Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 18:17:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOW TO tandwiel en ketting vervangen?  (gelezen 109275 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Mich69
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 41


Netherlands
« Antwoord #240 Gepost op: April 23, 2014, 15:59:29 »

Ik lees veel mee en post zelden 
Ik heb een 2004 Tuono.
Ik moet binnenkort mijn (16-40) kettingset vervangen, wat te doen:
16-43 (voor mijn gevoel het beste)
of
15-43 (voor mijn gevoel het te gekste maar maakt dit niet te veel overtoeren bij een gangetje van 140/150? Maakt de motor nerveus ook? Nog meer schakelen?)
Ik houd van lekker doorrijden maar ben geen 200+ doorrijder.

Alle reacties en ervaringen zijn welkom!

Oh, als er iemand een ketting pons te leen heeft voor een lekker flesje in de buurt van Aalsmeer dan hou ik me van harte aanbevolen.
Gelogd
kakketoe
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 333


Laat die Zomer maar komen !

Netherlands
« Antwoord #241 Gepost op: April 23, 2014, 16:57:15 »

Ik lees veel mee en post zelden 
Ik heb een 2004 Tuono.
Ik moet binnenkort mijn (16-40) kettingset vervangen, wat te doen:
16-43 (voor mijn gevoel het beste)
of
15-43 (voor mijn gevoel het te gekste maar maakt dit niet te veel overtoeren bij een gangetje van 140/150? Maakt de motor nerveus ook? Nog meer schakelen?)
Ik houd van lekker doorrijden maar ben geen 200+ doorrijder.

Alle reacties en ervaringen zijn welkom!

Oh, als er iemand een ketting pons te leen heeft voor een lekker flesje in de buurt van Aalsmeer dan hou ik me van harte aanbevolen.

Dan is die dus al een keer vervangen,17-42 is standaard op het 1e type Tuono.
Ik heb er ooit met een 1000 beurt een 16 voor oplaten zetten en toen in aan een nieuwe set toe was ben ik naar 16-43 gegaan.
Echt top deze verhouding 
Minder bokken en trek als een kogel 
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #242 Gepost op: April 23, 2014, 18:01:17 »

Sinds vrijdag nieuw setje 16/45/108 erop ,KANNET! 2 mm speling op de kettingspanner  .....maar lekker lopen   niks overtoeren, valt best mee   

de wielbasis is gelijk een kettingschakel korter dus hij gaat als een speer de hoekjes om
« Laatste verandering: April 23, 2014, 18:14:50 door TuonoPeet » Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #243 Gepost op: April 23, 2014, 20:24:20 »

Ik moet binnenkort mijn (16-40) kettingset vervangen, wat te doen:
16-43 (voor mijn gevoel het beste)
15-43 (voor mijn gevoel het te gekste maar maakt dit niet te veel overtoeren bij een gangetje van 140/150? Maakt de motor nerveus ook? Nog meer schakelen?)

Mijn advies , neem 16-43 met de standaard kettinglengte
Past precies  en  de gearing is kort genoeg.
Als je geen snelweg rijdt maar hoofdzakelijk binnenwegen kan je  15-42  of 16-45 overwegen.
Ik vond zelf dat deze gearing te veel toeren geeft bij 130km/u
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
G Factory
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.085


No Vtwin No Fun Know Vtwin Know Fun

Netherlands
« Antwoord #244 Gepost op: April 23, 2014, 21:25:47 »

Ik lees veel mee en post zelden  
Ik heb een 2004 Tuono.
Ik moet binnenkort mijn (16-40) kettingset vervangen, wat te doen:
16-43 (voor mijn gevoel het beste)
of
15-43 (voor mijn gevoel het te gekste maar maakt dit niet te veel overtoeren bij een gangetje van 140/150? Maakt de motor nerveus ook? Nog meer schakelen?)
Ik houd van lekker doorrijden maar ben geen 200+ doorrijder.

Alle reacties en ervaringen zijn welkom!



Oh, als er iemand een ketting pons te leen heeft voor een lekker flesje in de buurt van Aalsmeer dan hou ik me van harte aanbevolen.

Ketting doorslijpen en de nieuwe ketting klinken met 2 hamers
« Laatste verandering: April 24, 2014, 07:13:43 door G Factory » Gelogd

wat vandaag niet komt komt morgen komt morgen niet dan hoef je het vandaag niet te doen.
Mich69
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 41


Netherlands
« Antwoord #245 Gepost op: April 23, 2014, 22:28:25 »

Sinds vrijdag nieuw setje 16/45/108 erop ,KANNET! 2 mm speling op de kettingspanner  .....maar lekker lopen   niks overtoeren, valt best mee   

de wielbasis is gelijk een kettingschakel korter dus hij gaat als een speer de hoekjes om

Dit lijkt me wel wat. 
Heb je een oer of een R? Staat je ketting niet te strak nu, gewoon nog 2,5 CM doorhang?
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #246 Gepost op: April 23, 2014, 22:55:04 »

een gewone grijze 2003 er,  kettingspeling is ok.....speling band/brug  MPP180/55 is ook voldoende en ik ben ook geen snelweg gasser, doe mij de binnenwegen maar, die paar toertjes meer merk je nauwelijks
« Laatste verandering: April 23, 2014, 22:57:10 door TuonoPeet » Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Mich69
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 41


Netherlands
« Antwoord #247 Gepost op: April 24, 2014, 11:27:22 »

Er is een geweldig mooie tool om te zien wat het effect is van je vertanding op je toerental/snelheid en nog veel meer 
Je kunt een vergelijking maken tussen de standaard setup, wat je nu hebt en wat je zou willen. Echt perfect.
http://www.gearingcommander.com/

Ik denk dat het 16-45 gaat worden 
Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #248 Gepost op: April 24, 2014, 14:05:15 »

Als je een 190er achterband (die aan de hoge kant is) hebt moet je wel opletten of hij niet aanloopt tegen de achterbrug, anders moet je naar 110 schakels kettinglengte
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #249 Gepost op: April 28, 2014, 19:46:01 »

Ik lees veel mee en post zelden 
Ik heb een 2004 Tuono.
Ik moet binnenkort mijn (16-40) kettingset vervangen, wat te doen:
16-43 (voor mijn gevoel het beste)
of
15-43 (voor mijn gevoel het te gekste maar maakt dit niet te veel overtoeren bij een gangetje van 140/150? Maakt de motor nerveus ook? Nog meer schakelen?)
Ik houd van lekker doorrijden maar ben geen 200+ doorrijder.

Alle reacties en ervaringen zijn welkom!

Oh, als er iemand een ketting pons te leen heeft voor een lekker flesje in de buurt van Aalsmeer dan hou ik me van harte aanbevolen.

Als je de set bij mij besteld, stuur ik meteen de pons mee om te lenen 
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
Ace
ARA Newbie
*
Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #250 Gepost op: April 28, 2014, 23:10:18 »

Ik heb mijn ketting door moeten slijpen ivm het vervangen van de achterbrug van mijn RSV 2003.
Nu heb ik een klein millimetertje van de schakel geslepen die moet blijven zitten.
Kan dit kwaad? Ik neem aan dat het het spul allemaal wat overbemeten is.
En als het niet veilig is, kan ik dan alleen de ketting vervangen? of moet ik ook de tandwielen meenemen?
Ketting en tandwielen zijn nog in goede staat. Geen idee hoe lang ze erop zitten. Motor heeft 19.000 gelopen.
Gelogd
Mich69
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 41


Netherlands
« Antwoord #251 Gepost op: Mei 10, 2014, 23:04:30 »

Bij deze wat nieuws van het front.
Het is een 16/44 setje geworden, compleet met pons bij Jos Smit in Haarlem gekocht.
Had vanavond eindelijk tijd de ketting te klinken, heb uitvoerig de instructies die bij de klinkset zaten uitgevoerd.
Daar ik een welwillende amateur ben hoor ik graag of de ketting juist heb geklonken. Ik heb de pons krachtig aangedraaid met een baco en ratel.


Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #252 Gepost op: Mei 11, 2014, 14:16:45 »

http://www.didchain.com/chainTools.html

op blz 3 staat hoe groot de kop geklonken moet worden....ff meten met je schuifmaat....volgens mij ziet hij er goed uit.....
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
Mich69
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 41


Netherlands
« Antwoord #253 Gepost op: Mei 11, 2014, 16:22:32 »

Bedankt TuonoPeet! Het Engels gaat me toch beter af dan het Duits.  Grin Volgens mij heb ik het goed gedaan. Weer een ervaring rijker.
Voor degene die ook hun tandwiel set gaan vervangen, ik heb het als volgt gedaan (met dank aan alle tips hier):
1. Eerst de bout van het voortandwiel losdraaien. Gewone draad. Achterwiel blokkeren door een plankje hout tussen je achterwiel- en brug te klemmen.
2. Ketting "breken". Met een half grove ijzervijl de koppen van 2 pennen wegvijlen. Pak een schakel welke op het achtertandwiel ligt, mooi aambeeld. 5 minuten werk met een goede vijl. Dan de pennen er uit drukken met de pons.
3. Achterwiel er uit halen, tandwiel vervangen, achterwiel er weer in.
4. Voor tandwiel vervangen.
5. Nieuwe ketting er op. Opletten dat alles zonder "zand" en andere troep wordt gemonteerd.
6. Klinken.
7. Bout voortandwiel aandraaien, beetje locktite op de draad. Achterwiel blokkeren door een plankje hout tussen je achterwiel- en brug te klemmen.
8. Ketting spannen dmv achterwiel stellen.

Het meeste werk was nog het weghalen van de oude kettingvetdrek en zand welke werkelijk overal zit. Zelfs met remmenreiniger is het nog een hele klus. Je moet de oude plakkaten voorzichtig met een botte schroevendraaier of verfmenghoutje weg bikken.
Het is zeker niet moeilijk, even goed voor gaan zitten als je niet geoefend bent hierin zoals ik 

Het weer nodigt niet uit tot een test rit. Ben benieuwd hoe 16/44 zal rijden!
Gelogd
George
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 333

Netherlands
« Antwoord #254 Gepost op: Mei 11, 2014, 18:07:18 »

Die kettingvlekken kan je met een doekje en wd40 wegpoetsen.
Gelogd

Drive like a devil..........Feel like a GOD!!
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35393 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ultramod Mille_Moret 3 5166 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25450 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10647 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!