Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 10:34:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 19   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOW TO tandwiel en ketting vervangen?  (gelezen 109284 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mwsneek
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: Februari 02, 2007, 17:30:15 »

en inkorten is bij mijn weten het stomste wat je kunt doen.. wanneer de rek eruit is ben je toe aan een nieuwe..
Groetjessssssss
Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: Februari 02, 2007, 19:14:49 »

ik ga hem ook niet inkorten. of ik vervang hem of ik haal hem er af maak hem schoon en zet hem er weer op en plaats het achterwiel een stukkie naar achter
Gelogd
wolly
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: Februari 02, 2007, 21:37:23 »

Citaat
Ipv een (dure)kettingpons kun je ook 2 hamers gebruiken en daarmee de schalm klinken.

Bij louis.de is hij nou in de aanbieding voor 30 euro. Vind ik niet zo duur als je bekijkt wat je bespaart door het zelf te doen. Hij is wel alleen geschikt voor DID kettingen. Geeft mij zelf ook een beter gevoel als je 200+ op de autobahn rijdt.

Rob
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #18 Gepost op: Oktober 24, 2008, 09:45:05 »

Nou u vraagt, wij draaien: vandaag deel I van het vervangen ketting en tandwielen.

Wat ging eraan vooraf:

Vorig jaar een setje erop gezet. Bij gebrek aan een pons ben ik aan de slag gegaan met een vuistje en hamer om te klinken. Het moeilijkste was eigenlijk het plaatsen van de klinkschakel: het erop zetten van het buitenste plaatje is rottig. Dus veel geknijp en gehamer om hem erop te zetten. UIteindelijk geklonken met de hamers.

1 jaar mee gereden en een paar circuitdagjes mee gepakt.

Tot ik gisteren even de ketting even goed ging reinigen. Daar zag ik dat de klinkschakel helemaal uitgelubberd was: een enorm slappe plek in de ketting en dat verklaarde meteen het schokkerige rijden bij lage toerentallen. Die schakel maar verwijderd en die zag er zo uit:



Hoe komt dat nou? Ik denk niet genoeg ingevet bij montage OF te strak gemonteerd en geklonken OF door het gehamer bij montage de boel ietsje krom geslagen.

Combi van die 3 is natuurlijk ook mogelijk Tongue. Maar goed: een wijze les! Altijd veel vet in de klinkschakel proppen en een kettingpons gebruiken.

Dure les want dus meteen een nieuw setje moeten kopen Tongue. Dit keer geen Stealth maar een JT achtertandwiel en DID gold Grin. (16-43)



How to volgt vandaag....  Wink  (moet het nog even afmaken  angel )

voorproefje:



« Laatste verandering: Januari 10, 2010, 15:08:43 door zeeslot » Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #19 Gepost op: Oktober 24, 2008, 10:58:42 »

wil je weten of je ketting versleten is? Simpel:
- trek de ketting aan de achterkant van het tandwiel af (althans probeer dat), als je voelbaar ruimte hebt om de ketting te bewegen is er sprake van slijtage. OF/EN:
- motor op de bok: draai het achterwiel. Normalerwijze mag de ketting geen zichtbare verschillen geven in hoever de ketting doorhangt op het laagste punt. Heb je dat wel is de ketting versleten.

Ketting en tandwielen slijten op elkaar in. Daarom vervang je dus altijd het GEHELE pakket. Een voortandwiel kost nog geen 20 euro. Een achtertandwiel nog niet het dubbele. Een ketting daarentegen is relatief duur. Dus als je de ketting vervangt, vervang alles mee!
Even doorrijden met een nieuw voortandwiel kan. Maar ik zoek de meerwaarde daarvan. Ik kan me niet voorstellen dat een voortandwiel zoveel meer versleten is dan de rest van de set...
Gelogd

zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #20 Gepost op: Oktober 24, 2008, 18:41:34 »

 With stupid

En nu de how to...


Wat heb je allemaal nodig?


-achterbok
-doppenset
-imbussetje
-slijptol
-wat sleutels en schroevendraaien
-balkje hout
-kettingpons
-lagervet
-kopervet
-kettingvet
-schoonmaakspul (je komt op plekjes waar je normaliter niet bij kan komen   ): dasty (ontvetter), WD40
-ouwe T-shirts om mee te poetsen

1) Om te beginnen haal je de zijkuipen en onderkuip eraf zodat je overal bij kan. (even een deken oid onder motor als je de onderkuip eraf haalt  Wink )


2)Verwijder het versnellingpedaal. <aanv: Rene:>Even dmv een krasje de positie markeren van het pedaal. Dan weet je bij wederopbouw de stand.


3)Verwijder het beschermkapje van het voorste tandwiel door de 3 imbusbouten eruit te draaien.


4)Nu zie je heel veel zooi en opgehoopt vet.....beetje schoonmaken en wegpulken met een schroevendraaier.


5)Om het voorste tandwiel los te krijgen, moet je het achterwiel blokkeren. Dus NIET de motor in de versnelling zetten om de bout los te draaien want dan komt alle kracht op de eerste versnelling te staan en loop je kans de boel inwendig te mollen. Zet een houten balkje in je achterwiel en laat hem op de achterbrug steunen. OMdat ik te lui was om de kettingbeschermer te verwijderen heb ik een tweede houtje gebruikt:


6) Nu draai je de moer van het voortandwiel los. Je laat het tandwiel uiteraard nog wel zitten maar als je de bout met je hand kan losdraaien, is het goed.


7)Nu gaan we de oude ketting doorslijpen. OMdat het nogal wat vonken oplevert, bescherm ik het achterwiel altijd even. Dan zet je de slijptol op een schakel op het achtertandwiel en slijp je de twee pennetjes af. (je kan ook onderaan in het midden van de ketting hem daar helemaal overdwars doorslijpen, maar ik heb de voorkeur voor deze manier.) <aanvull Bitaktus:>De kettingpons kun je ook gebruiken om de ketting uit elkaar te drukken (althans, degene die ik gebruik wel). Dan hoef je niet slijpen.


Haal de kapotgeslepen schakel eraf en haal de ketting eraf.


7.5)Omdat het achterwiel eruit is en de ketting, kan je nu een beetje schoonmaken op bijzondere plekjes. (linksysteem, achterbrug, etc)



8)Haal het achterwiel eruit (Grote moer los, as eruit) en leg het wiel neer. Nu is het achtertandwiel aan de beurt.


9)Lift het tandwiel met adapter uit het achterwiel. (ga dus niet zomaar draaien aan de bouten!!, Veel japanners hebben het tandwiel rechtstreeks op het achterwiel geschroefd, maar Italianen doen alles in stijl eh  Grin)


10)Het tandiel moet worden losgemaakt van de adapter. Een goede sleutel en dop zijn  nodig. Draai de bouten helemaal los. Doe voorzichtig met kracht zetten zodat als er een sleutel losschiet, je jezelf niet bezeerd.


11) Vervang het oude tandwiel en monteer het nieuwe. Even oppervlak van adapter even schoonmaken zodat je zeker weet dat er geen zooi tussen je tandwiel en de adapter komt. Draai de bouten er kruislings op en zet ze op moment vast.


12)Zet het spulletje weer terug in het achterwiel


13)Het voortandwiel moet worden verwijderd en vervangen. Let even op de positie van het tandwiel en de ringen die erop zitten. De bout kan je nu zo losdraaien, haal de bout met ringen (1tje is bol voor de spanning) eruit en je kan het tandwiel er zo af schuiven. Zet de nieuwe erop. en draai de bout er weer handvast in.


« Laatste verandering: Januari 10, 2010, 15:09:18 door zeeslot » Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #21 Gepost op: Oktober 24, 2008, 18:58:51 »

14) Zet het achterwiel er weer in. Draai de asmoer niet helemaal vast. Gewoon losjes erop.


15)De nieuwe ketting mag erom worden gelegd. Leg hem eerst over het achtertandwiel en duw hem door an het wiel te draaien naar het voortandwiel. De beide uiteindes moeten onder in het midden komen.


16) De klinkschakel moer ertussen komen, maar dan moet eerst het achterwiel naar voren want de nieuwe ketting is korter dan de oude (want die is uitgelubberd natuurlijk Tongue ) Aan beide kanten de kettingspanners een behoorlijk eind indraaien zodat het wiel naar voren komt.


17) De ketting wordt geklonken: Eerst het belangrijkste: de klinkschakel volgooien met kettingvet,echt lekker volsmeren en de aangrenzende schakels waar hij in komt ook lekker volgieten. Zorg dat je de O of Z of X ringetjes er op de juiste plaats op de schakel, trek de uiteinden van de ketting naar elkaar toe en zet de klinkschakel ertussen. Andere twee rubbertjes erop en de buitenste schaal van de schakel erop zetten. Met de kettingklinker die ik heb kan je die schaal ook vastklemmen op de schakel. ASandraaien en hij zit goed. Dan het klinken zelf: Puntje op het palletje en vastdraaien. Twee keer.


18)Zet het houten balkje weer in het achterwiel (dit maal aan de onderkant) om dadelijk druk te kunnen zetten op de moer van het voortandwiel)


19) Draai de bout (die ik van te voren even een likje kopervet heb gegeven) van het voortandwiel vast.


20) Ketting spannen: mag 2,5 cm speling hebben in het midden. Let op de streepjes op de achterbrug om gelijk te zetten. Om later je lijnen uit te lijnen kan je een touw gebruiken en die onderaan het achterwiel naar voren laten lopen naar het voorwiel. Dan kan je zien in hoevere je linker of rechterkant wat meer naar achteren moet.


21)Moer weer vastdraaien, kapje er weer voor zetten, pookje er weer op.


<aanv Breed: > Het verdient de sterke aanbeveling om alle moeren en bouten op "moment" vast te zetten met een moment sleutel. In het wph staan de aanhaalmomenten.
<Aanv Rene: > Na 200 km even de belangrijkste bouten natrekken en controleren.
Kuip er weer op en klaar is klara. Even lekker wat kettingvet op je ketting smeren: dat kleinen beetje wat er af fabriek op zit rij je er in 10 minuten af  Tongue

Veel plezier  angel
« Laatste verandering: Januari 10, 2010, 15:07:05 door zeeslot » Gelogd
Gert-Jan Tuono
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 772


Aprilia Liefhebber

Virgin Islands, U.S.
« Antwoord #22 Gepost op: Oktober 24, 2008, 19:06:53 »

Hele mooie howto Erik  Daar hebben we echt wat aan (ik heb al een setje in bestelling staan) 

Als je gelegen heid hebt kan je dan nog eens een close up maken van de 'klink schakel' na het vastzetten van met de pons  Huh Huh

Groeten, 
Gert-Jan Tuono

PS Inmiddels ook 'Addict' 
Gelogd

TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #23 Gepost op: Oktober 24, 2008, 19:07:36 »

Beeldroman ala Zeeslot..   met plaatjes spreekt het veel beter. 

note:  met de kettingpons de klinkschakel op dezelfde maat ( breedte ) drukken als de andere schakels..

had je vrij vandaag??
« Laatste verandering: Oktober 24, 2008, 19:10:01 door TuonoPeet » Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #24 Gepost op: Oktober 24, 2008, 19:10:49 »

Kwis nie dat die Slot zo handig is    wanneer komt je boek uit  Huh Huh Huh  Grin Grin Grin
« Laatste verandering: Oktober 24, 2008, 19:16:56 door jandetimmerman » Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #25 Gepost op: Oktober 24, 2008, 19:11:20 »

Beeldroman ala Zeeslot..   met plaatjes spreekt het veel beter. 

note:  met de kettingpons de klinkschakel op dezelfde maat ( breedte ) drukken als de andere schakels..

had je vrij vandaag??
herfstvakantie

Dank voor de aanvulling: klopt
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #26 Gepost op: Oktober 24, 2008, 19:12:17 »

Hele mooie howto Erik  Daar hebben we echt wat aan (ik heb al een setje in bestelling staan) 

Als je gelegen heid hebt kan je dan nog eens een close up maken van de 'klink schakel' na het vastzetten van met de pons  Huh Huh

Groeten, 
Gert-Jan Tuono

PS Inmiddels ook 'Addict' 
He addict,

Ja ik maak morgen wel even een close-up van de schakel. Zet ik de foto er wel tussen Wink
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #27 Gepost op: Oktober 24, 2008, 19:19:52 »

Kwis nie dat die Slot zo handig is    wanneer komt je boek uit  Huh Huh Huh  Grin Grin Grin
Hahaha... ja die leraren kunne wel wat  Evil  Maar een boek? 
Gelogd
breed
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.368


.......

Timor-Leste
« Antwoord #28 Gepost op: Oktober 24, 2008, 19:28:12 »

mooi en duidelijkverhaal Erik  .
kleine opmerking: ik mis als afsluiting het natrekken van de bouten met momentsleutel.
Gelogd

ZAC #65  DCR #365
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #29 Gepost op: Oktober 24, 2008, 19:37:58 »

mooi en duidelijkverhaal Erik  .
kleine opmerking: ik mis als afsluiting het natrekken van de bouten met momentsleutel.
Ja terechte bal. Heb ik ook niet gedaan (mis dat gereedschap). Maar nou wil het toeval dat er een slimme monteur bij mij om de hoek dat wel heeft. Die ga ik dus even vragen om binnenkort na te trekken alhoewel ik wel vertrouwen heb in de montage "op gevoel". Maar natrekken  is uiteraard 10x beter 

Als je gelegen heid hebt kan je dan nog eens een close up maken van de 'klink schakel' na het vastzetten van met de pons  Huh Huh
« Laatste verandering: Oktober 24, 2008, 19:39:37 door zeeslot » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 19   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35397 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ultramod Mille_Moret 3 5166 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25454 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10647 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!