Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 30, 2024, 19:24:24 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: vering afstellen: de basis  (gelezen 15023 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Gepost op: Juli 17, 2006, 20:01:59 »

UIt: Performance Bikes PB (UK) vrij vertaald. (zie je een fout: reageer dan even. Mijn technisch engels is niet helemaal het je-van-het)

Kort en voor mij redelijk te begrijpen. Het is een startpunt voor als je perse aan die schroefjes wilt gaan rommelen of als je merkt dat je motor niet lekker aanvoelt. (schrijf voordat je gaat rommelen wel de orginele afstelling op. Dan kan je altijd weer terug naar de oude situatie)

Basis set-up: een beleefd geheugensteuntje.
1) veervoorspanning:
Stel de statische (zonder rijder) invering (engels: "sag") in door de veervoorspanning aan te passen. Voordat je begint zorg je ervoor dat je de ingaande en de uitgaande demping stelschroeven ongeveer in het midden zet. Mik op ongeveer 25 mm invering (voor een motor met volle kuip) aan de voorkant en 8-10 mm aan de achterkant. Veer de motor een paar keer in tussen de aanpassingen om het te laten "inklinken".
Invering "sag" zorgt ervoor dat de wielen aan de grond blijven (voor het sturen) gedurende de gewichtsverplaatsing tijdens het accelereren en remmen.
Naakte motoren hebben ongeveer 30 mm invering nodig aan de voorkant omdat het lichaam van de bestuurder werkt als een soort "zeil" waarbij er meer gewichtsverplaatsing naar de achterkant onstaat tijdens acceleratie.
Zacht geveerde motoren hebben wat minder invering nodig, ongeveer 20 mm aan de voorkant. Motoren met wat hardere veren zullen wat meer nodig hebben, ongeveer 30 mm.

2) Voorste ingaande demping:(front compression)
Stel de ingaande demping aan de voorzijde in. Zorg ervoor dat het niet te zacht of te hard is (deinen of stuiteren). Stel het af door maar twee klikken (of draaien) per keer te doen. Als hij zelfs nog veel te zacht is na afstellen zal je andere veren moeten hebben.

3)Voorste uitgaande demping (front rebound)
Stel de uitgaande demping in aan de voorkant. Nadat de vering wordt ingedrukt moet de motor weer omhoogkomen op een gecontroleerde manier. Zorg ervoor dat hij niet te snel weer omhoog veert. De meeste standaard vorken hebben niet genoeg uitgaande demping waardoor de voorkant vrij nerveus kan aanvoelen.

4) en de achterkant....
Stel de juiste in- en uitgaande demping in door stap 2 en 3 te herhalen bij de achtervering. Controleer wel eerst  de bandenspanning en slijtage. Als deze niet juist zijn of versleten, zal  geen enkele veer-afstelling helpen. Check ook het balhoofd, wiel en vering lagers op speling.

zoals je ziet: kort maar krachtig. Het staat allemaal in de PB van juli.
Er staan ook de set-ups in van de RS250, Falco, Tuono R, Mille, RSV-R2003, RSV-R2004.
Als ik tijd heb post ik die anders nog wel

groetjes,

Erik
« Laatste verandering: Juli 17, 2006, 20:04:04 door zeeslot » Gelogd
aprilisca
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 17, 2006, 20:23:13 »

Da's een mooi bericht, zeker aangezien ik net bezig ben met het afstellen van mijn Falco. Die schroefjes reageren behoorlijk, dus kleine slagen zijn benodigd om het niet te laten ontsporen.

Anyway, als je ergens een afstelling van een Falco vandaan kunt halen ben ik benieuwd.
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 17, 2006, 20:44:09 »

 Grin

U vraagt: wij draaien:

Falco:

Voorkant:
ingaande demping: 1 draai uit van volledig dicht

uitgaande demping: 3/4 (driekwart dus Wink draai uit van volledig dicht

veervoorspanning (preload/sag): 3 lijnen zichtbaar (circuit: 0 lijnen)

Achterkant:
ingaande demping: niet instelbaar

uitgaande demping: 3/4 (weer driekwart dus)draai uit van volledig in.

veervoorspanning (preload/sag): 35 mm schroefdraad zichtbaar boven de bovenste sluitring


Misschien is dit een stratpunt voor je: PB houdt ook een slag om de arm en zegt dat je wellicht hierna hier en daar een draaitje moet geven afhankelijk van je gewicht en de conditie van de onderdelen.

Veel suc6

erik
Gelogd
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 17, 2006, 23:57:25 »

En Erik welk type mille is het?  Wink
Heb hier ook nog ergens een lijstje liggen met afstellingen, kan het zo niet vinden, heb al wel is gepost hier dacht ik  Smiley
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 18, 2006, 07:47:38 »

Tsja, B-art. Dat staat er niet bij. Sad

Je bent weer scherp Wink
De instellingen staan vermeld in draaien en niet in klikjes. Misschien is dat het verschil in Mille voor 2001 en na?

Groetjes,
erik
Gelogd
Gerrit
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.480


Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 18, 2006, 12:36:27 »

Het belangrijkste is dat voor en achter gelijk (dus even snel) dienen te reageren.

Als je motor trilt (bijvoorbeeld als je vullingen los komen) op een vlakke weg (bijvoorbeeld de snelweg) dan heb je teveel uitgaande demping, een click minder kan al het verschil betekenen! Dit kan ook betekenen teveel ingaande demping maar die heb je dan wel extreem staan. Teveel ingaande demping betekent een stuiterende fiets omdat hij niet meer kan inveren bij hobbeltjes.

Als je uiteindelijk alles goed hebt staan dan merk je dat je motor veel stabieler en vooral rustiger is geworden. Wat mij opviel is nadat de voorkant strakker is gezet (dus meer in en uitgaande demping) dat de fiets als geheel juist veel zachter aanvoelde en vooral meer vertrouwen geeft.

Kom je er niet uit rij dan even naar Motor2000. Erwin kan in een paar minuten een goede afstelling maken.

Groeten,

Gerrit
Gelogd

Groet,

Gerrit-IJsselstein
aprilisca
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 18, 2006, 19:51:52 »

Grin

U vraagt: wij draaien:

Falco:

Voorkant:
ingaande demping: 1 draai uit van volledig dicht

uitgaande demping: 3/4 (driekwart dus Wink draai uit van volledig dicht

veervoorspanning (preload/sag): 3 lijnen zichtbaar (circuit: 0 lijnen)

Achterkant:
ingaande demping: niet instelbaar

uitgaande demping: 3/4 (weer driekwart dus)draai uit van volledig in.

veervoorspanning (preload/sag): 35 mm schroefdraad zichtbaar boven de bovenste sluitring


Misschien is dit een stratpunt voor je: PB houdt ook een slag om de arm en zegt dat je wellicht hierna hier en daar een draaitje moet geven afhankelijk van je gewicht en de conditie van de onderdelen.

Veel suc6

erik

Erik, bedankt voor je reactie.
De instelling aan de achterzijde vind ik opvallend, misschien kun je wat toelichten:
De meeste Falco's staan op hun maximale hoogte, dus 44mm schroefdraad zichtbaar. Deze instelling (35mm) staat zelfs nog onder het minimum van 38 mm. De geometrie snap ik wel (de stabiliteit op hoge snelheid vind ik voor verbetering vatbaar), maar om de matige achterveer te compenseren wordt deze doorgaans tot het maximum opgeschroefd.

De voorkant ga ik zeker proberen. Nu deint mijn Falco nog na bij hoge snelheidbochten met kuilen, daar wil ik van af. Hopelijk lukt dat met deze instellingen.

Mijn gewicht lijkt me met 78 kg gemiddeld, verder staat het tellertje op 18000 km ivm slijtage.
Gelogd
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 18, 2006, 23:07:26 »

Tsja, B-art. Dat staat er niet bij. Sad

Je bent weer scherp Wink
De instellingen staan vermeld in draaien en niet in klikjes. Misschien is dat het verschil in Mille voor 2001 en na?

Groetjes,
erik


En niet geheel onbelangrijk is het een R of niet  Wink

Heb het linkje gevonden met het lijstje waar ik het over had  Smiley
http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/

Suc6  Cheesy
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 20, 2006, 12:17:28 »

we hebben jaren op de voorpagina van de site ( nieuws)  een PB artikel over de RSV 2004 setting gehad......... angel
Gelogd
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 21, 2006, 07:43:02 »

Kom gewoon allemaal naar de technische avond bij Roke op 27 juli. Daar komt een expert van Hyperpro en die kan het vast haarfijn uitleggen!

Groeten, Jarno
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
aprilisca
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 21, 2006, 21:08:00 »

Kom gewoon allemaal naar de technische avond bij Roke op 27 juli. Daar komt een expert van Hyperpro en die kan het vast haarfijn uitleggen!

Groeten, Jarno

Dat is helemaal een goed plan. In de buurt ook nog. Komt goed dus.
Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 21, 2006, 21:27:10 »

nou ik ga nu invervolgd naar mn mannetje van öhlins in tynaarlo de beste man kijkt voelt en draid wat en je rijd op een compleet ander fiets
Gelogd
BadEend
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 28, 2006, 20:26:16 »

Zouden de mensen hier hun vering instelling kunnen neerzetten i.c.m. je gewicht? (om een beetje te kunnen vergelijken, liefst van een falco omdat ik die ook heb.)
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Juli 28, 2006, 22:27:34 »

elke afstelling is persoonlijk, belangrijk is balans in de motor, dat is trouwens al vaker gezegd. Heel eenvoudig te controleren, druk de motor in het midden tussen de wielen hard naar beneden en laat hem losjes omhoog komen, de motor moet gelijkmatig voor en achter terugveren.

succes,

grtjs rolf

ps. mijn vering staat harder dan de meeste motorrijders omdat ik dat lekker vindt rijden.
Gelogd
hofkej
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 271


Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Juli 31, 2006, 07:43:39 »

Snap er niet zo veel van, zal me er eens verder in verdiepen,

wat is de "front comp. damping" en de " rebound damping"
« Laatste verandering: Juli 31, 2006, 10:36:47 door hofkej » Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Dynamo vervangen RSV06 bij 10k op de klok, nu nog afstellen........waar? RSV-Rene 11 8668 Laatste bericht Augustus 06, 2009, 06:59:24
door B-Art
ZAC 2011 Reglement « 1 2 » malle eppie 16 11236 Laatste bericht Januari 07, 2011, 13:46:59
door malle eppie
Vers van de pers: Aprilia nieuws voor beurs Big Chris 4 5237 Laatste bericht Februari 25, 2011, 23:18:00
door plutomille
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16334 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
Eerste proefrit.... « 1 2 ... 8 9 » XRV rider 130 49431 Laatste bericht Juni 06, 2008, 18:02:22
door debulte

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!