Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 25, 2024, 19:48:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Tankdop lekt: nieuwe rubberen ring laten maken  (gelezen 21091 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Gepost op: Mei 14, 2013, 09:37:08 »

Zoals jullie misschien nog weten, lekt mijn benzinedop als ik hem aftank en daarna iets te hard optrekt. Er komt dan benzine over mijn tank heen. Maar de dop sluit ook zonder spanning, terwijl ik bij andere motoren de dop nog even moet dichtdrukken voordat ik de sleutel kan omdraaien. Nu heb ik dus een bedrijfje in de buurt gevonden dat wel een nieuwe rubberen ring (benzinebestendig) kan maken, en heb de maten opgenomen. De ring die er nu in zit is 2,2mm dik.

Hoe dik moet ik de nieuwe ring volgens jullie laten maken zodat hij wel goed afsluit en ik hem onder spanning moet dichtdrukken? Ik zat te denken aan rond de 4mm, maar ik hoor graag jullie mening. De ring:

Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
RSV-Jac
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 14, 2013, 11:29:47 »

Met een mm doe je al best veel hoor. Rubber is best stevig, dus je moet ook oppassen dat je je dop niet lijp duwt. Ik zou 3,5mm pakken dus.
Gelogd
Tuonojack
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 225

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 14, 2013, 16:02:07 »

Je kan toch eerst wat ringen knippen van papier of iets dergelijks waarmee je de originele opvult tot je de juiste dikte hebt en dan de totale dikte opmeten met schuifmaat.
Gelogd

Tuono Factory 07, Akra`s, AF1 linkplates, gsxr zijstandaard, Osco.
Kawa W650, Yamaha TW125
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 14, 2013, 16:41:26 »

Je kan toch eerst wat ringen knippen van papier of iets dergelijks waarmee je de originele opvult tot je de juiste dikte hebt en dan de totale dikte opmeten met schuifmaat.
Gelukkig zijn er veel handigere mensen dan ik... Wink Thx!
Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 15, 2013, 20:45:58 »

Wie kan mij zeggen of de componenten van mijn tankdop origineel zijn en zo op de juiste volgorde liggen? Just in case....

Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
sterrie
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 168

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 15, 2013, 21:38:24 »

Komt de benzine tussen de dop vandaan of tussen tank en dop.
Ik heb het namelijk ook pas gehad en de benzine kwam dus tussen dop en tank vandaan, heb een nieuwe voetpakking geplaatst tussen vuldop en tank.
Komplete vuldop onder het deksel met de vier inbus boutjes verwijderen en daar zit nog een pakking.
Gelogd
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 15, 2013, 21:49:42 »

Hm, da's een goeie, maar volgens mij de dop, omdat ik daar de eerste sporen van lekkage zie als ik hard optrek.
Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 16, 2013, 21:54:38 »

Carlo (wat is z'n forum naam hier ook al weer...) heeft dit ook gehad,misschien heeft hij de oplossing
Gelogd
Rob.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 633


Twente

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 16, 2013, 22:26:57 »

In je vorige topic over je tankdop http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=21450.0 gaf ik je een tijdelijke oplossing mbv soort binnenband van een fiets, opgetelt met het originele rubber kom je op 3mm dikte. Dat is voldoende
Mocht je dit in deze dikte bestellen bij dat bedrijfje heb ik evt ook wel interesse.

 
Gelogd

ZX9R 2000
ZX9R 2003
RSV 1000 R Factory 2005
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 17, 2013, 06:36:21 »

In je vorige topic over je tankdop http://www.aprilia-riders.nl/forum/index.php?topic=21450.0 gaf ik je een tijdelijke oplossing mbv soort binnenband van een fiets, opgetelt met het originele rubber kom je op 3mm dikte. Dat is voldoende
Mocht je dit in deze dikte bestellen bij dat bedrijfje heb ik evt ook wel interesse.

 
Rob, ja had ik gelezen ja, maar bij iemand anders zwelde de binnenband helemaal op, vandaar dat ik het iets profesisoneler wil oplossen Smiley Ik rijd vanmiddag langs het bedrijfje om 2 ringen te laten maken: 2,6mm en 3mm. Dan moet ik even de tank wassen en aftanken. Daarna testen en dan laat ik het jullie zsm horen!  Afro
Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 17, 2013, 13:28:58 »

Net langs geweest, en jongen van het bedrijfje heeft twee 1mm ringen en vier 3mm ringen van benzinebestendig rubber gemaakt en net gemonteerd. Nu nog even de tank schoonmaken, voltanken en testen... maar gezien de regen moet dat nog even wachten.

De rubberen ringgen missen wel het randje wat de originele ring wel heeft, dus heb daarom nog twee 1mm ringen laten maken, zodat die achter de originele kan zetten als de nieuwe ring lekkage zal geven ofzo door het ontbreken van het randje.

Dus heb nu nog drie rubberen ringen van 3mm liggen. Ik laat het horen als ik het getest heb, en als mensen dan wellicht intresse hebben: let me know! Paar piccies:

Het maken van de ringen:



Het resultaat:

4x 3mm, 2x 1mm en de originele apart gelegd





Gemonteerd (volgorde: eerst de originele O-ring, dan metalen ring, dan de nieuwe 3mm NBR ring, dan de oranje/rode afsluitdop):





« Laatste verandering: Mei 17, 2013, 13:30:32 door El Pollo Diablo » Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 18, 2013, 11:09:11 »

Getest en gefixt! De nieuwe 3mm alleen was niet voldoende. Ik heb er de extra Yamaha O-ring bij moeten plaatsen, dus de setup is nu (van boven naar onderen op tankdop): oranje afsluitdop, 3mm nieuwe NBR ring, metalen ringen, Yamaha O-ring en tot slot de kleinere rubberen O-ring. Staat nu tenminste spanning op de tankdop, je moet hem dus nog met de hand omlaag duwen alvorens je de sleutel kan omdraaien Smiley

Alleen nu ben ik erachter gekomen dat het linker afwateringsgaatje niet goed doorloopt: er blijft benzine in staan. Toen ik de tank afgespoeld had omdat ik deze eerst schoon gemaakt hebt, stond er allemaal water in de tankdopvulrand inclusief schuim. Van boven is de tankdop dus ook niet waterdicht  Afro Misschien met de Yamaha O-ring erbij wel.. Maar, hoe kan ik deze weer goed laten doorlopen? Volgens mij had Jesse J hier ervaring mee?
« Laatste verandering: Mei 18, 2013, 11:12:53 door El Pollo Diablo » Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 18, 2013, 11:30:42 »

Getest en gefixt! De nieuwe 3mm alleen was niet voldoende. Ik heb er de extra Yamaha O-ring bij moeten plaatsen, dus de setup is nu (van boven naar onderen op tankdop): oranje afsluitdop, 3mm nieuwe NBR ring, metalen ringen, Yamaha O-ring en tot slot de kleinere rubberen O-ring. Staat nu tenminste spanning op de tankdop, je moet hem dus nog met de hand omlaag duwen alvorens je de sleutel kan omdraaien Smiley

Alleen nu ben ik erachter gekomen dat het linker afwateringsgaatje niet goed doorloopt: er blijft benzine in staan. Toen ik de tank afgespoeld had omdat ik deze eerst schoon gemaakt hebt, stond er allemaal water in de tankdopvulrand inclusief schuim. Van boven is de tankdop dus ook niet waterdicht  Afro Misschien met de Yamaha O-ring erbij wel.. Maar, hoe kan ik deze weer goed laten doorlopen? Volgens mij had Jesse J hier ervaring mee?
Wat betreft de afwatering van de tankdoprand;

Hiervoor moet je tank ff los en dan zie je dat er 2 kleine slangen uit je tank komen.
Deze zitten vast met een klemmetje op een bus die in je tank zit geschroefd.

Haal de slangen van de busjes en draai deze uit de tank. Je hoeft niet bang te zijn dat de tank dan gaat lekken.
Het enige wat eruikomt is de inhoud van de slangen (meestal water en een beetje benzine).
Je zal zien dat (minimaal) een van de busjes helemaal verstopt zit met corrosie en troep.
Het busje moest bij mij worden uitgeboord maar meestal kan je er doorheen prikken met iets.

Vorige week heb ik dit ook nog gegaan met de Tuono Factory van Jeroen (R1-er). Dit komt erg vaak voor bij Alle modellen RSV en Tuono maar is makkelijk op te lossen.
« Laatste verandering: Mei 18, 2013, 11:39:10 door Jesse J » Gelogd
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 18, 2013, 15:22:04 »

Thanks Jesse! Heel duidelijk.

Heb het trouwens nog getest door benzine erdoorheen te spuiten met een injectiespuit, en hij loop dan over maar er blijft wel een druppeltje aan het slangetje hangen. Ik neem aan dat het er gewoon uit hoort te lopen of hoort dit zo?
Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
El Pollo Diablo
És rodó, i dura molt
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 395


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 18, 2013, 16:05:27 »

Done! Idd 10 minuutjes werk.. en de linker (vanaf de motor gezien) zat inderdaad verstopt, ff doorgeprikt met een boortje en hij liep leeg  

Er is echter wel een klein beetje water (met sop) in de tank gekomen, maar dan spreek je echt over maximaal 3 theelepels, kan dat kwaad? Heb er daarna nog 8 liter Euro 95 bijgetankt.
« Laatste verandering: Mei 18, 2013, 16:07:29 door El Pollo Diablo » Gelogd

Tuono 1000R "Mark 42", met dikke Leovince titanium dempers, BMC, Map 2
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35518 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10350 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
Barman is klaar met motorrijden. « 1 2 3 » Barman 40 23790 Laatste bericht Juni 11, 2009, 18:05:59
door zeeslot
Olie specificatie Bikeman 1 5702 Laatste bericht Maart 10, 2009, 19:59:26
door koekeroe
Wisten jullie dat Sjaakie 5 4211 Laatste bericht Januari 28, 2010, 10:49:56
door Sniep

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!