Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 23, 2024, 23:12:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: dynamo /spanningsregelaar 2004 rsv tuono  (gelezen 2384 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Maarten_RSV
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 10


Netherlands
« Gepost op: Oktober 22, 2013, 20:26:19 »

jawel zo te lezen ben ik niet de enige met dit probleem.
mijn gok is dat de dynamo kapot is maar ik wil toch nog wat advies 

accu is net bijgeladen.

de spanning is rond de 13V bij stationair en neemt af bij hogere toeren 12.2 V bij 4000 RPM
weerstand gemeten op de draden naar de dynamo, klopt met Haynes werkplaatshandboek
maar als ik de stekker bij de spanningsregelaar los haal en de wisselspanning meet dan is dit +- 10V dit zou 65V moeten zijn.

verder valt de motor uit als ik de accu loskoppel.

iemand advies voor vervanging/reparatie van de dynamo?
of zit ik er helemaal naast en is het een ander defect?

groeten,
Maarten

Gelogd
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 23, 2013, 07:53:55 »

Je verhaal klinkt inderdaad alsof niet alles werkt zoals het zou moeten. Echter het bekende dynamo verhaal gaat volgens mij over de RSV vanaf '04 en de Tuono's van (af?) '06. Als ik me niet vergis is het blok uit de '04 Tuono hetzelfde als de '98-'03 RSV blokken en als daarvan de dynamo kapot gaat, valt dat niet onder garantie/coulance van Aprilia. Wat uiteraard niet wegneemt dat jouw dynamo stuk kan zijn. 

Echter bij mijn dynamo (was ook overleden, '04 RSV en reeds het 370W setje geinstalleerd onder garantie/coulance... echter weer kapot) was de spanning (volgens dash) bij stationair 11,8 was en bij 4000rpm naar 12,0-12,2. Meten van de spanning leverde op 1 van de draden idd maar een paar volt wisselspanning - op de 2 goede spoelen inderdaad ergens rond de 65VAC. Weerstand gaf bij de defecte spoel "oneindig" en bij de goede spoelen 0,4ohm. Klopt dus niet exact met jouw verhaal... Hoe het exacte schema in elkaar steekt (dus of het normaal is dat de motor uitvalt bij loskoppelen accu) weet ik niet.

Omdat het nieuwe setje van Aprilia ook overleden was, heb ik ervoor gekozen om de boel zelf uit elkaar te trekken, de stator te laten herwikkelen en alles weer in elkaar te zetten (volgens handleiding uiteraard, dus op moment en incl. loctite + nieuwe pakking). Ik heb de stator laten herwikkelen bij Sevior (in Roelofarendsveen). Zeer tevreden: snelle communicatie vooraf, scherpe prijs (145 euro) in vergelijking met andere bedrijven), 3 jaar garantie (en bij andere bedrijven vaak maar 1 jaar) en last but not least: op vrijdagmiddag de stator gebracht, op zondagavond een mailtje dat ie klaar was!

Zag er super uit, uitleg erbij waarom de dynamo was gesneuveld en hoe ik dat nu ga voorkomen (als ik het goed heb onthouden: volgens de man heeft het te maken met de stekker tussen dynamo en spanningsregelaar (SR sluit de dynamo volledig kort ipv de stroom af te regelen, waardoor er +/-40A x 0V door de dynamo gaat lopen - geen punt, tot de bruine stekker tussen SR en dynamo gaat smelten en er 40A x een paar volt gaat lopen en de hele boel doorbrand en/of wegsmelt)). Kreeg dus de opdracht om de stekker eruit te knippen (was al gebeurtbij de vorige eigenaar) en de draden te solderen met bijgeleverde soldeerbusjes en dan krimpkous erom te doen. Voor de zekerheid is de stator gewikkeld met extra dikke draad om extra warmte te voorkomen.

Nu dus weer een nette 13,5 laadspanning (op dashboard) bij stationair en 14+ bij 4000rpm. Vooralsnog ben ik erg tevreden, dus als je de stator eruit haalt en je zoekt nog een adresje om te herwikkelen....
Gelogd
Maarten_RSV
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 10


Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 26, 2013, 16:45:01 »

bedankt voor de informatie!

ik was toch niet helemaal zeker van mijn eigen diagnose Tongue dus ben nog wat metingen gaan doen.
en verdenk de spanningsregelaar toch wel meer dan de dynamo. 
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet « 1 2 » 2 Fast 2 See 26 18671 Laatste bericht Oktober 14, 2014, 16:24:11
door mona-toetje
Na veel prutsen een perfect werkende achterrem... « 1 2 3 4 5 » ldeijkva 63 39547 Laatste bericht Januari 25, 2015, 13:26:42
door Snijboon
uitje met de Tuono... in de sneeuw! « 1 2 » P-TĂ€ 22 12165 Laatste bericht Maart 01, 2011, 16:21:47
door P-TĂ€
Verslag ZAC Zolder 1 juli 2009 emille 14 8841 Laatste bericht Juli 05, 2009, 07:18:04
door cees
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35504 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!