Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 19, 2024, 06:22:16 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Tandwiel verhouding Tuono + vervangen ketting/tandwielen  (gelezen 2547 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ZJORZ
ApriliaMembers
ARA Newbie
*
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9


Netherlands
« Gepost op: Juni 16, 2014, 15:14:56 »

Hoi,

Op dit moment heb ik als tandwielverhouding 15 (voor) en 40 (achter). Dit heb ik altijd gehad sinds het begin. Heb dus geen ervaring met andere verhoudingen.

Ik ben benieuwd wat andere Tuono berijders hebben en wat hun ervaringen zijn. Zou ik mijn tandwielverhouding moeten veranderen of niet? En waarom?

De voornaamste reden is dat ik mijn ketting/tandwielen moet gaan vervangen en mogelijk van het moment gebruik wil maken om de verhouding te veranderen.

Waar kan je overigens een ketting/tandwiel kit/set van goede kwaliteit kopen tegen de scherpste prijs?

Heeft iemand zelf de ketting/tandwiel vervangen? Is dat veel werk? Zijn er nog dingen waarvoor je moet opletten?

Bedankt!

groet,
Jorge
« Laatste verandering: Juni 16, 2014, 15:19:28 door ZJORZ » Gelogd
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 16, 2014, 17:08:28 »

Ik ben benieuwd wat andere Tuono berijders hebben en wat hun ervaringen zijn. Zou ik mijn tandwielverhouding moeten veranderen of niet? En waarom? Dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Vind je het fijn rijden? Niks aan doen dan. Schakel je je helemaal suf? Dan kan je ervoor kiezen om voor een tandje erbij te doen. Vind je de versnellingen te lang? Dan kan je er achter een paar tandjes bij doen. Over het algemeen zijn de meeste mensen wel tevreden met 16/42 (en daar zit je met 15/40 niet zo gek ver vanaf, maar met het oog op slijtage zou ik persoonlijk liever 16/42 of 16/43 rijden dan 15/40), maar er zijn ook mensen zat die er (bewust) van afwijken en daar heel tevreden mee zijn.

Waar kan je overigens een ketting/tandwiel kit/set van goede kwaliteit kopen tegen de scherpste prijs?Via de ARA kan je bij enkele zaken met korting kopen, dat is natuurlijk altijd goed voor de prijs. Kwaliteit kan je bijna overal wel kopen. Prijzen lopen enorm uiteen. Ik heb zelf mijn laatste setje van eBay geplukt (was toen nog geen ARA-lid, dus ook geen korting ) voor een scherpe prijs.

Heeft iemand zelf de ketting/tandwiel vervangen? Is dat veel werk? Zijn er nog dingen waarvoor je moet opletten? Onder andere ik dus. Is niet veel werk, er staat zelfs een mooie how-to op het forum geloof ik. Dingen waar je op moet letten: tandwielen goed om doen, anders sporen de tandwielen niet. Bout van je voortandwiel losdraaien terwijl je ketting nog vast zit (achterwiel vastzetten en dan losdraaien, ipv motor in versnelling en dan losdraaien - daar schijnt de bak stuk van te kunnen gaan). Verder is het niet zo lastig. Wat je nodig hebt: een slijptol oid om de oude ketting los te krijgen en een kettingpons om de nieuwe weer vast te krijgen. Verder normaal gereedschap om je achterwiel eruit te krijgen, het kapje voor je voor tandwiel los te draaien en je voor- en achtertandwiel te (de)monteren.

Bedankt!

groet,
Jorge

Meer in het algemeen: stel je even voor (incl. foto's!), vinden we leuk. En gebruik de zoekfunctie even, want over dit onderwerp is al een hoop geschreven...
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
HOW TO: van gewone restricted airinlet naar oldskool derestricted airinlet « 1 2 » 2 Fast 2 See 26 18656 Laatste bericht Oktober 14, 2014, 16:24:11
door mona-toetje
Ultramod Mille_Moret 3 5176 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10066 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10669 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka
Olie specificatie Bikeman 1 5695 Laatste bericht Maart 10, 2009, 19:59:26
door koekeroe

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!