Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 22:19:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: RSV1000R (2004) problemen met stationair  (gelezen 11603 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Gepost op: Februari 24, 2013, 09:32:46 »

Heren,

Na 5 maanden van wachten en knutselen heb ik eindelijk weer een RSV mét kuipen. Goede reden om gisteren een rondje te doen dus. Nu had ik 'm in die 5 maanden 1x ff een minuut of 20 laten lopen om 'm ff 'wakker te maken', maar dat is inmiddels ook al 3 maanden terug. Ik verwachtte dus wat startproblemen en inderdaad, sleutel er in, verlichting gaat netjes aan, alles werkt, maar starten kostte toch ff iets teveel kracht.

Accuspanning op dash gaf iets van 9,8-10V aan en dat lijkt me dan weer ff te weinig om te starten. Zadel eraf gehaald en even de startkabels erop, starten - lopen. Ik blij, motor ff laten lopen om te kijken of er nog problemen gingen optreden, na 10 minuten nog steeds netjes stationair, geen waarschuwingslampjes of rare geluiden, temperatuur richting 80 graden. Snel omkleden, wil ik gaan rijden, valt me op dat de accuspanning nog steeds weinig aangeeft (10,7V geloof ik). Maarja, wat verwacht je op stationair toerental...

Klein tikkie gas, rond de 3000rpm schoot de aangegeven waarde naar 12,6 en fluctueerde wat tussen 11,8 en 13,0 ofzo. Ik het gas weer dicht, valt de motor direct uit. Op zich niet oke, maar gezien het lange stilstaan + lage accuspanning niet schrikbarend dacht ik. Starten deed ie nog steeds niet op eigen kracht, dus nogmaals de startkabels erop. Wederom starten - lopen. Vervolgens heb ik een ritje van +/-45 min gedaan, waarbij ik af en toe bij gas dicht weer het idee had dat ie af wilde slaan, dus een klein beetje op toeren gehouden met de koppeling in (met de koppeling los blijft ie ten slotte wel draaien als je snelheid hebt). Eenmaal thuisgekomen, sloeg ie niet af bij gas dicht, maar netjes op iets van 1100-1200rpm bleef draaien. Toen zelf uitgezet en vervolgens geprobeerd te starten, maar dat wilde alsnog niet (slechts de bendix die je hoorde tikken, verder niks).

Nou had ik het idee dat een lege accu na 3 kwartier rijden wel weer voldoende vol zou moeten zijn om te starten, dus ff op onderzoek uitgegaan. Accuspanning op het dash gaf nu iets hoger aan, een kleine 11V, voor mij een teken dat de accu wel was opgeladen tijdens m'n ritje, maar nog niet voldoende. Acculader er even aangezet (na anderhalf uur gaf ie 11,6V accuspanning, dus lader eraf om ff te rijden), waarna ze op eigen kracht wilde starten (woehoe), maar wel gepaard met 1 harde knal uit 1 van de uitlaten. Daarna geen knallen/lampjes/onregelmatig stationair of wat dan ook. Nu ben ik bezig geweest met de gashandel (die draaide niet soepel tijdens m'n ritje namelijk) terwijl de lader erop stond, dus mogelijk wat extra benzine in de motor die verbrandde bij het starten en een knal veroorzaakte? Vervolgens een klein rondje gereden om te kijken of de gashandel nu wel soepel draaide en te kijken of het uitvallen was opgelost nu de accu weer vol was. Gashandel draait weer soepel, maar de motor is wel 1x uitgevallen tijdens het ritje, wederom na gas dicht te hebben gedraaid en koppeling in om iemand voorrang te geven. De motor startte vervolgens zonder moeite weer en ben ik naar huis gereden.

Toch zit het me niet lekker dat ze uitvalt bij gas dicht en ook niet dat ze na 3 kwartier rijden niet wilde starten op eigen kracht. Even zoeken op internet naar stationair problemen/uitvallen bracht me naar een oud topic over stators die kaput gaan, gare spanningsregelaars en/of een slechte accu, wat problemen kan opleveren. Ook een topic over bougies en een topic over de luchtmassasensor. Ik heb reeds gecontroleerd op foutmeldingen in de computer, maar ik krijg alleen "EFI 0" = geen storingen, als ik het goed heb.

Samenvattend:
- motor valt soms uit bij gas dicht, maar blijft meestal draaien
- doet dit zowel bij koude als bij warme motor voor zover ik het heb kunnen constateren
- accuspanning laag na 3 kwartier rijden (misschien een laadprobleem?)

Nu neig ik er naar om de bougies en/of accu te controleren/vervangen, omdat dat het makkelijkst te doen is, maar misschien is dat wel ten onrechte. Gezien bedragen van 400++ eu voor nieuwe stator + spanningsregelaar (+ euro's voor diagnose bij de specialist), vervang ik liever alleen de oorzaak van het probleem ipv lukraak maar wat mogelijke oorzaken te vervangen... Iemand die een gegronde gok durft te doen?

Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 24, 2013, 09:37:54 »

de spanning om te starten moet rond de 13 volt zijn , het kan zijn dat je accu overleden is en anders denk ik richting dynamo
Gelogd

if it runs , race it
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Februari 24, 2013, 11:03:58 »

Meet de spanningen vanaf je dynamo naar je spanningsregelaar . De 3 fases van de dynamo moeten 70 Volt op de bruine connector bij de spanningsregelaar bij 4000tpm geven. Mogelijk is je dynamo overleden.
Gelogd
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Februari 24, 2013, 12:03:29 »

Er is een coulance- regeling voor een nieuwe dynamo. Dus als hij stuk is hoeft het niet veel te kosten.
Gelogd
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Februari 24, 2013, 12:45:02 »

Hmmm, dat is sowieso goed om te weten. Geldt dit dan ook nog voor een 2004 RSV? 9 jaar oud is tenslotte al best wat... Neem aan dat Aprilia niet tot in lengte van dagen dynamo's blijft vervangen toch?

Heb net even de multimeter erbij gepakt:

Accu geeft zonder belasting (contact uit) 12,0V
Met belasting (contact aan, verlichting dus ook) 11,2V
Starten doet ie niet meer (wederom alleen tikken van de bendix of relais), tijdens het indrukken van de startknop zakt de spanning in naar 10,7V. Na die startpoging kwam de spanning niet meer terug naar 12,0V, maar naar 11,6V.

Mijn conclusie: accu overleden. Heb de dynamo en spanningsregelaar nog niet nagemeten, maar ik gok dat daar dan weinig mis mee is.

Blijft de vraag: kan het af en toe uitvallen na gas dicht dan ook komen door de kapotte accu en zo ja, kan iemand dat uitleggen?
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Februari 24, 2013, 12:50:13 »

Verdachte nr 1  is inderdaad het laadcircuit.
Zijn alle contacten schoon ?  check de bruine connector , deze wil nog wel eens een overgangs weerstand geven.
Hierdoor branden de contacten eruit.  Dit geeft ook een te lage laadspanning.
Bovenstaand zou ik eerst controleren voordat je verder gaat.

Daarna als verdachte de accu. Hoe oud is deze ?
Eventueel vervangen indien ouder dan 3 a 4 jaar.

Daarna blijven de spanningsregelaar en de dynamo over.
Zoek even naar de onderhouds manuls . Hierin staat beschreven hoe je eenvoudig de dynamo en spanningsregelaar kan doormeten.

Mogelijk is er ook een sensor overleden, kan je ook doormeten.

succes
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Februari 24, 2013, 12:51:15 »

Hmmm, dat is sowieso goed om te weten. Geldt dit dan ook nog voor een 2004 RSV? 9 jaar oud is tenslotte al best wat... Neem aan dat Aprilia niet tot in lengte van dagen dynamo's blijft vervangen toch?

Heb net even de multimeter erbij gepakt:

Accu geeft zonder belasting (contact uit) 12,0V
Met belasting (contact aan, verlichting dus ook) 11,2V
Starten doet ie niet meer (wederom alleen tikken van de bendix of relais), tijdens het indrukken van de startknop zakt de spanning in naar 10,7V. Na die startpoging kwam de spanning niet meer terug naar 12,0V, maar naar 11,6V.

Mijn conclusie: accu overleden. Heb de dynamo en spanningsregelaar nog niet nagemeten, maar ik gok dat daar dan weinig mis mee is.

Blijft de vraag: kan het af en toe uitvallen na gas dicht dan ook komen door de kapotte accu en zo ja, kan iemand dat uitleggen?
Ja, coulance- regeling is ook voor 9 jaar oude RSV's. Er wordt dan een dynamo met een lager vermogen ingezet. N.l. 370 W ipv 500 W. Hiermee is het probleem van doorfikkende stators verholpen.
Een te lage accuspanning geeft allerlei problemen, afslaan kan daar door worden veroorzaakt. Ik zou toch nog ff de 3 fases meten dan weet je zeker dat het niet de dynamo is. Is een kleine moeite.
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Februari 24, 2013, 12:53:44 »

Tijdens het schrijven van mijn voorgaande reactie had je een nieuw bericht geplaatst.
Hoe het kan dat de motor uitvalt ..
Een accu kan bij defect wel de spanning opbrengen  , maar zakt door het ijs tijdens het leveren van vermogen.
Bij belasting zakt de spanning in elkaar . Kan zelfs door de spannings regelaar als kortsluiting worden gezien.

De  te lage spanning geeft vervelende uitval van de ecu  en mogelijk te lage spanning voor de ontsteking...
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Februari 24, 2013, 12:56:49 »

En hoppa.. weer een dynamo naar de klote. Ik zou ook even je bruine stekker checken: http://www.joe250.com/motorcycles/tuono/brownconnectors/brownconnectors.html
« Laatste verandering: Februari 24, 2013, 12:58:22 door El Pollo Diablo » Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Februari 24, 2013, 22:25:55 »

Nou, uit pure nieuwsgierigheid toch maar even de zijkuip eraf gehaald. De bruine stekker heef de vorige eigenaar er al tussenuit geknipt voor me, dus die vormt geen gevaar meer. Draden zijn wel slecht aan elkaar gesoldeerd, dus dat ga ik even over doen. Kon dus meten zonder de "stekker" los te maken. Maar dat stemde mij allerminst gelukkig...

De motor startte redelijk (ondanks redelijk lage accuspanning), stationair kreeg ik 12,9V direct op de accu, wel aan de lage kant van wat ik hier lees. Toen even de multimeter op AC V en spanning gemeten op de 3 draden nabij de spanningsregelaar. Gas op 4000rpm, stekkers van de multimeter op de verbindingen en dat herhalen. Alle combinaties geprobeerd en allemaal zaten tussen 10-13 V AC, terwijl ik hier lees dat dat toch minimaal 60V AC moet zijn. Nou was ik de eerste keer even vergeten de motor 4000rpm te laten draaien en kwam toen ook op 10-13V AC, daarna dus nog een keer geprobeerd met gas op 4000rpm, maar geen verbetering.

Nu lijkt het er dus op dat zowel de accu als de dynamo naar de knoppen zijn. Spanningsregelaar doormeten weet ik niet van hoe dat moet, dus dat ga ik morgen even uitzoeken en doormeten. Is er nog meer wat kapot kan gaan/zijn in het laadcircuit/stroomtoevoer? Kan ik dat ook meteen even uitzoeken...

Baal er stevig van, was net zo blij dat ik weer kon rijden, maar niets blijkt minder waar... Lips Sealed
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Februari 24, 2013, 22:32:31 »

Kijk even voor de opgegeven voltages
Gelijk of wissel ?
Met of zonder spannings regelaar aangesloten

ff opgezocht voor je
Indien het gehele circuit aansloten (dus ook de spannings regelaar) moet je de gelijkspanning meten , 13 - 15V bij 4000rpm

Bij losgekopelde spanningsregelaar (kan ook rechtstreeks op de 3 dynamo draden)  60V wissel spanning tussen alle draden (3 spoelen).

Weerstand meting kan ook , bij uitgeschakelde motor.  0.1 tot 1 ohm per spoel
Natuurlijk oneindig tussen de draden en de stator (aarde/min)
 
« Laatste verandering: Februari 24, 2013, 22:41:42 door Tuono GR66 » Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Februari 25, 2013, 07:28:29 »

Bedankt! Ga ik vanavond nog een keertje meten haha. Hoop stiekum dat er dan niks kaput is. Ik ging er eigenlijk van uit dat je die bruine stekker alleen los hoefde te koppelen zodat je de polen kon meten (lukt doorgaans niet als de stekkers gekoppeld zijn), maar het loskoppelen veranderd ook direct de meetwaarden dus. Had idd wisselspanning gemeten op de 3 draden (AC = alternating current = wisselstroom, maar dat weet je zelf ook wel neem ik aan), omdat ik had gelezen dat dat moest in een oud topic. Thnx! Wordt vervolgd...
Gelogd
puffel
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 26


Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Februari 25, 2013, 15:31:37 »

Klinkt heel bekent, Ik heb exact dezelfde problemen gehad met mijn RSV2004R. Bij Roké hebben ze dit super opgelost dynamo vervangen onder de coulance regeling was begin 2012 cá €90,-
Gelogd
menno_s
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 94


Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Februari 25, 2013, 22:06:21 »

Klinkt heel bekent ja    ik heb ook een rsv uit 2004, zelfde gekke dingen heb ik begin 2012 ook mee gemaakt, dynamo onder coulance regeling laten maken bij rokĂ©, (achterbrug mod ook laten doen) ook ik moest ongeveer €100 betalen als eigen bijdrage. Mijn dynamo was als eens vervangen voor een van een goedkoper merk maar dat was gelukkig geen probleem.
Nu aan het einde van 2012 mijn accu ook aan vervanging toe en deze gaf ook van die rare bij effecten die jij noemt.
Nieuwe accu bestelt bij bitakus en alle problemen verholpen. starten...lopen

succes, niets is zo klote als je fiets het niet lekker doet
Gelogd

aprilia RSV 1000 factory [2004]
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Februari 26, 2013, 08:42:14 »

Ik had inderdaad hetzelfde: eerst dynamo kapot gegaan, toen nieuwe onder coulance (motor zat gelukkig nog in de 6 maanden BOVAG garantie, dus helemaal niks hoeven betalen) in gegaan. Maand later was de accu kapot.. je kan je voorstellen dat ik al direct weer zat te zweten of het de dynamo was  Grin
Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10862 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz
Verslag ZAC Zolder 1 juli 2009 emille 14 8795 Laatste bericht Juli 05, 2009, 07:18:04
door cees
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8885 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25374 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35396 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!