Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 30, 2024, 16:17:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: vering afstellen: de basis  (gelezen 15022 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #15 Gepost op: Juli 31, 2006, 12:50:33 »

Snap er niet zo veel van, zal me er eens verder in verdiepen,

wat is de "front comp. damping" en de " rebound damping"

comp = compressie = ingaande demping
rebound= uitgaande demping
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
Huub1983
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: December 13, 2008, 22:38:39 »

UIt: Performance Bikes PB (UK) vrij vertaald. (zie je een fout: reageer dan even. Mijn technisch engels is niet helemaal het je-van-het)

Kort en voor mij redelijk te begrijpen. Het is een startpunt voor als je perse aan die schroefjes wilt gaan rommelen of als je merkt dat je motor niet lekker aanvoelt. (schrijf voordat je gaat rommelen wel de orginele afstelling op. Dan kan je altijd weer terug naar de oude situatie)

Basis set-up: een beleefd geheugensteuntje.
1) veervoorspanning:
Stel de statische (zonder rijder) invering (engels: "sag") in door de veervoorspanning aan te passen. Voordat je begint zorg je ervoor dat je de ingaande en de uitgaande demping stelschroeven ongeveer in het midden zet. Mik op ongeveer 25 mm invering (voor een motor met volle kuip) aan de voorkant en 8-10 mm aan de achterkant. Veer de motor een paar keer in tussen de aanpassingen om het te laten "inklinken".
Invering "sag" zorgt ervoor dat de wielen aan de grond blijven (voor het sturen) gedurende de gewichtsverplaatsing tijdens het accelereren en remmen.
Naakte motoren hebben ongeveer 30 mm invering nodig aan de voorkant omdat het lichaam van de bestuurder werkt als een soort "zeil" waarbij er meer gewichtsverplaatsing naar de achterkant onstaat tijdens acceleratie.
Zacht geveerde motoren hebben wat minder invering nodig, ongeveer 20 mm aan de voorkant. Motoren met wat hardere veren zullen wat meer nodig hebben, ongeveer 30 mm.

2) Voorste ingaande demping:(front compression)
Stel de ingaande demping aan de voorzijde in. Zorg ervoor dat het niet te zacht of te hard is (deinen of stuiteren). Stel het af door maar twee klikken (of draaien) per keer te doen. Als hij zelfs nog veel te zacht is na afstellen zal je andere veren moeten hebben.

3)Voorste uitgaande demping (front rebound)
Stel de uitgaande demping in aan de voorkant. Nadat de vering wordt ingedrukt moet de motor weer omhoogkomen op een gecontroleerde manier. Zorg ervoor dat hij niet te snel weer omhoog veert. De meeste standaard vorken hebben niet genoeg uitgaande demping waardoor de voorkant vrij nerveus kan aanvoelen.

4) en de achterkant....
Stel de juiste in- en uitgaande demping in door stap 2 en 3 te herhalen bij de achtervering. Controleer wel eerst  de bandenspanning en slijtage. Als deze niet juist zijn of versleten, zal  geen enkele veer-afstelling helpen. Check ook het balhoofd, wiel en vering lagers op speling.

zoals je ziet: kort maar krachtig. Het staat allemaal in de PB van juli.
Er staan ook de set-ups in van de RS250, Falco, Tuono R, Mille, RSV-R2003, RSV-R2004.
Als ik tijd heb post ik die anders nog wel

groetjes,

Erik


Duidelijk verhaal 

Denk dat ik nu een redelijke basic instelling heb... maar wil een stap verder gaan.
Wil me vering afstellen op mijn rijgedrag.... Maar hoe moet dat ?

Hoe weet je bv dat je ingaande dempeng iets strakker / of losser moet ?
( voor zowel voor als achter )

Of is het een kwestie van gewoon uitproberen, en kijken wat het doet...
Gelogd
v-TWim
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: December 14, 2008, 13:17:41 »

Uitproberen en kijken is prima. Wel even opschrijven wat je hebt gedaan.
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Dynamo vervangen RSV06 bij 10k op de klok, nu nog afstellen........waar? RSV-Rene 11 8668 Laatste bericht Augustus 06, 2009, 06:59:24
door B-Art
ZAC 2011 Reglement « 1 2 » malle eppie 16 11235 Laatste bericht Januari 07, 2011, 13:46:59
door malle eppie
Vers van de pers: Aprilia nieuws voor beurs Big Chris 4 5237 Laatste bericht Februari 25, 2011, 23:18:00
door plutomille
ZAC 18/9 « 1 2 » breed 17 16334 Laatste bericht April 25, 2009, 20:47:25
door breed
Eerste proefrit.... « 1 2 ... 8 9 » XRV rider 130 49430 Laatste bericht Juni 06, 2008, 18:02:22
door debulte

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!