Maar bij PS Tuning brengt men de 2-takt naar 34 Ć 35 PK voor zo'n 700 Euro's en +/- naar 40pk voor 2000 Euro's. Das wel een serieus verschil dan de standaard 15 pk.
Over de 4 takt durft niemand zich blijkbaar uitspreken
Krijg enkel overal het antwoord dat 'kietelen' niet veel uithaalt ...
Tja, wat moet je dan kiezen ? Voor dagelijks gebruik een 4-takt zeker, en voor wat sporadisch gebruik en fun de 2-takt zou ik denken ... Ik zoek vooral zoveel mogelijk power en fun met een 125cc ... dus 2 TAKT
Je kan voor de RS4 125 ook een std kit pack achtig iets kopen is mij toen verteld.
Schijnbaar kan je dan rond de 30pk krijgen maar garanties krijg je niet en prijs is mij onbekend.
Als je voor de RS4 125 gaat dan is dat pack + de quickshifter schijn een must te zijn.
De beste man heeft op beide gereden maar de fun factor van de 2T vond hij een doorslag gevende factor.
de locale Aprilia dealer raadt me de 2T echt af ... hij zegt dat er regelmatig gesleuteld dient te worden ...
Hij zegt dat de 4T leuker rijdt, sneller herneemt en een mooier geluid ophoest ...
nu weet ik het echt niet meer ...
Las ik daarnet:
Ook wordt het gewichtsverschil tussen viertakt- en tweetaktmotoren steeds kleiner. Dit is duidelijk te zien in de motorcross-sport waar nog steeds tweetaktmotoren worden gebruikt vanwege het lagere gewicht. Veel rijders stappen over op viertakt omdat het gewichtsverschil steeds kleiner wordt, omdat een viertaktmotor een bredere powerband heeft en vanwege de grotere kracht bij lage toerentallen.
Over het sleutelen zijn meningen verdeeld. Mijn mening is dat zolang je een 2T goed onderhoud, afsteld, en goeie olie en onderdelen gebruikt de kosten van onderhoud zeker niet meer hoeven te zijn dan bij een 4T en als je t goed doetzelfs minder omdat er minder complexe techniek in zit en bepaalde kosten lager zijn en je veel zaken zelf kan doen.
Brandstof en olie verbruik is dan wel weer stukken hoger.
Gewichts verschillen..... uhm ok al is het gewicht gelijk dan nog de 4T is +/- 15pk en de 2T bijna t dubbele.........
Heb zelf niet op de rs4 125 gereden maar wel op een cbr 125........
bredere powerband....... welke powerband..... ik vond t een fijne fiets om te sturen en remmen maar vermogen.... nee
Kon er met veel pijn en moeite 160 mee op de klok krijgen terwijl een 2T 125cc wel iets harder kan.
Geluid van 4T is nooit te vergelijken met een 2T.
En koppel das bij een 4T idd veel meer aanwezig onder in de toeren maar 2T kan je nooit rijden als een 4T maar dat is ook het leuke er aan.
Je moet actiever rijden en veel meer nadenken over waneer schakelen en op tijd op t gas en waneer juist niet.
En bij een 125cc 4T is dat koppel ook aardig te verwaarlozen hoor. Nog steeds meer dan een 2T maar de 2T 125 trekt qua acceleratie de RS4 125 er met gemak uit als je em maar in de powerband houd.
Even korte vergelijking
RS125 2T : +/- 28pk met 19Nm op +/- 126kg
RS4 125 4T : +/- 15pk met 11Nm ( op +/- 135kg
En no offence naar hem toe maar 2T is juist laatste tijd voorzichtig een comeback aan t maken.
Nieuwe DI technieken geven de 2T ten opzichte van de 4T een beter verbuik... minder uitstoot.... meer vermogen per cc en tegenwoordig ook nog koppel!!
Een ding wat ik niet zie is..... prijs.
Ik denk dat je een 2e hands 2T goedkoper kan op pikken dan de redelijke nieuwe RS4 125 als je al 2e hands hebt.
Ik wil je een advies mee geven.
Ga gewoon eens bij een dealer op beide een proefrit maken.
Even alle verkoop praatjes negeren en zorg eerst dat je er zelf een goed gevoel bij hebt.
Niet dat je straks een 2T hebt terwijl je liever de 4T had of omgekeerd.