Je verhaal klinkt inderdaad alsof niet alles werkt zoals het zou moeten. Echter het bekende dynamo verhaal gaat volgens mij over de RSV vanaf '04 en de Tuono's van (af?) '06. Als ik me niet vergis is het blok uit de '04 Tuono hetzelfde als de '98-'03 RSV blokken en als daarvan de dynamo kapot gaat, valt dat niet onder garantie/coulance van Aprilia. Wat uiteraard niet wegneemt dat jouw dynamo stuk kan zijn.
Echter bij mijn dynamo (was ook overleden, '04 RSV en reeds het 370W setje geinstalleerd onder garantie/coulance... echter weer kapot) was de spanning (volgens dash) bij stationair 11,8 was en bij 4000rpm naar 12,0-12,2. Meten van de spanning leverde op 1 van de draden idd maar een paar volt wisselspanning - op de 2 goede spoelen inderdaad ergens rond de 65VAC. Weerstand gaf bij de defecte spoel "oneindig" en bij de goede spoelen 0,4ohm. Klopt dus niet exact met jouw verhaal... Hoe het exacte schema in elkaar steekt (dus of het normaal is dat de motor uitvalt bij loskoppelen accu) weet ik niet.
Omdat het nieuwe setje van Aprilia ook overleden was, heb ik ervoor gekozen om de boel zelf uit elkaar te trekken, de stator te laten herwikkelen en alles weer in elkaar te zetten (volgens handleiding uiteraard, dus op moment en incl. loctite + nieuwe pakking). Ik heb de stator laten herwikkelen bij Sevior (in Roelofarendsveen). Zeer tevreden: snelle communicatie vooraf, scherpe prijs (145 euro) in vergelijking met andere bedrijven), 3 jaar garantie (en bij andere bedrijven vaak maar 1 jaar) en last but not least: op vrijdagmiddag de stator gebracht, op zondagavond een mailtje dat ie klaar was!
Zag er super uit, uitleg erbij waarom de dynamo was gesneuveld en hoe ik dat nu ga voorkomen (als ik het goed heb onthouden: volgens de man heeft het te maken met de stekker tussen dynamo en spanningsregelaar (SR sluit de dynamo volledig kort ipv de stroom af te regelen, waardoor er +/-40A x 0V door de dynamo gaat lopen - geen punt, tot de bruine stekker tussen SR en dynamo gaat smelten en er 40A x een paar volt gaat lopen en de hele boel doorbrand en/of wegsmelt)). Kreeg dus de opdracht om de stekker eruit te knippen (was al gebeurtbij de vorige eigenaar) en de draden te solderen met bijgeleverde soldeerbusjes en dan krimpkous erom te doen. Voor de zekerheid is de stator gewikkeld met extra dikke draad om extra warmte te voorkomen.
Nu dus weer een nette 13,5 laadspanning (op dashboard) bij stationair en 14+ bij 4000rpm. Vooralsnog ben ik erg tevreden, dus als je de stator eruit haalt en je zoekt nog een adresje om te herwikkelen....