HĂ© Grrrsv, en andere Aprilia vrienden,
Ik ben die persoon die het als Ă©Ă©rste overkwam dat de Link Plates plotseling afbraken.
En ook als Ă©Ă©rste melding en foto's hiervan op het amerikaanse AF1 Racing forum zette wat over de gehele wereld gelezen wordt, zie:
http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?s=3e711927df9c2c38874b67ee41ec3f2f&daysprune=&forumid=44Onderwerp: "Weak link plates rear suspension” en ik ben: SWZ74.
Grrrsv je bebruikt nogal wat info die ik op het amerkaanse forum gezet heb.
Mijn berekening op blz. 3 van dit onderwerp moet als volgt zijn:
The material of the link plates are aluminium stamped out of 6,2 mm sheet. (gemeten bij m’n 2006 model)
For hard aluminium, statically-dynamically = 0,25 (= reduction factor)
For stamped parts, surface quality is b1 = 0,6 (= reduction factor)
Safety factor: ٧ = 0,5 (= reduction factor)
Dimension cross-section (pull load) is: 9 mm x 6,25 mm = 56,25 mm²
For example: AlCuMg (Alum/Copper/Magnesium) is a stong quality aluminium.
Pull load from this is: 500 N/mm² (Σ (sigma) 0,2 % stretch limit).
Σ(sigma) dyn. = 0,25 x 500 = 125 N/mm².
Σ(sigma) zulässig. = (b1 x Σ dyn.)/ ٧ = (0,6 x 125)/2 = 37,5 N/mm².
Max. pull load: 37,5 N/mm² x 56,25 mm² = 2110 N
According calculations Aprilia is this figure: 19614 N (zie de rechtlijnige trekkracht spec. van Aprilia blz 3)
This is roughly 9 times higher and therefore these Link Plates are a risk !
Je ziet, het is nog slechter, de smalle strip is slechts 9 mm breed (smal).....
Je schrijft over een officiële verklaring van Aprilia maar dat is niet zo.
Het is de “conclusie” uit het onderzoeksrapport van Techno Fysica BV, hun opdrachtgever was Crawford & Company, daarvan was de opdrachtgever dus: Aprilia !!
Heb de vering (Öhlins instelling zoals fabriek aflevert) nooit zwaar belast, nooit door gaten of dergelijke gereden, altijd voorzichtig geweest en altijd alleen op de motor, vlgs. boekje: Max. lading voertuig… 180 kg.
Die berekening van de krachten die je op dit forum hebt gezet heb ik samen met een engineer van het bedrijf waar ik werk gemaakt.
Wij verwerken erg veel aluminium, de man geloofde niet dat onze Link Plates van alu zijn gezien de krachten die het te verwerken krijgt !
Voor ieder: vanaf bouwjaar 2004 worden de lichte (zwakke) Link Plates op de Aprilia RSV modellen (Tuono weet ik niet) toegepast.
Zie de foto op blz. 2 waaruit het verschil in breedte van de 3 strippen pré and from 2004 duidelijk te zien zijn.
Na nu 3 jaar weet m’n verzekering (eigenaar van het wrak) ook niet meer hoe ze Aprilia moeten bewegen, en hebben de total-loss 2004 Aprilia Factory door DEKRA voor onderzoek en advies laten afhalen, wachten nu is op uitslag.
Ben 11/2 jaar motorloos geweest en heb vorig jaar toch maar weer besloten een nw Aprilia te kopen, m'n 4 de RSV1000, over merkentrouw gesproken….
Heb wel snel daarna veel sterkere Link Plates van MPL-tuningparts gemonteerd, zie foto.
De bouten en moeren Link Plates dienen altijd met een goede momentsleutel op 50 Nm vastgezet te worden.
Ook moet je de motor als je de Link Plates wilt demonteren in de midden ondersteunen, zelf heb ik een bok gemaakt met pen door het scharnierpunt achtervork.
Om aanlopen en schuren van de Plates met de Dog Bone en onderkant achtervork te voorkomen kun je 4 dunne kunstofringen van pvc /nylon of een wave ring zoals te zien op die kleine foto blz. 3 aan beide kanten ertussen doen, er is hiervoor genoeg axiale speling.
Zijn nu al 3 gevallen bekend op het amerikaanse forum waarbij in Zweden en NZ getuigen waren die met eigen ogen de crash gezien hebben.
In Zweden was zelfs het geluid van kapotbreken door omstanders gehoord !
Zelf reed ik achteraan een langzaam rijdend groepje (3 ex collega’s) toen het gebeurde (ca. 80-100 km/u) en was na de val korte tijd bewusteloos, kan me helaas niets van het voorval herinneren.
De foto’s op het Amerikaanse forum zijn allemaal door de andere rijders van de groep genomen, dat was maar goed ook want snapte echt niet waarom ik in de ambulance naar het ziekenhuis moest.
Had zelf nogal wat aan de linkerkant kapot gelukkig nu weer bijna de oude.
We dachten eerst echt niet dat de afgebroken Link Plates de veroozakers van de crash waren.
We dachten dat de gebroken Link Plates “het gevolg” van de stuiterende en door de lucht vliegende motor was.
Gezien de rubberstreep (blokkerend achterwiel) op weg dacht ik eerst dat de motor zelf of versnellingsbak was vastgelopen.
Maar m’n dealer heeft dit onderzocht en verklaard dat motor en alle draaiende delen normaal functioneerden en gewoon rondgedraaid konden worden en dat de Link Plates de schuldige waren.
Jullie hebben op de foto's van het amerikaanse forum wel gezien dat ik waarschijnlijk door een hi-sider een eind verder in de berm lag dan de motor.
Motor was toen nieuw, slechts half jaar op kenteken en net een 10K beurt gehad.
Snap echt niet waarom Aprilia hier geen terugroepaktie voor opgezet heeft, kost veel minder dan de negatieve publiciteit nu.
Als dit met voor ons "normale" snelheden gebeurt, en er staan bomen e.d. of vangrails langs de kant, dan is de kans een stuk kleiner.......dat je het na kunt vertellen.
Mijn stelling is:
De door Aprilia vanaf 2004 toegepaste Link Plates op RSV modellen zijn echt een groot risico en een tijdbom !!!
Een gewaarschuwd Aprilia rijder telt minstens voor 2 nu !!!!
Zeeslot, je melde d.d. Oktober 28, 2007: Hij probeerde al een jaar de schade te verhalen op Aprilia. Lukte niet omdat hij de achtershock eruit had gehad voordat het gebeurde (en ws daarna de bouten te hard aangedraaid)
Mijn antwoord hierop: Het wel of niet demonteren van de Link Plates is nooit een onderwerp van diskussie met verzekering of Aprilia geweest, doet dus niet ter zake !
En je opmerking over te hard aandraaien: Zoals reeds gemeld: De bouten en moeren van de Link Plates dienen met een goede momentsleutel op 50 Nm aangehaald te worden, zoals door Aprilia wordt gespecificeerd.
Trouwens, ben zelf (nog) geen partij voor Aprilia, alleen m’n motorrijtuigenverzekering v/d motor tot nu toe.
Dit kan veranderen wegens: schade werkgever door 6 weken afwezig, schade ziektekostenverzekering van week opname, diverse foto’s en onderzoeken botbreuken, lange periode physiotherapeut, letsel schade van mijzelf enz enz…