Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 16:03:07 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Eerste proefrit....  (gelezen 49124 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
XRV rider
Gast
« Gepost op: November 22, 2007, 00:21:18 »

Vorige week stapte ik bij de Appie-dealer hier om de hoek binnen voor een bak koffie, stonden daar 2 Shivers, een demo en een verse.
Mmm, echt wel een mooi fietsje en aangezien ik toch al een tijdje een beetje zoekende ben naar iets leuks voor erbij (onze Honda Africa Twins gaan nl NIET de deur uit Wink ) kwamen we al snel op een praatje "Shiver".

Ik was benieuwd hoe zo'n ding nou écht rijdt, uit de (Nederlandse) testen die ik gelezen had kwam de Shiver er nou niet echt geweldig uit qua stuurkarakter.. M'n dealer deelde de mening van de motorbladen, ook hij vond 'm nogal nerveus en weinig vertrouwend sturen. Hij was dan ook van mening dat het stuurgedrag veel beter moest kunnen en was ook van plan wat te expirimenteren, te beginnen met de vering.

Omdat ik ook wilde weten hoe een Shiver "af-importeur" nou rijdt afgesproken dat ik eerst een ritje zou kunnen maken voordat er wat aan de fiets veranderd zou worden.

En vandaag was het zover, de demo-Shiver opgehaald, tank volgegooid en rijden maar, het weer was redelijk, geen regen meer, het wegdek helaas op veel plaatsen nog wel nat. Voordeel is dan weer dat het vertrouwen (of niet..) in een fiets extra sterk naar voren komt.

Nou, als dit de afstelling is waarmee de motorbladen de Shiver getest hebben snap ik dat ze hem niet vertrouwwekkend vinden sturen, pff, dat stuurde dus voor geen meter, m'n ouwe (aangepaste) AT stuurt vele malen beter!
De Shiver viel als een gek de bocht in en eenmaal in de bocht moest je enorm tegensturen om je lijn vast te houden. Bocht uit ging wat beter maar was ook niet alles.

Mijn eerste indruk van de stuureigenschappen was dus geen beste... Superjammer omdat de rest van de Shiver juist heel goed beviel, afgezien van de "Euro3-afstelling" van het blok, laat maar komen die nieuwe mapping  Wink. Goede remmen, goede zithouding voor mijn 1,93m, prima zadel, bak, koppeling, alles goed! Maar dat sturen...

Teruggekomen bij de dealer mijn ervaringen gedeeld en beetje zitten bomen over een oplossing of oorzaak. Achterveer had hij al zachter gezet, standaard had de Shiver achter géén "sag", nu ongeveer 1cm.
Omdat ik toch niets anders te doen had (..) besloten om de vorkpoten eens een stuk te laten zakken. Standaard zijn er 2 ringen boven de kroonplaat zichtbaar, nu zijn er 2 ringen ónder de kroonplaat zichtbaar. De Shiver stond nu dus +/- 1cm hoger van voren.

Direct maar even een testritje gereden, ik was benieuwd (en sceptisch..).

Wauw! 100% verschil! Het verschil was meteen merkbaar, het in de bocht vallen was vrijwel verdwenen, nu ging de Shiver wel met een vertrouwd gevoel de bocht door. Nog niet 100% maar goed genoeg om te weten dat er veel potentieel in deze fiets zit.
Let wel; beide proefritten zijn op gedeeltelijk nat wegdek en relatief veel verkeer gereden dus echt gummen was er niet bij, meer woonwerkverkeer tempo  Cool

Wat ik dus niet begrijp is waarom Aprilia de Shiver met deze afstelling aan testredacteuren meegeeft en dus blijkbaar ook aan de dealers afleverd  Roll Eyes
Na een telefoontje met de importeur bleek dat de fiets waar ik op gereden heb én de testfietsen van de (Nederlandse) motorbladen dezelfde afstelling hadden. Waarom de testredacteuren zelf ook niet even aan de afstelling van de vork gesleuteld hebben is mij een raadsel, waarschijnlijk in het kader van "hij wordt getest zoals ie afgeleverd wordt"?

Ben ik nu de enige met deze ervaring vraag ik me af of ben ik gewoon een enorme mierenn**ker  Huh


Maar uiteindelijk toch nog met een heel goed gevoel naar huis gegaan, er staat nu (toch)een Aprilia Shiver bovenaan m'n verlanglijstje.  Eerst maar ff afwachten wat de kleuren voor 2008 worden  Wink


Gr.  Erik.

 



« Laatste verandering: November 22, 2007, 11:39:34 door XRV rider » Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: November 22, 2007, 07:27:58 »

wauw wat een entree, geweldig leuk rijdersverslag.

Ook de tips van de instellingen zijn  natuurlijk super. Inderdaad de klacht over het "de bocht invallen" en zenuwachtige voorpartij heb ik ook gehoord.

Eigenlijk logische eenvoudige aanpassing wat zeer herkenbaar is voor de sportieve rijders hier.

Nu heb je het over de gemiddelde journalist met zijn testfiets, nu heb ik niet zo'n hoge pet op van de gemiddelde journalist op enkele nagelaten dan.
Voor journalisten is volgens mij het belangrijkste waar in welk warm land wordt de test gereden, hoe zijn de hotels en hoe is wordt ik in de watten gelegd.

grtjs rolf

ps. welke dealer, want deze heeft er wel gevoel bij
Gelogd
Mille Merckel
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.954


Netherlands
« Antwoord #2 Gepost op: November 22, 2007, 07:58:06 »

Erik, voor de kleuren hoef je niet lang te wachten. Die zijn al bekend en de 5 kleuren staan ook in de folder afgebeeld. Het beste kun je ze zien en vergelijken op de Aprilia site.
Over het stuurgedrag ben ik het wel eens, maar je ziet zelf dat het snel opgelost is. Misschien wilde Aprilia juist een korte wendbare Stadsmotor maken..............
oh ja, wat is een "sag"?
Gelogd

Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit te werken.
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #3 Gepost op: November 22, 2007, 08:14:25 »

ik denk dat hij bedoelt een sachs-veer.

grtjs rolf
« Laatste verandering: November 22, 2007, 08:22:36 door rolf » Gelogd
Timfiz
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: November 22, 2007, 08:44:17 »

Zo dat is nog eens een testverslag zeg. Je nam er echt de tijd voor. Trouwens klasse van de dealer dat je ff aan de fiets mocht zitten om eea uit te proberen. Leuk dat met een klein beetje werk je een hele andere stuurfiets krijgt.

Ik ben benieuwd of de dealer hiermee aan de slag gaat en dat er af fabriek wat gaat veranderen.

Zit er trouwens een stuurdemper op de Shiver of is dat niet gebruikelijk bij nakeds. Heb er namelijk geen ervaring mee.
Gelogd
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #5 Gepost op: November 22, 2007, 08:54:47 »

Erik, voor de kleuren hoef je niet lang te wachten. Die zijn al bekend en de 5 kleuren staan ook in de folder afgebeeld. Het beste kun je ze zien en vergelijken op de Aprilia site.
Over het stuurgedrag ben ik het wel eens, maar je ziet zelf dat het snel opgelost is. Misschien wilde Aprilia juist een korte wendbare Stadsmotor maken..............
oh ja, wat is een "sag"?
Volgens mij is "sag" de negatieve veerweg. Dus vanuit stilstand de achterkant van de motor optillen totdat hij in de veer komt.
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
Mille Merckel
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.954


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: November 22, 2007, 09:08:00 »

dacht ik ook zo te begrijpen, maar waar staat dan de afkorting voor?
Gelogd

Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit te werken.
Raptor
Administrator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.290


Netherlands
WWW
« Antwoord #7 Gepost op: November 22, 2007, 09:35:55 »

Is geen afkorting, maar een Engelse term. Vrij vertaald 'inzakken'.
Dus inderdaad wat Jarno zegt, de negatieve veerweg...
Gelogd

"Waar een wil is is een weg. Waar meer willen zijn een file..."
Dalman
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: November 22, 2007, 10:07:56 »

Is overigens wel een dramatische aanpassing, voorkant 1 cm verhoogd. Meestal is een paar mm al voldoende! Duidelijk is iig dat jij de veringsworkshop niet nodig had... Ik vind je overigens geen antfucker XRV.. ik zou juist zeggen - Erik, goed gedoan jochie (zeggen ze in Utrech)
Gelogd
XRV rider
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: November 22, 2007, 11:33:58 »

Antwoordt op de trem "sag" is al gegeven dus  Smiley Statische negatieve veerweg.

Ben overigens wel blij met de reakties hier, voor het zelfde geld wordt je afgebrandt, ik bedoel, stel je hebt net 9000,- uitgegeven aan een fiets en je vindt 'm in standaard afstelling geweldig sturen..  Lips Sealed

Verder zijn de aanpassingen natuurlijk in overleg en samenwerking met de dealer gedaan, hij was al van plan wat aan deze demo te rommelen en ik was toevallig diegene die het verschil mocht voelen.
Ik ben het ook wel met Dalman eens dat 1cm in één keer een behoorlijke verandering is maar het ging er eigenlijk in de eerste instantie om de oorzaak van het onzekere stuurgedrag te achterhalen. Finetuning was niet aan de orde, daar waren de rijomstandigheden ook niet naar. Misschien nog deze week als het wat droger wordt.

@ Timfiz; een stuurdemper zit er niet op en is volgens mij ook niet echt nodig, iig niet op straat. Frame voelt echt wel strak aan.

Oja, de betreffende dealer is VJ Motorsport in Sommelsdijk 
« Laatste verandering: November 22, 2007, 11:46:48 door XRV rider » Gelogd
Timfiz
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: November 22, 2007, 11:37:25 »

Antwoordt op de trem "sag" is al gegeven dus  Smiley Statische negatieve veerweg.

Ben overigens wel blij met de reakties hier, voor het zelfde geld wordt je afgebrandt, ik bedoel, stel je hebt net 9000,- uitgegeven aan een fiets en je vindt 'm in standaard afstelling geweldig sturen..  Lips Sealed

Verder zijn de aanpassingen natuurlijk in overleg en samenwerking met de dealer gedaan, hij was al van plan wat aan deze demo te rommelen en ik was toevallig diegene die het verschil mocht voelen.
Ik ben het ook wel met Dalman eens dat 1cm in één keer een behoorlijke verandering is maar het ging er eigenlijk in de eerste instantie om de oorzaak van het onzekere stuurgedrag te achterhalen. Finetuning was niet aan de orde, daar waren de rijomstandigheden ook niet naar. Misschien de week als het wat droger wordt.

Oja, de betreffende dealer is VJ Motorsport in Sommelsdijk 

Tis gewoon een puntje feedback wat door jouw gegeven is. Gewoon zeer goed onderzoek. Menig motorrijder veranderd zijn afspellingen, banden, schokdempers, veren om het rijgedrag te verbeter, waaronder dit ook valt. Gewoon 
Gelogd
v-TWim
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: November 22, 2007, 11:43:19 »

Mooi en duidelijk verslag. Belachelijk dat ze 'm zo laten testen.... Zo verkoop je er geeneen. Wat voor bandjes lagen eronder? Qualifiers....? Schijnen ook niet echt neutraal te zijn. Een centimeter omhoog aan de voorzijde is tamelijk drastisch inderdaad maar je zat iig wel in de goede richting.
Gelogd
XRV rider
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: November 22, 2007, 11:52:03 »

Klopt, er liggen Qualifiers onder, en aangezien ik (en m'n dealer ook) nooit zo'n Dunlopfan geweest ben lag daar ook al een verdenking.
Maar dat neemt niet weg dat de Shiver ook met deze banden gewoon neutraal de hoek om moet gaan. Michelins kan altijd nog  Grin
Gelogd
v-TWim
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: November 22, 2007, 12:58:32 »

Ik heb geloof ik van alle reacties op die band wel één positieve gelezen. De rest was verre van dat.... Die komen er bij mij dus echt nooit onder. Ik denk dat een setje MPP's of MPR's wonderen kunnen verrichten. En of ie met die Qualifiers neutraal wordt.... Als de basis (de band) al niet goed is kun je dat met veringinstelling nooit meer rechtbrijen. Ik weet niet wat er instelbaar is aan de vering maar veervoorspanning en ingaande demping stukkie terug zou ik doen... Als ik er niet uitkom draai ik eerst alles naar het midden. Van daaruit ga ik expirimenteren. En opschrijven wat ik doe.

Ps ook wel bekend van het TA Forum? Heb dezelfde nickname daar. Rij nog een TA van 91 als pekelfiets. Maar zit een beetje op de wip voor een AT. Alleen de vrouw he? Hij is eigenlijk van haar....
Gelogd
XRV rider
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: November 22, 2007, 14:15:15 »

Haha, dat van het TA-forum klopt wel ja  Grin De motorwereld is klein.

Aan de Shiver is niet zoveel (van buitenaf) in te stellen helaas. Voorvork niets en de achterdemper alleen de veervoorspanning en uitgaande demping.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Japanner met turbo « 1 2 ... 5 6 » emille 86 51326 Laatste bericht Februari 24, 2014, 20:19:29
door driverx111
Reisverslag Franse Alpen 2011 Els 11 10314 Laatste bericht Augustus 19, 2011, 15:31:28
door Berthebike
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 49973 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
HOW TO tandwiel en ketting vervangen? « 1 2 ... 18 19 » teddek 270 109270 Laatste bericht Juli 02, 2014, 21:34:49
door Zwijntje
BEEST van Itakura!!!! RS 125 SP 1996 (OM) « 1 2 ... 5 6 » Itakura 82 44832 Laatste bericht Maart 28, 2010, 20:47:03
door Itakura

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!