Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 28, 2024, 16:19:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: advies gevraagd  (gelezen 27831 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
B-Art
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3.488


Italy
WWW
« Antwoord #15 Gepost op: Januari 03, 2008, 07:48:19 »

Sjakov,

Heb je andere topic niet helemaal doorgespit, en helemaal voldoet je klacht niet aan het probleem wat ik had, maar heb je de sensor van je standaard al gecheckt? Die wil ook nog wel eens kapot gaan. Ik had een storing in dat printplaatje van de sensor en had soortgelijke klachten, alleen kon ik hem wel meteen weer starten.
Wellicht het checken waard.... Smiley

Grtz, Bart
Gelogd

Aprilia slijtage/aftermarket onderdelen:


15% korting op slijtagedelen!
teun
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: Januari 03, 2008, 08:00:03 »

klinkt me niet in de oren als een probleem met de brandstofvoorziening, maar met de valsensor.
vooral het resetten van het probleem door het contact er op en eraf te gooien triggert me daarbij. de valsensor wil wel eens vaker enge dingen doen, en als de valsensor 1 sec een verkeerde waarde aangeeft, zal de ecu de injectie dichtgooien totdat je de ecu reboot (contact eraf/erop).

er is een goedkope manier om te testen of het je valsensor is:
vervang de sensor door een 62Kohm weerstandje. hierdoor denkt de ecu dat er een sensor aanwezig is, en zal deze gewoon werken. loshalen van de sensor is geen optie.

je kunt elke 62kohm weerstand gebruiken, er komt geen vermogen over de schakeling, dus een 1/8e, 1/4e, of een halve watt weerstand is meer dan voldoende. (zie ook http://www.randomexploits.com/projects/ecu/tipover_sensor.htm)

ik heb inmiddels een aantal avonden lezen erop zitten en begin nu aardig te begrijpen hoe de ecu werkt. voor mensen met de zelfde interesse: http://www.randomexploits.com/projects/ecu/ecu_basics.htm (elke pagina linkt naar een volgende, zijn een 100 pagina's ofzo)

laat me eens horen of dit de oplossing is.


success

Teun
« Laatste verandering: Januari 03, 2008, 08:05:06 door teun » Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: Januari 03, 2008, 08:03:28 »

Sjakov,

Heb je andere topic niet helemaal doorgespit, en helemaal voldoet je klacht niet aan het probleem wat ik had, maar heb je de sensor van je standaard al gecheckt? Die wil ook nog wel eens kapot gaan. Ik had een storing in dat printplaatje van de sensor en had soortgelijke klachten, alleen kon ik hem wel meteen weer starten.
Wellicht het checken waard.... Smiley

Grtz, Bart

zou inderdaad ook nog kunnen.

het probleem lijkt me in iedergeval ecu gerelateerd. met het linkje wat ik hierboven gegeven heb, kun je iig de waarden achterhalen die elke sensor moet hebben bij doormeten. verder kun je alle connectoren nalopen op corrosie. dat samen moet 't mogelijk maken 't probleem te tackelen.

't is jammer dat je niet in de buurt woont, want ik zou best eens willen kijken of ik het probleem voor je kon vinden. 't electrische circuit van de falco is relatief eenvoudig. Falco van mijn vriendin staat momenteel in de schuur, dus componenten verwisselen, om te verifieren wat het probleem is, is ook vrij simpel.



Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #18 Gepost op: Januari 03, 2008, 08:55:30 »

teun,

bij een foutmelding gaat de ECU toch altijd in een soort Basic Mode draaien of schakelt deze alles uit.
Bij dit probleem valt de complete motor stil.

Daarom jullie idee van valsensor en zijstandaard is niet zo verkeerd.

grtjs rolf
Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: Januari 03, 2008, 09:45:21 »

Rolf, dat is afhankelijk van het geconstateerde probleem. als de standaardsensor actief wordt (ecu denk dat de standaardsensor wordt uitgeklapt) of de valsensor wordt actief, dan schakelt de ECU toch echt rucksichlöss de injectie uit. zo issie geprogrammeerd en zo moet het ook. Dat is juist gedrag en zal dus ook geen foutcode opleveren.

bij andere problemen (lucht intake sensor werkt niet, of geeft waardes buiten zijn range aan) zal de ecu idd een foutmelding genereren en in een basic mode gaan draaien.



Gelogd
bmack
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.612


Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: Januari 03, 2008, 11:15:50 »

Allereerst ontzettend bedankt voor alle reacties, heb er al weer iets meer vertrouwen in  Smiley


En zelf helemaal geen kaas van sleutelen? Is je dashboard na zo'n "stop" ook van de regel? En inderdaad heb je met een  japanner net zoveel kans op een fijne storing. Probeer anders alle bekabeling die je ziet en weet na te lopen. Kan ook ergens doorgesleten zijn en sluiting maken... En je zekeringen nalopen. Ziet er niet ergens eentje "net wel, net niet" tussen?

Ik lees dat andere topic nog es maar ik heb eens een nieuw Aprilia startrelais weer terug kunnen brengen. Was nieuw al niet goed... Soms deed ie het wel soms niet. Nu dus wel een goede. Wat me ook nog niet duidelijk is: Loopt hij nu wel of niet? Of loopt ie slecht als je gas geeft? Wanneer openbaart zich het probleem precies??

startrelais is vervangen door een yamaha exemplaar.
Ik zal proberen wat er gebeurt en wanneer dat gebeurt duidelijk te formuleren.

De klacht:de motor valt af en toe uit en kan pas weer gestart worden als je helemaal stil staat, hiervoor hoeft niet altijd het contact opnieuw aan en uit gezet te worden. In de helft van de gevallen dat de motor uitvalt kan deze voor een paar minuten tot een kwartier niet gestart worden. De startmotor geeft geen enkel signaal.

Wanneer?In 90% van de gevallen tijdens heftig accelereren tot boven de 150 km/h of bij het afremmen op de motor na dit accelereren. In de overige gevallen gebeurde het gewoon bij constante snelheid, altijd op een 80 weg of op de snelweg (de laatste keer vier keer achter elkaar op weg van utrecht naar vlaardingen)

Dashboard signalen: geen, dashboard blijft gewoon aan, toerenteller loopt terug naar nul

Overige signalen/toevalligheden die er misschien iets mee te maken hebben: Voorafgaand aan het uitvallen begint de motor vaak te stotteren, heel soms pakt hij hem hierna weer op maar meestal stuur ik hem alvast naar de vluchtstrook  (ben ook maar lid geworden van de anwb  )

Ik hoop dat het zo al iets duidelijker is  Undecided

Ik ben niet bang voor sleutelen en zelf dingen proberen alleen het moet altijd op straat buiten en ik krijg de kriebels van elektronica. Mechanische problemen daar kom je vaak wel uit met een beetje logisch nadenken.



Het is waarschijnlijk is een stomme zet geweest om als student op een aprilia te willen rijden maarja ik heb hem nu.


  Is juist cool  Cool, wel balen van je problemen, maare misschien kan 'Dikke Miel' helpen?

Inderdaad, ik ben ook student en dit is mun 2de appie al  En is zeker niet stom...
juist erg respekt vol 

thnx, ik hoop echt dat ik hem kan houden
hoi balen van je probleem zeg maar zou hem echt niet weg doen dat is zonde. Het probleem lijkt mij echter iets van dat je massa niet echt goed vast zit op je blok daar heb ik wel eens vaker van gehoord en als je een reparatie heb gehad en je probleem is niet op gelost dan als je een goede dealer hebt ga je terug met het probleem en dan zorgt die maar dat die het op lost zonder kosten toch of in iedergeval een flinke korting. ik heb al meer gehoord over 125 world als je echt een goede serieuze dealer zoekt en ik weet die stopt niet eerder voor dat hij het probleem heeft gevonden(heb er ervaring mee) dan moet je naar vjmotorsport gaan in sommelsdijk is vlakbij en ze willen desnoods je falco nog komen ophalen ook kan niet beter toch. nou succes ik hoop dat je r iets aan had
ps laat nog wel ff de uitkomst weten groetjes
Gelogd

“Your time is limited, don’t waste it living someone else’s life.
Sjaakie
WWW.CLEANCOOL.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.054


Voor al uw problemen hebben wij een oplossing

Timor-Leste
WWW
« Antwoord #21 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:02:39 »

Ik zou de bedrading maar eens goed nalopen op beschadigingen. Kan ook een oorzaak zijn. Een draad die tegen het frame aan is komen te zitten kan gekke dingen doen.  Embarrassed Embarrassed
Succes met zoeken, je kunt er wel even mee bezig zijn.
Gelogd

Ik praat niet te snel, je luistert te langzaam. Golfen is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken. Wie zijn billen brandt mag blij zijn dat ie niet andersom stond. Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek. Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
minime
Aprili? JA!
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 759


Aprili? Ja!

Netherlands
« Antwoord #22 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:20:56 »

Volgens mij heeft hij de schakelaar van de zijstandaard al kortgesloten.

Mijn gevoel gaat toch naar brandstofvoorziening. Zeker omdat hij het steeds heeft over hogere toerentallen/snelheden.
Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:35:11 »

hmmmmmzzz ik zit nog eens goed te lezen en kom terug op mijn valsensor theorie.

als het de valsensor is, moet de startmotor nog wel werken. als de startmotor simpelweg niet meer rondgaat krijgt deze geen spanning meer. 't is een hele simpele schakeling.

rotte dodemansknop zou goed kunnen.


maargoed, we kunnen raden tot we pimpelpaars zijn, 't is gewoon een kwestie van nalopen en doormeten. kuipdelen eraf en kieken Smiley
« Laatste verandering: Januari 03, 2008, 12:44:30 door teun » Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #24 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:42:25 »

@minime: hogere toerentallen -> meer trillingen -> valsensor

maargoed, we kunnen raden tot we pimpelpaars zijn, 't is gewoon een kwestie van nalopen en doormeten. kuipdelen eraf en kieken
Even de tijd voor nemen en alle draadjes even bekijken en de contacten schoonmaken/inspuiten. Middagje werk, maar zo ben ik erachter gekomen dat mijn draad naar de zijstandaard tegen de achterste uitlaatbocht aan lag te knuffelen: die was al redelijk ver heen: toch maar even hersteld  Je kan idd gokken tot je een ons weegt, maar checken helpt.

Wat anders: 125cc world is sponsor van de club en Rob laat je vast niet zomaar vallen. Zij helpen wel mee met het oplossen van dit soort problemen: en je had garantie. vlgs mij valt dit daar wel onder 
Gelogd
sjakov
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:44:42 »

Volgens mij heeft hij de schakelaar van de zijstandaard al kortgesloten.

Mijn gevoel gaat toch naar brandstofvoorziening. Zeker omdat hij het steeds heeft over hogere toerentallen/snelheden.

dat klopt minime en ook heb ik de valsensor al eens doorgemeten.

zelf krijg ik een beetje het gevoel dat het weer aan die relaitjes van de brandstofpomp en de injectie ligt. (die in de kont) alleen heb ik ze beiden al vervangen. Misschien was een daarvan inderdaad al stuk toen ik hem kreeg.

Het probleem met het oplossen is het testen of hij het weer goed doet... in 90% van de gevallen gebeurt het echt alleen bij hard rijden en daar moet wel de ruimte voor zijn. Tijdens mijn trial and error sessies moest ik soms wel 6 keer per dag met hoogst illegale snelheden over de dijk van vlaardingen naar maassluis op en neer.
Het lijkt me dat monteurs dat niet ze snel gaan doen... hebben ze bij VJ motorsport een testbank?
Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:47:07 »

en langzaam/normaal rijden over een flink hobbelige klinkerweg geeft geen storingen?

of stationair laten lopen en dan frotten met elke stukje kabelboom wat je tegenkomt
(tikkies geven tegen elk component met de plastic handle van de schroevendraaier enzo)
« Laatste verandering: Januari 03, 2008, 12:49:36 door teun » Gelogd
sjakov
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:50:01 »

@minime: hogere toerentallen -> meer trillingen -> valsensor

maargoed, we kunnen raden tot we pimpelpaars zijn, 't is gewoon een kwestie van nalopen en doormeten. kuipdelen eraf en kieken
Even de tijd voor nemen en alle draadjes even bekijken en de contacten schoonmaken/inspuiten. Middagje werk, maar zo ben ik erachter gekomen dat mijn draad naar de zijstandaard tegen de achterste uitlaatbocht aan lag te knuffelen: die was al redelijk ver heen: toch maar even hersteld  Je kan idd gokken tot je een ons weegt, maar checken helpt.

Wat anders: 125cc world is sponsor van de club en Rob laat je vast niet zomaar vallen. Zij helpen wel mee met het oplossen van dit soort problemen: en je had garantie. vlgs mij valt dit daar wel onder 


De eerste keer dat de elektrische storing zich voor deed was de garantie een dag verlopen ofso  Lips Sealed Ik denk dat ik van 125cc world weinig hoef te verwachten.
Ik moet inderdaad maar weer eens de boel gaan strippen en lekker met een pilsje alles nakijken.
Een probleempje, kheb sinds vandaag gehoord dat ik mijn stalling uit moet dus ik ga eerst meer even kijken voor nieuw onderdak anders staat mijn kapotte  falco nog buiten ook straks

(dat zal voor jou dan ook ook gelden minime, per 1 maart stopt roadhouse met de stalling en moet iedereen eruit  Sad )
Gelogd
sjakov
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:51:39 »

en langzaam/normaal rijden over een flink hobbelige klinkerweg geeft geen storingen?

of stationair laten lopen en dan frotten met elke stukje kabelboom wat je tegenkomt
(tikkies geven tegen elk component met de plastic handle van de schroevendraaier enzo)

langzaam rijden over een hobbelige weg geeft geen storingen

dat laatste heb ik nog niet geprobeerd,  is ook een goed idee om te proberen
Gelogd
teun
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: Januari 03, 2008, 12:59:18 »

'k probeer te ontdekken wat de logica is van de hoge snelheid.

hoge snelheid geeft meer vibraties, meer hitte, er wordt meer stroom opgewekt door de dynamo.

het moet electrisch zijn daar de startmotor ook niet meer werkt. en dat deel verbaast me dus zo. startmotor staat redelijk los van alle electronische circuits. als is het startmotor-relais wel een input van de ECU.

enige linking pin tussen startmotor en het stotteren voor het uitvallen die ik zo weet is de dodemansknop. als die rot is (of het kabeltje daar naar toe) wordt ook de ECU uitgeschakeld.

hoe lullig het ook klinkt, 't is wel een leuke puzzel vind ik om uit te vlooien
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Reisverslag Noorwegen « 1 2 3 » johansc 42 35533 Laatste bericht Augustus 26, 2009, 20:33:15
door arius
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25572 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
KNMV- Cup, Juniorcup, SV-cup en CRT-C « 1 2 ... 10 11 » Bitaktus_Snellus 154 60014 Laatste bericht Oktober 12, 2011, 14:06:37
door Bitaktus_Snellus
Navigatie « 1 2 » Huertecilla 15 9220 Laatste bericht Augustus 21, 2013, 20:46:40
door MrKneedown
S.O.S. Tekenen deze petitie « 1 2 3 » Sjaakie 41 23919 Laatste bericht Juli 21, 2009, 17:47:33
door Patrickg

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!