Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 20, 2024, 14:12:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 24   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ernstige ongelukken door afbrekend linksysteem RSV/Tuono [VERVANGENDE LINKS p4]  (gelezen 122322 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #45 Gepost op: November 08, 2007, 18:12:34 »

maar als je over een drempel rijdt met 180kilo belading

dan krijgt je achterwiel een opdonder, en heb je dus in een heel korte tijd een verhoogde verticale kracht op je achterwiel
Ik had dus begrepen uit het voorgaande dat juist op deze momenten de link brak?

Zon kracht is natuurlijk moelijk te berekenen Undecided

Gelogd

B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #46 Gepost op: November 08, 2007, 18:19:00 »

Ik heb hier tijdens m'n afstuderen ook mee geworsteld. Wij zijn uiteindelijk uitgegaan als de achtershock volledig ingeveerd is en tegen de bumbstop loopt en daarover nog eens een veiligheidsfactor van 2.

Zal de linkplaten is tekenen en in cosmos zetten en die kracht van Aprilia dr op zetten, is kijken of het rood wordt 
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
Grrrsv
Gast
« Antwoord #47 Gepost op: November 08, 2007, 19:34:45 »

maar als je over een drempel rijdt met 180kilo belading

dan krijgt je achterwiel een opdonder, en heb je dus in een heel korte tijd een verhoogde verticale kracht op je achterwiel
Ik had dus begrepen uit het voorgaande dat juist op deze momenten de link brak?

Zon kracht is natuurlijk moelijk te berekenen Undecided



Yep, vandaar een veiligheidsfactor van 0,25 (x4) voor dynamische belastingen. En ook nog 0,6 (x1,6) voor gestanste materialen omdat tijdens stansen het materiaal vervormt en nog 0,5 (x2) omdat ons leven ons lief is. Bij elkaar dient de belasting dus 4x1,6x2= 13x gedaan te worden (of materiaalsterkte gedeeld door 13).
Zonder alle veiligheidsfactoren voldoet het Aprilia plaatje prima, met alle veiligheidsfactoren bij lange na niet. En die factoren zijn er niet voor niks. Aprilia lijkt als totaal veiligheidsfactor 3 aangehouden te hebben, zal in 99% van de gevallen lang goed blijven gaan. Maar mijn boerenverstand zegt na 3 breekgevallen: vervangen. Spookt het ook niet meer door m'n hoofd tijdens de vakantie met bagage en slecht wegdek.



Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #48 Gepost op: November 08, 2007, 20:07:39 »

maar als je over een drempel rijdt met 180kilo belading

dan krijgt je achterwiel een opdonder, en heb je dus in een heel korte tijd een verhoogde verticale kracht op je achterwiel
Ik had dus begrepen uit het voorgaande dat juist op deze momenten de link brak?

Zon kracht is natuurlijk moelijk te berekenen Undecided



Yep, vandaar een veiligheidsfactor van 0,25 (x4) voor dynamische belastingen. En ook nog 0,6 (x1,6) voor gestanste materialen omdat tijdens stansen het materiaal vervormt en nog 0,5 (x2) omdat ons leven ons lief is. Bij elkaar dient de belasting dus 4x1,6x2= 13x gedaan te worden (of materiaalsterkte gedeeld door 13).
Zonder alle veiligheidsfactoren voldoet het Aprilia plaatje prima, met alle veiligheidsfactoren bij lange na niet. En die factoren zijn er niet voor niks. Aprilia lijkt als totaal veiligheidsfactor 3 aangehouden te hebben, zal in 99% van de gevallen lang goed blijven gaan. Maar mijn boerenverstand zegt na 3 breekgevallen: vervangen. Spookt het ook niet meer door m'n hoofd tijdens de vakantie met bagage en slecht wegdek.

Met een veiligheidsfactor van in totaal 13 zit dat wel goed Grin
Gelogd

wolly
Gast
« Antwoord #49 Gepost op: November 08, 2007, 20:09:01 »

maar als je over een drempel rijdt met 180kilo belading

dan krijgt je achterwiel een opdonder, en heb je dus in een heel korte tijd een verhoogde verticale kracht op je achterwiel
Ik had dus begrepen uit het voorgaande dat juist op deze momenten de link brak?

Zon kracht is natuurlijk moelijk te berekenen Undecided

Dat is juist het rare. Ze breken gewoon op een vlak stuk weg af. Dus waar je het niet verwacht, en dus de snelheid ook wat hoger zal zijn.
Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #50 Gepost op: November 08, 2007, 20:26:33 »

Dat is juist het rare. Ze breken gewoon op een vlak stuk weg af. Dus waar je het niet verwacht, en dus de snelheid ook wat hoger zal zijn.
Jah, dat is heel raar
Ik dacht dat jullie het vooral over voorvallen hadden zoals Han heeft gezegd

Ook wel 's gelezen, algemeen idee is dat het linksysteem met een verkeerd aanhaalmoment vastgezet is waardoor het blokkeert.
Bij een gat in de weg krijgt dat linksysteem zo'n opdonder dat het afbreekt.
Mvg, Han
Gelogd

Dikke Miel
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 657


Dit forum is het helemaal !

Netherlands
WWW
« Antwoord #51 Gepost op: November 08, 2007, 22:20:33 »

maar als je over een drempel rijdt met 180kilo belading

dan krijgt je achterwiel een opdonder, en heb je dus in een heel korte tijd een verhoogde verticale kracht op je achterwiel
Ik had dus begrepen uit het voorgaande dat juist op deze momenten de link brak?

Zon kracht is natuurlijk moelijk te berekenen Undecided

Dat is juist het rare. Ze breken gewoon op een vlak stuk weg af. Dus waar je het niet verwacht, en dus de snelheid ook wat hoger zal zijn.


Het moment van afbreken is waarschijnlijk ergens op een willekeurig moment nadat ze ergens anders al ingescheurd zijn.
Gelogd

Check m'n website->-> www.rickhonig.nl<-<-
rocketeer
Gast
« Antwoord #52 Gepost op: November 12, 2007, 20:30:37 »

Afgelopen zomer heb ik deze: http://www.bikefarmmv.de/EN/tail-riser/zeige_artikel.php?fid=200452 gemonteerd.
De rede hiervoor is dat de motor nu lichter is in te sturen en makkelijker van zijn lijn af te brengen is. De motor is nog wel stabiel op hoge snelheden.
Nadeel is dat je de jiffy moet verlengen anders valt de motor om. Materiaal is van RVS en sterker dan de orginele plaatjes.

Marcel
Gelogd
Peter41
Gast
« Antwoord #53 Gepost op: November 12, 2007, 21:20:38 »

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen winter dezelfde als Marcel gemonteerd. Stuurt inderdaad iets lichter maar vond het vooral mooier, omdat de mTuono achter iets omhoog komt.  Ze zijn inderdaad van RVS en ook iets dikker. By the way ik heb mijn jiffy niet verlengd, ook nog geen problemen mee gehad. Tijdens bestellen goed opgeven dat het om een Tuono vanaf 2006 gaat anders loopt het verkeerd.

Groeten Peter
Gelogd
Pimmie
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 457

Netherlands
« Antwoord #54 Gepost op: November 14, 2007, 21:19:08 »

Ik heb vandaag ook die risers van bikefarm besteld, toverwoord voor mij was meer gewicht op het voorwiel...
Gelogd
Grrrsv
Gast
« Antwoord #55 Gepost op: December 26, 2007, 23:50:33 »

Sinds kort zijn er erg fraaie en stevige vervangende links beschikbaar van AF1:





Zie ook:
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=5467
Kosten $50/€35 per set. Reken wel op een BTW factuurtje van 20% van de douane bij je bestelling, en $40/€27,50 verzendkosten per bestelling.

Overigens is er n.a.v. het derde incident toch een onderzoek ingesteld en doet Aprilia in ieder geval niet niks.
Maar als veiligheid en gemoedsrust zo weinig kost ga ik niet wie weet hoelang op de resultaten hiervan wachten.
Zijn er meer mensen die een setje willen bestellen?

Citaat scott2ride van AF1 van 24/12/2007:

Linkage failure update.

Aprilia wanted to check out the plates themselves and asked me to send then away to them. I decided Id prefer to use some local specialist Metallurgists and thought it was worth paying for it myself and getting it done here. We have some talented people looking at it now.

But.... you will be pleased to know that the word from Aprilia is that they want to get to the bottom of it as well and the last thing they would want is more failures if that was a possibility (which we dont yet know). So they want the results as much as we do. But instead of the basic tests I was beginning with they are getting the full monty tests done and paying for it. Good on them!

So, I guess what I really wanted to let you know is that Aprilia is not ignoring the situation and they are taking some action. (took a bit of persistence though  )

Also, to prove that the link didnt break as a result of some rear end or 'wheel' impact, we have a senior Crash Investigator on the case. He has spent hours and bloody hours going over the bike and hours of interviews with myself. Plus is interviewing the others who were there and saw the bike go down. He will also go visit the crash site to do whatever it is they do.

He's a pretty sharp guy and I think all the physical evidence so shows it happened while riding. So I look forward to his findings and expect it will support the fact they failed in the normal course of use.

Not sure what the metal testing will show though as I expect it was just a sudden and catastrophic failure of the linkage.

The bottom line is... they are not ignoring the situation and do want it resolved one way or another.

Cheers. Scott
Gelogd
wolly
Gast
« Antwoord #56 Gepost op: December 27, 2007, 00:35:11 »

Ik heb een setje RVS platen (van Hertz 14 van het amerikaanse forum) uit de USA besteld en inmiddels ontvangen. Geen extra kosten door douane. Ligt er een beetje aan wat de afzender op de verpakking vermeld. Bij mij stond er op dat het een commercieel monster betrof.
Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #57 Gepost op: December 27, 2007, 09:00:55 »

mwah, ik zou gewoon nog even gedult hebben. die amerikanen zijn altijd erg goed in het creëren van massa histerie. Als er echt wat mis is met dat systeem, dan komt aprilia binnenkort wel met een terugroep actie. Nieuwe plaatjes zijn dan tenminste gratis...

Gelogd
Den The Man
Gast
« Antwoord #58 Gepost op: December 27, 2007, 09:29:45 »

Ik was laatst bij Hyperpro suspension en zag dat ze daar platen tbv het link-systeem hadden voor verschillende motoren.
Gelogd
Kusanagi
Gast
« Antwoord #59 Gepost op: December 27, 2007, 11:01:32 »

Ik heb deze uit Duitsland via Smaltmoto. Ze zijn er in zilver of zwart geanodiseerd en ze kosten 55 euri.
Goed dat Aprilia er nu wat aan wil  doen, maar ik heb geen zin om te wachten.
Je slaat jezelf natuurlijk wel voor je harses als je net nog ff bruut afstapt voor dat Aprilia met nieuwe plaatjes komt.
(als je je nog voor je harses kunt slaan)

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 24   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Clubkarten & Nieuwjaarsborrel 9 januari 2009! = VOL! 40 Pers! « 1 2 ... 44 45 » 2 Fast 2 See 669 182125 Laatste bericht Januari 10, 2009, 08:08:49
door Sjaakie
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25420 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 45035 Laatste bericht Maart 28, 2010, 20:47:03
door Itakura
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 19431 Laatste bericht Maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J
S.O.S. Tekenen deze petitie « 1 2 3 » Sjaakie 41 23862 Laatste bericht Juli 21, 2009, 17:47:33
door Patrickg

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!