Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 00:32:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 19   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HOW TO tandwiel en ketting vervangen?  (gelezen 109278 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Gepost op: Februari 01, 2007, 06:47:53 »

dit topic is ooit gestart omdat geen duidelijke beschrijving was van hoe je tandwielen en ketting te vervangen.
het leek mij een hele onderneming en er rezen een aantal vraag tekens...


Zeeslot heeft een hele Mooie en Duidelijke HOW-TO gemaakt en deze vind je hier onder.

hulde!!  


Citaat


En nu de how to...door Zeeslot


Wat heb je allemaal nodig?



-achterbok
-doppenset
-imbussetje
-slijptol
-wat sleutels en schroevendraaien
-balkje hout
-kettingpons
-lagervet
-kopervet
-kettingvet
-schoonmaakspul (je komt op plekjes waar je normaliter niet bij kan komen   ): dasty (ontvetter), WD40
-ouwe T-shirts om mee te poetsen

1) Om te beginnen haal je de zijkuipen en onderkuip eraf zodat je overal bij kan. (even een deken oid onder motor als je de onderkuip eraf haalt  Wink )


2)Verwijder het versnellingpedaal. <aanv: Rene:>Even dmv een krasje de positie markeren van het pedaal. Dan weet je bij wederopbouw de stand.


3)Verwijder het beschermkapje van het voorste tandwiel door de 3 imbusbouten eruit te draaien.


4)Nu zie je heel veel zooi en opgehoopt vet.....beetje schoonmaken en wegpulken met een schroevendraaier.


5)Om het voorste tandwiel los te krijgen, moet je het achterwiel blokkeren. Dus NIET de motor in de versnelling zetten om de bout los te draaien want dan komt alle kracht op de eerste versnelling te staan en loop je kans de boel inwendig te mollen. Zet een houten balkje in je achterwiel en laat hem op de achterbrug steunen. OMdat ik te lui was om de kettingbeschermer te verwijderen heb ik een tweede houtje gebruikt:


6) Nu draai je de moer van het voortandwiel los. Je laat het tandwiel uiteraard nog wel zitten maar als je de bout met je hand kan losdraaien, is het goed.


7)Nu gaan we de oude ketting doorslijpen. OMdat het nogal wat vonken oplevert, bescherm ik het achterwiel altijd even. Dan zet je de slijptol op een schakel op het achtertandwiel en slijp je de twee pennetjes af. (je kan ook onderaan in het midden van de ketting hem daar helemaal overdwars doorslijpen, maar ik heb de voorkeur voor deze manier.) <aanvull Bitaktus:>De kettingpons kun je ook gebruiken om de ketting uit elkaar te drukken (althans, degene die ik gebruik wel). Dan hoef je niet slijpen.


Haal de kapotgeslepen schakel eraf en haal de ketting eraf.


7.5)Omdat het achterwiel eruit is en de ketting, kan je nu een beetje schoonmaken op bijzondere plekjes. (linksysteem, achterbrug, etc)



8)Haal het achterwiel eruit (Grote moer los, as eruit) en leg het wiel neer. Nu is het achtertandwiel aan de beurt.


9)Lift het tandwiel met adapter uit het achterwiel. (ga dus niet zomaar draaien aan de bouten!!, Veel japanners hebben het tandwiel rechtstreeks op het achterwiel geschroefd, maar Italianen doen alles in stijl eh  Grin)


10)Het tandiel moet worden losgemaakt van de adapter. Een goede sleutel en dop zijn  nodig. Draai de bouten helemaal los. Doe voorzichtig met kracht zetten zodat als er een sleutel losschiet, je jezelf niet bezeerd.


11) Vervang het oude tandwiel en monteer het nieuwe. Even oppervlak van adapter even schoonmaken zodat je zeker weet dat er geen zooi tussen je tandwiel en de adapter komt. Draai de bouten er kruislings op en zet ze op moment vast.


12)Zet het spulletje weer terug in het achterwiel


13)Het voortandwiel moet worden verwijderd en vervangen. Let even op de positie van het tandwiel en de ringen die erop zitten. De bout kan je nu zo losdraaien, haal de bout met ringen (1tje is bol voor de spanning) eruit en je kan het tandwiel er zo af schuiven. Zet de nieuwe erop. en draai de bout er weer handvast in.


14) Zet het achterwiel er weer in. Draai de asmoer niet helemaal vast. Gewoon losjes erop.


15)De nieuwe ketting mag erom worden gelegd. Leg hem eerst over het achtertandwiel en duw hem door an het wiel te draaien naar het voortandwiel. De beide uiteindes moeten onder in het midden komen.


16) De klinkschakel moer ertussen komen, maar dan moet eerst het achterwiel naar voren want de nieuwe ketting is korter dan de oude (want die is uitgelubberd natuurlijk Tongue ) Aan beide kanten de kettingspanners een behoorlijk eind indraaien zodat het wiel naar voren komt.


17) De ketting wordt geklonken: Eerst het belangrijkste: de klinkschakel volgooien met kettingvet,echt lekker volsmeren en de aangrenzende schakels waar hij in komt ook lekker volgieten. Zorg dat je de O of Z of X ringetjes er op de juiste plaats op de schakel, trek de uiteinden van de ketting naar elkaar toe en zet de klinkschakel ertussen. Andere twee rubbertjes erop en de buitenste schaal van de schakel erop zetten. Met de kettingklinker die ik heb kan je die schaal ook vastklemmen op de schakel. ASandraaien en hij zit goed. Dan het klinken zelf: Puntje op het palletje en vastdraaien. Twee keer.


18)Zet het houten balkje weer in het achterwiel (dit maal aan de onderkant) om dadelijk druk te kunnen zetten op de moer van het voortandwiel)


19) Draai de bout (die ik van te voren even een likje kopervet heb gegeven) van het voortandwiel vast.


20) Ketting spannen: mag 2,5 cm speling hebben in het midden. Let op de streepjes op de achterbrug om gelijk te zetten. Om later je lijnen uit te lijnen kan je een touw gebruiken en die onderaan het achterwiel naar voren laten lopen naar het voorwiel. Dan kan je zien in hoevere je linker of rechterkant wat meer naar achteren moet.


21)Moer weer vastdraaien, kapje er weer voor zetten, pookje er weer op.


<aanv Breed: > Het verdient de sterke aanbeveling om alle moeren en bouten op "moment" vast te zetten met een moment sleutel. In het wph staan de aanhaalmomenten.
<Aanv Rene: > Na 200 km even de belangrijkste bouten natrekken en controleren.
Kuip er weer op en klaar is klara. Even lekker wat kettingvet op je ketting smeren: dat kleinen beetje wat er af fabriek op zit rij je er in 10 minuten af  Tongue

Veel plezier  angel


« Laatste verandering: Januari 10, 2010, 15:12:35 door zeeslot » Gelogd
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 01, 2007, 09:44:09 »

ik ben zelf van plan om mijn 17tands voortandwiel te met een 16tands en de ketting te vervangen.
ik lees dat velen dit gedaan hebben of dat velen dit willlen, maar ik kan nergens vinden hoe.

het zit er vrij simpel uit maar voordat ik aan iets begin bekijk ik de situatie eerst goed en krijg ik toch wat vraagtekens.
1- hoe vervang ik het tandwiel en ketting?
2- moet de speling (2 cm) op de ketting boven, onder of op allebei zittten?
3- moet de motor ook op de padock stand?
4- kan ik een ketting inkorten?
5- of moet ik het achter wiel ook verstellen? en hoe?
en vast nog wel meer en toch ziet het er vrij simpel uit.

is er niet iemand die dit eens of vaker heeft egdaan die een korte uitleg kan geven?


1-Zet je motor op de bok (is het makkelijkst) steek een stuk hout door het achterwiel, en leg deze op de achterbrug, zo blokkeer je het wiel en is het makkelijk om je moer van het voortandwiel los te draaien.
De ketting kun je alleen verwijderen door hem door te slijpen of een schakel los te maken, aangezien je een nieuwe ketting wil, kun je hem het makkelijkst doorslijpen.

2-totale slag is 25mm dacht ik zo uit het hoofd

3-Is wel het makkelijkst omdat het achterwiel naar voren moet Wink

4-Is mogelijk, heb dit zelf nog nooit gedaan, maar is een kwestie van klinken.

5-Achterwiel moet naar voren. Moer van de achteras los draaien. Kettingverstellers naar voren draaien, kan je achterwiel naar voren.

Dat was het wel zo'n beetje dacht ik  Smiley
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #2 Gepost op: Februari 01, 2007, 10:13:01 »

ik ben zelf van plan om mijn 17tands voortandwiel te met een 16tands en de ketting te vervangen.
ik lees dat velen dit gedaan hebben of dat velen dit willlen, maar ik kan nergens vinden hoe.

het zit er vrij simpel uit maar voordat ik aan iets begin bekijk ik de situatie eerst goed en krijg ik toch wat vraagtekens.
- hoe vervang ik het tandwiel en ketting?
- moet de speling (2 cm) op de ketting boven, onder of op allebei zittten?
- moet de motor ook op de padock stand?
- kan ik een ketting inkorten?
- of moet ik het achter wiel ook verstellen? en hoe?
en vast nog wel meer en toch ziet het er vrij simpel uit.

is er niet iemand die dit eens of vaker heeft egdaan die een korte uitleg kan geven?

ja heb het net gedaan.
Is niet zo heel ingewikkeld hoor.
Zie het topic over de winterplannen.


Gelogd
2 Fast 2 See
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.699

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Februari 01, 2007, 11:33:36 »

ik ben zelf van plan om mijn 17tands voortandwiel te met een 16tands en de ketting te vervangen.
ik lees dat velen dit gedaan hebben of dat velen dit willlen, maar ik kan nergens vinden hoe.

het zit er vrij simpel uit maar voordat ik aan iets begin bekijk ik de situatie eerst goed en krijg ik toch wat vraagtekens.
- hoe vervang ik het tandwiel en ketting?
- moet de speling (2 cm) op de ketting boven, onder of op allebei zittten?
- moet de motor ook op de padock stand?
- kan ik een ketting inkorten?
- of moet ik het achter wiel ook verstellen? en hoe?
en vast nog wel meer en toch ziet het er vrij simpel uit.

is er niet iemand die dit eens of vaker heeft egdaan die een korte uitleg kan geven?

ja heb het net gedaan.
Is niet zo heel ingewikkeld hoor.
Zie het topic over de winterplannen.


Ik wil ook weer trug naar de 16 tandjes 
Bij het vervangen van mijn ketting en tandwielen bij de motorshop (jajaja..ik weet het...en dat is de laatste keer dat ik hem daarvoor weg breng...weggegooit geld..die monteurs kosten :S) is er een
17 tandjes tandwiel opgezet...dat is het orgineel...
Maar deze bevalt me toch niet echt 
En ik wil weer terug naar 16 tandjes.. dusss ik kan wel us ff keertje bij jou langs kome Erik Wink
Om ut ff samen te doen 
Gelogd

Aprilia RSV Mille '03 / Oldskool Airinlet / BMC Airfilter / Lots of CARBON!! / 16 JT - 42 Supersprox Stealth / D.I.D. Goldchain / MIVV GP Carbon demperset / Bagster bagagesysteem / LED Clear Taillight & LED knipp's/ '04+ Spiegels met knipp's / Officiële Biaggi, Edwards, Haga & Camier Handtekeningen
Deefski
RSV Mille, er is geen betere!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.872


Je kunt beter jezelf overwinnen, dan 1000 vijanden

Kazakhstan
« Antwoord #4 Gepost op: Februari 01, 2007, 11:46:54 »

@Teddek: afhankelijk van waar je woont is Dikke Miel evt een optie voor training on the job. Of step by step begeleiding via het forum  Grin

Succes alvast!
Gelogd

The following are actual submissions on a series of quizzes, tests, and essays.
The moon is a planet just like the earth, only it is even deader.""
"Water is composed of two gins, Oxygin and Hydrogin. Oxygin is pure gin. Hydrogin is gin and water."
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Februari 01, 2007, 14:03:25 »

Je tandwielen vervang je toch zeker wel gelijk, dat betekend wiel eruit halen.

Het meest eenvoudige is om je achterwiel plat op de grond te leggen om de tandwielbouten los te draaien, let op de kans van beschadigen van je remschijf, desnoods een doek ertussen leggen.

Voortandwiel is eenvoudiger los maken.

Maak voordat je alles weer monteerd eens lekker alles goed schoon, vet ertussen uit halen en lekker met een borsteltje en een bakje diesel alles schoon.

succes

grtjs rolf
Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Februari 01, 2007, 16:43:10 »

mn motor heeft 16000 gelopen en ik begreep dat het dan tijd is om je ketting en voortandwiel te vervangen.
het voortandwiel meer te leiden heeft dan achter dus kan je die na de volgende 15  a 16000 vervangen...

hoedan ook,ze zijn volgens mij nog niet eens versleten maar ik wil zoizo 16T proberen.


nog ff 2 vraagjes

- moet er op de ketting boven en onder 25 mm speling zitten? anders maak ik het net zo zoals het nu zit.
- en als ik het achterwiel en de Kettingverstellers losdraai, kan het wiel er dan ook scheef in komen of is dit een kwestie van kijken naar de markering streepjes oid?

ik zal zoizo ff het winter project topic bekijken.

bedankt alvast
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Februari 01, 2007, 16:48:34 »

ik zou niet alleen de ketting vervangen en niet de tandwielen, doordat een tandwiel altijd een beetje inslijt. De ketting en tandwielen slijten als het ware op elkaar in.
As je alleen de ketting vervangt, slijt de ketting dus harder en sta je over bijvoorbeeld 10.000km opeens met weer een versleten ketting.

Daarom advies altijd alles vervangen, voor- en achtertandwiel en ketting.

Speling is trouwens 25 mm totaal, dus of onder of boven. Let op beter iets te slap als iets te strak, dat kost je namelijk een lager en keerring bij je tandwiel.

succes

rolf
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #8 Gepost op: Februari 01, 2007, 16:51:31 »

oja, je weet zeker dat het versleten is. Waarom deze vraag, omdat ik zelf wel eens door ben gereden voorbij de 20.000km en dan pas vervangen omdat het nog steeds niet nodig was.

De speling is niet het meetpunt, voortandwiel is altijd een aardig richtpunt, een zwaar punt in de ketting is een meetpunt en als je achter de ketting probeert op te tillen op het achtertandwiel en dat gaat erg makkelijk is dat ook een kenmerk.

succes

rolf
Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: Februari 01, 2007, 17:10:54 »

ik ben het helemaal met je eens, maar ik weet niet zeker dat ze versleten zijn, ik ga er van uit van niet.

ik heb net motor 2000 net aan de lijn gehad en het ligt volgens hem helemaal aan de rijstijl of de boel nog ff mee kan of vervangen met worden, hij zei natuurlijk dat alles vervangen zoizo beter is.
 
aangezien alleen een voortand wiel de kosten niet zijn (38 euro bij motor2000 en 22 euro via via)
kun je beter met de rest door rijden, dan alles vervangen terwijl het mischien nog wel een aantal duizenden km's mee kan.

ik ga op aanraden van hem eerst alles ff los halen en kijken hoe de staat van alles is.
is alles redelijk dan neem ik alleen een ander voor tandwiel.
is ie ingesleten en dus ook de ketting dan gaat alles er af.

« Laatste verandering: Augustus 07, 2009, 13:03:19 door teddek » Gelogd
jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #10 Gepost op: Februari 01, 2007, 17:50:55 »

Ik wil ook weer trug naar de 16 tandjes 
Bij het vervangen van mijn ketting en tandwielen bij de motorshop (jajaja..ik weet het...en dat is de laatste keer dat ik hem daarvoor weg breng...weggegooit geld..die monteurs kosten :S) is er een
17 tandjes tandwiel opgezet...dat is het orgineel...
Maar deze bevalt me toch niet echt 
En ik wil weer terug naar 16 tandjes.. dusss ik kan wel us ff keertje bij jou langs kome Erik Wink
Om ut ff samen te doen 


rs is makkelijker, geen moer opt voortandwiel, slechts een borgringetje
Gelogd

wolly
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Februari 01, 2007, 18:14:23 »

Je zou ook eens het (digitale) werkplaatshandboek door kunnen kijken. Staat ook veel in, met plaatjes.

Zorg wel dat je weet waar je mee bezig bent, zodat je niet achteraf ongelukken krijgt door technische problemen.

Ik heb zelf bij www.louis.de een kettingpons gekocht. Daarmee kun je eenvoudig een pen uit de oude ketting draaien. De nieuwe monteer je dan met een speciale klinkschakel. Is dan net zo eenvoudig als een fietsketting monteren.


Suc6

Rob
Gelogd
arius
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.319


do it on twins

Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Februari 01, 2007, 20:06:35 »

Hallo allemaal,


tja wat voor de ene eenvoudig is is voor de ander een ? , let wel op met zelf een ketting monteren dat je hem niet te kort maakt(volgens mij zit er altijd overlengte op), en dat je het goede stukje er afhaalt!!!, daarna met het klinken niet de boel te strak aan draaien daarmee verneuk je dan je o ringetje, wat op termijn een strak stuk in je ketting kan/gaat veroorzaken, waardoor de boel alleen maar sneller slijt, maar eerst maar eens kijken of het wel nodig is, anders is het ook zonde van tijd en geld,

grtjes arius
Gelogd

Mijn vrouw zei de motor eruit of ik eruit .... soms mis ik haar
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Februari 02, 2007, 09:14:00 »

Voor het loshalen ,vervangen van je achtertandwiel kun je de tandwielkroon met tandwiel en al van je achterwiel lostrekken,deze zit met pennen in de naaf van je achterwiel.
Hierna kun je het tandwiel in de bankschroef zetten en zo de moeren losmaken .zonder dat je het wiel beschadigt of je schijf.

Als je geen slijpol hebt,een betonschaar werkt ook en geeft geen vonken.

Bij het voortandwiel zit aan 1 kant een zgn borst,deze moet ,dacht ik, aan de binnenkant(dus ahw tegen het blok)zitten(kijk effe hoe het oude tandwiel erop zit voor de zekerheid)

Ipv een (dure)kettingpons kun je ook 2 hamers gebruiken en daarmee de schalm klinken.
Soms kun je bij de plaatselijke motorboer een goede kettingpons lenen,of je laat je oude ketting even zitten en je rijd met de nieuwe ketting om je nek naar de motorzaak en laat hun de ketting even klinken.

succes,Frank
Gelogd
mwsneek
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Februari 02, 2007, 17:28:37 »

nou als je echt niet weet hoe je het kunt doen, vink ik het niet verantwoord dat je er zelf aan gaat lopen prutsen...
Tandwielen komt best nauwkeurig.    ten eerste in lijn met het andere tandwiel ofcourse.  Bij het loshalen van een tandwiel niet de lagers plat slaan, gebruik een poulie trekker. Bij plaatsen, sla rond om gelijdelijk terug met een kunstof hamer.  Tandwiel recht plaatsen niet dat ie slingert ofzo.  span de ketting zo dat je ongeveer 2 / 3 cm op- en neerwaartse speling hebt.   je kunt een touwtje leggen op beide tandwielen en kijk wat de raakvlakken zijn.. als die op beide tandwielen volledig raakt op gehele opp tandwiel. zit ie goed. het laatste waar je op zit te wachten is een ketting in je nek ofniet... wanneer die goed is gemonteerd en geen overmatige slijtage lijdt waar het niet zou mogen, kun jij wel een tijdje vooruit met je ketting mits een goede smering natuurlijk..
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 19   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35396 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
Ultramod Mille_Moret 3 5166 Laatste bericht Februari 09, 2014, 17:47:04
door relaxteb
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25451 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
Circuit door de jaren heen zeeslot 10 10647 Laatste bericht Augustus 07, 2009, 15:31:34
door sanka

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!