Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 27, 2024, 18:04:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dynamo defect Tuono ? coulance van Aprilia ? Vergeet t maar!  (gelezen 7955 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
raymond-rsv
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 31


my Tuono

Netherlands
« Gepost op: December 10, 2013, 00:33:49 »

Heb 2 maanden geleden een aprilia Tuono 2006 gekocht bij een motorzaak in Tiel (helaas zonder garantie meegenomen). al die tijd lekker gereden totdat hij 2 weken geleden onderweg begon in te houden en te knallen uit de uitlaat.
na onderzoek bleek dat de 3 gele draden die vanaf de dynamo loopt naar de spanningsregelaar en onderweg de 2 bekende bruine stekkers tegenkomen net voor de spanningsregelaar aan elkaar gesmolten waren en hierdoor dus kortsluiting veroorzaakte en de dynamo is verbrand. er staat hier veel van over op onze aprilia site alleen dit ga je vaak lezen als het kwaad al is geschied.
Ik had ook gelezen dat er veel werd vergoed door een coulance regeling van Aprilia. Maar helaas zijn ze daar niet meer zo makkelijk in. Roke heeft geprobeerd om dit nog voor mij te regelen maar kregen geen toestemming van aprilia om dit te vergoeden.
Is toch wel achterlijk als je een motor bouwt met naar later blijkt een veel te zware dynamo je hiervoor niet zegt, alle Tuono's vanaf een bepaald chassisnummer die deze fout hebben vergoeden we gewoon zonder gezeur, maar ik denk dat het niet zo best meer gaat met Aprilia. Er werd nog gevraagd naar een boekje met onderhoudsgegevens, maar ik denk dat de meeste gebruikte motoren dit er niet bij hebben net zoals ik dit ook niet had gekregen en ook niet meer door de motorzaak in Tiel te achterhalen was.
Een nieuwe dynamo kost overigens 651 euro, en dat is zonder montage, pakking en olie.

Heb voor mijn Tuono twee jaar een RSV gehad met ook de nodige problemen pfff . Het is jammer dat ik de Aprilia Tuono zelf nog steeds een hele gave motor vind anders was ik weer lekker Honda gaan rijden waar ik tientallen jaren nooit enig ernstig probleem mee heb gehad.

iemand nog een goede en goedkopere oplossing dan een nieuwe dynamo ?



* IMAG1223 (500x282).jpg (186.35 KB, 500x282 - bekeken 334 keer.)
« Laatste verandering: December 12, 2013, 00:38:42 door raymond-rsv » Gelogd
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: December 10, 2013, 06:48:58 »

Zelf de originele dynamo eruit sleutelen, wegbrengen naar Sevior (in Roelofarendsveen), paar dagen later (als nieuw!) ophalen, opnieuw gewikkeld met dikkere draad, en terugplaatsen met nieuwe pakking, nieuwe olie en nieuw filter. Bruine stekker er tussenuit knippen en de draden aan elkaar solderen met bijgeleverde soldeerbusjes.

Zit er bij mij nu een paar maanden in tot grote tevredenheid - zoals Hans (= de eigenaar van Sevior) zei: "dit gaat nooit meer kapot". Zit 3 jaar garantie op (voor Aprilia en Ducati, overige dynamo's 2 jaar). Zie ook: http://www.sevior.nl/ en/of stuur hem eens een mailtje.

Totale kosten: olie 50 euro, filter 10 euro, pakking 20 euro, dynamo laten reviseren 145 euro.
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: December 10, 2013, 09:12:29 »

Goeie tip van elsjiepo 

Ik snap dat je teleurgesteld bent maar, in alle redelijkheid, had je werkelijk verwacht dat een motor van 7 jaar oud zonder onderhoudshistorie een coulanceregeling zou krijgen?
Netjes van Roke dat ze nog een poging gewaagd hebben.

nu even opnieuw wikkelen, erin sleutelen en van het voorjaar weer lekker knallen met de tuono


Gelogd
Brontolo
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.281


Aprilia Tuono 1000 R '06

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: December 10, 2013, 09:48:46 »

..........had je werkelijk verwacht dat een motor van 7 jaar oud zonder onderhoudshistorie een coulanceregeling zou krijgen?

Welk gebrek aan onderhoud zou een doorgebrande dynamo kunnen veroorzaken? Verkeerde dynamo = verkeerde dynamo lijkt me.

Ik heb zelf ook geen onderhoudsboekjes bij mijn Tuono gekregen. Heb wel de bonnen bewaard van het onderhoud dat door motorzaken is uitgevoerd.
Mag toch hopen dat het genoeg is als ik onverhoopt ook een keer aan de beurt kom.
Gelogd

bmack
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.612


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: December 10, 2013, 10:16:42 »

Met jouw geluk .... Al weet ik nog wel een hele goede motorzaak DaniĂ«l  Grin
Gelogd

“Your time is limited, don’t waste it living someone else’s life.
bmack
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.612


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: December 10, 2013, 10:19:31 »

Maar ff ontopic IND zelf eruit halen wegbrengen stelt niets voor theoritsch zou je zelfs de olie nog kunnen laten zitte. Maar als je toch bezig bent gewoon ff vervangen is de dame er weer klaar voor als het mooi weer is
Gelogd

“Your time is limited, don’t waste it living someone else’s life.
G Factory
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.085


No Vtwin No Fun Know Vtwin Know Fun

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: December 10, 2013, 10:38:32 »

Zelf de originele dynamo eruit sleutelen, wegbrengen naar Sevior (in Roelofarendsveen), paar dagen later (als nieuw!) ophalen, opnieuw gewikkeld met dikkere draad, en terugplaatsen met nieuwe pakking, nieuwe olie en nieuw filter. Bruine stekker er tussenuit knippen en de draden aan elkaar solderen met bijgeleverde soldeerbusjes.

Zit er bij mij nu een paar maanden in tot grote tevredenheid - zoals Hans (= de eigenaar van Sevior) zei: "dit gaat nooit meer kapot". Zit 3 jaar garantie op (voor Aprilia en Ducati, overige dynamo's 2 jaar). Zie ook: http://www.sevior.nl/ en/of stuur hem eens een mailtje.

Totale kosten: olie 50 euro, filter 10 euro, pakking 20 euro, dynamo laten reviseren 145 euro.
Bij mij ging de opnieuw door Sevior gewikkelde dynamo na ruim 3 jaar (dus buiten de garantie) weer stuk  Cry
Gelogd

wat vandaag niet komt komt morgen komt morgen niet dan hoef je het vandaag niet te doen.
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: December 10, 2013, 11:07:02 »

Ben je er toen ook niet meer mee terug geweest?

Hans leek vrij redelijk van zijn zaak en drukte me op het hart ook langs te komen als de dynamo na 3 jaar (dus buiten de garantie) alsnog doorbrandde. Ik kreeg het idee dat er dan wellicht iets te regelen valt als "coulance", wellicht gereduceerd tarief oid, maar daar ben ik dus niet zeker van...

Wat heb je er nu in zitten dan?
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: December 10, 2013, 11:16:05 »

..........had je werkelijk verwacht dat een motor van 7 jaar oud zonder onderhoudshistorie een coulanceregeling zou krijgen?

Welk gebrek aan onderhoud zou een doorgebrande dynamo kunnen veroorzaken? Verkeerde dynamo = verkeerde dynamo lijkt me.

Ik heb zelf ook geen onderhoudsboekjes bij mijn Tuono gekregen. Heb wel de bonnen bewaard van het onderhoud dat door motorzaken is uitgevoerd.
Mag toch hopen dat het genoeg is als ik onverhoopt ook een keer aan de beurt kom.

Dan had de motorzaak misschien de verbrande stekker kunnen signaleren en erger kunnen voorkomen.
Blijft jammer dat Aprilia voor een te zwakke dynamo heeft gekozen terwijl voorheen met de oude types geen problemen waren..
Gelogd
G Factory
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.085


No Vtwin No Fun Know Vtwin Know Fun

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: December 10, 2013, 12:50:29 »

Ben je er toen ook niet meer mee terug geweest?

Hans leek vrij redelijk van zijn zaak en drukte me op het hart ook langs te komen als de dynamo na 3 jaar (dus buiten de garantie) alsnog doorbrandde. Ik kreeg het idee dat er dan wellicht iets te regelen valt als "coulance", wellicht gereduceerd tarief oid, maar daar ben ik dus niet zeker van...

Wat heb je er nu in zitten dan?
Ik weet niet of ik bij Sevior een andere dynamo gekregen zou hebben want ik ben er niet mee terug geweest.
Zit nu een coulance regeling dynamo in via Roke.
Gelogd

wat vandaag niet komt komt morgen komt morgen niet dan hoef je het vandaag niet te doen.
raymond-rsv
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 31


my Tuono

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: December 10, 2013, 17:20:19 »

Goeie tip van elsjiepo 

Ik snap dat je teleurgesteld bent maar, in alle redelijkheid, had je werkelijk verwacht dat een motor van 7 jaar oud zonder onderhoudshistorie een coulanceregeling zou krijgen?
Netjes van Roke dat ze nog een poging gewaagd hebben.

nu even opnieuw wikkelen, erin sleutelen en van het voorjaar weer lekker knallen met de tuono




Ik heb ook geen aanmerkingen op Roke, wel op die Italianen ! die zetten er troep in die niet goed is. En ik kan er uiteindelijk niets aan doen dat die motor zonder onderhoudshistorie zit. het is gewoon onwil van aprilia, maar dat zal wel komen door de slechte verkopen denk ik, ik hoorde ook al dat ze plotseling toch maar niet mee gaan doen met de MOTOGP.Huh En als zoiets bij een b.v Toyota gebeurt die tien jaar oud is worden die dingen gewoon allemaal teruggeroepen.Je Motor zou er zo mee af kunnen fikken he, niet niks toch? Ik heb inmiddels mijn dynamo naar sevior opgestuurd en dit moet volgens hem helemaal goedkomen. ik heb er het volste vertrouwen in ! En als hij het in het uiterste geval 3 jaar of misschien weer 30000 km mee rijd dan ben ik allang tevreden. haal ik m er gewoon weer uit, zo gebeurt.
Gelogd
bmack
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.612


Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: December 10, 2013, 17:34:28 »

Ach wees blij dat het alleen je dynamo is
Bij mij lag mijn drijfstang lager eruit bij 9000 km en ook geen coulance maar zou het bij een ander merk wel zijn denk je ...... Betwijfel het
Gelogd

“Your time is limited, don’t waste it living someone else’s life.
klaaz
Administrator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 961


Likes french kisses & italian rides!

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: December 10, 2013, 18:22:49 »

Goeie tip van elsjiepo  

Ik snap dat je teleurgesteld bent maar, in alle redelijkheid, had je werkelijk verwacht dat een motor van 7 jaar oud zonder onderhoudshistorie een coulanceregeling zou krijgen?
Netjes van Roke dat ze nog een poging gewaagd hebben.

nu even opnieuw wikkelen, erin sleutelen en van het voorjaar weer lekker knallen met de tuono

Ik heb ook geen aanmerkingen op Roke, wel op die Italianen ! die zetten er troep in die niet goed is. En ik kan er uiteindelijk niets aan doen dat die motor zonder onderhoudshistorie zit. het is gewoon onwil van aprilia, maar dat zal wel komen door de slechte verkopen denk ik, ik hoorde ook al dat ze plotseling toch maar niet mee gaan doen met de MOTOGP.Huh En als zoiets bij een b.v Toyota gebeurt die tien jaar oud is worden die dingen gewoon allemaal teruggeroepen.Je Motor zou er zo mee af kunnen fikken he, niet niks toch? Ik heb inmiddels mijn dynamo naar sevior opgestuurd en dit moet volgens hem helemaal goedkomen. ik heb er het volste vertrouwen in ! En als hij het in het uiterste geval 3 jaar of misschien weer 30000 km mee rijd dan ben ik allang tevreden. haal ik m er gewoon weer uit, zo gebeurt.

Ik begrijp je frustratie maar shit happens. De techneut die ooit de dynamo heeft berekend heeft een fout gemaakt die in veel gevallen in een coulance regeling is hersteld. Moet je natuurlijk wel de mazzel hebben dat het in de eerste levensjaren kapot gaat, daarna ben je afhankelijk van de bereidwilligheid van de importeur en in veel gevallen (deels) je dealer. Een voertuig van 7 jaar valt doorgaans qua slijtagedelen niet meer in de coulanceregeling, ook een Toyota (auto) niet. Of het moet een gebrek zijn die de veiligheid in gevaar brengt zoals bijvoorbeeld de achterbrug van de 2004 RSV, dan zijn de fabrikanten wel bereid om na lange tijd het gebrek te verhelpen ivm mogelijke claims en slechte publiciteit.

Ik heb het zelf ook twee keer met mijn 2004 gehad, de eerste keer tijdens de proefrit en na een jaar gelukkig bezit weer eentje. Niet leuk! Ik heb me wel eens laten vertellen dat de leeftijd van de olie een rol speelt qua temperatuur maar vooral qua geleiding. De dynamo loopt namelijk in de olie en ijzerslijpsel in de olie zou een rol kunnen spelen. Ik vond het wel een plausibel verhaal. Bij mij was de HAL sensor overigens ook overleden en die was niet alleen duur maar ook nauwelijks te leveren. Roké heeft destijds mijn seizoen gered door mij (als niet-klant uit de andere kant van het land) volstrekt belangeloos eentje uit te lenen (kan er niet vaak genoeg HULDE! voor roepen).

Gewoon zelf eruit halen en inderdaad de dynamo laten reviseren op de juiste capaciteit. Volgens mij moest hij een lagere vermogen leveren om ellende in de toekomst te voorkomen. Daar is vast wel informatie over te vinden. Succes!  
« Laatste verandering: December 10, 2013, 18:24:52 door klaaz » Gelogd

Panic, chaos and total disorder. My work here is done.
raymond-rsv
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 31


my Tuono

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: December 21, 2013, 00:32:25 »

Gisteren mijn dynamo opgehaald bij Sevior in Roelofarendsveen en weer helemaal als nieuw! En met drie jaar garantie! Vandaag alles weer teruggeplaatstst en wat een heerlijk geluidje weer onder de kont. Als hij t weer 30.000 volhoud ben ik een zeer tevreden mens. Hans heeft Mooi de draden vanaf de stator naar de spanningsregelaar in een lengte er aan gemaakt zonder die bruine kl....te stekkers ertussen. Blijf toch nog maar even Aprilia rijden denk ik.


* IMAG1399 (500x282).jpg (153.67 KB, 500x282 - bekeken 440 keer.)

* IMAG1401 (500x282).jpg (134.47 KB, 500x282 - bekeken 440 keer.)
Gelogd
roow
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 140

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: December 21, 2013, 19:35:19 »

Ziet er goed uit. dat kan die dus wel!
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Olie specificatie Bikeman 1 5705 Laatste bericht Maart 10, 2009, 19:59:26
door koekeroe
Mooie motorgadgets zeeslot 9 12909 Laatste bericht Augustus 26, 2008, 20:55:11
door klaaz
Bevrijdingsrit ROTS -5 mei- RSVrobin 6 4082 Laatste bericht Mei 05, 2012, 13:57:30
door Arie
Wisten jullie dat Sjaakie 5 4213 Laatste bericht Januari 28, 2010, 10:49:56
door Sniep
Iemand deze vorm van Spam al eens gehad?? B-Art 6 4015 Laatste bericht December 10, 2008, 12:53:16
door Capo-04/06

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!