Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 19, 2024, 19:03:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Nieuwe Aprilia RS 125 2-takt of de Aprilia 125 RS4 4-takt ?????  (gelezen 10650 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
The Dice
Gast
« Gepost op: Juli 08, 2013, 19:28:00 »

Beste forumleden, ik plan deze maand de aankoop van een nieuwe Aprilia 125cc, maar zelfs na dagen surfen op het web kan ik niet beslissen of ik de 2-takt of de 4-takt versie zal nemen !!!!   
In tegenstelling tot mijn vorig bericht zal deze niet dagelijks gebruikt worden voor woon/werk verkeer, wel om me bij goed weer en in m'n vrije tijd wat mee te amuseren en wat te toeren. (gezien ik enkel een autorijbewijs heb ben ik beperkt tot 125cc)

Belangrijk om weten is dat ik de originele setting wil tunen om de prestaties op te drijven, maar hierin wil ik zeker niet overdrijven om niet elke maand naar de dealer te moeten lopen  Angry
Het verbruik vind ik minder belangrijk. Wel de leuke sportievere rijeigenschappen, acceleratie, snel hernemen en graag een minimum topsnelheid van +/- 140 km/u. En toch ook wel stabiliteit van de motor daar ik
persoonlijk geen snars ken van sleutelen aan een motor 

Graag jullie raad en ervaring!

Kies ik best voor de 2 of de 4 takt?
Welke onderdelen laat ik best vervangen om de prestaties op te drijven? Wat is het resultaat hiervan?
Welke motor klinkt het beste, de 2 of 4 takt?
Volgens dealer rijdt de RS4 leuker, maar de 2-takt is sneller qua topsnelheid.

            
Gelogd
milletuono
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 08, 2013, 19:36:35 »

2takt.
Alles beter simple as that.
En een andere dealer nemen als hij zegt dat een 4takt leuker rijdt.
Kijk eens op onderstaande link om meer te weten te komen over de 2takt.
Met een beetje geluk krijg je advies van de groten der 2takt aarde.

www.deraceheldenvanweleer.nl

MT
Gelogd
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 10, 2013, 11:08:54 »

als ik voor jouw keuze kwam te staan zou ik altijd de 4t kiezen en hem n beetje laten kietelen

voor een 2t moet je niet bang zijn van n beetje sleutelen.... en ik beperk me graag tot tanken en banden oppompen  Grin
Gelogd
The Dice
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 10, 2013, 13:33:52 »

als ik voor jouw keuze kwam te staan zou ik altijd de 4t kiezen en hem n beetje laten kietelen

voor een 2t moet je niet bang zijn van n beetje sleutelen.... en ik beperk me graag tot tanken en banden oppompen  Grin

Klopt! Maar volgens velen hier valt er weinig te 'kietelen' aan een 4takt ...
Gelogd
emielfellinger
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 108


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 10, 2013, 14:43:37 »

als ik voor jouw keuze kwam te staan zou ik altijd de 4t kiezen en hem n beetje laten kietelen
voor een 2t moet je niet bang zijn van n beetje sleutelen.... en ik beperk me graag tot tanken en banden oppompen  Grin
Klopt! Maar volgens velen hier valt er weinig te 'kietelen' aan een 4takt ...

Aan een 4T is genoeg te kietelen..... maar een 125cc 4T moet je heel veel gaan doen wil je merkbaar vermogenswinst hebt.
Kreng heeft al niet veel pk's en om er dan bv 10% aan pk's bij te krijgen dan moet er wel t een en ander gebeuren mbt werk, onderdelen en nog veel belangerijker..... euro's
VB 10% vermogenswinst bij 14,8pk is maar 1,48 pk en 10% vermogenswinst bij 28pk is alweer 2,8pk

Het is gewoon voor zowel de 2T als de 4T versie van de 125 zo jammer dat ze zover geknepen moeten worden om aan de euro norm te voldoen....
Gelogd
The Dice
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 10, 2013, 19:37:15 »

als ik voor jouw keuze kwam te staan zou ik altijd de 4t kiezen en hem n beetje laten kietelen
voor een 2t moet je niet bang zijn van n beetje sleutelen.... en ik beperk me graag tot tanken en banden oppompen  Grin
Klopt! Maar volgens velen hier valt er weinig te 'kietelen' aan een 4takt ...

Aan een 4T is genoeg te kietelen..... maar een 125cc 4T moet je heel veel gaan doen wil je merkbaar vermogenswinst hebt.
Kreng heeft al niet veel pk's en om er dan bv 10% aan pk's bij te krijgen dan moet er wel t een en ander gebeuren mbt werk, onderdelen en nog veel belangerijker..... euro's
VB 10% vermogenswinst bij 14,8pk is maar 1,48 pk en 10% vermogenswinst bij 28pk is alweer 2,8pk

Het is gewoon voor zowel de 2T als de 4T versie van de 125 zo jammer dat ze zover geknepen moeten worden om aan de euro norm te voldoen....


Maar bij PS Tuning brengt men de 2-takt naar 34 Ć  35 PK voor zo'n 700 Euro's en +/- naar 40pk voor 2000 Euro's. Das wel een serieus verschil dan de standaard 15 pk.
Over de 4 takt durft niemand zich blijkbaar uitspreken  Huh  Krijg enkel overal het antwoord dat 'kietelen' niet veel uithaalt ...

Tja, wat moet je dan kiezen ?  Voor dagelijks gebruik een 4-takt zeker, en voor wat sporadisch gebruik en fun de 2-takt zou ik denken ... Ik zoek vooral zoveel mogelijk power en fun met een 125cc ... dus 2 TAKT
Gelogd
The Dice
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 10, 2013, 19:40:08 »

de locale Aprilia dealer raadt me de 2T echt af ... hij zegt dat er regelmatig gesleuteld dient te worden ...  Huh
Hij zegt dat de 4T leuker rijdt, sneller herneemt en een mooier geluid ophoest ...  Undecided
 nu weet ik het echt niet meer ...  With stupid

Las ik daarnet:

Ook wordt het gewichtsverschil tussen viertakt- en tweetaktmotoren steeds kleiner. Dit is duidelijk te zien in de motorcross-sport waar nog steeds tweetaktmotoren worden gebruikt vanwege het lagere gewicht. Veel rijders stappen over op viertakt omdat het gewichtsverschil steeds kleiner wordt, omdat een viertaktmotor een bredere powerband heeft en vanwege de grotere kracht bij lage toerentallen.

« Laatste verandering: Juli 10, 2013, 20:21:43 door The Dice » Gelogd
emielfellinger
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 108


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 10, 2013, 21:18:15 »

Maar bij PS Tuning brengt men de 2-takt naar 34 Ć  35 PK voor zo'n 700 Euro's en +/- naar 40pk voor 2000 Euro's. Das wel een serieus verschil dan de standaard 15 pk.
Over de 4 takt durft niemand zich blijkbaar uitspreken  Huh  Krijg enkel overal het antwoord dat 'kietelen' niet veel uithaalt ...
Tja, wat moet je dan kiezen ?  Voor dagelijks gebruik een 4-takt zeker, en voor wat sporadisch gebruik en fun de 2-takt zou ik denken ... Ik zoek vooral zoveel mogelijk power en fun met een 125cc ... dus 2 TAKT

Je kan voor de RS4 125 ook een std kit pack achtig iets kopen is mij toen verteld.
Schijnbaar kan je dan rond de 30pk krijgen maar garanties krijg je niet en prijs is mij onbekend.
Als je voor de RS4 125 gaat dan is dat pack + de quickshifter schijn een must te zijn.
De beste man heeft op beide gereden maar de fun factor van de 2T vond hij een doorslag gevende factor.

de locale Aprilia dealer raadt me de 2T echt af ... hij zegt dat er regelmatig gesleuteld dient te worden ...  Huh
Hij zegt dat de 4T leuker rijdt, sneller herneemt en een mooier geluid ophoest ...  Undecided
 nu weet ik het echt niet meer ...  With stupid

Las ik daarnet:
Ook wordt het gewichtsverschil tussen viertakt- en tweetaktmotoren steeds kleiner. Dit is duidelijk te zien in de motorcross-sport waar nog steeds tweetaktmotoren worden gebruikt vanwege het lagere gewicht. Veel rijders stappen over op viertakt omdat het gewichtsverschil steeds kleiner wordt, omdat een viertaktmotor een bredere powerband heeft en vanwege de grotere kracht bij lage toerentallen.

Over het sleutelen zijn meningen verdeeld. Mijn mening is dat zolang je een 2T goed onderhoud, afsteld, en goeie olie en onderdelen gebruikt de kosten van onderhoud zeker niet meer hoeven te zijn dan bij een 4T en als je t goed doetzelfs minder omdat er minder complexe techniek in zit en bepaalde kosten lager zijn en je veel zaken zelf kan doen.
Brandstof en olie verbruik is dan wel weer stukken hoger.

Gewichts verschillen..... uhm ok al is het gewicht gelijk dan nog de 4T is +/- 15pk en de 2T bijna t dubbele.........
Heb zelf niet op de rs4 125 gereden maar wel op een cbr 125........
bredere powerband....... welke powerband..... ik vond t een fijne fiets om te sturen en remmen maar vermogen.... nee
Kon er met veel pijn en moeite 160 mee op de klok krijgen terwijl een 2T 125cc wel iets harder kan.

Geluid van 4T is nooit te vergelijken met een 2T.

En koppel das bij een 4T idd veel meer aanwezig onder in de toeren maar 2T kan je nooit rijden als een 4T maar dat is ook het leuke er aan.
Je moet actiever rijden en veel meer nadenken over waneer schakelen en op tijd op t gas en waneer juist niet.
En bij een 125cc 4T is dat koppel ook aardig te verwaarlozen hoor. Nog steeds meer dan een 2T maar de 2T 125 trekt qua acceleratie de RS4 125 er met gemak uit als je em maar in de powerband houd.

Even korte vergelijking
RS125 2T : +/- 28pk met 19Nm op +/- 126kg
RS4 125 4T : +/- 15pk met 11Nm ( op +/- 135kg

En no offence naar hem toe maar 2T is juist laatste tijd voorzichtig een comeback aan t maken.
Nieuwe DI technieken geven de 2T ten opzichte van de 4T een beter verbuik... minder uitstoot.... meer vermogen per cc en tegenwoordig ook nog koppel!!

Een ding wat ik niet zie is..... prijs.
Ik denk dat je een 2e hands 2T goedkoper kan op pikken dan de redelijke nieuwe RS4 125 als je al 2e hands hebt.

Ik wil je een advies mee geven.
Ga gewoon eens bij een dealer op beide een proefrit maken.
Even alle verkoop praatjes negeren en zorg eerst dat je er zelf een goed gevoel bij hebt.
Niet dat je straks een 2T hebt terwijl je liever de 4T had of omgekeerd.
« Laatste verandering: Juli 10, 2013, 21:32:04 door emielfellinger » Gelogd
The Dice
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 10, 2013, 21:33:48 »

Proefrijden??? Geen enkele dealer in BelgiĆ« heeft een exemplaar staan om mee proef te rijden ... Echt triestig! Volgens mij is het crisis 
Gelogd
emielfellinger
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 108


Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 10, 2013, 21:55:36 »

Proefrijden??? Geen enkele dealer in BelgiĆ« heeft een exemplaar staan om mee proef te rijden ... Echt triestig! Volgens mij is het crisis  

RS4 125 in een MCN test
https://www.youtube.com/watch?v=72MYqcDF3m4

RS125 vergelijking met 4T 125cc yamaha en honda ook van MCN
https://www.youtube.com/watch?v=vf5dHwYADF8

En anders in NL moet toch een dealer ergens een RS4 125 hebben staan.
RS125 staan er in NL zat en proefrit moet toch mogenlijk zijn dan


Gelogd
The Dice
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 17, 2013, 19:24:08 »

Het is een 2-takt geworden, witte Aprilia RS 125cc. Levertijd voorzien op 2 weken.  Grin
Heb aan dealer gevraagd om de originele begrenzer te verwijderen. Daarna richting Nederland om de cilinder te laten 'preciseren' 

Hopelijk wordt het wat 
Gelogd
emielfellinger
ApriliaMembers
Full ARA Member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 108


Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 20, 2013, 21:27:12 »

Het is een 2-takt geworden, witte Aprilia RS 125cc. Levertijd voorzien op 2 weken.  Grin
Heb aan dealer gevraagd om de originele begrenzer te verwijderen. Daarna richting Nederland om de cilinder te laten 'preciseren' 

Hopelijk wordt het wat 

Mooi man
Gefeliciteerd. Hopenlijk heb je er veel plezier mee
Gelogd
The Dice
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 21, 2013, 19:48:08 »

Het is een 2-takt geworden, witte Aprilia RS 125cc. Levertijd voorzien op 2 weken.  Grin
Heb aan dealer gevraagd om de originele begrenzer te verwijderen. Daarna richting Nederland om de cilinder te laten 'preciseren' 

Hopelijk wordt het wat 

Mooi man
Gefeliciteerd. Hopenlijk heb je er veel plezier mee

Bedankt! Ik laat zeker nog iets weten  Cheesy
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51451 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
ZAC geluid shit breed 9 8978 Laatste bericht April 22, 2008, 16:34:54
door Heuveltje
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50103 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 44022 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16272 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!