Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 15:35:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 19   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOW TO tandwiel en ketting vervangen?  (gelezen 109287 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rossifumi
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.048


Grazie Mille '01

Netherlands
« Antwoord #105 Gepost op: Mei 10, 2010, 22:49:25 »

Ik ben van plan om a.s. donderdag samen met PatrickG mijn ketting + tandwielen te gaan vervangen. Ik heb via Timfiz een erg mooi setje weten te krijgen met o.a. een ketting van DC 

We zijn alleen nog niet helemaal zeker over het uit elkaar halen van de oude ketting en het klinken van de nieuwe:

- stel je hebt geen slijptol binnen handbereik, wat is dan een handige en goed uitvoerbare manier om de oude ketting te verwijderen? 
- moet een (DC) ketting nog op maat worden gemaakt. Oftewel, moeten er nog schakels uit? En zo ja, hoe bepaal ik hoeveel eruit moet en hoe doe ik dat?  Grin
- wat is een veilige manier om een ketting te klinken zonder zo'n speciaal apparaatje? Want die hebben we dus niet...  angel
Gelogd

Happy Mille
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #106 Gepost op: Mei 11, 2010, 07:15:43 »

Je kunt het met een ijzerzaag proberen Wink. Geen grote betonschaar bij de hand?

Klinken kan met 2 kamers. Een grote moker achter de ketting en met een klein hamertje de klinkschakel dicht slaan.

Kettinglengte is afhankelijk van de tandwielverhouding. 108 schakels is gebruikelijk. Met een groot tandwiel achter ga je naar 110 schakels.

Succes.
Gelogd

zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #107 Gepost op: Mei 11, 2010, 08:11:40 »

Klinken kan met 2 kamers.
Grin
Leuk, maar denk je wel om het meubilair?
Gelogd
mjvanderlaan
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.548


Netherlands
WWW
« Antwoord #108 Gepost op: Mei 11, 2010, 08:44:48 »

Mille tot 2004 108 schakels
Mille 2004-> 106 schakels
Tuono tot 2006 108 schakels
Tuono 2006-> 106 schakels
Gelogd

Wees niet bang om snel voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan ;-)
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #109 Gepost op: Mei 11, 2010, 08:50:41 »

Klinken kan met 2 kamers.
Grin
Leuk, maar denk je wel om het meubilair?

wijsneus.
Komt door mn telefoon. Die denkt sommige woorden beter te weten (auto-correctie).  Angry


Mille tot 2004 108 schakels
Mille 2004-> 106 schakels
Tuono tot 2006 108 schakels
Tuono 2006-> 106 schakels

Dat zijn de standaard maten. Wel rekening houden met andere tandwielen. Een 44 achter krijg je dan niet meer gemonteerd.
Gelogd

Velocemente
Aprilia RSV Mille R '03
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.428


Kiss French, ride Italian!

Netherlands
« Antwoord #110 Gepost op: Mei 11, 2010, 10:09:57 »

Ik ben van plan om a.s. donderdag samen met PatrickG mijn ketting + tandwielen te gaan vervangen. Ik heb via Timfiz een erg mooi setje weten te krijgen met o.a. een ketting van DC 

We zijn alleen nog niet helemaal zeker over het uit elkaar halen van de oude ketting en het klinken van de nieuwe:

- stel je hebt geen slijptol binnen handbereik, wat is dan een handige en goed uitvoerbare manier om de oude ketting te verwijderen? 
- moet een (DC) ketting nog op maat worden gemaakt. Oftewel, moeten er nog schakels uit? En zo ja, hoe bepaal ik hoeveel eruit moet en hoe doe ik dat?  Grin
- wat is een veilige manier om een ketting te klinken zonder zo'n speciaal apparaatje? Want die hebben we dus niet...  angel

Als je me effe pm't waar het is rijd ik wel effe langs! Heb inmiddels ervaring! Laatst ook weer zelf vervangen!

Ketting (oude) kan je ook met een ijzerzaag doen! Is wel pittig werkje

Ik zou dan ook gelijk mijn klinker kunnen meenemen zodat je die niet hoeft te kopen
Gelogd
Patrickg
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 593


Netherlands
« Antwoord #111 Gepost op: Mei 11, 2010, 11:02:15 »

Beter idee idd, dan doen we het bij jou El!
Gelogd

Triumph Street Triple 2008
Timfiz
Gast
« Antwoord #112 Gepost op: Mei 11, 2010, 12:11:05 »

Gasten waarom moeilijk doen. Ga achter je grote tandwiel zitten en kijk naar de schakel. Je pakt de als "laatste" geklonken schakel (deze is het minst goed geklonken). Zet een platte schroevendraaier tussen het plaatjes en de ring. De schakel moet wel op de grote tandwiel zitten voor massa tijdens het slaan. Sla het plaatje langs de 2 plat  pennen naar buiten en de ketting komt los. Je kan niets beschadigen, want alles wordt toch vervangen.  
Gelogd
MarK
Gast
« Antwoord #113 Gepost op: Mei 11, 2010, 12:15:37 »


Ik zou dan ook gelijk mijn klinker kunnen meenemen zodat je die niet hoeft te kopen

Klinker kopen?

Gelogd
Patrickg
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 593


Netherlands
« Antwoord #114 Gepost op: Mei 11, 2010, 12:16:39 »

Gasten waarom moeilijk doen. Ga achter je grote tandwiel zitten en kijk naar de schakel. Je pakt de als "laatste" geklonken schakel (deze is het minst goed geklonken). Zet een platte schroevendraaier tussen het plaatjes en de ring. De schakel moet wel op de grote tandwiel zitten voor massa tijdens het slaan. Sla het plaatje langs de 2 plat  pennen naar buiten en de ketting komt los. Je kan niets beschadigen, want alles wordt toch vervangen.  

Dat is een handige, maar we willen hem wel goed klinken Smiley
Daar heb ik nog geen ervaring mee...
Gelogd

Triumph Street Triple 2008
Timfiz
Gast
« Antwoord #115 Gepost op: Mei 11, 2010, 12:21:37 »

Dus even voor de duidelijkheid.



Klinken is echt heel makkelijk. Zoals Johan al zei, met een moker en een kleinere hamer. Dat is zonder professioneel DE manier. 
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #116 Gepost op: Mei 11, 2010, 14:28:21 »

Dus even voor de duidelijkheid.



Klinken is echt heel makkelijk. Zoals Johan al zei, met een moker en een kleinere hamer. Dat is zonder professioneel DE manier.  

precies, heren of moet ik een cursus gaan geven Grin Grin Grin Grin
« Laatste verandering: Mei 11, 2010, 14:52:30 door rolf » Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #117 Gepost op: Mei 11, 2010, 14:40:57 »


Ik zou dan ook gelijk mijn klinker kunnen meenemen zodat je die niet hoeft te kopen

Klinker kopen?


De a?
Gelogd
Timfiz
Gast
« Antwoord #118 Gepost op: Mei 11, 2010, 15:05:10 »

Ik wist het wel wel van je slotje  
« Laatste verandering: Mei 11, 2010, 15:37:01 door Timfiz » Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #119 Gepost op: Mei 11, 2010, 15:19:46 »

 angel
Gelogd
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 19   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35400 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ultramod Mille_Moret 3 5166 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25456 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10647 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!