Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 27, 2024, 09:51:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bandenspanning straat en circuit  (gelezen 34353 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Gepost op: Mei 03, 2008, 08:40:32 »

Onderwerp is natuurlijk al vaak voorbij gekomen, maar toch even een vraagje.

OP straat wordt er over het algemeen met 2.5 achter en 2.3 voor gereden (met 1 persoon) en dit is een ok uitgangspunt voor de verschilende buitentemperaturen.

OP circuit kreeg ik het advies om voor met 2.1 te rijden en achter 1.9. Maar hoe passen jullie dit aan als de buitentemperatuur hoger of lager wordt?


Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 03, 2008, 09:26:22 »

een verwijzing naar bandenspanning en temperatuur staat in het menu --> banden
hij geeft wel een andere "koudspanning" op ik weet niet wat je daarmee moet, gewoon bij je eigen spanning blijven denk ik

http://members.lycos.nl/supersport/resume.html

(gratis advies  Wink

ik ga een stukje tuffen

Peet
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
TDMarc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 03, 2008, 18:13:32 »

Hoe hoger de buitentemperatuur, hoe hoger de "koude" bandenspanning zal moeten zijn. Hoe lager de temperatuur, hoe lager. Dit lijkt tegenstrijdig, maar is het niet. Immers: hoe zachter de band, hoe meer deze kan vervormen. Hoe meer de band vervormt, hoe warmer hij wordt!. Zou je namelijk met een hele zachte band gaan rijden met warm weer, dan wordt deze door de vervorming uiteindelijk veel te warm en daardoor de bandenspanning te hoog. Hierdoor zal het contactoppervlak tussen de band en de weg te klein worden, waardoor je je rubber sneller verbrandt (blauw worden van de band) met gripverlies tot gevolg! Andersom werkt het ook bij te hoge spanning bij koud weer: De band kan niet vervormen en wordt dus niet warm.

Uiteindelijk draait alles om de einddruk en de "warme" temperatuur van de band. Meten is weten, dus meteen na je sessie even de bandendruk meten en opschrijven. Maandag bij warm weer dus 1 á 2 tienden erbij. 

LET OP: ik heb het hier over circuitomstandigheden. Op straat gelden hele andere omstandigheden en dit vraagt dus om een andere benadering!
« Laatste verandering: Mei 03, 2008, 18:16:08 door TDMarc » Gelogd
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 03, 2008, 18:24:51 »

Op welke warmspanning zou je dan ongeveer uit moeten komen ( onmiddelijk na een sessie?)

Peet
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
ApriliaMan
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 03, 2008, 19:07:01 »

Ik reed vorige week in Magny Cours ook met 2.1 voor en 1.9 achter en 's middags werd het ook behoordlijk warm dus dit zou de reden van mijn schuiver kunnen zijn. Weer wat geleerd. 
Gelogd
TDMarc
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 03, 2008, 19:47:00 »

Merk afhankelijk. Pirelli geeft bijvoorbeeld de volgende geadviseerde bedrijfsbandenspanningen op:


bandenspanning-voorschrift van Pirelli:

Tyre Compound Pressure (bar)
----------------------------------------------
120\70 FR SC1,2,3 2.10 - 2.50
180\55 RR SC1,2,3 1.90 - 2.20
190\55 RR SC1,2,3 1.90 - 2.20

Voor dus 2.3 - 2.4
Achter dus rond de 2.1

Bij normale baantemperatuur zal het drukverschil tussen de warme en koude bandenspanning ongeveer 4 tienden zijn. Je bandenspanning dus bij 18 graden zowel voor als achter 3-4 tienden lager zetten (1.8 achter, 2.0 voor). Bij ongeveer 25 graden 2-3 tienden lager (1.9 achter, 2.1 voor). Bij lager dan 10 graden houd ik 4-5  tienden lager dan de bedrijfsspanning (1.7 achter, 1.9 voor).

Nogmaals dit is slechts een richtlijn. Zelf goed de druk en de temperatuur in de gaten houden!
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 03, 2008, 21:28:24 »

Als ik op de michelin site kijk, dan geven die voor achter juist een hogere bandenspanning aan dan voor vóór,dit is kennelijk merkafhankelijk?

Dit schijnen trouwens 1 v/d beste bandenspanningsmetertjes te zijn: http://www.flaig-praezision.de/shop.php
« Laatste verandering: Mei 03, 2008, 21:42:34 door rsvfrank » Gelogd
TDMarc
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 03, 2008, 21:50:34 »

Als ik op de michelin site kijk, dan geven die voor achter juist een hogere bandenspanning aan dan voor vóór,dit is kennelijk merkafhankelijk?

Dit zijn straatwaardes Frank. Op het circuit rem je vele malen vaker en harder. Als je dan je voorband zachter zou zetten dan je achterband, dan wordt hij veel te heet. Zeker ook omdat het contactoppervlak van de voorband veel kleiner is dan van de achterband. Bij straatgebruik wordt je voorband veel minder belast dan de achterband, dus om hem even "warm" te krijgen als je achterband, zet je hem dus minder hard zodat hij meer kan vervormen en dus de gelijke einddruk en temperatuur gaat halen als de achterband.

Maandag gewoon een schriftje en een digitale bandenspanningsmeter meenemen. Dan kan je eenvoudig zelf eea gaan bijhouden, dan wordt het vanzelf duidelijk. Meten = weten!

Ik raad je aan om gewoon met 2.1 voor en 1.9 achter te beginnen s'ochtends.
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 03, 2008, 21:55:46 »

Ga ik doen
Gelogd
moesthegoose
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 04, 2008, 10:56:17 »

Om er even op in te haken.

Ik heb op het moment stikstof in m,n Supercorsa,s

Iemand enig idee met welke druk er dan het best gereden kan worden?

Het schijnt dat de druk meer constant blijft met stikstof.

Ik rijd nu met 2.3 voor en 2.3 achter ,koud gemeten.

Maar ik ben er nog niet mee op het circuit geweest
Gelogd
Mille Merckel
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.954


Netherlands
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 04, 2008, 13:42:14 »

bij de circuitrijders zie je weinig stikstof gebruik in de banden, omdat er te veel 'geswitch' word.
Ik doe voor circuitrijden warm meten: 2.1 voor en achter.
Gelogd

Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit te werken.
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 04, 2008, 20:07:12 »

bij de circuitrijders zie je weinig stikstof gebruik in de banden, omdat er te veel 'geswitch' word.
Ik doe voor circuitrijden warm meten: 2.1 voor en achter.
En ik meet sinds kort ook warm: Pirelli supercorsa, 2.1. voor en 1.9 achter. Resultaat: banden blijven lang mooi! EN heerlijke grip.

Ga natuurlijk ook met een fluwelen handje op het gas Wink
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 04, 2008, 20:20:58 »

bij de circuitrijders zie je weinig stikstof gebruik in de banden, omdat er te veel 'geswitch' word.
Ik doe voor circuitrijden warm meten: 2.1 voor en achter.
En ik meet sinds kort ook warm: Pirelli supercorsa, 2.1. voor en 1.9 achter. Resultaat: banden blijven lang mooi! EN heerlijke grip.

Ga natuurlijk ook met een fluwelen handje op het gas Wink
Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
breed
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.368


.......

Timor-Leste
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 04, 2008, 20:31:26 »

bij de circuitrijders zie je weinig stikstof gebruik in de banden, omdat er te veel 'geswitch' word.
Ik doe voor circuitrijden warm meten: 2.1 voor en achter.
En ik meet sinds kort ook warm: Pirelli supercorsa, 2.1. voor en 1.9 achter. Resultaat: banden blijven lang mooi! EN heerlijke grip.

Waarmee start je dan koud gemeten Jarno bij, laten we zeggen, een zonnige dag en een graad of 18 in de morgen?
Voor 1.9 en achter 1.8 of zo?

Jack
Gelogd

ZAC #65  DCR #365
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 04, 2008, 20:33:30 »

bij de circuitrijders zie je weinig stikstof gebruik in de banden, omdat er te veel 'geswitch' word.
Ik doe voor circuitrijden warm meten: 2.1 voor en achter.
En ik meet sinds kort ook warm: Pirelli supercorsa, 2.1. voor en 1.9 achter. Resultaat: banden blijven lang mooi! EN heerlijke grip.

Waarmee start je dan koud gemeten Jarno bij, laten we zeggen, een zonnige dag en een graad of 18 in de morgen?
Voor 1.9 en achter 1.8 of zo?

Jack
Ik doe dit pas een dag of 3, dus beperkte ervaring. Het scheelt volgens mij ongeveer 0,2 bar. DUs 1,9 voor en 1,7 achter als startwaarde. Ik leg de  bandenspanningsmeter klaar en het eerste wat ik doe na de sessie is opbokken en dan meteen meten.
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Verslag ZAC Zolder 1 juli 2009 emille 14 8848 Laatste bericht Juli 05, 2009, 07:18:04
door cees
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50190 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8918 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
Telemarketing « 1 2 » Sjaakie 29 21850 Laatste bericht Mei 02, 2008, 14:45:17
door rrvm1971
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 19456 Laatste bericht Maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!