Mijn relaas
Was erg benieuwd welke rijders er mee zouden doen tijdens zo'n SAM racedag. Eerlijk gezegd was wel de verwachting dat ik in de top van het veld mee zou kunnen komen
aangezien de minimale leeftijd van het materiaal 10 jaar was maar ook veel ouder spul mee zou rijden.
Samen met Stefan en Gertjan een kampje opgezet, waarbij Stefan vrij ging rijden om zijn motor (hopelijk) goed aan het werken te krijgen. Gertjan en ik gingen ons best gingen doen om de ARA goed te vertegenwoordigen tijden de SAM races. Er waren die dag 1 vrije training een kwalificatie en 2 wedstrijden over 10 ronden.
Trainingen
Snelheidsverschil was enorm tussen het kop van het veld en de rest, een goede ronde rijden was erg moeilijk met alle rijdende chicanes (rondetijden van 2.30 en hoger). Al met al een redelijke tijd kunnen neerzetten tijdens de kwalificatie 2.01 welke goed was voor de 5e plaats (2e startrij midden).
RACE 1
Aangezien we geen bandenwarmers mochten en enkel profielbanden was ik van plan om de 1e 2 ronden rustig te rijden en de banden op temperatuur te brengen. Start was prima en ik ging geloof ik als 3e de 1e bocht in. Maar er waren diverse rijders die dachten wereldkampioen te worden
en gingen er meteen vol voor dus Strubben uit lag ik iets van 8e. De befaamde linkerknik in de Ruskenhoek werd de kopman zijn Waterloo en vloog er dan ook vol af (de motor vloog enkele meters door de lucht). De 1e 2 ronden heb ik het groepje gevolgd en vanaf ronde 3 heb ik ze 1 voor 1 ingehaald tot ik 3e lag. De 1e 2 mannen (GSXR 750 en Duc 999s) hadden duidelijk een ander tempo en door de vele achterblijvers moest ik iedere keer het gat dichtrijden. Uiteindelijk kon ik ronde 7 of 8 de nr. 2 positie overnemen van de Duc en op jacht naar P1. Ik zag dat ik met name in de Stekkenwal veel sneller was en achterop het circuit dus in de laatste ronde met een blockpass in de Strubben P1 overgenomen. De bedoeling was om in de Stekkenwal voldoende afstand te creëren om een "do or die" actie in de GT te voorkomen en dat is gelukt P1 met nieuw PR van 1.57,0
RACE 2
Mijn 1e Pole! Dit keer wilde ik niet zover afzakken en meteen bij de kopgroep blijven. Mijn start was wederom prima maar ik verloor toch een positie aan de Duc en 2 bochten later aan de Suzuki. In de Strubben wilde ook nog een of ander oud hok voorbij maar doordat ik mijn motor liet staan kon ik toch als 3e de Veenslang op. Met name de Duc liep flink uit en de GSXR een klein stuk, in ronde 3 kon ik de GSXR pakken en in ronde 4 kwamen de 1e achterblijvers alweer dus heb ik nog een tandje bijgezet en het gat naar de kopman gedicht. In ronde 6 of 7 heb ik de kop overgenomen wederom met een actie in de Strubben om deze niet meer af te staan. Helaas was er nog een flinke crash waardoor we code 60 kregen en aansluitend de rode vlag.
Niet het einde wat ik gehoopt had maar toch 2 keer 1e na een lekker gevecht, mijn PR met een seconde aangescherpt en de race mooi op kunnen bouwen en dat geeft een super lekker gevoel!
Moet zeggen dat het vechten voor de koppositie toch leuker is dan voor een plek in het midden van het veld, dit smaakt naar meer!!!