Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 27, 2024, 07:13:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verschil versnellingsbakverhoudingen (standaard en "close-ratio")  (gelezen 4614 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Gepost op: Mei 06, 2013, 21:46:12 »

Op mijn '01 Mille rijdt ik met 16 tandjes voor en 43 tandjes achter. Naar mijn mening een goed compromis op dat type fiets. Het zorgt voor een soepel en actief karakter, zonder nerveus en hoogtoerig te worden.

De Tuono heeft een aangepaste versnellingsbak. Ik dacht altijd dat daarbij de 1 en 2 langer zijn en de rest korter. Maar zeker weten doe ik dat niet. Feit is wel dat ik met de huidige "lengte" van de versnellingen niet blij ben. Ze zijn te lang. Rotondes en krappe bochten zijn niet in z'n 2 te nemen, terwijl dat de Mille nou juist wel kan. Nu moet ik terug naar 1 of gaan k*tten met de koppeling. Allebei irritant. Dat moet dus anders. Ik moet overigens nog wel even kijken wat voor tandwielen er nou precies op de Tuono zitten. Je zou bijna zeggen de standaard 17/42, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

De makkelijk optie is natuurlijk ook 16/43 op de Tuono. Maar doordat daar de andere bak onder zit, weet ik niet goed wat het eindresultaat zal zijn. Straks ga ik ineens vet toeren janken in z'n 6, je weet het niet Wink Dus kan iemand mij vertellen wat nou exact de verschillen zijn tussen de twee typen versnellingsbakken. Misschien kan ik dan uitrekenen wat een 16/43 opstelling voor gevolgen zal hebben voor de hoeveelheid toeren bij een bepaalde snelheid in de versnellingen.
Gelogd

Happy Mille
Zwijntje
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 630


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 06, 2013, 21:49:12 »

Programmaarje gear commander raadplegen wellicht?
Gelogd

1990 Yamaha FZR600
1994 Yamaha FZR600 R, Wayne Rainey replica

2002 Aprilia RSV Mille R, 2003'R' Ă–hlins & radiale remmen, >04 RSV 2-2 uitlaat, SBK stuur
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 06, 2013, 23:24:26 »

Oude bak:
gang 1 -> 14:35 (2.5)
gang 2 -> 16:28 (1.75)
gang 3 -> 19:26 (1.37)
gang 4 -> 22:24 (1.09)
gang 5 -> 23:22 (0.95)
gang 6 -> 27:23 (0.85)

Close ratio bak:
gang 1 -> 15:34 (2.27)
gang 2 -> 19:31 (1.63)
gang 3 -> 20:26 (1.30)
gang 4 -> 22:24 (1.09)
gang 5 -> 25:24 (0.96)
gang 6 -> 26:23 (0.88)

1,2 en 3 zijn langer, 4 is gelijk en de rest is korter. Met dezelfde aandrijftandwielen zal je met de nieuwe bak dus net een snippie minder hard gaan dan met de oude bak. Nu zie ik je op een Tuono niet snel 260 km/u tuffen, dus qua top kan je best wat missen... Kheb zelf 16:43 en ben daar best tevreden mee. Ik zou het volgende keer weer nemen.

Het is inderdaad ff wennen, maar eenmaal gewend bevalt een NG bak me prima. Met een korte 1 op een Tuono kiest de voorkant helemaal zo snel het luchtruim. Mocht je toch een oude bak willen hebben, dan mag je hem kosteloos bij me komen omruilen. Er inzetten mag je zelf doen  
« Laatste verandering: Mei 06, 2013, 23:37:41 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 08, 2013, 12:37:19 »

Tnx! 

Trouwens, de 16-43 op jouw "Tuono" is dus niet gelijk aan die van mij op mijn Tuono. Aangezien jij de RSV-bak hebt 

Laat ik de vraag dan anders stellen, waar rijden de andere oer-Tuono rijders mee? Waar het mij vooral om gaat is dat ik een rotonde in z'n 2 kan nemen en dat de toeren op de snelweg niet skyhigh gaan (al maakt dat laatste wat minder uit want ik heb al gemerkt dat hoge snelheid cruisen op de snelheid niet heel fijn is  Grin)
Gelogd

Happy Mille
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 08, 2013, 12:53:13 »

Ik heb een oertuono en dus met de ng-bak. Ik rij met 16-43 en dat is echt 300x beter dan de standaard 17-42. Het past helemaal bij het karakter van de motor, de top is nog steeds 250+ en op de snelweg zit je dus ook niet met hoge toeren.
Gelogd

ride the lightning!
Zwijntje
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 630


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 08, 2013, 12:56:00 »

http://www.gearingcommander.com/
Invullen: Aprilia - Tuono - Mille & R '03-'04
Load gearing.
Je krijgt een overzicht met snelheden en rpm's je kunt meerdere tandwielverhoudingen aanduiden. (stock, current en custom)

Dan kun je rpm's instellen en snelheid: je krijgt een mooi overzichtelijk grafiekje met snelheden bij bepaalde rpm's. Zelfs de kettinglengte staat er bij.
Gelogd

1990 Yamaha FZR600
1994 Yamaha FZR600 R, Wayne Rainey replica

2002 Aprilia RSV Mille R, 2003'R' Ă–hlins & radiale remmen, >04 RSV 2-2 uitlaat, SBK stuur
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 08, 2013, 18:52:26 »

Tnx! 

Trouwens, de 16-43 op jouw "Tuono" is dus niet gelijk aan die van mij op mijn Tuono. Aangezien jij de RSV-bak hebt 


Ik had het over de 16-43 op mijn Falco, en daar zit wel een NG blok onder.  Wink
Met het komende 1100 blok gaat wat nu onder mijn Falco zit naar mijn Tuono.
Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
erikske
Tuono 1000-R
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.644


Tuono powerrrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 08, 2013, 19:07:47 »

Tnx! 

Trouwens, de 16-43 op jouw "Tuono" is dus niet gelijk aan die van mij op mijn Tuono. Aangezien jij de RSV-bak hebt 

Laat ik de vraag dan anders stellen, waar rijden de andere oer-Tuono rijders mee? Waar het mij vooral om gaat is dat ik een rotonde in z'n 2 kan nemen en dat de toeren op de snelweg niet skyhigh gaan (al maakt dat laatste wat minder uit want ik heb al gemerkt dat hoge snelheid cruisen op de snelheid niet heel fijn is  Grin)

Ik had op de mijn vorige tuono (04) 1 tandje kleiner voor, loopt ie net wat soepeler.
Op mijn huidige 1 tand kleiner voor en achter 2 tanden groter (15-42), wordt ie wel wheelie-gevoeliger door.. Grin Grin Grin
Gelogd

DONDER-PILOOT
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 09, 2013, 08:45:05 »

Tnx! 

Trouwens, de 16-43 op jouw "Tuono" is dus niet gelijk aan die van mij op mijn Tuono. Aangezien jij de RSV-bak hebt 

Laat ik de vraag dan anders stellen, waar rijden de andere oer-Tuono rijders mee? Waar het mij vooral om gaat is dat ik een rotonde in z'n 2 kan nemen en dat de toeren op de snelweg niet skyhigh gaan (al maakt dat laatste wat minder uit want ik heb al gemerkt dat hoge snelheid cruisen op de snelheid niet heel fijn is  Grin)

op de Oer Tuono had ik 16/43  . Dit beviel heel goed (all round)
Ook 15/43 gehad   , is erg leuk op binnenwegen , maar ik vond het minder op lange snelweg ritten. Toch iets te veel toeren.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 09, 2013, 08:51:56 »

Oude bak:
gang 1 -> 14:35 (2.5)
gang 2 -> 16:28 (1.75)
gang 3 -> 19:26 (1.37)
gang 4 -> 22:24 (1.09)
gang 5 -> 23:22 (0.95)
gang 6 -> 27:23 (0.85)

Close ratio bak:
gang 1 -> 15:34 (2.27)
gang 2 -> 19:31 (1.63)
gang 3 -> 20:26 (1.30)
gang 4 -> 22:24 (1.09)
gang 5 -> 25:24 (0.96)
gang 6 -> 26:23 (0.88)

1,2 en 3 zijn langer, 4 is gelijk en de rest is korter. Met dezelfde aandrijftandwielen zal je met de nieuwe bak dus net een snippie minder hard gaan dan met de oude bak.
Is de primaire overbrenging hetzelfde gebleven?
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
minime
Aprili? JA!
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759


Aprili? Ja!

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 09, 2013, 08:56:29 »

Ik heb een oertuono en dus met de ng-bak. Ik rij met 16-43 en dat is echt 300x beter dan de standaard 17-42. Het past helemaal bij het karakter van de motor, de top is nog steeds 250+ en op de snelweg zit je dus ook niet met hoge toeren.

Een oer Tuono heeft in principe geen NG bak. Misschien alleen de allerlaatste versies, dat weet ik niet zeker.
Gelogd
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 09, 2013, 12:20:52 »

Ik heb een oertuono en dus met de ng-bak. Ik rij met 16-43 en dat is echt 300x beter dan de standaard 17-42. Het past helemaal bij het karakter van de motor, de top is nog steeds 250+ en op de snelweg zit je dus ook niet met hoge toeren.

Een oer Tuono heeft in principe geen NG bak. Misschien alleen de allerlaatste versies, dat weet ik niet zeker.

Hè? Ik dacht juist wel. Nu snap ik het niet meet Smiley Ik ga zo nog maar even op zoek naar de code op het motorblok.
Gelogd

Happy Mille
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 09, 2013, 17:51:35 »

Die van mij is van heel erg vroeg 2004, en die heeft een ng blok


* ng.jpg (44.52 KB, 640x360 - bekeken 190 keer.)
Gelogd

ride the lightning!
Droeftoeter
Gast
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 1.258


2001 SL1000 Falco en een 2003 Tuono

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 09, 2013, 20:20:26 »


Is de primaire overbrenging hetzelfde gebleven?


Ja

En van wat ik lees hebben alleen de '03 standaard Tuono's een conventionele bak. De '03 Factory heeft een close ratio (NG) bak. Alle '04 en '05 Tuono's zouden een NG bak moeten hebben (Factory of niet).
« Laatste verandering: Mei 09, 2013, 20:29:55 door Droeftoeter » Gelogd

Vini,Moto,Endo
(We came, We rode it, we crashed it)
dennis
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 625


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 09, 2013, 20:26:24 »

Die van mij is van heel erg vroeg 2004, en die heeft een ng blok

Grappig, ik heb hier een blok van een 2003 tuono en dat is een RP blok Huh
Gelogd

rs250 '98> rsv1000 '00> 1000r factory '05.......
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51597 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50190 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Navigatie « 1 2 » Huertecilla 15 9220 Laatste bericht Augustus 21, 2013, 20:46:40
door MrKneedown
KNMV- Cup, Juniorcup, SV-cup en CRT-C « 1 2 ... 10 11 » Bitaktus_Snellus 154 59990 Laatste bericht Oktober 12, 2011, 14:06:37
door Bitaktus_Snellus
Scottoiler gemonteerd op de Tuono. « 1 2 » Motorpsycho 20 11633 Laatste bericht Oktober 07, 2011, 18:39:35
door APAKWA

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!