Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 13:38:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 19   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOW TO tandwiel en ketting vervangen?  (gelezen 109285 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
G Factory
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.085


No Vtwin No Fun Know Vtwin Know Fun

Netherlands
« Antwoord #195 Gepost op: December 04, 2012, 16:44:41 »

Dank je , bekijk nog is een filmpje van jezelf  angel
Gelogd

wat vandaag niet komt komt morgen komt morgen niet dan hoef je het vandaag niet te doen.
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #196 Gepost op: December 04, 2012, 17:00:37 »

ik heb zelf ook al zwaardere veren op de motor moeten zetten  Lips Sealed Lips Sealed
Gelogd

if it runs , race it
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #197 Gepost op: December 04, 2012, 17:50:59 »

Misschien niet duidelijk genoeg omschreven, maar ik wil dus juist zo min mogelijk wheelies, vandaar dat ik waarschijnlijk geen tandjes ga minderen aan de voorkant, danwel toevoegen aan de achterkant... Met bijna 100kg gaat t bij mij ook makkelijk zat, zummazegge. police

Ik neig naar deze:

http://www.ebay.com/itm/APRILIA-RSV1000-MILLE-R-SP-98-06-NEW-DID-X-RING-HEAVY-DUTY-CHAIN-SPROCKET-KIT-/200807469069?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2ec10ed00d

Is iig wel 17/42... Is er verschil tussen de RSV mille ('98-'03) en de RSV1000R ('04-'09) qua montage vd tandwielen oid?

Gelogd
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #198 Gepost op: December 06, 2012, 17:09:02 »

Even tellen leert mij dat ik nu 17/42 erop heb zitten...

Nu lees ik dat de <'03 RSV's standaard die verhouding hebben en dat mijn serie ('04 en nieuwer) standaard 16/40 hebben. Ideaal zou zijn 16/43. Nou heb ik bij mijn motor al weinig speling tussen de uitlaat en ketting (ik schat 1 a 2 cm) en er zitten al wat kus-afdrukken op m'n uitlaatpijp, dus de volgende vraag is: hoe zit dat bij jullie met kleinere tandwielen voor? Zeker bij een (standaard) 16/40 verhouding, waarbij de ketting dus nog een heel klein stukje 'hoger' gaat lopen aan de onderkant...

Niemand die antwoord durft te geven op de vraag wat er aan te raden valt (zowel qua verhouding als qua merk/type)?
Gelogd
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #199 Gepost op: December 06, 2012, 18:37:27 »

Past allemaal prima hoor  ik verkoop het meeste 16-42 of 43.
15-42 gaat ook prima. Is maar net wat je wilt, wat korter overbrenging rijd gewoon soepeler 

Groeten, Bart
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
G Factory
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.085


No Vtwin No Fun Know Vtwin Know Fun

Netherlands
« Antwoord #200 Gepost op: December 06, 2012, 20:02:06 »

Voor iets minder wheely gevoeligheid kun je beter 16/42 gebruiken.
Gelogd

wat vandaag niet komt komt morgen komt morgen niet dan hoef je het vandaag niet te doen.
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #201 Gepost op: December 06, 2012, 21:26:29 »

Kan iemand die aan mij uitleggen? Na het lezen van dit topic lijk ik de enige te zijn die het niet begrijpt, maar ik was eigenlijk in de veronderstelling dat hoe langer de overbrenging, hoe moeilijker het is om een (power)wheelie te trekken. Een kleiner voortandwiel en/of een groter achtertandwiel, maken beide de overbrenging korter. 16/42 zou dan toch makkelijker een (power)wheelie moeten opleveren dan een 17/42? 17/44 doet makkelijker wheelie'en dan 17/42. 16/43 doet makkelijker wheelie'en dan 17/42. Waar ga ik de fout in?

Begin wel te twijfelen over een 17/44 oid (met het oog op de ruimte tussen ketting en uitlaat lijkt me dat beter dan 16/42 bijvoorbeeld), vind 'm met 17/42 wel vrij bokkerig (door de lage toeren) in korte bochten/rotondes en dat soort dingen, maar ik vraag me af of dat volledig aan de overbrenging is te wijten of ook aan de harde stukken in de ketting (en op sommige stukken dus extra speling)?
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #202 Gepost op: December 06, 2012, 22:05:10 »

Kan iemand die aan mij uitleggen? Na het lezen van dit topic lijk ik de enige te zijn die het niet begrijpt, maar ik was eigenlijk in de veronderstelling dat hoe langer de overbrenging, hoe moeilijker het is om een (power)wheelie te trekken. Een kleiner voortandwiel en/of een groter achtertandwiel, maken beide de overbrenging korter. 16/42 zou dan toch makkelijker een (power)wheelie moeten opleveren dan een 17/42? 17/44 doet makkelijker wheelie'en dan 17/42. 16/43 doet makkelijker wheelie'en dan 17/42. Waar ga ik de fout in?

Begin wel te twijfelen over een 17/44 oid (met het oog op de ruimte tussen ketting en uitlaat lijkt me dat beter dan 16/42 bijvoorbeeld), vind 'm met 17/42 wel vrij bokkerig (door de lage toeren) in korte bochten/rotondes en dat soort dingen, maar ik vraag me af of dat volledig aan de overbrenging is te wijten of ook aan de harde stukken in de ketting (en op sommige stukken dus extra speling)?
Is niet zo moeilijk uit te leggen hoor. Evil
Even theorie waarom al die versnellingen en welke overbrenging.
Je moet weten dat de primaire overbrenging +versnellingsbak+eind overbrenging (ketting) een noodzakelijk kwaad is omdat de motor niet sterkgenoeg is om 1 overbrenging te gebruiken.
Denk aan stationair optrekken in de hoogste versnelling... lukt niet. Daarvoor zijn de versnellingen uitgevonden.
Dan krijg je de snelheids range van de motor.  van nul tot topsnelheid ,  bv 275km/h.  Nou wat is het max toerental 10.000 rpm . Dus een overbrenging verzinnen die de 10000 toeren per minuut omzet via de omtrek van de achterband in 275km/h. Een kwestie van rekenen.
Hoe sterk is de motor ( powerband) !  dit bepaald het aantal versnellingen.   De hoeveelheid ruimte voor de ketting en in het blok bepalen nu min of meer de primaire en eindoverbrenging.

Wheelie power;  is eigenlijk de kracht die op de achterband wordt uitgevoerd ( PK samen met koppel).
De appie heeft van 7000 tot 9500 rpm heel veel kracht.
Kracht genoeg om in de 1e versnelling je neus in de lucht te laten verdwijnen bij de std overbrenging door vol gas te geven.
om in 2  je neus .....    en in 3 niet meer.
Verklein je de eind overbrenging ....    dan wordt je oude overbrenging in 3 ( op telling primair + versnelling + eind overbrenging)   een 2.5...
of zelfs een 2.  dus weer krachtig genoeg voor een wheelie.

Denk even aan een ATB fiets. Kleinste blad voor > geeft een snelle wheelie > grootste blad voor  ..  krijg je het niet meer voor elkaar.
De kracht die je overbrengt bij eenzelfde verhouding is volgens mij hetzelfde.
Dus de fiets tandwiel verhouding  20 voor en 10 achter (2 op 1) geeft dezelfde kracht overbrenging als een 40 voor en 20 achter (nog steeds 2 op 1).  
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #203 Gepost op: December 07, 2012, 10:19:00 »

Thnx voor je antwoord. Zo had ik het dus ook ongeveer in m'n hoofd zitten. Maar m'n vraag blijft bestaan. 16/40 is standaard = eindoverbrenging van 1 op 0,4. 17/42 (waar ik nu dus mee rij) = eindoverbrenging van 1 op 0,405 (ieeetsiepietsie zwaarder dan standaard, dus ieeeetsiepietsie moeilijker om wheelies te trekken volgens het verhaal). Ga ik naar 16/42, heb ik een eindoverbrenging van 1:0,38 (en is het dus juist iets makkelijker wheelies te trekken volgens mij, terwijl G Factory juist zegt dat ie dan mĂ­nder wheeliegevoelig word...?). De 16/43 waar ik veel mensen over zie in dit topic (en wat op MF als 'ideaal' word beschouwd) geeft 1 op 0,37 = wheelies tot in z'n 4?

Nou zie ik ook dat de verschillen vrij klein zijn en ik vraag me dus af of je een kortere overbrenging qua wheeliegemak net zo veel merkt als de toegenomen souplesse? Als in: misschien moet ik toch een kortere overbrenging nemen om het bokkerige karakter bij lage toeren (korte bochten, rotondes) een beetje af te vlakken...

Ik snap dat ik een hoop vraag en zeur, maar ik hoop zo de juiste keuze te kunnen maken en de komende 10.000km plezier te hebben in plaats van me af te vragen of ik niet beter een tandje meer of minder had kunnen nemen...
Gelogd
G Factory
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.085


No Vtwin No Fun Know Vtwin Know Fun

Netherlands
« Antwoord #204 Gepost op: December 07, 2012, 21:37:48 »

Als je van het bokkige af wil 16/43 en de motor goed laten afstellen, bocht uit iets minder aan de gas hendel sleuren dan blijft het voorwiel gewoon aan de grond.
Gelogd

wat vandaag niet komt komt morgen komt morgen niet dan hoef je het vandaag niet te doen.
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #205 Gepost op: December 07, 2012, 21:51:50 »

Ik ga eerst eens de 17/44 proberen. Mocht het niet de gewenste resultaten opleveren, kan ik altijd binnen een paar 100km een nieuw setje tandwielen kopen in een andere verhouding. In dat geval mogelijk wat eerder een nieuwe ketting, maar dat zien we dan wel weer. Dank voor de hulp in ieder geval! Afro
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #206 Gepost op: December 07, 2012, 22:00:32 »

De 16/43 waar ik veel mensen over zie in dit topic (en wat op MF als 'ideaal' word beschouwd) geeft 1 op 0,37 = wheelies tot in z'n 4?

Nou zie ik ook dat de verschillen vrij klein zijn en ik vraag me dus af of je een kortere overbrenging qua wheeliegemak net zo veel merkt als de toegenomen souplesse? Als in: misschien moet ik toch een kortere overbrenging nemen om het bokkerige karakter bij lage toeren (korte bochten, rotondes) een beetje af te vlakken...

Ik denk dat je en verkeerde focus zet op Wheelie.
In de 1e kan je de motor nu heel gemakkelijk op zijn kont trekken.  Ben je hier bang voor ?

Hoe belangrijk is topsnelheid voor je. Wil je de 275 halen op een Tuono ....
Neeee toch.
Neem een kleinere overbrenging heb je iets minder topsnelheid . Maar loopt de motor veel lekkerder bij 120 km/h. Kan je in de hoogste versnelling rijden. Bij de standaard overbrenging draait de motor net te weinig toeren.
Ook is de motor met 1 tand kleiner voor minder bokkig.

Mijn Advies
Neem standaard ketting lengte + achter tandwiel.  Voor 1 tandje kleiner.
Mocht het absoluut niet bevallen koop je voor 20 euro een standaard voortandwiel.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
ElSjiepo
Brokkenpiloot
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 413

Netherlands
« Antwoord #207 Gepost op: December 07, 2012, 23:02:44 »

Bang, ik weet het niet... Misschien vroeger bij het fietscrossen een wheelie-fobie ontwikkelt (paar keer op m'n rug gegaan, waar ik nog dagelijks last van heb) haha.

Volgas in de eerste 2 versnellingen durf ik toch niet, net als topsnelheid rijden (ik heb trouwens een RSV1000R, geen Tuono, maar dat terzijde), daar zijn m'n ballen niet groot genoeg voor (maar wel lekker ruim bij de tank). Standaard heeft mijn motor 16/40 volgens de boekjes, ga ik dan naar 15/40, dan is dat vergelijkbaar kort met 16/43. Nu zit er dus 17/42 op en hij komt nu al erg makkelijk los vind ik. Ben bang dat als ik 15/40 of 16/43 ga rijden, dat dat me net ff te spannend word... Undecided Ik heb de RSV dan ook pas ~600km, volgende setje kan dan weer wat anders worden denk ik, als ik de motor wat beter ken.

De overstap naar 17/44 die ik ga maken (setje is net besteld Cool ) zit er net tussenin. Hopelijk heb ik de goeie keuze gemaakt, maar zo niet, ga ik alsnog 16/43 eronder sleutelen en heb ik wat extra euro's verspeeld, so be it...
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #208 Gepost op: December 14, 2012, 21:32:48 »

en   .......     zit het er al onder
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
davedtm
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 70


Netherlands
« Antwoord #209 Gepost op: December 15, 2012, 11:14:05 »

Ff een snelle vraag van mij. Ik heb een rsv1000r uit 2001. de rotondes zijn ietwat irritant door te komen in de 2e versnelling. Wat zou een goede tandwielverhouding zijn zonder dat ik elke keer op het achterwiel de straat door kom?
En als echte nederlander: Waar kan ik een set tandwielen met ketting voor weinig scoren?
Gelogd
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 19   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35399 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ultramod Mille_Moret 3 5166 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25456 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10647 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!