Vorige week stapte ik bij de Appie-dealer hier om de hoek binnen voor een bak koffie, stonden daar 2 Shivers, een demo en een verse.
Mmm, echt wel een mooi fietsje en aangezien ik toch al een tijdje een beetje zoekende ben naar iets leuks voor erbij (onze Honda Africa Twins gaan nl NIET de deur uit
) kwamen we al snel op een praatje "Shiver".
Ik was benieuwd hoe zo'n ding nou écht rijdt, uit de (Nederlandse) testen die ik gelezen had kwam de Shiver er nou niet echt geweldig uit qua stuurkarakter.. M'n dealer deelde de mening van de motorbladen, ook hij vond 'm nogal nerveus en weinig vertrouwend sturen. Hij was dan ook van mening dat het stuurgedrag veel beter moest kunnen en was ook van plan wat te expirimenteren, te beginnen met de vering.
Omdat ik ook wilde weten hoe een Shiver "af-importeur" nou rijdt afgesproken dat ik eerst een ritje zou kunnen maken voordat er wat aan de fiets veranderd zou worden.
En vandaag was het zover, de demo-Shiver opgehaald, tank volgegooid en rijden maar, het weer was redelijk, geen regen meer, het wegdek helaas op veel plaatsen nog wel nat. Voordeel is dan weer dat het vertrouwen (of niet..) in een fiets extra sterk naar voren komt.
Nou, als dit de afstelling is waarmee de motorbladen de Shiver getest hebben snap ik dat ze hem niet vertrouwwekkend vinden sturen, pff, dat stuurde dus voor geen meter, m'n ouwe (aangepaste) AT stuurt vele malen beter!
De Shiver viel als een gek de bocht in en eenmaal in de bocht moest je enorm tegensturen om je lijn vast te houden. Bocht uit ging wat beter maar was ook niet alles.
Mijn eerste indruk van de stuureigenschappen was dus geen beste... Superjammer omdat de rest van de Shiver juist heel goed beviel, afgezien van de "Euro3-afstelling" van het blok, laat maar komen die nieuwe mapping
. Goede remmen, goede zithouding voor mijn 1,93m, prima zadel, bak, koppeling, alles goed! Maar dat sturen...
Teruggekomen bij de dealer mijn ervaringen gedeeld en beetje zitten bomen over een oplossing of oorzaak. Achterveer had hij al zachter gezet, standaard had de Shiver achter géén "sag", nu ongeveer 1cm.
Omdat ik toch niets anders te doen had (..) besloten om de vorkpoten eens een stuk te laten zakken. Standaard zijn er 2 ringen boven de kroonplaat zichtbaar, nu zijn er 2 ringen ónder de kroonplaat zichtbaar. De Shiver stond nu dus +/- 1cm hoger van voren.
Direct maar even een testritje gereden, ik was benieuwd (en sceptisch..).
Wauw! 100% verschil! Het verschil was meteen merkbaar, het in de bocht vallen was vrijwel verdwenen, nu ging de Shiver wel met een vertrouwd gevoel de bocht door. Nog niet 100% maar goed genoeg om te weten dat er veel potentieel in deze fiets zit.
Let wel; beide proefritten zijn op gedeeltelijk nat wegdek en relatief veel verkeer gereden dus echt gummen was er niet bij, meer woonwerkverkeer tempo
Wat ik dus niet begrijp is waarom Aprilia de Shiver met deze afstelling aan testredacteuren meegeeft en dus blijkbaar ook aan de dealers afleverd
Na een telefoontje met de importeur bleek dat de fiets waar ik op gereden heb én de testfietsen van de (Nederlandse) motorbladen dezelfde afstelling hadden. Waarom de testredacteuren zelf ook niet even aan de afstelling van de vork gesleuteld hebben is mij een raadsel, waarschijnlijk in het kader van "hij wordt getest zoals ie afgeleverd wordt"?
Ben ik nu de enige met deze ervaring vraag ik me af of ben ik gewoon een enorme mierenn**ker
Maar uiteindelijk toch nog met een heel goed gevoel naar huis gegaan, er staat nu (toch)een Aprilia Shiver bovenaan m'n verlanglijstje. Eerst maar ff afwachten wat de kleuren voor 2008 worden
Gr. Erik.