Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 00:13:29 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 24   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ernstige ongelukken door afbrekend linksysteem RSV/Tuono [VERVANGENDE LINKS p4]  (gelezen 121823 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Ivo Schrien
Gast
« Antwoord #30 Gepost op: Oktober 31, 2007, 20:04:18 »

ja ik denk inderdaad dat jullie gelijk hebben en ik me teveel gek laat maken door alle berichten! Wacht de achterbrug eerst af, maar rij lekker met alle plezier door hoor! In ieder geval bedankt voor de tips! Grzz
Gelogd
G Factory
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.085


No Vtwin No Fun Know Vtwin Know Fun

Netherlands
« Antwoord #31 Gepost op: Oktober 31, 2007, 21:57:40 »

zo lossen sommigen het op:



Link platen van roestvrij staal. Kost de wereld niet en dan weet je zeker dat die niet afbreken

zijn deze  rvs platen zo te koop of is dit custom made, is mss een idee om de rvs uitvoering voor geinterresseerden te laten maken.

Gerard
Gelogd

wat vandaag niet komt komt morgen komt morgen niet dan hoef je het vandaag niet te doen.
wolly
Gast
« Antwoord #32 Gepost op: November 01, 2007, 22:11:21 »

Een lid van het amerikaanse forum heeft deze vorig jaar laten maken, ook voor andere geinteresseerden. Kosten weet ik niet.
Is niet zo ingewikkeld. Je moet alleen even de exacte maten van de scharnierpunten hebben. Op een tekening zetten en mailen naar een laserboer.
Misschien met een aprilia-riders logo of een leeuwenkop.
Gelogd
Grrrsv
Gast
« Antwoord #33 Gepost op: November 04, 2007, 12:31:19 »

Ik heb even een nieuwe link gefreesd op een CNC bank:
















Haha.  Zo doet Aprilia het op hun superbike.......

Maar zonder gekkigheid, na weer een ongeval begin ik er wel overtuigd van te raken dat de dimesionering van de linkplaten kritisch is. De officiele verklaring van Aprilia is dat het materiaal overbelast is door bijvoorbeeld met hoge snelheid over een drempel rijden. Tsja, kan gebeuren, je gaat op je steppies staan en er moet niks aan de hand zijn lijkt me. Net als een kuil die ineens opduikt, mag het echt niet stuk gaan. Nog vreemder is dat volgens de berekeningen van Aprilia zelf het smalle deel van de link een kracht van maximaal circa 40.000 N (4000 kg) te verwerken krijgt. Volgens andere berekeningen kan het maar de helft hebben:



The material of the link plates are aluminium stamped out of 6 mm sheet.

For hard aluminium, statically-dynamically = 0,25 (= reduction factor)
For stamped parts, surface quality is b1 = 0,6 (= reduction factor)
Safety factor: ٧ = 0,5 (= reduction factor)
Dimension cross-section (pull load) is: 10mm x 6 mm = 60 mm²

For example: AlCuMg (Alum/Copper/Magnesium) is a stong quality aluminium.
Pull load from this is: 500 N/mm² (Σ (sigma) 0,2 % stretch limit).

Σ(sigma) dyn. = 0,25 x 500 = 125 N/mm².
Σ(sigma) zulässig. = (b1 x Σ dyn.)/ ٧ = (0,6 x 125)/2 = 37,5 N/mm².
Max. pull load: 37,5 N/mm² x 60 mm² = 2250 N
According calculations Aprilia is this figure: 4410 N
This is roughly the double and therefore these link plates are a risk !



Bij mijn RSV zag ik dat de linkplaten iets aanlopen tegen de bevestiging. Iets minder erg dan onderstaand. Op zich heel normaal want het kan iets heen en weer over de naaldlagers (m'n Honda's en Kawa hadden dit ook) maar ik kan me voorstellen dat als dit op het smalle deeltje gebeurt en er op een gegeven moment teveel materiaal weg is...........





Denk er echt over om RVS linkplaatjes te laten maken zoals Wolly ook al aangaf.
Zoiets kan vrij makkelijk:






Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #34 Gepost op: November 04, 2007, 12:46:59 »

je maakt ons nieuwsgierig

grtjs rolf
Gelogd
wolly
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: November 04, 2007, 19:08:52 »

Ik maak me al wat minder zorgen. Lijkt er op dat het alleen bij de factory voor komt. Dan zou het aan de Ohlins moeten liggen. Is deze veer zachter dat de sach van de R ?? Ik heb hier geen ervaring mee. Een collega van mij die vroeger veel aan motorcross heeft gedaan vertelde dat het bij crossers ook wel eens gebeurde op het moment dat de vering te slap was en regelmatig de eindaanslag werd gebruikt.
Gelogd
SWZ74
Gast
« Antwoord #36 Gepost op: November 04, 2007, 22:40:55 »

HĂ© Grrrsv, en andere Aprilia vrienden,
Ik ben die persoon die het als Ă©Ă©rste overkwam dat de Link Plates plotseling afbraken.
En ook als Ă©Ă©rste melding en foto's hiervan op het amerikaanse AF1 Racing forum zette wat over de gehele wereld gelezen wordt, zie:

http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?s=3e711927df9c2c38874b67ee41ec3f2f&daysprune=&forumid=44

Onderwerp:  "Weak link plates rear suspension” en ik ben: SWZ74.

Grrrsv  je bebruikt nogal wat info die ik op het amerkaanse forum gezet heb.
Mijn berekening op blz. 3 van dit onderwerp moet als volgt zijn:

The material of the link plates are aluminium stamped out of 6,2 mm sheet. (gemeten bij m’n 2006 model)

For hard aluminium, statically-dynamically = 0,25 (= reduction factor)
For stamped parts, surface quality is b1 = 0,6 (= reduction factor)
Safety factor: ٧ = 0,5 (= reduction factor)
Dimension cross-section (pull load) is: 9 mm x 6,25 mm =  56,25 mm²

For example: AlCuMg (Alum/Copper/Magnesium) is a stong quality aluminium.
Pull load from this is: 500 N/mm² (Σ (sigma) 0,2 % stretch limit).

Σ(sigma) dyn. = 0,25 x 500 = 125 N/mm².
Σ(sigma) zulässig. = (b1 x Σ dyn.)/ ٧ = (0,6 x 125)/2 = 37,5 N/mm².
Max. pull load: 37,5 N/mm²  x  56,25 mm² =  2110 N
According calculations Aprilia is this figure: 19614 N  (zie de rechtlijnige trekkracht spec. van Aprilia blz 3)
This is roughly 9 times higher and therefore these Link Plates are a risk !

Je ziet, het is nog slechter, de smalle strip is slechts 9 mm breed (smal).....
Je schrijft over een officiële verklaring van Aprilia maar dat is niet zo.
Het is de “conclusie”  uit het onderzoeksrapport van Techno Fysica BV, hun opdrachtgever was Crawford & Company,  daarvan was de opdrachtgever dus:  Aprilia !!
Heb de vering (Öhlins instelling zoals fabriek aflevert) nooit zwaar belast, nooit door gaten of dergelijke gereden, altijd voorzichtig geweest en altijd alleen op de motor, vlgs. boekje: Max. lading voertuig… 180 kg.
Die berekening van de krachten die je op dit forum hebt gezet heb ik samen met een engineer van het bedrijf waar ik werk gemaakt.
Wij verwerken erg veel aluminium, de man geloofde niet dat onze Link Plates van alu zijn gezien de krachten die het te verwerken krijgt !
Voor ieder: vanaf bouwjaar 2004 worden de lichte (zwakke) Link Plates op de Aprilia RSV modellen (Tuono weet ik  niet) toegepast.
Zie de foto op blz. 2 waaruit het verschil in breedte van de 3 strippen pré and from 2004 duidelijk te zien zijn.
Na nu 3 jaar weet m’n verzekering (eigenaar van het wrak) ook niet meer hoe ze Aprilia moeten bewegen, en hebben de total-loss 2004 Aprilia Factory door DEKRA voor onderzoek en advies laten afhalen, wachten nu is op uitslag.
Ben 11/2 jaar motorloos geweest en heb vorig jaar toch maar weer besloten een nw Aprilia te kopen, m'n 4 de RSV1000, over merkentrouw gesproken….
Heb wel snel daarna veel sterkere Link Plates van MPL-tuningparts gemonteerd, zie foto.
De bouten en moeren Link Plates dienen altijd met een goede momentsleutel op 50 Nm vastgezet te worden.
Ook moet je de motor als je de Link Plates wilt demonteren in de midden ondersteunen, zelf heb ik een bok gemaakt met pen door het scharnierpunt achtervork.
Om aanlopen en schuren van de Plates met de Dog Bone en onderkant achtervork te voorkomen kun je 4 dunne kunstofringen van pvc /nylon of een wave ring zoals te zien op die kleine foto blz. 3 aan beide kanten ertussen doen, er is hiervoor genoeg axiale speling.
Zijn nu al 3 gevallen bekend op het amerikaanse forum waarbij in Zweden en NZ getuigen waren die met eigen ogen de crash gezien hebben.
In Zweden was zelfs het geluid van kapotbreken door omstanders gehoord !
Zelf reed ik achteraan een langzaam rijdend groepje (3 ex collega’s) toen het gebeurde (ca. 80-100 km/u) en was na de val korte tijd bewusteloos, kan me helaas niets van het voorval herinneren.
De foto’s op het Amerikaanse forum zijn allemaal door de andere rijders van de groep genomen, dat was maar goed ook want snapte echt niet waarom ik in de ambulance naar het ziekenhuis moest.
Had zelf nogal wat aan de linkerkant kapot gelukkig nu weer bijna de oude.
We dachten eerst echt niet dat de afgebroken Link Plates de veroozakers van de crash waren.
We dachten dat de gebroken Link Plates “het gevolg” van de stuiterende en door de lucht vliegende motor was.
Gezien de rubberstreep (blokkerend achterwiel) op weg dacht ik eerst dat de motor zelf of versnellingsbak was vastgelopen.
Maar m’n dealer heeft dit onderzocht en verklaard dat motor en alle draaiende delen normaal functioneerden en gewoon rondgedraaid konden worden en dat de Link Plates de schuldige waren.
Jullie hebben op de foto's van het amerikaanse forum wel gezien dat ik waarschijnlijk door een hi-sider een eind verder in de berm lag dan de motor.
Motor was toen nieuw, slechts half jaar op kenteken en net een 10K beurt gehad.
Snap echt niet waarom Aprilia hier geen terugroepaktie voor opgezet heeft, kost veel minder dan de negatieve publiciteit nu.
Als dit met voor ons "normale" snelheden gebeurt, en er staan bomen e.d. of vangrails langs de kant, dan is de kans een stuk kleiner.......dat je het na kunt vertellen.

Mijn stelling is:

De door Aprilia vanaf 2004 toegepaste Link Plates op RSV modellen zijn echt een groot risico en een tijdbom !!!

Een gewaarschuwd Aprilia rijder telt minstens voor 2 nu !!!!


Zeeslot,  je melde d.d. Oktober 28, 2007:  Hij probeerde al een jaar de schade te verhalen op Aprilia. Lukte niet omdat hij de achtershock eruit had gehad voordat het gebeurde (en ws daarna de bouten te hard aangedraaid)

Mijn antwoord hierop:  Het wel of niet demonteren van de Link Plates is nooit een onderwerp van diskussie met verzekering of Aprilia geweest, doet dus niet ter zake ! 
En je opmerking over te hard aandraaien:  Zoals reeds gemeld:  De bouten en moeren van de Link Plates dienen met een goede momentsleutel op 50 Nm aangehaald te worden, zoals door Aprilia wordt gespecificeerd.

Trouwens, ben zelf (nog) geen partij voor Aprilia, alleen m’n motorrijtuigenverzekering v/d motor tot nu toe.
Dit kan veranderen wegens: schade werkgever door 6 weken afwezig, schade ziektekostenverzekering van week opname, diverse foto’s en onderzoeken botbreuken, lange periode physiotherapeut, letsel schade van mijzelf enz enz…



* 1 APRILIA New link plate 9 a.JPG (19.97 KB, 448x336 - bekeken 485 keer.)
Gelogd
Grrrsv
Gast
« Antwoord #37 Gepost op: November 04, 2007, 23:50:47 »

Hoi SWZ74,

Wat goed dat je je hier meldt. En inderdaad wat een merkentrouw na een dergelijk voorval! Ik hoop dat je er niets aan hebt overgehouden, in ieder geval zit je weer op de motor.

Ik ben er ondertussen van overtuigd dat die linkplaatjes niet ok zijn. Het plaatje met de krachten erin is voor mij duidelijk genoeg (hoewel ik diep moet graven naar de lessen constructieleer op de HTS). Als we de gevens aanhouden blijkt eigenlijk dat de plaatjes het net kunnen houden, maar dan zijn alle veiligheidfactoren die in jouw berekening wel zijn meegenomen buiten beschouwing gelaten. Bizar ook dat het zwaarst belaste stripje het dunst is uitgevoerd (althans vanaf 2004). Ook bizar dat die 2 rotplaatjes van € 30,- nog niet vervangen zijn door Aprilia.

« Laatste verandering: November 05, 2007, 00:07:56 door Grrrsv » Gelogd
Ivo Schrien
Gast
« Antwoord #38 Gepost op: November 07, 2007, 15:13:42 »

mag ik vragen hoe ik deze linkplaatjes kan bestellen voor mijn 2004 RSV?? Moet namelijk over een paar weekjes naar de Aprilia dealer omdat ik dan de nieuwe achtervork krijg (had ik nog recht op v.d. terugroepactie v. aprilia) en kan dan denk ik het best in Ă©Ă©n keer de nieuwe linkplaatjes erop laten zetten.. SUPERBEDANKT VOOR DEZE INFO!!!! Je hebt grote kans dat je een aantal appie rijders uit de rolstoel hebt weten te houden (en dat meen ik serieus)
Gelogd
SWZ74
Gast
« Antwoord #39 Gepost op: November 07, 2007, 15:39:19 »

He Ivo,

Heb in mijn bericht hiervan melding gemaakt, lees hierboven maar na.

Vraag maar eens aan: MPL-tuningparts

http://www.mpl-tuningparts.de
Gelogd
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #40 Gepost op: November 07, 2007, 20:59:29 »

Hmm. kan die linkplaten wel eens doorrekenen met Solid works Cosmos, lijkt me interessant 
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
Kusanagi
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: November 07, 2007, 22:50:07 »

Die link van Grrrsv ziet er wel heel vet uit. Waar kunnen we die bestellen!? 
Hey B-Art, ik denk dat je wel een handeltje kunt starten als je ze gaat maken.
Ik denk dat je er wel enkele tientallen kwijt kunt aan de RSV rijders hier.
Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #42 Gepost op: November 07, 2007, 22:52:26 »

geinig, mijn studie werktuigbouw komt zo ook gelijk weer bovenborrelen.

'k zit me af te vragen hoe aprilia aan die krachten komt van 22200, 18383, 13169?
en hoe kom jij aan die waarden, heb je die van hun gekregen?

dit zal ongetwijfeld gebaseerd zijn op een casus, gebaseerd op aannames. Er zullen toch aannames gedaan moeten worden voor het berijders gewicht+ motorgewicht, icm met een bepaalde veerdruk of is er uitgegaan van geen vervormbare veer, om de berekening te versimpelen, en wat hebben ze als waarde genomen voor de vertikale belasting op het achterwiel?

't is allemaal prima door te rekenen,  maar je kunt weinig zeggen over bovenstaande, zolang je niet weet waar die getallen op de drie assen vandaan komen en vooral op basis van welke uitgangspunten ze gebaseerd zijn.

je zou op basis van de maximaal haalbare treksterkte en het door aprilia aangegeven maximale gewicht van de motor wel terug kunnen rekenen wat de maximale vertikale belasting op het achterwiel zou mogen zijn. een pittige berekening, als je de karakteristiek van de achterveer, icm met de dempingseigenschappen moet meenemen.

ik ben benieuwd iig
Gelogd
Ivo Schrien
Gast
« Antwoord #43 Gepost op: November 07, 2007, 23:20:48 »

@SWZ74: Thanks voor de link !! 
Gelogd
Grrrsv
Gast
« Antwoord #44 Gepost op: November 08, 2007, 17:30:01 »

geinig, mijn studie werktuigbouw komt zo ook gelijk weer bovenborrelen.

'k zit me af te vragen hoe aprilia aan die krachten komt van 22200, 18383, 13169?
en hoe kom jij aan die waarden, heb je die van hun gekregen?

dit zal ongetwijfeld gebaseerd zijn op een casus, gebaseerd op aannames. Er zullen toch aannames gedaan moeten worden voor het berijders gewicht+ motorgewicht, icm met een bepaalde veerdruk of is er uitgegaan van geen vervormbare veer, om de berekening te versimpelen, en wat hebben ze als waarde genomen voor de vertikale belasting op het achterwiel?

't is allemaal prima door te rekenen,  maar je kunt weinig zeggen over bovenstaande, zolang je niet weet waar die getallen op de drie assen vandaan komen en vooral op basis van welke uitgangspunten ze gebaseerd zijn.
je zou op basis van de maximaal haalbare treksterkte en het door aprilia aangegeven maximale gewicht van de motor wel terug kunnen rekenen wat de maximale vertikale belasting op het achterwiel zou mogen zijn. een pittige berekening, als je de karakteristiek van de achterveer, icm met de dempingseigenschappen moet meenemen.

ik ben benieuwd iig

Tsja, dat blijft lastig. Poging met basis natuurkunde :
Eigen gewicht motor 200kg + 180kg max belading = 380 kg. Verdeling voor/achter=50/50, maar bij volgas of zelfs wheelie alles op achterwiel=achteras=380 kg oftewel 3800N.  Afstand tussen achteras en draaipunt achterbrug = circa 3,5x zo groot als de afstand tussen de bevestigingspunt link op achterbrug en draaipunt achterbrug. Vanwege hefboomwerking is de kracht op dit punt (wat rechtstreeks via het dunst deel van de link wordt doorgegeven) dus 3,5x zo groot als op achteras: 3,5 x 3800 N = 13300 N. Grove benadering maar ligt toch wel dicht bij de opgegeven waarden van 13169 N en 22200 N (dacht eerst dat dit bij Aprilia vandaan kwam maar deze waarden zijn door SWZ74 met een engineer uitgerekend). Volgens mij klopt de berekening van SWZ74 dus als een bus.

« Laatste verandering: November 08, 2007, 19:06:13 door Grrrsv » Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 24   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Clubkarten & Nieuwjaarsborrel 9 januari 2009! = VOL! 40 Pers! « 1 2 ... 44 45 » 2 Fast 2 See 669 181676 Laatste bericht Januari 10, 2009, 08:08:49
door Sjaakie
Thomas' moeder Aprilia Red Rose Classic 50 « 1 2 » *Thomas* 16 25374 Laatste bericht Juli 25, 2009, 10:04:12
door *Thomas*
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 44839 Laatste bericht Maart 28, 2010, 20:47:03
door Itakura
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 19367 Laatste bericht Maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J
S.O.S. Tekenen deze petitie « 1 2 3 » Sjaakie 41 23789 Laatste bericht Juli 21, 2009, 17:47:33
door Patrickg

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!