UIt: Performance Bikes PB (UK) vrij vertaald. (zie je een fout: reageer dan even. Mijn technisch engels is niet helemaal het je-van-het)
Kort en voor mij redelijk te begrijpen. Het is een startpunt voor als je perse aan die schroefjes wilt gaan rommelen of als je merkt dat je motor niet lekker aanvoelt. (schrijf voordat je gaat rommelen wel de orginele afstelling op. Dan kan je altijd weer terug naar de oude situatie)
Basis set-up: een beleefd geheugensteuntje.
1) veervoorspanning:
Stel de statische (zonder rijder) invering (engels: "sag") in door de veervoorspanning aan te passen. Voordat je begint zorg je ervoor dat je de ingaande en de uitgaande demping stelschroeven ongeveer in het midden zet. Mik op ongeveer 25 mm invering (voor een motor met volle kuip) aan de voorkant en 8-10 mm aan de achterkant. Veer de motor een paar keer in tussen de aanpassingen om het te laten "inklinken".
Invering "sag" zorgt ervoor dat de wielen aan de grond blijven (voor het sturen) gedurende de gewichtsverplaatsing tijdens het accelereren en remmen.
Naakte motoren hebben ongeveer 30 mm invering nodig aan de voorkant omdat het lichaam van de bestuurder werkt als een soort "zeil" waarbij er meer gewichtsverplaatsing naar de achterkant onstaat tijdens acceleratie.
Zacht geveerde motoren hebben wat minder invering nodig, ongeveer 20 mm aan de voorkant. Motoren met wat hardere veren zullen wat meer nodig hebben, ongeveer 30 mm.
2) Voorste ingaande demping:(front compression)
Stel de ingaande demping aan de voorzijde in. Zorg ervoor dat het niet te zacht of te hard is (deinen of stuiteren). Stel het af door maar twee klikken (of draaien) per keer te doen. Als hij zelfs nog veel te zacht is na afstellen zal je andere veren moeten hebben.
3)Voorste uitgaande demping (front rebound)
Stel de uitgaande demping in aan de voorkant. Nadat de vering wordt ingedrukt moet de motor weer omhoogkomen op een gecontroleerde manier. Zorg ervoor dat hij niet te snel weer omhoog veert. De meeste standaard vorken hebben niet genoeg uitgaande demping waardoor de voorkant vrij nerveus kan aanvoelen.
4) en de achterkant....
Stel de juiste in- en uitgaande demping in door stap 2 en 3 te herhalen bij de achtervering. Controleer wel eerst de bandenspanning en slijtage. Als deze niet juist zijn of versleten, zal geen enkele veer-afstelling helpen. Check ook het balhoofd, wiel en vering lagers op speling.
zoals je ziet: kort maar krachtig. Het staat allemaal in de PB van juli.
Er staan ook de set-ups in van de RS250, Falco, Tuono R, Mille, RSV-R2003, RSV-R2004.
Als ik tijd heb post ik die anders nog wel
groetjes,
Erik
Duidelijk verhaal
Denk dat ik nu een redelijke basic instelling heb... maar wil een stap verder gaan.
Wil me vering afstellen op mijn rijgedrag.... Maar hoe moet dat ?
Hoe weet je bv dat je ingaande dempeng iets strakker / of losser moet ?
( voor zowel voor als achter )
Of is het een kwestie van gewoon uitproberen, en kijken wat het doet...