Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 25, 2024, 01:51:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: De zoveelste: Problemen met electronica  (gelezen 26896 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Wimpie
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 64


Netherlands
« Gepost op: Januari 01, 2015, 13:08:10 »

Hoi. Ja, ik ben de zoveelste. Maar ondanks dat ik denk ik bijna alle onderwerpen rondom dit onderwerp heb doorgelezen kom ik er niet uit. Graag jullie hulp.

Drie weken terug startte mijn RSV '04 niet meer toen ik bij mijn werk weg wilde rijden.  ANWB erbij, en die meette dat het aantal voltage terugliep toen we met startkabels hebben gestart. ANWB trok de conclusie dat het de spanningsregelaar moest zijn en/of accu dood. Accu is twee maanden oud. Dynamo is -als ik de dealer moet geloven- vervangen voordat ik de motor op mijn naam heb gezet.

Nu ben ik zelf ook op onderzoek uit gegaan en bleek dat er een 10A zekering (van alarm/startonderbreker?) door was. Die heb ik vervangen. Accu hangt netjes aan de lader, en zojuist sloeg de motor na de derde keer starten aan (normaal na 1x starten).

De spanning blijft rond de 11.5V. Meer gas geven levert helaas geen stijging op. Die 11.5 is dus redelijk stabiel en neemt niet af Maar wat het dan kan zijn?.... geeft de dynamo niet genoeg spanning? Is de accu nu al dood?

Spanningsregelaar heb ik vervangen, maakt niets uit. Althans, de spanning van de accu loopt in elk geval niet terug. Als ik zo wat topics doorlees moet de spanning met draaiende motor minstens 13V+ zijn, maar dit is dus niet het geval. Iemand een suggestie?
Gelogd
bmack
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.612


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Januari 01, 2015, 13:27:43 »

Hoe is het met je bruine stekkers als die slecht zijn kan je daardoor ook spanningsverlies krijgen
Gelogd

“Your time is limited, don’t waste it living someone else’s life.
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: Januari 01, 2015, 14:40:58 »

Hoe meet je de accuspanning? De uitlezing op je dashboard is zeer onnauwkeurig. Bruine stekkers zou ik gelijk controleren vooral de eerste vanaf de dynamo.
Je kan ook de dynamospanning direct meten voor je spanningsregelaar. Hiermee test je of je dynamo nog goed is.
Haal hiervoor de stekker van de spanningsregelaar los (bruin) en meet alle 3 de fases bij de lopende motor. Je moet minimaal 60V meten op alle drie de kabels (geel). Bij 4000 tpm.

Heb je bij het vervangen van je accu hiermee rekening gehouden? http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?221386-****Correct-battery-replacement-procedure-Must-read
Als je niet je contact, na het verwisseelen van de accu, 15 sec niet op het contact laat staan zonder te starten heb je kans dat je accu heel snel leeg getrokken wordt door het dashboard/ startonderbreker.
« Laatste verandering: Januari 01, 2015, 14:47:00 door Jesse J » Gelogd
Tortellini
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 43


Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Januari 01, 2015, 15:21:42 »

Je kunt de spoelweerstand van de dynamo ook meten op de drie pinnen van de bruine stekker.
Weerstand gemeten tussen de pinnen moet ´n gelijke waarde hebben. En je kunt meteen meten of er kortsluiting in de dynamo zit.
Gelogd
Wimpie
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 64


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Januari 01, 2015, 21:09:04 »

Dank voor de tips heren, dit ga ik zeker proberen!
Spanning op accu op de polen gemeten met multimeter met lopende motor.
Ga bruine stekker zeker even checken en doormeten. Geen probleem dus om die los te halen met lopende motor?
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 01, 2015, 21:34:42 »

De 11.5 V  is de accu spanning.
Er is dus iets mis in het laadcircuit (dynamo / spannings regelaar / bedrading)
De spanning moet minstens naar 13V gaan bij draaiende motor met ca 2 a 3 000rpm.

Begin bij de "bruine stekker "  Is deze 100%  OK ?
Indien OK  > deze losmaken en de dynamo meten  ( Weerstand waarde  of  geleverde wisselspanning)
Indien OK >  bedrading naar spannings reglaar controleren  en alle aarde aansluitingen.

Succes
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Januari 01, 2015, 22:19:00 »

Het 2004 model heeft 2 bruine stekkers. 1 direct na de spanningsregelaar en 1 "halverwege" vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar. Deze laatste zit niet meer op de modellen na 2005 maar bij jou dus wel.

Dit ter info.
Gelogd
Wimpie
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 64


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Januari 03, 2015, 16:17:00 »

Oké alles geprobeerd te meten, en niets veranderd. Kan zonder kabels starten (accu is dus niet ontladen sinds de vorige keer), en heb ook de accu ontkoppeld (en weer aangekoppeld) volgens de manier die op het usa aprilia forum is beschreven.

Accu geeft ~ 11V. Zowel via spannigsmeter als via dashboard. Beide bruine stekkers gecontroleerd, en ze zijn niet doorgebrand. Zien er nog goed uit. Niet kunnen meten omdat spanningsmeter leeg was en ik geen nieuwe batterijen heb. Dat is het enige wat ik nog ga proberen: de bruine stekkers meten is de volgende stap om uit te sluiten of de dynamo toch niet stuk is.... andere suggesties nog?
Gelogd
whitebee
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 399


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Januari 03, 2015, 21:36:56 »

laadspanning van de dynamo meten, is deze voldoende dan is naar alle waarschijnlijkheid de spanningsregelaar/gelijkrichter overleden. Komt vaker voor, hoor.
Gelogd

JJ Suspension; Feel the difference
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Januari 03, 2015, 22:06:43 »

laadspanning van de dynamo meten, is deze voldoende dan is naar alle waarschijnlijkheid de spanningsregelaar/gelijkrichter overleden. Komt vaker voor, hoor.
Hij heeft de spanningsregelaar al vervangen. Staat in z'n eerste post 
Gelogd
whitebee
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 399


Netherlands
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Januari 03, 2015, 22:38:47 »

inderdaad, je hebt gelijk.

maar eerst beginnen met de laadspanning van de dynamo te meten, rechtstreeks op de dynamo. wel op wisselspanning zettten, die multimeter.  Roll Eyes
Gelogd

JJ Suspension; Feel the difference
Wimpie
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 64


Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Januari 04, 2015, 20:43:41 »

Inmiddels gedaan, en ook weerstand. Alle waardes op alle draden vanaf de dynamo zijn (nagenoeg) gelijk. Goed punt van die wisselspanning, had ik inmiddels rekening mee gehouden. Waardes vanaf de moto zelf ook goed.... dan begin ik al snel te denken aan een slechte massa of lekstroom ergens?

Laad spanning met nieuwe spanningsregelaar blijft 11V (met draaiende motor)

Geen idee waar te beginnen  Cry

Gelogd
RonRSV1000R
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 40


the man with the golden calipers

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Januari 04, 2015, 21:11:45 »

Wordt je spanningsregelaar wel bekrachtig?
Je hebt 2x een plusdraad naar je accu en 2x een mindraad en dan hou je nog 1 draad over en dat moet je stuurdraad zijn, als daar geen spanning op komt als de motor op contact staat komt de dynamo niet op gang.
Mvg ron
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Januari 04, 2015, 21:39:08 »

Inmiddels gedaan, en ook weerstand. Alle waardes op alle draden vanaf de dynamo zijn (nagenoeg) gelijk. Goed punt van die wisselspanning, had ik inmiddels rekening mee gehouden. Waardes vanaf de moto zelf ook goed.... dan begin ik al snel te denken aan een slechte massa of lekstroom ergens?

Laad spanning met nieuwe spanningsregelaar blijft 11V (met draaiende motor)

Geen idee waar te beginnen  Cry


Je hebt een nieuwe spannings regelaar , deze kan ook defect zijn.
1e  kan inderdaad een aardprobleem zijn.  Controleer de massa van de montage van de spannings regelaar. Breng desnoods een exhtra draad van de "body" van de regelaar rechtstreeks naar de min van de accu als test.

2 e Als test van de complete bedrading ,  kan je de spanningsregelaar losmaken van de bestaande bedrading
Breng de wisselstroom van de dynamo rechtstreeks naar de regelaar  en de bedrading van de regelaar naar de accu.

Als dit niet werkt , is je regelaar echt defect .
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Tortellini
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 43


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Januari 04, 2015, 21:53:57 »

Heb je de dynamospoelen ook doorgemeten naar aarde (frame)? Hoeveel volt heb je van de dynamo (gemeten op stekker)?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10920 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25431 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35508 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Even Voorstellen « 1 2 » sammy 16 10010 Laatste bericht Juli 19, 2013, 21:35:01
door sammy
Laadspanning RSV tito1984 14 9424 Laatste bericht Mei 28, 2010, 20:33:39
door rolf

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!