Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 15:49:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 19   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOW TO tandwiel en ketting vervangen?  (gelezen 109288 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Bossink
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 61


Bhop...Bhoooooooop...!

Netherlands
« Antwoord #225 Gepost op: April 09, 2014, 22:02:50 »

Hey Aprilianen! Jammer dat de foto's in de OP het niet meer doen. Heb vanavond eens de motor van onderen bekeken en de tandwielen gecheckt. Bij het voortandwiel kwam aardig wat zooi los, gitzwart en plakkerig! Nu maar eens peilen wat handig is....graag jullie advies over het volgende!

Ik heb een 16t tandwiel voorop zitten, maar vond ook nog een 15t tandwiel in de buddy 
Vind het lastig in te schatten of het huidige tandwiel nog even mee kan, zie:


Deze vond ik dus nog! Ik lees goede berichten over een 15t tandwiel ter vervanging van de standaard 16t...maar las allerlei waarschuwingen op de verpakking: alleen voor 'sport' gebruik, niet voor de openbare weg....hoe strict moet ik hierin zijn?


het ding zat in deze verpakking:


Zie ook de afbeelding van het achtertandwiel....kan die nog even mee?



Bedankt alvast voor jullie reacties!
Gelogd

Tuono 2006 - Akra's - geen geld meer voor benzine Wink
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #226 Gepost op: April 09, 2014, 22:17:59 »

@ Bossink
Moeilijk inschatten via foto's
Maar het ziet er naar uit dat deze set zijn langste tijd heeft gehad.

De tanden achter zijn al scherper geworden.
De voortandwielen zien er beiden ook niet meer symmetrisch uit .
Om te proberen kan je de 15 gewoon monteren.
Dan weet je of deze verhouding bevalt.

Hoeveel km heeft deze set er op zitten ?
Bij twijfel lekker, na een paar 1000km  vervangen voor geheel nieuwe set ( kost ca 200 euro)
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
rfverbruggen
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 66


Netherlands
WWW
« Antwoord #227 Gepost op: April 10, 2014, 07:23:57 »

Heb m vorig weekend vervangen, was ongeveer 150euro kwijt bij BT PowerParts voor een 16-43 verhouding met DID Gold ketting.
Niets van te zeggen, en dat weet je tenminste dat alles weer 100% in orde is!
Gelogd

Aprilia RSV Mille '00 Electric Blue | 16 - 43 gear | D.I.D. Gold | MRA Double Bubble

sunsetoriginals.com
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #228 Gepost op: April 10, 2014, 18:49:43 »

Hey Aprilianen! Jammer dat de foto's in de OP het niet meer doen. Heb vanavond eens de motor van onderen bekeken en de tandwielen gecheckt. Bij het voortandwiel kwam aardig wat zooi los, gitzwart en plakkerig! Nu maar eens peilen wat handig is....graag jullie advies over het volgende!

Ik heb een 16t tandwiel voorop zitten, maar vond ook nog een 15t tandwiel in de buddy 
Vind het lastig in te schatten of het huidige tandwiel nog even mee kan, zie:


Deze vond ik dus nog! Ik lees goede berichten over een 15t tandwiel ter vervanging van de standaard 16t...maar las allerlei waarschuwingen op de verpakking: alleen voor 'sport' gebruik, niet voor de openbare weg....hoe strict moet ik hierin zijn?


het ding zat in deze verpakking:


Zie ook de afbeelding van het achtertandwiel....kan die nog even mee?



Bedankt alvast voor jullie reacties!

Hoi,  tandwielen zien er nog redelijk uit, zou om te proberen die 15 tands er op gooien (die wil je er niet meer af  Grin heb zelf 15/43) en dan als het bevalt een compleet nieuwe set kopen.
Gelogd
Henk RS 250
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.255


Italy
« Antwoord #229 Gepost op: April 11, 2014, 18:41:40 »

Ik zou het vervangen, de trekkende flank is duidelijk anders van vorm dan de tegenflank, ook bij het 15t wiel.
Bestel bij BT gewoon een nieuwe set, ben je voor de komende tijd klaar.
Gelogd

you're only supposed to blow the bloody doors off!
Bossink
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 61


Bhop...Bhoooooooop...!

Netherlands
« Antwoord #230 Gepost op: April 11, 2014, 19:23:57 »

Ik zou het vervangen, de trekkende flank is duidelijk anders van vorm dan de tegenflank, ook bij het 15t wiel.
Bestel bij BT gewoon een nieuwe set, ben je voor de komende tijd klaar.


Hi Henk, bedankt voor het advies. Vind het toch altijd lastig in te schatten qua slijtage. Wat betreft dat 15t wiel, die kwam uit een gesealde verpakking. Dus zou denken dat ie nieuw is. Als ik op de site van BT kijk dan lijkt het toch aardig dezelfde vorm:
Goed, die 17 euro doen het em ook niet......  Afro
Gelogd

Tuono 2006 - Akra's - geen geld meer voor benzine Wink
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #231 Gepost op: April 11, 2014, 20:39:34 »

Ik zou het vervangen, de trekkende flank is duidelijk anders van vorm dan de tegenflank, ook bij het 15t wiel.
Bestel bij BT gewoon een nieuwe set, ben je voor de komende tijd klaar.


Hi Henk, bedankt voor het advies. Vind het toch altijd lastig in te schatten qua slijtage. Wat betreft dat 15t wiel, die kwam uit een gesealde verpakking. Dus zou denken dat ie nieuw is. Als ik op de site van BT kijk dan lijkt het toch aardig dezelfde vorm:
Goed, die 17 euro doen het em ook niet......  Afro
De 15 is zeker goed genoeg om uit te testen.
Gewoon monteren en lekker rijden.  Dan merk je zelf wel of de stap van 16 > 15 goed is / te groot of zelfs nog te klein.
Na een paar honderd km  kan je dit goed beoordelen.

Op de foto ziet de 15 er ook gebruikt uit , dit kan door defoto komen. Het is net of hij al ingesleten is . Wel vreemd uit een "nieuwe" verpakking. Neemt niet weg dat je achtertandwiel er flink gebruikt uitziet.
 Advies  koop straks een hele nieuwe set , als je weet welke verhouding bij jouw past.
ps  alleen voor circuit gebruik  > niets van aan trekken.  De motor wordt alleen iets agressiever . Of te wel  het voorwiel komt zeker omhoog bij echt gasgeven...
« Laatste verandering: April 11, 2014, 20:43:52 door Tuono GR66 » Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Heuveltje
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.361


ZAC #4

Netherlands
« Antwoord #232 Gepost op: April 11, 2014, 21:41:35 »

Heb net een 44 tandwiel gestoken op mijn Tuono, voor zit een 16 en dit wil ik vervangen door een 15. Nu is alleen mijn vraag of ik dit kan doen zonder de ketting uit elkaar te halen Huh Deze zit er pas zo'n 5.000km op
Gelogd

ZAC#4
Zwijntje
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 630


Netherlands
« Antwoord #233 Gepost op: April 11, 2014, 21:46:56 »

volgens mij moet dat net gaan, je voortandwiel van de as af schuiven.
Gelogd

1990 Yamaha FZR600
1994 Yamaha FZR600 R, Wayne Rainey replica

2002 Aprilia RSV Mille R, 2003'R' Öhlins & radiale remmen, >04 RSV 2-2 uitlaat, SBK stuur
Bossink
ApriliaMembers
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 61


Bhop...Bhoooooooop...!

Netherlands
« Antwoord #234 Gepost op: April 11, 2014, 21:49:35 »

Ik zou het vervangen, de trekkende flank is duidelijk anders van vorm dan de tegenflank, ook bij het 15t wiel.
Bestel bij BT gewoon een nieuwe set, ben je voor de komende tijd klaar.


Hi Henk, bedankt voor het advies. Vind het toch altijd lastig in te schatten qua slijtage. Wat betreft dat 15t wiel, die kwam uit een gesealde verpakking. Dus zou denken dat ie nieuw is. Als ik op de site van BT kijk dan lijkt het toch aardig dezelfde vorm:
Goed, die 17 euro doen het em ook niet......  Afro
De 15 is zeker goed genoeg om uit te testen.
Gewoon monteren en lekker rijden.  Dan merk je zelf wel of de stap van 16 > 15 goed is / te groot of zelfs nog te klein.
Na een paar honderd km  kan je dit goed beoordelen.

Op de foto ziet de 15 er ook gebruikt uit , dit kan door defoto komen. Het is net of hij al ingesleten is . Wel vreemd uit een "nieuwe" verpakking. Neemt niet weg dat je achtertandwiel er flink gebruikt uitziet.
 Advies  koop straks een hele nieuwe set , als je weet welke verhouding bij jouw past.
ps  alleen voor circuit gebruik  > niets van aan trekken.  De motor wordt alleen iets agressiever . Of te wel  het voorwiel komt zeker omhoog bij echt gasgeven...

Bedankt voor je reactie! Ik wil inderdaad eerst deze 15t erop gooien, heb alleen niet het gereedschap en de kunde om dit 'even' te doen....Even wachten totdat m'n klussende motormaat weer terug is van vakantie!

Overigens heb ik de Tuono al iets agressiever weten te maken door de speling op het gas eruit te halen. Was toch even zoeken na de rotonde wanneer het gas zou aangrijpen. Toen zag ik deze meneer: http://www.youtube.com/watch?v=vuv_OJ3lXKU .....meteen de schuur ingedoken!

Goed weekend allemaal!
Gelogd

Tuono 2006 - Akra's - geen geld meer voor benzine Wink
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #235 Gepost op: April 11, 2014, 21:50:42 »

inderdaad krap aan maar moet lukken
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #236 Gepost op: April 11, 2014, 21:56:59 »

goed filmpje, likje vet op de gaskabelrolletjes en teflonspray ertussen maakt het af.
Gelogd
RFKANGOO
Full ARA Member
***
Offline Offline

Berichten: 162

Netherlands
« Antwoord #237 Gepost op: April 11, 2014, 22:19:47 »

Heb net een 44 tandwiel gestoken op mijn Tuono, voor zit een 16 en dit wil ik vervangen door een 15. Nu is alleen mijn vraag of ik dit kan doen zonder de ketting uit elkaar te halen Huh Deze zit er pas zo'n 5.000km op

Heb je niet genoeg ruimte als je eerst je achterwiel eruit haalt??
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #238 Gepost op: April 11, 2014, 22:24:19 »

Heb net een 44 tandwiel gestoken op mijn Tuono, voor zit een 16 en dit wil ik vervangen door een 15. Nu is alleen mijn vraag of ik dit kan doen zonder de ketting uit elkaar te halen Huh Deze zit er pas zo'n 5.000km op
Achter asmoer losmaken . De kettingspanners even weghalen, wiel zo ver mogelijk naar voor duwen .
Nu heb je mogelijk voldoende ruimte om het voortandwiel te verwijderen.
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #239 Gepost op: April 12, 2014, 08:02:35 »

Heb net een 44 tandwiel gestoken op mijn Tuono, voor zit een 16 en dit wil ik vervangen door een 15. Nu is alleen mijn vraag of ik dit kan doen zonder de ketting uit elkaar te halen Huh Deze zit er pas zo'n 5.000km op
Achter asmoer losmaken . De kettingspanners even weghalen, wiel zo ver mogelijk naar voor duwen .
Nu heb je mogelijk voldoende ruimte om het voortandwiel te verwijderen.
Je hebt zeker genoeg ruimte. Ik ben ook al eens van 16-40 naar 15-40 (gen2) gegaan en het is mogelijk zonder het achterwiel er uit te halen.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 19   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35400 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ultramod Mille_Moret 3 5166 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25456 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10647 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!