Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 13:32:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: paar mods om te delen  (gelezen 4152 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Gepost op: Mei 21, 2013, 09:00:02 »

1 - olieaftapplug van een KTM Superduke. Past 100%, heeft ook zo'n magnetisch staafje en hiermee ga je dus van inbus naar dop 13
2 - luchtfilter mod om olie uit het luchtfilterhuis te houden

Boor de loze aansluiting aan de rechterkant (die naast het aftapslangetje zit) er uit. Bouw er een haakse 'slangpilaar' in (heb een pakkingring en teflontape gebruikt om eventuele lekkage te voorkomen). Gebruik een langere slang en zet die vast. Koop grof filterschuim (die ik heb gebruikt komt bij intratuin vandaan, voor koivijvers oid). Ik heb er twee lagen inzitten, het bakje is dan ongeveer vol. Zet het spul vast. Hier heb ik een geperforeerd alu plaatje voor gebruikt. Eerst heb ik een model gemaakt van karton (beetje vet op de rand van het huis, karton er op en knippen maar, etc.). Niet op de foto staat dat ik onder het plaatje alu nog een plaatje heb zitten. Deze is de helft zo lang en zit boven het deel waar de haakse slangpilaar zit. Ik had geen idee of de olie er misschien met heel veel kracht uit werd geblazen maar dat lijkt niet zo te zijn; Heb er tot nu toe pas 50 km mee gereden maar die heb ik heel bewust met veel hoge toeren etc. gereden. Onderin het schuim zat half drupje olie. Luchtfilterhuis natuurlijk helemaal kurkdroog. Als dat veel meer wordt stroomt dat of weer terug door de slangpilaar of naar het aftapslangetje.

De twee boutjes met ringen die je ziet zitten aan de onderkant met borgmoertjes vast to be safe.

Mod is een kopie van iets wat KZ Mille van AF1-forum lang geleden heeft gedaan.

Zo gebruik je de ruimte waar de olie zich eigenlijk zou moeten verzamelen ook daadwerkelijk voor dit doel en voorkom je dat je luchtfilterhuis iedere keer een kliederboel is. Bovendien wordt olie en oliedamp nu niet zo de verbrandingskamer in gezogen.

Ik hou jullie op de hoogte, maar deze mod lijkt voor die paar euro wel de moeite waard.


* IMAG0647 (Small).jpg (69.2 KB, 640x361 - bekeken 374 keer.)

* IMAG0652 (Small).jpg (60.26 KB, 640x361 - bekeken 395 keer.)

* IMAG0653 (Small).jpg (75.57 KB, 640x361 - bekeken 394 keer.)

* IMAG0668 (Small).jpg (70.62 KB, 640x361 - bekeken 378 keer.)
« Laatste verandering: Mei 21, 2013, 09:04:42 door Bart-Jan » Gelogd

ride the lightning!
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 21, 2013, 09:56:25 »

Carter ontluchting heb ik helemaal uit de airbox gehaald.
De slang naar een klein reservoir met ventilatie gaatjes.

Je wilt namelijk geen warme lucht naar de inlaat hebben 

Die olie aftap plug vind ik wel een goede  ik heb hem al in het begin voor een nieuwe vervangen omdat de vorige eigenaar heel de aansluiting naar de haaien heeft gek*t.
Toen moest ik er een dop overheen slaan om hem los te krijgen.
Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 21, 2013, 10:19:59 »

 
Gelogd

Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 21, 2013, 10:36:35 »

Carter ontluchting heb ik helemaal uit de airbox gehaald.
De slang naar een klein reservoir met ventilatie gaatjes.

Je wilt namelijk geen warme lucht naar de inlaat hebben 


Tot mijn verbazing was die lucht helemaal niet heel erg warm (en had echt stevig doorgereden), bovendien viel de hoeveelheid lucht me ook heel erg mee. En ... er is ook nog zoiets als positieve carterventilatie: het wegzuigen van die lucht zou kunnen schelen omdat de zuigers het dan niet opzichzelf er uit moeten persen ... dus de zuigers krijgen minder weerstand en daarmee krijg je dan meer vermogen (is theorie).
Heb jij een fototje van je reservoir?
Gelogd

ride the lightning!
Hansie
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 694


Ook ik van jou!


« Antwoord #4 Gepost op: Mei 21, 2013, 10:46:49 »

Waar heb je die haakse aansluiting vandaan? Kan die nergens vinden in de bouwmarkten.
Denk ook al lang om deze te doen maar komt er steeds niet van.

Kleine beetje warme lucht zal idd 0.1pk schelen maar je motor stinkt niet zo na een rit.
Carterdampen zit nog wat benzine bij en dat ruik je, bovendien slecht voor ons milieu.
Net wat je wilt.

Tijdens het gebruik van de renegade airkit heb je geen airbox en liet ik de slang van de carterventilatie naar het voorste ketingtandwiel lopen, beetje extra smering. Maar na een ritje stonk de garage best wel, nu beter.

Je wilt zeker geen overdruk in je carter, daar kunnen je keerringen en pakkingen niet tegen, vacuum heeft verder weinig nut.
Te groot vacuum kan je juist olie aan gaan zuigen en hoog olieverbruik als gevolg.
« Laatste verandering: Mei 21, 2013, 10:53:18 door Hansie » Gelogd

Stock=boring!
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 21, 2013, 11:10:54 »

Ik ging voor 'in elk geval geen overdruk'. Onderdruk (meer vacuum) gaat zo natuurlijk niet gebeuren, want in feite is alleen de route anders.

Dat haakse ding heb ik overal gezocht, ook op internet (vandaar de term 'haakse slangpilaar'). Maar ik kwam toevallig vrijdag langs een bedrijfje waar ze autogasinstallaties inbouwen en die hadden deze liggen. Kreeg hem voor nop, moest alleen ff helpen een auto in een werkplaats te duwen  Grin

Nog wel 1 puntje: mijn setup houdt in dat de slang over dat 'stationair stelschroef buisje' loopt. Had ik dat van te voren geweten (het moest allemaal weer snel  ) dan had ik dat haakse ding niet op de plek gemaakt van de loze aansluiting, maar had ik hem dichter bij dat aftapslangetje geplaatst (dus - vanaf de achterste cilinder gezien - voor dat stationair afstelschroef buisje).

Maar goed: bedrijf voor autogasinstallatieinbouw. 
Gelogd

ride the lightning!
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 21, 2013, 11:14:47 »

PS: mijn volgende kleine aanpassing zal zijn een banjo met ontluchter voor de koppelingkant (master cilinder). Iemand een idee of dat m10 x 1,25 of m10 x 1,0 of iets heel anders moet zijn? 
Gelogd

ride the lightning!
Hansie
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 694


Ook ik van jou!


« Antwoord #7 Gepost op: Mei 21, 2013, 11:31:46 »

Je krijgt meer vacuum als je hem aansluit na je gaskleppen.
Als je 57mm TB hebt houd je een aansluiting over die je zou kunne gebruiken.

er gaan broodjes aap verhalen dat een vacuum in je carter wat pk's zou opleveren.
ik heb dat ook gedacht omdat dragracers zelfs een aparte vacuumpomp op hun carter hebben staan maar dat had een andere reden.
Gelogd

Stock=boring!
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 21, 2013, 12:36:01 »

PS: mijn volgende kleine aanpassing zal zijn een banjo met ontluchter voor de koppelingkant (master cilinder). Iemand een idee of dat m10 x 1,25 of m10 x 1,0 of iets heel anders moet zijn? 

Zou m10x1 moeten zijn.
Gelogd

ride the lightning!
brobro
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 167


Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 22, 2013, 12:47:00 »

Maakt het trouwens uit van welk bouwjaar die aftapplug is voor de superduke?
Gelogd

RSV Mille '03
Bart-Jan
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 472


TUONOSTRUCK

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 22, 2013, 12:56:37 »

Voor zover ik weet niet.
Gelogd

ride the lightning!
Kogeltje
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.415


Akra's were made to wake the dead

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 22, 2013, 13:12:34 »

Carter ontluchting heb ik helemaal uit de airbox gehaald.
De slang naar een klein reservoir met ventilatie gaatjes.

Je wilt namelijk geen warme lucht naar de inlaat hebben 


Tot mijn verbazing was die lucht helemaal niet heel erg warm (en had echt stevig doorgereden), bovendien viel de hoeveelheid lucht me ook heel erg mee. En ... er is ook nog zoiets als positieve carterventilatie: het wegzuigen van die lucht zou kunnen schelen omdat de zuigers het dan niet opzichzelf er uit moeten persen ... dus de zuigers krijgen minder weerstand en daarmee krijg je dan meer vermogen (is theorie).
Heb jij een fototje van je reservoir?


Ik heb gewoon een opvangflesje van een kawa 636 gehaald ( zag ik bij een maatje zijn kawa aan een buisje hangen) en die heb ik op die slang gezet met wat gaatjes aan de bovenkant voor beluchting


Wat word er verteld dan over de vacuum aansluiting van de 57mm ?
Die 2 extra heb ik afgedicht. Moet hij daarop aangesloten worden dan ??
Gelogd

Heb je Kogeltje nog bij kunnen houden? Aan zijn topspeed te zien rijdt hij nog met standaard vertanding   
Hansie
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 694


Ook ik van jou!


« Antwoord #12 Gepost op: Mei 23, 2013, 07:25:59 »

Nee kogel heb je goed gedaan.

Zolang de (totale) binnendiameter van je slang/nippels etc maar minimaal even groot is als huidig (rond 10 geloof ik) kan je nooit druk opbouw krijgen.
Gelogd

Stock=boring!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 43880 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
ZAC geluid shit breed 9 8953 Laatste bericht April 22, 2008, 16:34:54
door Heuveltje
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Verslag ZAC Zolder 1 juli 2009 emille 14 8795 Laatste bericht Juli 05, 2009, 07:18:04
door cees
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25373 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!