Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 29, 2024, 17:00:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aprilia 125 RS 4t geschikt voor 160 km autosnelweg?  (gelezen 7719 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
The Dice
Gast
« Gepost op: Juli 06, 2013, 10:04:01 »

Hoi,

ik had een vraagje voor jullie ... 

In september verander ik van werk waardoor ik dagelijks +/- 160 km moet rijden, waarvan
150 km autosnelweg maar met hĆ©Ć©l veel files onderweg  Tongue
Meestal zal ik met de trein rijden, maar met deftig weer wil ik een ander transportmiddel Ć  la Aprilia Rs 125 4t
Ik bezit enkel een rijbewijs B, vandaar beperkt tot 125cc. Vroeger heb ik al met Ducati Monster en een 748 gereden met
een voorlopig rijbewijs, maar heb het nooit afgemaakt, en nu ontbreekt de tijd en goesting me!

 Is deze Aprilia met wat aanpassingen veilig genoeg voor de autosnelweg?
Welke aanpassingen zijn nodig + waar kan ik dit in orde laten brengen?
Hoe zit het dan met verbruik?

Als het niet veilig genoeg is, doe ik het uiteraard niet!

 Bedankt voor de info

 

Gelogd
RFKANGOO
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 162

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 07, 2013, 00:10:15 »

Ik zou werk dichterbij zoeken of verhuizen.
De motor zal het prima aankunnen maar zou het zelf dodelijk saai vinden elke dag zo'n stuk snelweg te moeten rijden. Ik moest maar de helft rijden van wat jij moet maar ik heb ander werk gezocht dichter bij huis.
Gelogd
The Dice
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 07, 2013, 08:59:08 »

 

Dit is hier toch een APRILIA forum??? Waar blijven de reacties, ervaringen en adviezen?

PS. Werk dichter bij huis is de bedoeling, maar soms moet je eerst ff door een zure appel bijten om het daarna beter te hebben in eigen buurt 
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 07, 2013, 09:18:08 »

Tja wat wil je horen, het is altijd sneller met de motor langs een file dan in de auto.

Tweetakt vraagt aandacht en onderhoud
Gelogd
Jeroen_Sp
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 231

Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 07, 2013, 10:00:55 »

Het is een 4t en zal dus gewoon goed te doen zijn. Als jij het dit waard vindt moet je het gewoon doen. De motor moet het aankunnen.
Gelogd
RFKANGOO
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 162

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 07, 2013, 10:20:27 »

De vraag is of je wel zo'n lang stuk snelweg op een 125cc wilt rijden.
Zou er persoonlijk niet graag voor kiezen.
Gelogd
Big Chris
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.816


Gaat vreemd ;-)

Thailand
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 07, 2013, 10:40:06 »



Dit is hier toch een APRILIA forum??? Waar blijven de reacties, ervaringen en adviezen?

PS. Werk dichter bij huis is de bedoeling, maar soms moet je eerst ff door een zure appel bijten om het daarna beter te hebben in eigen buurt 

We zijn van het mooie weer aan het genieten 
Gelogd
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 07, 2013, 15:00:49 »

Is geen motor voor woon-werk verkeer joh, moet je juist voor binnendoor gebruiken, niet voor snelweg 
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiƫle Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
The Dice
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 07, 2013, 20:14:53 »

Ben inderdaad al van gedachten aan't veranderen en toch te kiezen voor de trein  Azn

MAAR als vrijetijdsmotor heb ik toch m'n zinnen gezet op de 4-takt! Hoor echter overal verschillende maximum snelheden. De ene zegt standaard 110km/u de andere zegt 130km/u ...

Hebben jullie een leuk adres waar ik een 4-takt wat meer 'power' kan geven aan betaalbare prijzen? Liefst in de regio Noord-Brabant. Had graag wat meer trekkracht en een max snelheid van
minimum 140Ć 150 km/u.

Ik vermoed dat dit mogelijk is door luchtfilter en andere uitlaat... Eventueel tips voor de beste mogelijkheden Huh
Heeft er iemand enig idee waar ik de originele begrenzing er af kan laten halen, als dit al mogelijk is bij een 4 takt !!!!
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 07, 2013, 22:09:30 »

Een 125 cc  meer power geven is natuurlijk veel kostbaarder dan kiezen voor een zwaarder blok / motor.

Uit je verhaal begrijp ik dat je rijbewijs een 125 cc limiet heeft.

Een 125 cc is veel te licht voor het moderne snelweg verkeer.
Het gaat snel vervelen met 110km/u top snelheid tussen de vrachtwagens ....
Te weinig vermogen om even in te halen.

Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
The Dice
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 07, 2013, 22:18:18 »

Een 125 cc  meer power geven is natuurlijk veel kostbaarder dan kiezen voor een zwaarder blok / motor.

Uit je verhaal begrijp ik dat je rijbewijs een 125 cc limiet heeft.

Een 125 cc is veel te licht voor het moderne snelweg verkeer.
Het gaat snel vervelen met 110km/u top snelheid tussen de vrachtwagens ....
Te weinig vermogen om even in te halen.



Ik zit inderdaad aan een 'wettelijke' limiet van 125cc  Sad  Ć©n momenteel geen tijd om rijbewijs te behalen ... zoek dus het beste alternatief. In de shop vertelt men mij dat de 4 takt standaard 130 km/u rijdt, maar vraag me af of dit realistisch is ...
Gelogd
milletuono
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 08, 2013, 19:23:39 »

Een 125 te licht voor de snelweg. Afro
Het is maar hoe je het bekijkt. 4 takt wel. 2takt niet.
Ik heb een 125 husqvarna blok in een racer zitten en die loopt over de 200. Dusssss.
Het is een standaard wre blok met zon 32 pk. 120 zou ik met gemak kunnen rijden en betrouwbaar ook. Inhalen is een kwestie van 1 of 2 tikkies terug en gas op de lollie.

Als ik jou was zou ik een leuke sm achtige fiets nemen. Actieve zit en goed wendbaar. Een 125cc sm met een goede tuning door tmxracing in liesel NB en je kan je lol niet meer op.

Een 125 4takt is echt niet de moeite waard om aandacht aan te besteden. Sorry dat ik het zeg maar daar ga je jezelf geen plezier mee doen. De aprilia rs 125 met de rotax motor zijn snelle fietsen en in de handen van de juiste persoon kun je er wel 45 pk uithalen. Maar dan moet je wel van zuigerveren wisselen houden

Succes
MT
Gelogd
The Dice
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 08, 2013, 19:54:33 »

Bedankt voor je reactie mister MT ! Het wordt dus een 2-takt versie  police

Heb je geen leuk betrouwbaar adres in BelgiĆ« of Noord-Brabant Nederland die wat extra power kan voorzien  Evil

Moet ik eerst de motor inrijden, of kan ik onmiddellijk beginnen met vervangen van wat onderdelen?

Gelogd
milletuono
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: Juli 08, 2013, 21:08:29 »

Bedankt voor je reactie mister MT ! Het wordt dus een 2-takt versie  police

Heb je geen leuk betrouwbaar adres in BelgiĆ« of Noord-Brabant Nederland die wat extra power kan voorzien  Evil

Moet ik eerst de motor inrijden, of kan ik onmiddellijk beginnen met vervangen van wat onderdelen?



Dice,
Ga niet over 1 nacht ice!
Ik heb je antwoord op je pm gegeven en ik zou eens een beetje op wat 2takt fora lezen.
In de crosswereld wordt er steeds vaker teruggegrepen naar de 2takten. Minder onderhoud ,goedkoper, en vooral sneller en lichter.
Er is inmiddels ook al besloten om een 300cc 1cilinder kampioenschap in het leven te roepen die door heel Europa gaat. Heeft de FIM besloten.

Nog 1 ding ik was altijd een 4takt man maar ik heb met eigen ogen gezien dat een 2 takt in alles beter is.
Het argument uitlaat emissie zal wel aangevoerd worden maar dat was nu geen onderwerp geweest als meneer Honda de ontwikkeling niet had gedwarsboomd. Omdat ze met 2takt niet van aprilia/derbi (Jan Thiel) konden winnen. Zijn ze een lobby gestart die ertoe heeft geleid dat de 2takt uit het zicht is verdwenen.

Succes met je keuze. Doe wat je zelf verstandig lijkt. Maar wees vooral geĆÆnformeerd dus zoek en lees dan vind je vast wel iets waar je helemaal achter staat en wat dat is HuhHuhHuhHuh? Dat zal de tijd leren.

Gr.
MT
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Juli 08, 2013, 21:45:25 »

Een SM  is leuk voor korte ritten.
Echter 150km met wind tegen gaat vervelen.

Daarnaast hebben ze vaak maar een tankinhoud van 9L  , waarvan ca 2 a 3 L reserve.
Dus 6 a 7 L  bruikbare liters . Verbruik van een 2T ?  5 L op de 100km ?
Dat is dus 2x tanken per dag ....

Kijk ook goed naar de onderhouds intervallen.  Je rijdt 300km per dag = 1500 km per week.
bijna 5000  per maand.

Bij een 4T zal je al maandelijks een kleine  beurt moeten geven. Misschien de kosten niet , maar gaat wel vervelen.
Denk ook aan de slijtage van banden en de ketting.

Bij 5000km per maand is mijn advies; zuinige motor / grote onderhouds intervallen / cardan.
Dit zal je niet vinden in 125 CC.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
autoscout 24 arius 14 15346 Laatste bericht Januari 27, 2013, 10:40:46
door rsvfrank
Rondetijden « 1 2 ... 35 36 » zeeslot 539 165108 Laatste bericht Maart 25, 2015, 10:09:52
door Zoeperman
Motorvakantieverhalen 2007 « 1 2 » rocketeer 15 17038 Laatste bericht November 22, 2008, 12:34:06
door john deere
Motor in de soep? Hoe verder! « 1 2 ... 5 6 » V2 Millert 77 30179 Laatste bericht Oktober 24, 2010, 17:39:16
door Rossifumi
99 mille wil niet starten.. « 1 2 » nobby 15 7556 Laatste bericht November 01, 2010, 12:04:52
door Han

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!