En nu de how to...
Wat heb je allemaal nodig?

-achterbok
-doppenset
-imbussetje
-slijptol
-wat sleutels en schroevendraaien
-balkje hout
-kettingpons
-lagervet
-kopervet
-kettingvet
-schoonmaakspul (je komt op plekjes waar je normaliter niet bij kan komen

): dasty (ontvetter), WD40
-ouwe T-shirts om mee te poetsen
1) Om te beginnen haal je de zijkuipen en onderkuip eraf zodat je overal bij kan. (even een deken oid onder motor als je de onderkuip eraf haalt

)

2)Verwijder het versnellingpedaal.
<aanv: Rene:>Even dmv een krasje de positie markeren van het pedaal. Dan weet je bij wederopbouw de stand.

3)Verwijder het beschermkapje van het voorste tandwiel door de 3 imbusbouten eruit te draaien.

4)Nu zie je heel veel zooi en opgehoopt vet.....beetje schoonmaken en wegpulken met een schroevendraaier.

5)Om het voorste tandwiel los te krijgen, moet je het achterwiel blokkeren. Dus NIET de motor in de versnelling zetten om de bout los te draaien want dan komt alle kracht op de eerste versnelling te staan en loop je kans de boel inwendig te mollen. Zet een houten balkje in je achterwiel en laat hem op de achterbrug steunen. OMdat ik te lui was om de kettingbeschermer te verwijderen heb ik een tweede houtje gebruikt:

6) Nu draai je de moer van het voortandwiel los. Je laat het tandwiel uiteraard nog wel zitten maar als je de bout met je hand kan losdraaien, is het goed.
7)Nu gaan we de oude ketting doorslijpen. OMdat het nogal wat vonken oplevert, bescherm ik het achterwiel altijd even. Dan zet je de slijptol op een schakel op het achtertandwiel en slijp je de twee pennetjes af. (je kan ook onderaan in het midden van de ketting hem daar helemaal overdwars doorslijpen, maar ik heb de voorkeur voor deze manier.)
<aanvull Bitaktus:>De kettingpons kun je ook gebruiken om de ketting uit elkaar te drukken (althans, degene die ik gebruik wel). Dan hoef je niet slijpen.

Haal de kapotgeslepen schakel eraf en haal de ketting eraf.

7.5)Omdat het achterwiel eruit is en de ketting, kan je nu een beetje schoonmaken op bijzondere plekjes. (linksysteem, achterbrug, etc)

8)Haal het achterwiel eruit (Grote moer los, as eruit) en leg het wiel neer. Nu is het achtertandwiel aan de beurt.

9)Lift het tandwiel met adapter uit het achterwiel. (ga dus niet zomaar draaien aan de bouten!!, Veel japanners hebben het tandwiel rechtstreeks op het achterwiel geschroefd, maar Italianen doen alles in stijl eh

)

10)Het tandiel moet worden losgemaakt van de adapter. Een goede sleutel en dop zijn nodig. Draai de bouten helemaal los. Doe voorzichtig met kracht zetten zodat als er een sleutel losschiet, je jezelf niet bezeerd.

11) Vervang het oude tandwiel en monteer het nieuwe. Even oppervlak van adapter even schoonmaken zodat je zeker weet dat er geen zooi tussen je tandwiel en de adapter komt. Draai de bouten er kruislings op en zet ze op moment vast.

12)Zet het spulletje weer terug in het achterwiel

13)Het voortandwiel moet worden verwijderd en vervangen. Let even op de positie van het tandwiel en de ringen die erop zitten. De bout kan je nu zo losdraaien, haal de bout met ringen (1tje is bol voor de spanning) eruit en je kan het tandwiel er zo af schuiven. Zet de nieuwe erop. en draai de bout er weer handvast in.