Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 28, 2024, 19:41:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Koelvloeistof niveau te hoog  (gelezen 4918 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mandos
Gast
« Gepost op: Maart 23, 2009, 14:08:20 »

Hoi,

Ik heb nu al een paar keer gehad als ik flink doortrek met de pegaso het koelvloeistof in het overloop tankje te hoog is. Rij ik normaal dan gebeurd dit niet en blijft ie mooi op niveau.
Had het teveel van overloop tankje afgetapt en bij radiator weer bijgevuld (lekker werkje trouwens om al dat plastic te verwijderen) Nu een snellere methode gevonden, mbv een beetje lucht blaas ik het terug via het overloopslangetje.
Het zou toch moeten zijn dat als de motor weer afkoelt dit terug in het systeem komt? Overloop slang zat wel beknelt achter tankje, dus ik dacht dat dat het probleem was, omdat ie anders vaccuum trekt maar dat slangetje vrij maken hielp niet. Iemand een idee?
« Laatste verandering: Maart 23, 2009, 14:11:06 door mandos » Gelogd
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: Maart 23, 2009, 15:35:13 »

Zit een luchtbel in het systeem misschien Huh
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiƫle Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
mandos
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Maart 23, 2009, 15:47:21 »

Als je de radiatordop eraf haalt zou die luchtbel er toch uit moeten? Is volgens mij het hoogste punt. De radiator dop heb ik er al eens af gehad dan zou de bel er toch wel uit zijn.
Gelogd
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 23, 2009, 16:10:12 »

Toen bij mijn RS125cc er koelvloeistof lekte was de koppakking lek 
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiƫle Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Maart 23, 2009, 17:13:48 »

Het systeem heeft inderdaad de werking van een vacuum, bij overdruk(warm blok) gooit deze het overbodige koelwater eruit door het slangetje naar het reservoir en bij onderdruk(afkoelen) trekt het systeem een beetje vacuum komt het weer terug in je koelsysteem.

Een luchtbel kan overal zitten, dus afvullen. Daarna de motor een beetje links en rechts hangen, eventueel ontluchtingsnippels los draaien tot dat het koelwater eruit komt en vast draaien.
Met een behoorlijke luchtbel krijg je als het ware dat het koelwater niet rondpompt en wordt het systeem te warm, waardoor je dus overdruk krijgt.

succes

rolf
Gelogd
mandos
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Maart 23, 2009, 19:29:33 »

Volgens temperatuurmeter wordt ie niet te warm, gewoon rijden dan komt ie niet boven de 60 en sta je evenstil loopt ie wel op naar 90 graden en gaat fan draaien.
Maar ik zal eens kijken of er nog lucht inzit/uit te krijgen is, shit weer al dat plastic losschroeven....
Gelogd
mandos
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: Maart 24, 2009, 19:17:27 »

Systeem ontlucht en er kwam eigenlijk geen lucht uit. Motor warm laten draaien en toen viel me op dat thermostaat net boven de 60 graden pas open gaat, volgens de handleiding moet dat ook alleen als ik op de snelweg rij komt ie maar net boven de 50. Waarschijnlijk is ie als ik op de snelweg rij dus niet open en doordat je met hogere toerentallen rijdt (waterpomp draait dan lekker snel) waardoor ie wat meer druk opbouwd en het teveel in de overloop gooit. Dus nu maar de thermostaat eruit halen en testen, kan ook zijn dat ie niet helemaal sluit (daardoor blijft de temperatuur ook zo laag) of niet goed open gaat ofzo.
Gelogd
kim_rsv1000
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Maart 24, 2009, 19:53:39 »

idd de ideale temperatuur moet toch een pak hoger liggen dan 50-60 Ā°C,mijn Tuono draait rond de 80-90Ā°C.
Dus denk ook eerder aan een continue sturende thermostaat ofzo
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Maart 24, 2009, 19:55:21 »

als je een bakje water vult met heet water ca. 50 Ć” 60 graden, leg daar de thermostaatklep in. Als deze dan niet open trekt klopt het. Vervolgens deze bak vullen met water met 70 graden dan moet de thermostaatklep gelijk opentrekken.

Het is trouwens bij de meeste thermostaatkleppen zo dat er een paar by-pas gaatjes in zitten, zoniet kan het geen kwaad deze met een 5mm boortje in de klep te maken. Je blok warmt dan wel iets langzamer op maar met het rondpompen zo je niet zo snel water via de het overdrukslangetje in het reservoir krijgen.

Jou theorie klopt dus.

Ik heb op mijn RS gewoon geen thermostaatklep meer zitten, de waterpomp zorgt dat het koelwater constant rondstroompt. Okee iets langer warm draaien maar wel gelijk koeling.

succes

rolf
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #9 Gepost op: Maart 24, 2009, 19:58:36 »

idd de ideale temperatuur moet toch een pak hoger liggen dan 50-60 Ā°C,mijn Tuono draait rond de 80-90Ā°C.
Dus denk ook eerder aan een continue sturende thermostaat ofzo

dat is per motor/model verschillend, bijvoorbeeld mijn RS komt normaliter niet boven de 70 graden en meestal op 65 graden. Terwijl inderdaad de Tuono vaak op 80 of 90 graden zit.

Nu weet ik niet wat voor een Pegaso de normale bedrijfstemperatuur moet zijn.
Gelogd
pegasolennart
2 pegaso 1998
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 258


voor je het weet ben je aan het driften

Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Maart 24, 2009, 20:11:47 »

ik heb de termostaat er wel eens uit gehad en er stond op dat hij begint te reageren bij 60 en helemaal op is bij 70 graden. bij de pegaso is het heel normaal dat ze rond de 60/70 graden draaien. dus lijkt mij goed. misschien het idee van rolf uitvoeren

lennnart
Gelogd

wel 2 cilinders maar 1tje er van licht op de werkbank, kietel de kietel met het pegasoblokje.
Bikeman
# Pegaso cube 650 #
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.260


Aprilia-gek of is het "gewoon gek"

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Maart 24, 2009, 21:41:42 »

Het koelvloeistof wat in je tankje terecht komt kan NIET weer terug in je radiateur er is nl geen weg terug.
Je moet het zien als een overloop tankje, anders zou je koelvloeistof op de grond vallen, veel meer zin heeft dit niet. (je kunt er gewoon zonder rijden) dit geeft alleen direct na de eerste keer rijden na gevuld te zijn rommel op straat Roll Eyes
Het slangetje wat het koelvloeistof naar het tankje toe leid zit n.l. niet in het tankje maar gewoon op een aansluiting boven aan het tankje en staat niet onder de vloeistofspiegel.
De radiateurdop heeft ook geen mogelijkheid om de koelvloeistof weer op te zuigen als de boel weer afkoeld, deze heeft alleen een klepje om vacuĆ¼m tegen te gaan.
En natuurlijk een grote klep die open gaat op een druk van 1 bar ofzo anders word je radiateur opgeblazen.

Voor wat betreft de temperatuur 60 graden is onder het rijden wel normaal hoor, en 90 graden bij stilstand ook bij 90 graden hoort wel de fan aan te slaan waarna de temperatuur weer iets zakt.

Ab
Gelogd

Er gaat niets boven Groningen ! (is ook niets meer Wink )

rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Maart 25, 2009, 06:51:35 »

Het koelvloeistof wat in je tankje terecht komt kan NIET weer terug in je radiateur er is nl geen weg terug.
Je moet het zien als een overloop tankje, anders zou je koelvloeistof op de grond vallen, veel meer zin heeft dit niet. (je kunt er gewoon zonder rijden) dit geeft alleen direct na de eerste keer rijden na gevuld te zijn rommel op straat Roll Eyes
Het slangetje wat het koelvloeistof naar het tankje toe leid zit n.l. niet in het tankje maar gewoon op een aansluiting boven aan het tankje en staat niet onder de vloeistofspiegel.
De radiateurdop heeft ook geen mogelijkheid om de koelvloeistof weer op te zuigen als de boel weer afkoeld, deze heeft alleen een klepje om vacuĆ¼m tegen te gaan.
En natuurlijk een grote klep die open gaat op een druk van 1 bar ofzo anders word je radiateur opgeblazen.

Voor wat betreft de temperatuur 60 graden is onder het rijden wel normaal hoor, en 90 graden bij stilstand ook bij 90 graden hoort wel de fan aan te slaan waarna de temperatuur weer iets zakt.

Ab

dat is een duidelijk verhaal ab, zo zie je maar dat het net iets anders werkt zoals bij andere Aprilia modellen
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10924 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz
Veerafstelling? « 1 2 » Tuonofreak 17 11113 Laatste bericht Augustus 24, 2008, 15:19:14
door Shrek!
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33869 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35533 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 19457 Laatste bericht Maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!