Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 19, 2024, 12:48:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ZAC geluid shit  (gelezen 8936 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
breed
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.368


.......

Timor-Leste
« Gepost op: April 21, 2008, 17:11:33 »

email van de DNRT:
---------------


Beste Motorrijders,

DE BEDREIGING VAN DE MOTORSPORT KOMT NIET VAN BUITEN

Wij weten dat als we met veel mensen veel willen rijden tegen acceptabel tarief, dat we dan met fluisterstille motoren moeten rijden. Dat doen we inmiddels 12 jaar met veel plezier en met weinig problemen. In die periode organiseerden we ca 80 ZAC wedstrijden voor motoren.
Vorig jaar overschreden we 2 X de geluidsnorm in Assen en brachten samen met een aantal andere organisatoren het TT circuit in de problemen. Zodanig dat de provincie nu strak gaat handhaven en daarmee staan we nu ernstig onder druk. De volgende overtreding levert een boete van € 10.000.- op en gaat daarna mogelijk verder omhoog. Oorzaak was het toegenomen geluid van de deelnemers. Na een hevige exercitie bleven we vorig jaar de laatste wedstrijd op het maximum. Lijn is in. Maar met aanzienlijk risico dus.

Maandag reden we weer de eerste wedstrijd maar niet met gezamenlijke start omdat dat een extra geluidsbelasting geeft. Met een kleine bezetting, 120 deelnemers (normaal 180-200) bleven wij ook nu nog maar net binnen de het maximum geluidstotaal. Met een normale bezetting en gezamenlijke starts hadden we het geluidstotaal ver overschreden. We zijn dus niet dichter bij een oplossing maar verder daar vanaf. De individuele geluidsnorm zal terug moeten van max. 100 dB op de meter van het circuit naar 97-98 dB. Een zeer wezenlijke verlaging. Onredelijk? Misschien wel. Maar ca Âľ van de deelnemers zit daar nu al op.

De “regelmatigheidsrace” was niet eng. Het is natuurlijk gewoon een wedstrijd of eigenlijk twee. Je laat zien dat je 6 of 8 zeer gelijke ronden kan rijden op jouw snelheid. Daarnaast staat op de uitslag hoe lang je er over hebt gedaan. Dan kan je zien wie sneller en wie langzamer was. Dus toch een race uitslag. Natuurlijk missen we de gelijke start. Maar dit evenement konden we vooral geen risico nemen. Gelijke start is extra geluidsbelasting, vandaar. Natuurlijk is het minder. Vandaar ook minder hevige emotie, minder sfeer.

De splitsing A-L en M-Z is matig bevallen. Veel deelnemers hebben groepjes gevormd, combineren transport, sport en plezier. Dat gaat deels verloren en dat is jammer. Inmiddels is er een deelnemersstop ingesteld. Maar waar komt de toeloop vandaan? De ZAC is ontstaan om de deelnemers van de TOMS cursus racegelegenheid te bieden. Maar inmiddels zijn er 5 of 6 cursussen waar je een “C” licentie kan halen. Met een C licentie kan je aan de ZAC deelnemen, vermelden de cursussen en de KNMV. Maar niemand vraagt zich af of de ZAC vele honderden extra deelnemers kunnen accommoderen.

Geluidsmeting is een zeer ingewikkelde materie. De totale meting is vooral een inschatting gebaseerd op ervaring van de circuitmensen. Maar vooral achteraf is het duidelijk of de norm is overschreden.

Laten we even samenvatten.
We hebben met (relatief) weinig mensen gereden met een aangepast programma. Toch zaten wij dicht bij de geluidsgrens.
Met het kleine aantal deelnemers heeft DNRT een direct exploitatie verlies van ca € 6-7.000.
De dreiging van de boete van € 10.000 (moet vooraf overgemaakt worden) is niet ver weg.
Het programma brengt niet helemaal wat we eigenlijk willen.
Conclusie: voor de deelnemers zou het beter moeten.
De mensen van de (DNRT) organisatie vragen zich serieus af of dit zo wel doorgezet moet worden.
Het werk is vertienvoudigd en het plezier is grotendeels vertrokken.

Er was bereidheid bij de deelnemers om dit probleem op te lossen. Zelfs om actie te voeren. Dat was er ook bij de organisatie. En echt we kunnen wel dingen verzinnen. Zelfs hadden een aantal al rekening gehouden met dagenlange eenzame opsluiting in een politiecel. Maar om dan niet te kraken of te breken. Dat alles lijkt echter onnodig.

Het probleem zit slechts in de geluidsproductie van de individuele motoren. De bedreiging komt niet van buiten. De bedreiging zijn we primair zelf. We zitten niet meer op onze doelstelling: “Veel rijden met veel mensen met fluisterstille motoren”. Niet zo zeer omdat wij fluisterstil willen, maar omdat wij al heel lang weten dat het anders niet kan.

De ZAC heeft nog slechts toekomst als we teruggaan naar die doelstelling.
We gaan dus afscheid nemen van al die mensen die daar niet mee mee kunnen of mee  mee willen.
Onafhankelijk van de redelijkheid dat met “standaard” straatmotoren” wordt gereden. Wie een “standaard” GSX-R heeft, om een voorbeeld te noemen, kan niet meedoen. Die maakt op de paal op vol toeren meer dan 103 dB. Dat is 6 dB meer dan onze (nieuwe) norm. 3 dB is verdubbeling van het geluid. 6 dB zou dus 2X zijn. Maar geluid werkt logaritmisch. Dat betekent dat 103 het geluid verbruikt van ca 15 motoren van 97 dB. Een CBR zit doorgaans onder de 97 dB.

Er zijn door deelnemers eisen gesteld. Dat wij eerst maar eens met individuele bewijzen moeten komen.
Er zijn suggesties om vooraf op veel plaatsen in het land geluidsmetingen te gaan opzetten.
Er zijn nog veel meer dingen voorgesteld waarbij wij hel erg veel extra werk krijgen.
Dank voor de ideeën, maar de deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor het geluidsniveau.
Voor DNRT/ZAC is er vooralsnog geen werkbaar alternatief. DNRT is een stichting en geen bedrijf.
De doelstellingen zijn 12 jaar geleden opgesteld en zijn onveranderd van kracht.
Organisatie van wedstrijden moet op een goede (eenvoudige) manier mogelijk blijven.

Voor de wedstrijd in Zolder doet de ambtenaar van de provincie het geluidsbeheer.
Ook daar wordt strak aan de individuele geluidsnorm vastgehouden.
Wie meer dan 95 dB maakt op een van de geluidspalen krijgt daar eerst een waarschuwing.
Na de 2e overtreding kan niet meer worden gereden.
De 95 dB meting in Zolder verhoudt zich tot ca 99 in Assen (inschatting).

We zullen in Zolder “gewone” wedstrijden houden met gezamenlijke start.
Rood licht aan, rood licht uit en gaan. Maximale emotie en adrenaline stroming.
Het tijdschema Zolder vind je hierbij.
Ook voor Zolder verwachten wij een beperkte opkomst.
Wij denken dat de eerste 30 reserves, die de gok wagen om naar Zolder te gaan, gewoon mee kunnen rijden. Maar de M-Z lijst heeft natuurlijk voorrang.

De Assen deelnemers kunnen dezer dagen hun “geluidscijfer” verwachten.
De maximale norm wordt nu 97 dB aan de circuit paal.
Als je denkt dat je dat niet gaat halen en dat je van verdere deelname af ziet willen we dat graag weten.

Voor de duidelijkheid
We geven het dus nog niet op. Maar de oplossing zit bij de deelnemers en nergens anders.
We weten nu zeker dat het heel hard NIET mee valt.
Nu is de tijd om aan te passen.
Als wij moeten besluiten om de races dit jaar grotendeels te stoppen, na dat besluit, dan is het te laat.

Nu nog even een paar praktische punten. Hieronder de clausule betreffende het geluid in Zolder die we aan alle deelnemers bekend moeten maken.

Geluid 
Het geluidsniveau Lamax van de motorvoertuigen, voorbijrijdend bij vollast, mag in geen geval hoger zijn dan 95dBA, op 7 meter van de rand van de rijbaan en op 1.5 m boven de grond gemeten volgens de snelle tijdsbeweging “FAST”. De motorvoertuigen dienen uitgerust te zijn met een absorberende geluidsdemper. Deze moet evenwijdig met de lengte-as (mag niet aan de zijkanten uitsteken) van het voertuig gemonteerd zijn en mag niet aan de achterkant van het voertuig uitsteken. De organisatie gaat ermee akkoord dat de wagens die niet voldoen aan de hierboven  vermelde voorwaarden onmiddellijk van de omloop verwijderd worden door de koersdirectie, voor reparatie. Een tweede overtreding heeft een definitieve uitsluiting tot gevolg
Met het oog op de daadwerkelijke naleving van deze voorwaarden stelt de VZW Terlamen een geluidsofficier aan die gedurende het evenement  permanent aanwezig is en gemachtigd is om te allen tijde de  overdreven geluidsproducerende voertuigen onmiddellijk van de omloop te verwijderen en indien nodig de manifestatie  volledig stil te leggen dmv de rode  vlag. Bij geluidsovertreding  zal het nummer van het betrokken voertuig verschijnen op een bord, ter hoogte van de controletoren, samen met de zwarte vlag. Het voertuig moet dan onmiddellijk binnenkomen.

We proberen dinsdag 29 april vast een uurtje in te schrijven. We zullen er waarschijnlijk zijn tussen 20.00 en 20.30 uur in pitbox 5/6.   
In verband met de Koninginnedag willen we in de pauze voor de echt stoere jongens een Zakloopwedstrijd houden. Als er geen vrijwilligers zijn, worden deze door de organisatie aangewezen.
Inschrijfgeld € 140.- en € 10.- voor de transponderhuur. Kijk nog even na of je het registratieformulier hebt gestuurd en het registratiegeld hebt betaald.

Nog een laatste verzoek aan degenen die nog wel post ontvangen, maar niet meer mee gaan /kunnen doen, graag even een berichtje.

Met vriendelijke groet,

St. DNRT


Gelogd

ZAC #65  DCR #365
TDMarc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: April 21, 2008, 17:43:47 »

Hahaha, het wordt er echt steeds leuker op, dat racen. Dit is toch niet meer uit te leggen. Er zijn maar twee volwaardige circuits in Nederland en deze vallen volgens de wet Milieubeheer onder de noemer "industrie". Daar ligt dus ook meteen het grootste probleem, omdat deze wet niet voorziet in uitzonderingen voor de zeer specifieke geluidsproductie die een circuit met zich mee brengt. Zolang de wetgever hier niet in gaat voorzien, houden we dit probleem. Dit is door de deelnemers dus niet op te lossen, dat zou de DNRT zich terdege moeten beseffen. Onhaalbare kaart mijns inziens.

De vraag naar circuittijd is nog steeds groeiende, mede doordat het rijden op de openbare weg om bekende redenen steeds minder "leuk" wordt. We hebben in Nederland slechts 2 circuits op 17 Miljoen inwoners, en dat is vergeleken met ons omringende landen gewoon laag te noemen. Democratie zou erin moeten voorzien dat de wetgever aan deze vraag helpt voldoen. En waar hebben we het tenslotte over: twee stukjes asfalt van net aan 4 kilometer.....
Gelogd
ApriliaMan
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: April 21, 2008, 17:45:39 »

Ik heb net de mail gelezen: je wordt er schijtziek van. Gelukkig dat ik over een week op Magny Cours en Spa zit. 
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: April 21, 2008, 18:58:33 »

Tja stukje 4 km asfalt een wat voorzieningen

Plek zat op de maasvlakte en in zeeland.

Geen bewoner zal er zijn , laat staan klagen.
Milieu he
dat gaat de bedreigde diersoort  de "meeuw" van de leg !!! 
en nog een paar dieren ??

Maar ja , we zijn in Nederland he
17 mil mensen , maar overal de betweter en voorloper in de wereld.

Zie maar weer eens de invoering van vliegtax 

Pffff   positief blijven PEET 
vergeet niet je BTW verhoging te betalen > anders kunnen we onvoldoende voor onze medemensen zorgen .....
oh ja  Klagen doen we ook graag 

Gekheid >  het circuit moet gewoon gebruikt kunnen worden
om de toenemende vraag op te vangen >>  circuitje erbij

Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: April 22, 2008, 08:12:06 »

een heel verhaal...............

met een standaarddemper zou je met je RSV geen enkel probleem moeten hebben. Een paar GSXR-en minder vind ik ook niet bezwaarlijk  angel

voor mij geen enkel probleem dus Cool

alleen:  wat bedoelen ze nu met a-m groepen en reservelijst enzo?? 
Gelogd
schoubbie
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: April 22, 2008, 13:21:22 »

standaard demper op RSV + filter?? ik niet hoor... word ik zolder der gewoon 2x afgehaald (en dan zat ik ver van de
paal af iedere keer) 

Gelogd
emille
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.826


Weer eens wat anders

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: April 22, 2008, 14:04:15 »

standaard demper op RSV + filter?? ik niet hoor... word ik zolder der gewoon 2x afgehaald (en dan zat ik ver van de
paal af iedere keer) 



Heb ik 5 jaar geleden ook al gehad op Zolder, kompleet standaard RSV Mille al te luid  Angry
Gelogd

Aprilia RSV Mille oranje/paars 1999
Aprilia RSV Mille matzwart 2001
Aprilia RSV Mille R geel 2001
Aprilia RSV Mille/Tuono zwart 2002
Aprilia Shiver 750 zwart 2008
Aprilia RSV Mille R geel 2003
nitro-kevin
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.288


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: April 22, 2008, 14:06:41 »

een heel verhaal...............

met een standaarddemper zou je met je RSV geen enkel probleem moeten hebben. Een paar GSXR-en minder vind ik ook niet bezwaarlijk  angel

voor mij geen enkel probleem dus Cool

alleen:  wat bedoelen ze nu met a-m groepen en reservelijst enzo?? 

De ene week mogen mensen waarvan de achternaam met A-M begint en de keer erop N-Z. Dus 14 april is a-m geweest en mag n-z 30 april op zolder
Gelogd

Wie A zegt, moet ook PRILIA of GUSTA(Cheesy) zeggen!
emille
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.826


Weer eens wat anders

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: April 22, 2008, 14:07:18 »

een heel verhaal...............

met een standaarddemper zou je met je RSV geen enkel probleem moeten hebben. Een paar GSXR-en minder vind ik ook niet bezwaarlijk  angel

voor mij geen enkel probleem dus Cool

alleen:  wat bedoelen ze nu met a-m groepen en reservelijst enzo?? 

Wegens de te grote belangstelling en het reduceren van het aantal rijders op de baan hebben ze twee groepen gemaakt; een groep met achternaam beginnend met A t/m L en groep M t/m Z. Deze groepen mogen om-en-om rijden, dus de helft van de ZAC-dagen mag je rijden + eventueel de circuits waar (nog) geen geluidsprobleem is  Undecided
Gelogd

Aprilia RSV Mille oranje/paars 1999
Aprilia RSV Mille matzwart 2001
Aprilia RSV Mille R geel 2001
Aprilia RSV Mille/Tuono zwart 2002
Aprilia Shiver 750 zwart 2008
Aprilia RSV Mille R geel 2003
Heuveltje
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.361


ZAC #4

Netherlands
« Antwoord #9 Gepost op: April 22, 2008, 16:34:54 »

standaard demper op RSV + filter?? ik niet hoor... word ik zolder der gewoon 2x afgehaald (en dan zat ik ver van de
paal af iedere keer) 


7 april nog op Zolder gereden, er reedt ook een collega-belg op een 2003 Mille
met een volledig Akra systeem en DB killers (speciaal gemaakt) en hij hoefde niet
in te houden bij de geluidspalen!!
En ik kan zeggen dat hij toch een serieus tempo had
Ik ben zelf in Zolder er nog nooit afgehaald met mijn originele demper alleen met mijn Leo Vince
incl db killer en ik heb ook een open luchtfilter (BMC).
Gelogd

ZAC#4
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Plannen voor C-licentiecursus? « 1 2 ... 10 11 » rsvfrank 150 57614 Laatste bericht September 30, 2010, 04:53:40
door rsvfrank
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 49918 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Ernstige ongelukken door afbrekend linksysteem RSV/Tuono [VERVANGENDE LINKS p4] « 1 2 ... 23 24 » Grrrsv 351 121586 Laatste bericht April 14, 2011, 17:06:25
door steegie
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8866 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
Motorvakantieverhalen 2007 « 1 2 » rocketeer 15 16958 Laatste bericht November 22, 2008, 12:34:06
door john deere

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!