Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
april 17, 2021, 09:43:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Veerafstelling?  (gelezen 8406 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Tuonofreak
Gast
« Gepost op: mei 19, 2007, 19:38:57 »

Wie kan mij de standaard veerafstelling geven voor een Tuono van 2004?

Dan bedoel ik de veer voorspanning voor, de in en uit gaande demping voor en de instelling van de achterdemper! Heb nog niet helemaal de goede afstelling gevonden en zou graag weer uit willen gaan van de standaard instelling maar ben deze kwijt, wie heeft er zowieso veel verstand hier van het afstellen van dit hele gebeuren?? Wil mezelf hier meer in gaan verdiepen heb er wel een beetje feeling voor, alleen niet voldoende verstand van om er echt mee aan de gang te gaan. Dus handige tips zijn meer dan welkom.
« Laatste verandering: mei 20, 2007, 14:53:59 door Tuonofreak » Gelogd
Gerrit
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.480


Netherlands
« Antwoord #1 Gepost op: mei 20, 2007, 15:25:54 »

Ga naar HK Suspension en laat daar je motor afstellen. Klaar.
Gelogd

Groet,

Gerrit-IJsselstein
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #2 Gepost op: mei 20, 2007, 15:45:59 »

Misschien heb je hier iets aan als indicatie..
Heeft bij mij wel geholpen 

Verander 1 ding per keer en kijk dan wat het gevolg is, maar dat spreekt voor zich lijkt me  Grin

Ik heb ook ergens nog een boekje liggen, die heleboel situaties beschrijft, en wat je er aan kan doen.
Volgens mij was dat van WP ofzo, zal is zoeken, moet hem hier wel ergens digitaal hebben  Smiley

Grtz, Bart


* Instellingen Aprilia.GIF (21.59 KB, 537x541 - bekeken 554 keer.)
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #3 Gepost op: mei 20, 2007, 16:48:54 »

top bart,

zet hem ook even in het clubgedeelte. Is goeie info voor de leden  Wink (apart topic wellicht?)
Gelogd
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: mei 20, 2007, 16:58:00 »

top bart,

zet hem ook even in het clubgedeelte. Is goeie info voor de leden  Wink (apart topic wellicht?)

Zal ik doen baas  Grin , maak wel even een topic in het clubgedeelte aan 
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #5 Gepost op: mei 20, 2007, 17:09:15 »

top bart,

zet hem ook even in het clubgedeelte. Is goeie info voor de leden  Wink (apart topic wellicht?)

Zal ik doen baas  Grin , maak wel even een topic in het clubgedeelte aan 
Gelogd
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: mei 20, 2007, 17:18:20 »

EDIT

Link gevonden, staan onderaan nu ook Tuono's bij:

http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
Tuonofreak
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: mei 20, 2007, 17:30:08 »

@Gerrit, bedankt voor de tip. Hk zit vlak bij mij in de buurt(helemaal niet aan gedacht) Daar zit natuurlijk een berg aan ervaring en ik ga daar zo snel mogelijk een afspraak maken.


Hugo
Gelogd
breed
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.368


.......

Timor-Leste
« Antwoord #8 Gepost op: mei 20, 2007, 19:51:55 »

Wil mezelf hier meer in gaan verdiepen heb er wel een beetje feeling voor, alleen niet voldoende verstand van om er echt mee aan de gang te gaan. Dus handige tips zijn meer dan welkom.

wat proza over de theorie

http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm

ohlins
http://www.ohlins.com/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx
 
 http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief16.htm
naar beneden onder kop "Slijtage motorbanden"
 
http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp/
 
http://www.team-estoppey
Gelogd

ZAC #65  DCR #365
breed
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.368


.......

Timor-Leste
« Antwoord #9 Gepost op: mei 20, 2007, 19:52:11 »

en nog wat

----------------
3.1. Afstelmogelijkheden voorvering
Bij de voorvering zijn meestal de volgende zaken af te stellen:
- Ingaande demping
- Uitgaande demping
- Veervoor spanning


3.1.1. Ingaande demping voor:
De ingaande demping voor is te verstellen met behulp van een schroef aan de onderkant van de voorpoot (platte schroevendraaier). Beide poten hebben zo’n schroef. Samen bepalen ze de ingaande demping van de voorvork.

Note: Er zijn ook voorpoten waarbij er een poot is uitgerust met een high speed instelling en de andere met low speed instelling.

De ingaande dempingschroef gaat meestal met stapjes/klikjes. Het tellen van de klikjes gaat vanaf de nul positie. Met nul positie wordt bedoeld  schroef helemaal dicht (rechtsom, met de klok mee). Vanaf hier begin je te tellen. Deze regel geldt voor alle “demping” afstellingen.

BELANGRIJK: Demping mag nooit helemaal dicht staan. Dit geldt voor alle dempingen. Gebeurd dit wel dan is er totaal geen demping en zal er oncontroleerbaar gedrag optreden.

WELK GEDRAG WORDT HIER NU MEE BEĂŹNVLOED?

Tijdens het remmen moet de snelheids energie (ook wel kinetische energie genoemd) van de motorfiets zo goed mogelijk gecontroleerd worden opgenomen door de dempers en vering van de motorfiets. De energie tijdens het remmen kan opgenomen worden door de ingaande demping van de voorvork en vering en de uitgaande demping van de achtervering.

De achterkant van de motorfiets kan alleen niet veel energie opnemen omdat de massa zich “verplaats”tijdens remmingen naar de voorkant van de motorfiets. De ingaande demping voor is dus de grootste factor. Staat de ingaande demping voor te licht dan zal de demper snel in de onderste positie komen en geen energie meer kunnen opnemen. Met als gevolg dat er geen energie door de demping op genomen kan worden. Hierdoor zal het voorwiel gaan stuiteren tijdens het remmen. Vooral bij lange rem acties komt het vaak voor dat de voordemper zijn eind heeft bereikt.

3.1.2. Uitgaande demping voor:
De uitgaande demping voor is te verstellen met behulp van een schroef bovenop de voorpoot (meestal platte schroevendraaier). Beide poten hebben zo’n schroef.

Note: Er zijn ook voorpoten waarbij er een poot is uitgerust met een high speed instelling en de andere met low speed instelling.

De uitgaande dempingschroef gaat met stapjes/klikjes.

WELK GEDRAG WORDT HIER NU MEE BEĂŹNVLOED?

Hoofdzakelijk wordt met de uitgaande demping het gedrag bepaald bij het uitkomen van de bocht. Staat de uitgaande demping voor zwaar dan zal de motorfiets bij het uitkomen van de bocht dieper blijven liggen. Dit heeft als gevolg dat de motorfiets beter binnen de lijnen te houden is (zie ook 3.1.4 Voorvork doorsteek).

 
 
3.1.3. Veervoorspanning voorvork
De veervoorspanning is af te stellen met behulp van de moeren bovenop de veerpoten.

De veervoorspanning wordt meestal aangeduid met het aantal slagen. Geen veervoorspanning is helemaal uitdraaien (linksom, tegen de klok in). Dit is de nul positie, vanaf hier begin je het aantal slagen te tellen.

WELK GEDRAG WORDT HIER NU MEE BEĂŹNVLOED?

Veervoorspanning is niet snelheid gerelateerd (statische demping). Dit tot in tegenstelling tot de in en uitgaande demping (dynamische demping). De bijdrage van demping wordt bij in en uitgaande demping groter naarmate de poot sneller in of uitveert. Dit is niet het geval bij de veervoorspanning. Veervoorspanning geeft dus min of meer aan bij welke kracht de voorpoot begint in te veren.
Als een motorfiets te snel duikt is het dus mogelijk om de veervoorspanning te verhogen hierdoor zal de motorfiets dus minder snel gaan “duiken”. Veervoorspanning zal ook de ingaande en uitgaande beweging van de voorvork beïnvloeden.

3.1.4. Voorvork doorsteek
De voorvork doorsteek is te wijzigen door de bouten los te draaien waarmee de poten ingeklemd worden. Ook moeten de “Clip-ons” los gedraaid worden. Nu kunnen de voorpoten verder of minder ver worden door gestoken. Dit kan ingesteld worden per poot. Hier is het belangrijk dat beide poten de zelfde afstelling hebben. Zo niet dan heb je een kromme fiets onder je kont. En dit rijdt niet echt fijn. De doorsteek is op te meten met behulp van een schuifmaat t.o.v. een vast punt.

WELK GEDRAG WORDT HIER NU MEE BEĂŹNVLOED?

Met de doorsteek wordt hoofdzakelijk de stabiliteit en het stuurgedrag van de motorfiets vast gelegd. Als de voorpoten verder doorsteken dan komt de voorvork rechter op te staan. De “Caster” of in het Nederlands “Naloop” wordt hierdoor kleiner met als gevolg een beter sturende motorfiets.
Het Caster principe wordt ook toegepast bij winkelwagen wieltjes (alleen staat dan het wiel naar achteren). Ook de voorwielen van auto’s hebben een bepaalde hoeveelheid Caster dit zorgt ervoor, samen met het gewicht van de auto, dat het stuur altijd in de rechtuitstand komt te staan.

Als de Caster verkleind word dan wordt er wel stabiliteit ingeleverd op het rechte stuk. De motorfiets wordt gevoeliger voor oneffenheden. Dit valt eventueel te compenseren met de stuurdemper. Dit moet altijd overlegd worden met de coureur omdat een kleine wijziging in stuurdemper afstelling de fysieke belasting van de coureur sterk beĂŻnvloed.



 

3.2. Afstelmogelijkheden achtervering
Bij de achtervering zijn de volgende zaken te wijzigen:
- Ingaande demping High speed
- Ingaande demping Low speed
- Uitgaande demping
- Veervoor spanning

3.2.1. Ingaande demping achter Low speed
De ingaande demping Low speed van de achtervering is in te stellen met een knop boven aan de achter veerpoot. Deze instelling gaat met klikjes.

WELK GEDRAG WORDT HIER NU MEE BEĂŹNVLOED?

De ingaande demping van de achtervering bepaald het gedrag bij het uitkomen van een bocht. Bij het uitaccelereren van een bocht zal er druk komen op het achterwiel. Veert het achterwiel te langzaam in (ingaande demping staat te hard) dan wordt deze kracht niet goed opgenomen door de demper en zal de achterkant van de motorfiets de nijging krijgen onder je weg te glijden.

Staat de ingaande demping achter te zacht dan zal de motorfiets te snel wegzakken met als gevolg dat de voorkant te hoog komt ten opzichte van de achterkant. Hierdoor krijg je het gedrag van een chopper met als gevolg dat de fiets moeilijk binnen de “lijnen” te houden is.

3.2.2. Ingaande demping High speed
De ingaande demping High speed van de achtervering is in te stellen met een knop boven aan de achter veerpoot. Deze instelling gaat met slagen.

WELK GEDRAG WORDT HIER NU MEE BEĂŹNVLOED?

De High speed ingaande demping vangt de snelle stoten op komend vanuit oneffenheden (hobbels) van het wegdek. Deze instelling hoeft niet vaak gewijzigd te worden omdat deze minder doet bij het rijden op circuits. Op straten circuits wil nadere afstelling nog wel eens nodig zijn.
3.2.3. Uitgaande demping achtervering
De uitgaande demping van de achtervering is in te stellen met de blauwe ring onder aan de achter veerpoot. Deze instelling gaat met klikjes. Ook hier geldt met de klok mee is meer demping (richting dicht).

WELK GEDRAG WORDT HIER NU MEE BEĂŹNVLOED?

De uitgaande demping beinvloedt het gedrag tijdens het in-remmen van een bocht. Het is belangrijk dat het achterwiel altijd contact houd met het wegdek. Gebeurt dit niet dat zal de coureur eerder en meer gedoseerd moeten gaan remmen. Dit betekent tijdsverlies.

3.2.4. Veervoorspanning achterveer
Deze valt te wijzigen door de grijze ring meer in te draaien. Ook zijn er uitvoeringen waarbij de veervoorspanning hydraulisch is te verstellen.

WELK GEDRAG WORDT HIER NU MEE BEĂŹNVLOED?

Veervoorspanning is niet snelheid gerelateerd (statische demping). Dit tot in tegenstelling tot de in en uitgaande demping (dynamische demping). De bijdrage van demping wordt bij in en uitgaande demping groter naarmate de poot sneller in of uitveert. Dit is niet het geval bij de veervoorspanning. Veervoorspanning geeft dus min of meer aan bij welke kracht de achterveer begint in te veren.

Gelogd

ZAC #65  DCR #365
breed
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.368


.......

Timor-Leste
« Antwoord #10 Gepost op: mei 20, 2007, 19:52:37 »

en nog wat
Subject: vering


Kort en voor mij redelijk te begrijpen. Het is een startpunt voor als je perse aan die schroefjes wilt gaan rommelen of als je merkt dat je motor niet lekker aanvoelt. (schrijf voordat je gaat rommelen wel de orginele afstelling op. Dan kan je altijd weer terug naar de oude situatie)

Basis set-up: een beleefd geheugensteuntje.
1) veervoorspanning:
Stel de statische (zonder rijder) invering (engels: "sag") in door de veervoorspanning aan te passen. Voordat je begint zorg je ervoor dat je de ingaande en de uitgaande demping stelschroeven ongeveer in het midden zet. Mik op ongeveer 25 mm invering (voor een motor met volle kuip) aan de voorkant en 8-10 mm aan de achterkant. Veer de motor een paar keer in tussen de aanpassingen om het te laten "inklinken".
Invering "sag" zorgt ervoor dat de wielen aan de grond blijven (voor het sturen) gedurende de gewichtsverplaatsing tijdens het accelereren en remmen.
Naakte motoren hebben ongeveer 30 mm invering nodig aan de voorkant omdat het lichaam van de bestuurder werkt als een soort "zeil" waarbij er meer gewichtsverplaatsing naar de achterkant onstaat tijdens acceleratie.
Zacht geveerde motoren hebben wat minder invering nodig, ongeveer 20 mm aan de voorkant. Motoren met wat hardere veren zullen wat meer nodig hebben, ongeveer 30 mm.

2) Voorste ingaande demping:(front compression)
Stel de ingaande demping aan de voorzijde in. Zorg ervoor dat het niet te zacht of te hard is (deinen of stuiteren). Stel het af door maar twee klikken (of draaien) per keer te doen. Als hij zelfs nog veel te zacht is na afstellen zal je andere veren moeten hebben.

3)Voorste uitgaande demping (front rebound)
Stel de uitgaande demping in aan de voorkant. Nadat de vering wordt ingedrukt moet de motor weer omhoogkomen op een gecontroleerde manier. Zorg ervoor dat hij niet te snel weer omhoog veert. De meeste standaard vorken hebben niet genoeg uitgaande demping waardoor de voorkant vrij nerveus kan aanvoelen.

4) en de achterkant....
Stel de juiste in- en uitgaande demping in door stap 2 en 3 te herhalen bij de achtervering. Controleer wel eerst  de bandenspanning en slijtage. Als deze niet juist zijn of versleten, zal  geen enkele veer-afstelling helpen. Check ook het balhoofd, wiel en vering lagers op speling.

Gelogd

ZAC #65  DCR #365
breed
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.368


.......

Timor-Leste
« Antwoord #11 Gepost op: mei 20, 2007, 19:54:21 »

Kijk maar of je er wat aan hebt. Theorie en praktijk is erg lastig bij elkaar te brengen vind ik.

groet Jack
Gelogd

ZAC #65  DCR #365
Tuonofreak
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: mei 20, 2007, 20:20:02 »

@breed, hardstikke bedankt voor je reactie, ik ga hiermee aan de gang en ik denk wel dat ik eruit kom! Nogmaals thanks!

Hugo
Gelogd
Gerrit
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.480


Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: mei 21, 2007, 14:03:28 »

Het is mij ooit gelukt om de achterdemper zelf goed in te stellen. Daar ben ik alleen mee begonnen omdat de instellingen heel slecht was (nl. maximale demping en dat is erg slecht dus). Het heeft me een seizoen gekost om te begrijpen en te ervaren hoe het werkt en wanneer je de juiste instelling hebt gevonden. Het staat nu perfect maar als je snel resultaat wil kun je beter naar een specialist....
Gelogd

Groet,

Gerrit-IJsselstein
bike me
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: mei 21, 2007, 19:35:08 »

Nou ik kan melden dat de theorie klopt!
Een paar weken geleden heb ik de vering opnieuw ingesteld omdat het me niet zinde. In de handleiding van Aprilia maar eens een basis afstelling gezocht en gevonden. Ook voor circuit gebruik. Aangezien ik op mijn RSV nogal sportief rijdt maar eens voor de circuit afstelling gekozen. Wat een verschil, de moter voelde veel zekerder en compacter aan. Alleen een krappe bocht maken kost nu aanzienlijk meer moeite.
Nu lees ik dat het komt door het minder inveren van de voorvork. Dus ook dat weer verklaart.
Dus bedankt voor alle info. Hiermee kan ik goed verder gaan met afstellen.

greetz,
Hans
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 15130 Laatste bericht maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J
Vraagje over insturen tijdens de bocht « 1 2 » Zattara 17 4748 Laatste bericht mei 03, 2010, 13:33:15
door irish wolfie
Circuitdag Zolder - OPEN uitlaat - Zaterdag 3 oktober « 1 2 3 4 5 » Heuveltje 61 12445 Laatste bericht oktober 06, 2009, 11:25:02
door cees
veerdemping instelling Tuono of mille ? Robke 7 2634 Laatste bericht juni 17, 2008, 14:16:54
door Robke
Het grote banden-topic ! « 1 2 ... 51 52 » Kaiii 773 117420 Laatste bericht februari 06, 2015, 14:46:08
door robz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!