Ik heb een bericht terug gekregen van onze vereerde gedeprimeerde Henk Baas
Hieronder het kopie van mijn email.
Wat zal die man het druk gehad hebben met alle mails beantwoorden
Lees en oordeel zelf:
Geachte Karolina,
Ik heb met aandacht uw mailbericht gelezen, waarin u uw zorgen uit over het gebruik van het TT- circuit. Aanleiding voor uw mail was de door de provincie aan het circuit opgelegde dwangsom en de reactie van het circuit daarop door een aantal evenementen dit jaar te schrappen.
Graag maak ik van de gelegenheid gebruik u nader te informeren over het hoe en waarom van de dwangsom.
De provincie heeft aan het circuit een milieuvergunning verleend voor het houden van auto- en motorsportevenementen. Op grond daarvan mogen activiteiten, gerangschikt in klassen zoals hieronder in de tabel is aangegeven, plaatsvinden op het circuit. In totaal kunnen er jaarlijks op 244 dagen auto- en motorsportevenementen op het circuit georganiseerd worden. Deze evenementen moeten voldoen aan de geluidsvoorschriften die in de vergunning zijn opgenomen. Deze voorschriften zijn opgenomen ter bescherming van de omgeving. De provincie vindt het belangrijk dat het TT-circuit zijn activiteiten kan houden, maar heeft ook het belang om de omgeving te beschermen tegen geluidsoverlast, en is hiertoe ook wettelijk verplicht.
In de voorschriften is het aantal akoestisch relevante evenementen (type 1 t/m 4) per type activiteit vastgelegd. Dit aantal is in onderstaande tabel aangegeven met de daarbij behorende geluidsbelasting, gemeten op de permanente geluidmeetmast. Deze verdeling is in overleg met het circuit tot stand gekomen. De waarde op de permanente meetmast is een waarde gemeten over de gehele dag, de zogeheten LAeq.
type
evenement aantal dagen
per jaar Waarde op permanente meetmast
1 (bv. TT) 7 --
2 (bv. NK) 27 84 dB(A)
3 65 76 dB(A)
4 145 71 dB(A)
5 (niet geluid gerelateerd) Onbeperkt --
De dwangsom in kwestie heeft betrekking op de type 3 en 4 evenementen. Onder deze evenementen vallen rijvaardigheidstrainingen en dergelijke. De afgelopen jaren zijn er onder deze noemer echter steeds meer wedstrijd evenementen gehouden. Omdat type 3 en 4 evenementen hier niet voor bedoeld zijn, leidde dit tot overschrijdingen van de geluidsnormen. Met het circuit is hierover overleg geweest maar dit leidde niet tot een geluidsniveau dat binnen de vergunde waarden bleef. Hierdoor waren wij genoodzaakt een dwangsom op te leggen.
Overigens hebben wij met het opleggen van de dwangsom niet de bedoeling om evenementen als bijvoorbeeld de KNMV cup-races te verbieden. Het geheel schrappen van deze evenementen is een beslissing van het bestuur van het TT-circuit geweest. Waar het ons om gaat is dat het TT-circuit binnen de hierboven beschreven totale geluidsruimte blijft. Dit kan wat ons betreft ook door bijvoorbeeld het nemen van technische maatregelen of het uitruilen van geluidsdagen. Het circuit bepaalt welke evenementen in welke geluidsklassen ingedeeld worden.
In de publiciteit rondom het circuit wordt nog wel eens een vergelijking gemaakt tussen geluid van het circuit en die van gemotoriseerd verkeer op de openbare weg. Er zou met verschillende maten gemeten worden. Het circuit is aan geluidsnormen gebonden en een tijdelijke activiteit op de openbare weg niet. Belangrijk verschil is echter dat op het circuit de activiteiten geconcentreerd op dezelfde plek steeds weer plaatsvinden. Op de openbare weg is dit niet het geval. Alleen daarom al is dit dus geen goede vergelijking.
Ik hoop dat u hiermee een beter inzicht heeft in het waarom van de dwangsom. De provincie draagt de motorsport en het TT circuit een warm hart toe, maar moet en wil ook rekening houden met het belang van de omgeving.
Hoogachtend,
Henk Baas
Gedeputeerde
En hier kan ik het mee doen.