Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 29, 2024, 16:01:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 13   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Linksysteem en achterburg lagers vervangen en kleppen stellen  (gelezen 54795 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
motoemile
Gast
« Antwoord #135 Gepost op: Oktober 18, 2013, 08:34:22 »


Hallo allen,

Ik zal me eerst even voorstellen,omdat ik nieuw ben in jullie Forum.

Ik ben een kerel van 42 jaar oud,woonachtig in het Oosten des Lands

Ik rijd al motor vanaf mijn 6e jaar;eerst motorcross,en vanaf 18 jaar begonnen met het plezier op de weg.

Ben begonnen in 1992 begonnen met motorrijden,en had,en heb alleen maar oog voor het sportievere spul.

Heb gereden,resp.Thundercat,GSXR-750,ZX9R,R1100S,

In 2007 voor het eerst een Tuono 2004 gekocht,wegens de toch wel aangename rechtop Houding.

Fijne motor,echter de bekende problemen van het starten was voor mij de grootste ergernis.

In 2010 motor verkocht,en een 2008 Aprilia Tuono terugggekocht;uitgevoerd met AKRA en zelf een hoger ruitje gemonteerd.

Heb hier reeds 25000 KM mee gereden naar volle tevredenheid.Enige probleem die ik heb gehad zijn:

Dynamo stuk tijdens een vakantiereisje in Duitsland.

Zo lang ik de motor heb,was ik in vergelijking met de oer-Tuono ontevreden met de achterschokbreker.Heb toen via J&J een WP schokbreker gekocht,die ik er nu sinds een maand op heb.
Bevalt super!
Echter kwam bij mij natuurlijk het verhaal van het Linksysteem ook in beeld;en heb jullie verhalen allemaal gelezen.

Ben nu hiermee bezig;Lagers heb ik al verzameld,mis echter nog 1 ding. De tussenlegschijven
Mijn vraag is dan ook;wat zijn de ervaringen hiermee? Is het echt een toegevoegde waarde?

Zo ja,

Heeft iemand nog zo eens setje liggen??

Ik hoop dat ik via deze weg,bij evt vragen(die ik regelmatig in jullie Forum opzoek)misschien gerichter te werk kan gaan bij de specialisten onder jullie.

Ga nu weer verder.

Wens jullie een prettige weekend;

Wordt waarschijnlijk aanvaardbaar weer,dus...

Groet,

Motoemile
Gelogd
Deefski
RSV Mille, er is geen betere!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.872


Je kunt beter jezelf overwinnen, dan 1000 vijanden

Kazakhstan
« Antwoord #136 Gepost op: Oktober 18, 2013, 10:19:59 »


Hallo allen,

Ik zal me eerst even voorstellen,omdat ik nieuw ben in jullie Forum.

Ik ben een kerel van 42 jaar oud,woonachtig in het Oosten des Lands

Ik rijd al motor vanaf mijn 6e jaar;eerst motorcross,en vanaf 18 jaar begonnen met het plezier op de weg.

Ben begonnen in 1992 begonnen met motorrijden,en had,en heb alleen maar oog voor het sportievere spul.

Heb gereden,resp.Thundercat,GSXR-750,ZX9R,R1100S,

In 2007 voor het eerst een Tuono 2004 gekocht,wegens de toch wel aangename rechtop Houding.

Fijne motor,echter de bekende problemen van het starten was voor mij de grootste ergernis.

In 2010 motor verkocht,en een 2008 Aprilia Tuono terugggekocht;uitgevoerd met AKRA en zelf een hoger ruitje gemonteerd.

Heb hier reeds 25000 KM mee gereden naar volle tevredenheid.Enige probleem die ik heb gehad zijn:

Dynamo stuk tijdens een vakantiereisje in Duitsland.

Zo lang ik de motor heb,was ik in vergelijking met de oer-Tuono ontevreden met de achterschokbreker.Heb toen via J&J een WP schokbreker gekocht,die ik er nu sinds een maand op heb.
Bevalt super!
Echter kwam bij mij natuurlijk het verhaal van het Linksysteem ook in beeld;en heb jullie verhalen allemaal gelezen.

Ben nu hiermee bezig;Lagers heb ik al verzameld,mis echter nog 1 ding. De tussenlegschijven
Mijn vraag is dan ook;wat zijn de ervaringen hiermee? Is het echt een toegevoegde waarde?

Zo ja,

Heeft iemand nog zo eens setje liggen??

Ik hoop dat ik via deze weg,bij evt vragen(die ik regelmatig in jullie Forum opzoek)misschien gerichter te werk kan gaan bij de specialisten onder jullie.

Ga nu weer verder.

Wens jullie een prettige weekend;

Wordt waarschijnlijk aanvaardbaar weer,dus...

Groet,

Motoemile


Clublid worden? 
Gelogd

The following are actual submissions on a series of quizzes, tests, and essays.
The moon is a planet just like the earth, only it is even deader.""
"Water is composed of two gins, Oxygin and Hydrogin. Oxygin is pure gin. Hydrogin is gin and water."
motoemile
Gast
« Antwoord #137 Gepost op: Oktober 18, 2013, 10:25:46 »


Hallo,

Nee;zal nog geen lid worden,maar wie weet komt dat er nog van.

Maar maak wel graag deel uit van dit forum.

Ik volg jullie wel op voet,in het forum dan.

Gelogd
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #138 Gepost op: Oktober 18, 2013, 11:27:15 »

Op de 1e en 2e pagina kun je zien dat de dogbone heel lichtjes tegen de linkplates aanschuurt. Opzich niet erg, maar in verloop van tijd zou het misschien erger kunnen worden. Als je dan dus de ringen er tussen zet vangen die de slijtage op. Wel zorgen dat je ze er niet strak tussen zet, want het geheel hoort te kunnen bewegen t.o.v. elkaar.

Die ringen zijn nergens zo te bestellen, je moet ze ergens laten maken. Misschien kent iemand via via ofzo die bij een machinefabriek werkt o.i.d.? De dimensies van de ringen staan ook in dit topic.
Gelogd

motoemile
Gast
« Antwoord #139 Gepost op: Oktober 18, 2013, 11:56:24 »


Hallo,

Bedankt voor de reactie.

iK heb al gekeken voor materiaal om de schijven te laten maken.

Kom dan uit op staf materiaal

PTFE en POM zijn onbetaalbaar,daar ik per meter moet kopen

PP of PVC zijn wel betaalbaar;Maar is dit bruikbaar?

Zou dan staf moeten kopen van 35MM dik,die ik bewerk tot 35x 18,4x 1,5 MM dik.

Dus:is PP of PVC ook geschikt?

Gelogd
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #140 Gepost op: Oktober 18, 2013, 12:06:09 »

De bedoeling is dat het iniedergeval zachter moet zijn dan het aluminium materiaal van de dogbones en linkplates. Ik denk dat dat PP materiaal prima kan. Het kan de temp van de uitlaat aan (zal toch niet warmer dan 100c worden daar neem ik aan? En als 't kouder dan 0 is rijd je toch niet meer) en is slagvast, taai en duurzaam. Neemt ook geen vocht op.

PVC lijkt me niet geschikt.


PP – Polypropeen

Materiaal
Lijkt veel op Polyetheen, vooral wat betreft de elektrische en chemische eigenschappen.
Het materiaal is harder dan HDPE waardoor het een hogere temperatuur kan verdragen 100 – 130°C (kortstondig). Het materiaal is zeer taai en duurzaam.

Weerbestendigheid en vocht
Het materiaal wordt door UV-stralen aangetast.
Dit heeft een nadelige invloed op het materiaal.
De vochtopname van Polypropeen is zeer gering (maximum 0,1% wat zeer laag is voor een thermoplast).

Thermische eigenschappen
Polypropeen is goed thermisch vervormbaar (dieptrekken). De maximum gebruikstemperatuur ligt hoger dan die van HMPE en kan circa 100°C bedragen. De minimum temperatuur ligt bij circa 0°C. Beneden deze temperatuur wordt het materiaal hard en bros. Polypropeen heeft goede warmte-isolerende eigenschappen.

Levensmiddelen industrie en chemische bestendigheid
Polypropeen mag in de voedingsindustrie worden toegepast en is zeer goed bestand tegen chemicaliën. Bij temperaturen onder 60°C zal het materiaal door bijna geen chemicaliën gaan zwellen.
Wel wordt bij hogere temperaturen de oxydatie versneld door contacten met sommige metalen zoals koper en mangaan. Koper lasgereedschap en koperen onderdelen zoals koppelingen en bouten die in contact komen met verhit Polypropeen moet men vermijden.

Kenmerkende eigenschappen en toepassingen
Door de hoge elasticiteit zal na het wegvallen van de buigbelasting het materiaal weer in zijn oorspronkelijke stand terugkomen. De slagvastheid is zeer hoog waardoor de weerstand tegen breuk erg groot is. Ook heeft het materiaal zeer goede anti-hechtingseigenschappen.
Het materiaal wordt veelvuldig gebruikt in de chemische apparatenbouw, galvaniseertrommels en baden. Verder voor stansplaten, bekleding van afvoergoten en laadbakken.



PVC – Polyvinylchloride

Materiaal
Hard PVC is PVC zonder weekmakers, want anders is het zacht of ook wel soepel PVC. Hard PVC wordt geleverd in geëxtrudeerde en geperste kwaliteit. Hard PVC wordt ook in geschuimde uitvoering vervaardigd, wat een grote gewichtsbesparing geeft en veel wordt toegepast in de reclame industrie.

Weerbestendigheid en vocht
De gevoeligheid voor U.V.-stralen is, afhankelijk van de soort PVC. De gewone PVC XT is niet UV stabiel, echter de PVC slagvast is wel UV bestendig en bovendien goed bestand tegen lage temperaturen. PVC is goed bestand tegen vocht. De geëxtrudeerde platen nemen meer vocht op dan de geperste.

Thermische eigenschappen
De warmtebestendigheid van PVC is niet hoog ca. 60°C tot maximaal 70°C (kortstondig). Voor hogere temperatuur 95°C is er de PVC-C geperste plaat. PVC in geëxtrudeerde kwaliteit is goed warm vervormbaar (vacuümvormen, buigen).De elastische vervormingszone ligt tussen de 100°C en 150°C. Bij lage temperaturen wordt PVC XT bros hoogslagvast PVC kan echter tot circa -30°C worden toegepast.

Elektrische eigenschappen
PVC is een uitstekend isolatie materiaal. Het is echter niet geschikt voor hoog frequente toepassingen.

Levensmiddelen en chemische bestendigheid
Door toevoeging van stabilisatoren zoals loodverbinden is PVC niet geschikt voor de voedingsmiddelen industrie. Het materiaal is goed bestand tegen de meeste chemicaliën. De toepassing van PVC vinden we dan ook veelal in de chemische industrie, laboratoria, als leidingwerk en in de galvanische en elektrotechnische industrie.

Kenmerkende eigenschappen en toepassingen
PVC is goed mechanisch te bewerken, goed te lassen en te lijmen. Enkele toepassingen zijn lekbakken, spoelbakken, isolatieplaten, tanken en leidingen.
« Laatste verandering: Oktober 18, 2013, 12:08:56 door duke nukem » Gelogd

motoemile
Gast
« Antwoord #141 Gepost op: Oktober 18, 2013, 12:19:24 »

Hallo duke..Nukem,

Bedankt voor het meedenken;zal dan denk ik maar een staafje PP bestellen.

Ik heb ook een kameraad met een Aprilia,die zal ik dan ook gelijk maar een paar schijfjes (Laten)draaien.

De breedte 1.5 MM lijkt me ok,want de afstand tussen de plates is overaL anders

Opvulling is altijd beter als niets;bescherming is het sleutelwoord.

Heb jij ze er ook tussen zitten?

Je hebt een Mille? welk Bouwjaar?
Gelogd
motoemile
Gast
« Antwoord #142 Gepost op: Oktober 18, 2013, 12:23:59 »

Excuus,

Ik had nog niet goed gekeken.

Mijn beide vragen staan er al bij.

Zie op de fotos dat het om jouw motor gaat.

Prettig weekend.
Gelogd
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #143 Gepost op: Oktober 18, 2013, 15:50:53 »

precies, dit ging toendertijd om mijn gewone Mille, daar zitten nu ringen tussen. Ik heb nu een RSV R waar ik die ringen ook nog voor wil hebben.

Jij gaat er een stel draaien dus?  Cool
Gelogd

duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #144 Gepost op: Oktober 18, 2013, 19:00:31 »

 Grin

Gelogd

Chriz86
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 310


4 Wheels move the body, 2 Wheels move the soul

Netherlands
« Antwoord #145 Gepost op: Oktober 19, 2013, 12:33:26 »

Ik kom net bij JJ Suspension vandaan, hij raadt af ringen met een diameter groter dan het naaldlager te monteren en adviseert metalen ringen. Ik heb een setje dunne ringetjes meegenomen. Zodra ik mijn lagers heb zal ik dit eens proberen en mijn ervaring delen.
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #146 Gepost op: Oktober 19, 2013, 15:22:05 »

Ik kom net bij JJ Suspension vandaan, hij raadt af ringen met een diameter groter dan het naaldlager te monteren en adviseert metalen ringen. Ik heb een setje dunne ringetjes meegenomen. Zodra ik mijn lagers heb zal ik dit eens proberen en mijn ervaring delen.
Heeft hij ook een reden genoemd waarom je dit beter niet kan doen ?

Mijn argument . Als je niets gebruikt loop je kans dat de platen schuren langs de drager.
Dit alu tegen alu  en is dus stroef.

Om dit te voorkomen worden er dunne ringen geplaatst met een klein beetje speling ( niet alles opsluiten, maar voorkomen dat het te ver verschuift.)
Aangezien alu - kunstof minder weerstand geeft , lijkt mij dat het systeem gemakkelijker blijft bewegen.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #147 Gepost op: Oktober 19, 2013, 19:32:42 »

Hmm ik ben ook wel benieuwd wat daar de reden van is, misschien kan ie dat hier even neerplempen? 
Gelogd

Chriz86
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 310


4 Wheels move the body, 2 Wheels move the soul

Netherlands
« Antwoord #148 Gepost op: Oktober 20, 2013, 11:35:46 »

Als de gebruikte ring een grotere diameter heeft dan het lager, dan ontstaat er wrijving tussen de dogbone en de linkplates, en scharniert de boel dus niet meer vrij van elkaar.
Tevens veroorzaakt kunstof meer wrijving van metaal.
Je gaat er dus wel mee tegen dat je ijzer tegen ijzer schuurt; maar creëert er ook extra wrijving mee.

Om te zorgen dat je dogbone en linkplate elkaar niet raken; kan je volgens John beter voldoende afstand creëren met enkel ringen:


Gelogd
duke nukem
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Berichten: 401


Ik rie op mien mammoet in 't rond

Netherlands
WWW
« Antwoord #149 Gepost op: Oktober 20, 2013, 16:17:02 »

Ja, maar daarom heb ik ook al een paar keer gezegd dat je moet zorgen dat de ringen dun genoeg zijn om te zorgen dat de boel goed kan bewegen t.o.v. elkaar. De ringen op mijn oude mille heb ik toendertijd ook iets dunner afgeveild. Als alles gemonteerd zit kun je met je vinger de ringen nog ronddraaien.

En ten tweede lijkt het mij dat als je stalen ringen gebruikt, dat die hetzelfde gaan doen als een dogbone met veel speling: die gaan invreten in de linkplates. Daarom moet je materiaal gebruiken wat zachter is dan de dogbone en linkplates. Liever de ringen opofferen dus.

Ik ben nog niet overtuigd  Grin.
Gelogd

Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12 13   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Ultramod Mille_Moret 3 5188 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35544 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10685 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka
Olie specificatie Bikeman 1 5705 Laatste bericht Maart 10, 2009, 19:59:26
door koekeroe
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25575 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!