van 680 euro incl olie en filter. pffffff daar werd ik toen niet goed van. maar als ik dit topic lees, ga ik het de volgende keer mooi zelf doen!! 
Gelogd
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #42 Gepost op: Augustus 17, 2012, 09:57:52 »

Tja, vervangen door nieuw spul is natuurlijk beter, het is een risico op deze manier. Maar ik heb her en der verhalen gelezen (onder andere van Droeftoeter) dat mensen het op deze manier gedaan hebben en ondertussen alweer jaren duizenden km's zonder problemen gereden hebben. Het scheelt inderdaad gewoon flink wat geld, zeker als je het laat doen! Tenminste, de goedkoopste startkoppeling die ik tegenkwam (die van KTM meen ik) was 60 euro ex dus dat valt eigenlijk ook wel mee. Maar ach, als het niet nodig is, waarom zou je het dan in vredesnaam doen. De kosten die ik nu kwijt ben is eigenlijk alleen 50 euro voor de olie en een filter, die wielbout kreeg ik gratis  .
Gelogd

duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #43 Gepost op: Augustus 19, 2012, 13:07:07 »

Nou, zojuist even een partij aan het starten geweest en het klinkt stukken beter. Geen rare tikken meer, nu maar hopen dat het zo blijft! En de nieuwe ketting + tandwielen zitten er ook op. En ik moet nog even een ander relais tussen de knipperlichten zetten, want de originele trekt het niet.


Zo was het:

http://www.youtube.com/watch?v=xr2Dv2r_sA0&feature=youtu.be


Zo is het nu:

http://www.youtube.com/watch?v=ZTlg4NIVwuQ&feature=youtu.be
Gelogd

dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #44 Gepost op: Augustus 19, 2012, 18:03:35 »

Mooi dat het gelukt is, klinkt weer gezond zo dat tweede filmpje 
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
autoscout 24 arius 14 15325 Laatste bericht Januari 27, 2013, 10:40:46
door rsvfrank
Iemand deze vorm van Spam al eens gehad?? B-Art 6 4012 Laatste bericht December 10, 2008, 12:53:16
door Capo-04/06
"RubberButt" 2011 vrijdag 17 juni « 1 2 ... 17 18 » robz 269 71120 Laatste bericht Juni 26, 2011, 09:49:51
door Raptor
Aprilia gp bike 2015 « 1 2 » bmack 24 7315 Laatste bericht December 05, 2014, 23:00:11
door Tuonojack
Mooie motorgadgets zeeslot 9 12902 Laatste bericht Augustus 26, 2008, 20:55:11
door klaaz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!