Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 27, 2024, 07:15:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bandenspanning straat en circuit  (gelezen 34350 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
moesthegoose
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: Mei 04, 2008, 23:22:00 »

Ik hou m,n bandenspanningsmeter in de buurt.

Bedankt voor de reacties
Gelogd
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #16 Gepost op: Mei 09, 2008, 16:44:11 »

bij de circuitrijders zie je weinig stikstof gebruik in de banden, omdat er te veel 'geswitch' word.
Ik doe voor circuitrijden warm meten: 2.1 voor en achter.
En ik meet sinds kort ook warm: Pirelli supercorsa, 2.1. voor en 1.9 achter. Resultaat: banden blijven lang mooi! EN heerlijke grip.

Waarmee start je dan koud gemeten Jarno bij, laten we zeggen, een zonnige dag en een graad of 18 in de morgen?
Voor 1.9 en achter 1.8 of zo?

Jack
Ik doe dit pas een dag of 3, dus beperkte ervaring. Het scheelt volgens mij ongeveer 0,2 bar. DUs 1,9 voor en 1,7 achter als startwaarde. Ik leg de  bandenspanningsmeter klaar en het eerste wat ik doe na de sessie is opbokken en dan meteen meten.
En zo heb ik het gisteren ook gedaan, dagje vrij rijden op Zolder.

Omstandigheden: om 9 uur al 20gr tot 28 graden gedurende de dag
Banden: Pirelli Supercorsa pro SC2, RSV mille R met 2002 blok
Vorig jaar na 3 sessie  op Zolder de rechterkant voorzien van een dik vraatspoor/rulle rand. Van de winter de achterschok laten reviseren en voorzien van de juiste veer voor mijn gewicht en circuitgebruik, het blok door RokĂ© opnieuw laten afstellen (het lijkt nu wel een 3-cilinder, zo heerlijk soepel pakt ie op  Wink).
Dus ik dacht, laat ik nog eens een achterbandje stuk gaan rijden in 1 dag. Dus een bijna versie SC2 eronder. Nu had deze band al 3 sessie Assen gezien (niet door mij maar door een Cupper die rondjes van 1.50 rijdt op Assen). Band was dus al ingereden en zo ziet de band er nu uit na 5 sessies op Zolder. Zie de foto's.

Verbazingwekkend goed!! Wat heb ik gedaan? De vering heb ik tijdens de trainingsweek op Ledenon zo ingesteld dat de band op dat circuit mooi bleef (in 5 dagen 3 acherbandjes versleten). En nu na de 1e 3 sessies de achterband warm op 1.9 gezet. Dat betekent dat ik steeds lucht af moest laten, de buitentemperatuur nam gedurende de dag natuurlijk toe. Nou ga ik wel steeds vloeiender op het gas, dus niet in de bocht rechtopzetten van de motor en dan ineens tot aan de stuit, maar gewoon opbouwend accelereren/gas geven.

Maarrrrrrr........ voor mij werkt dit dus, warm meten en achter op 1.9 zetten. Ik denk dat het de combinatie is van band/vering/rijstijl/type motorfiets en rondetijden die je neerzet. DIt wil dus niet zeggen dat iedereen nu zijn achterband koud op 1.7 moet zetten!! Het is echt de balans vinden tussen vering/bandenspanning en rijstijl.

En ik heb nauwelijks glijertjes gehad, een enkele keer als ik te veel gas onder hellingshoek wilde geven.

Wat kan je hier mee? Weet ik niet, de les die ik geleerd heb is dat je niet te bang moet zijn om dingen uit te proberen en telkens stap voor stap te veranderen en goed bij te houden wat het effect van de verandering is.

Groeten, Jarno


* Supercorsa pro SC2 Zolder.JPG (39.91 KB, 336x448 - bekeken 632 keer.)

* Supercorsa pro SC2 Zolder links.JPG (43.39 KB, 336x448 - bekeken 546 keer.)

* Supercorsa pro SC2 Zolder rechts.JPG (42.47 KB, 336x448 - bekeken 566 keer.)
« Laatste verandering: Mei 09, 2008, 16:48:39 door FastJ » Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
TuonoPeet
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.682


Italy
« Antwoord #17 Gepost op: Mei 10, 2008, 07:05:17 »

Iemand met ervaringsgetallen voor Michelins?
Pilot Powers en/of Pilot Race?

de fabrikantenpagina zegt MINIMAAL koud 2,2 voor en achter voor MPP en 2,1 en 2,0 voor de Power race
is toch iets hoger dan Pirelli.....

Bij voorbaat dank...
Gelogd

Als het mooi weer is en het dondert toch dan is er een Appie in de buurt..........
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #18 Gepost op: Mei 10, 2008, 07:19:09 »

Iemand met ervaringsgetallen voor Michelins?
Pilot Powers en/of Pilot Race?

de fabrikantenpagina zegt MINIMAAL koud 2,2 voor en achter voor MPP en 2,1 en 2,0 voor de Power race
is toch iets hoger dan Pirelli.....

Bij voorbaat dank...
Peet,

Zelf heb ik geen ervaring met MPP op het circuit. Wel herinner ik me uit een testverslag van een motorblad dat de MPP met 2.2 bar het op het circuit prima doet.
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
cees
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 818


Belgium
« Antwoord #19 Gepost op: Mei 12, 2008, 20:02:24 »

Ik ben ook met dezelfde supercorsa's terug gegaan in spanning van 2.1 koud naar 1.9 koud (dwz bijna 30 graden buitentemp) en inderdaad blijft de band veel mooier, eerst was na een dagje Zolder de achterband voor de kliko maar nu gaat ie Francorchamps ook nog meemaken.
Gelogd

Shit doesn't happen, it's made by assholes!
arius
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.319


do it on twins

Netherlands
« Antwoord #20 Gepost op: Mei 12, 2008, 21:08:47 »

hallo allemaal,

de meeste reactie`s komen nu van mannen die daadwerkelijk ook echt racen, en op spa of een ander circuit dan ook veel harder rond gaan als de meeste van ons, als je niet of nauwelijks op een circuit rijdt zou ik zelf persoonlijk niet te veel gaan veranderen, je krijgt in eerste instantie een ander stuur/rij gedrag van je motor, mischien moet je hier aan gaan wennen, en voor je het weet is je sessie voorbij, bij een race heb je meestal/vaak een verkennings/opwarm ronde, waardoor de eerste opwarming al heeft plaats gevonden, nu rijdt je mischien voor het eerst op spa(mijn tweede keer), nogmaals verander niet teveel, ik rijdt normaal gewoon met mijn normale bandenspanning (2.3 voor, en 2.5 achter) en heb eigenlijk nooit problemen, maar nogmaals ik rijdt geen wedstrijden of zo, alleen een cicuitdagje af en toe,


grtjes arius
Gelogd

Mijn vrouw zei de motor eruit of ik eruit .... soms mis ik haar
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #21 Gepost op: Mei 12, 2008, 21:56:38 »

hallo allemaal,

de meeste reactie`s komen nu van mannen die daadwerkelijk ook echt racen, en op spa of een ander circuit dan ook veel harder rond gaan als de meeste van ons, als je niet of nauwelijks op een circuit rijdt zou ik zelf persoonlijk niet te veel gaan veranderen, je krijgt in eerste instantie een ander stuur/rij gedrag van je motor, mischien moet je hier aan gaan wennen, en voor je het weet is je sessie voorbij, bij een race heb je meestal/vaak een verkennings/opwarm ronde, waardoor de eerste opwarming al heeft plaats gevonden, nu rijdt je mischien voor het eerst op spa(mijn tweede keer), nogmaals verander niet teveel, ik rijdt normaal gewoon met mijn normale bandenspanning (2.3 voor, en 2.5 achter) en heb eigenlijk nooit problemen, maar nogmaals ik rijdt geen wedstrijden of zo, alleen een cicuitdagje af en toe,


grtjes arius
With stupid

Goed dat je dit nog even meldt, Arius.
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #22 Gepost op: Mei 14, 2008, 20:35:04 »

Band was dus al ingereden en zo ziet de band er nu uit na 5 sessies op Zolder. Zie de foto's.

Verbazingwekkend goed!!


netjes!   hmmm het kan dus blijkbaar wel op zolder. ben er 2x geweest en 2x een achterband opgevreten.... was er effe klaar mee...... Undecided
Gelogd
Tomba la bomba
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.692


Il Colombo Tricolore

Zambia
« Antwoord #23 Gepost op: Mei 14, 2008, 21:27:18 »

netjes!   hmmm het kan dus blijkbaar wel op zolder. ben er 2x geweest en 2x een achterband opgevreten.... was er effe klaar mee...... Undecided

Ligt er niet net nieuw asfalt dit jaar?

Tombaaa
Gelogd

Als je iedere dag met het verkeerde been uit bed stapt, moet je misschien eens een keer blijven liggen.
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #24 Gepost op: Mei 14, 2008, 21:37:58 »

netjes!   hmmm het kan dus blijkbaar wel op zolder. ben er 2x geweest en 2x een achterband opgevreten.... was er effe klaar mee...... Undecided

Ligt er niet net nieuw asfalt dit jaar?

Tombaaa
No way!
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #25 Gepost op: Mei 14, 2008, 21:41:30 »

Hoeveel "heat-cycles" kan een band trouwens aan voordat de kwaliteit echt minder wordt?
Gelogd
FastJ
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 4.792


RSV4ever & Pegaso Powerrrrrrr

Netherlands
« Antwoord #26 Gepost op: Mei 14, 2008, 21:45:24 »

Hoeveel "heat-cycles" kan een band trouwens aan voordat de kwaliteit echt minder wordt?
Bij mij is het rubber eerder op dan dat ik merk dat er veroudering optreedt. Dus geen idee
Gelogd

Je kunt alleen spijt hebben van dingen die je niet doet.
Kiek um goan!
TDMarc
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: Mei 15, 2008, 08:46:33 »

Hoeveel "heat-cycles" kan een band trouwens aan voordat de kwaliteit echt minder wordt?
Bij mij is het rubber eerder op dan dat ik merk dat er veroudering optreedt. Dus geen idee
With stupid
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #28 Gepost op: September 07, 2010, 21:20:29 »

Kick!!!

Wat zijn de waardes voor Diablo Supercorsa's voor circuitrijden?

Ik ben van plan om weer te starten met 2.1 voor en 1.9 achter, alhoewel ik mijn laatste circuitdag op Zandvoort mijn banden volledig heb opgevreten met die waardes, maar toen was de buitentemp zo rond de 15 graden.
Gelogd
teddek
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.195


ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα.

Netherlands
« Antwoord #29 Gepost op: September 07, 2010, 21:35:32 »

zie bijlage,


was vandaag zelf ook aan het rond kijken, toen ik erachter kwam dat ik normale SuperCorsa Pro's heb en geen SC1,2,3 ed
maar zal de 11e ook gewoon 2.1 en 1,9 worden denk ik...

EDIT:
nha zie link is duidelijker. er staat precies hetzelfde als de lijst van Pirelli maar ook voor Slicks en Rains
http://www.arnold-racing.nl/download/bandenspanning.pdf


* Pirelli tyre sheet.jpg (106.98 KB, 673x557 - bekeken 470 keer.)
« Laatste verandering: September 07, 2010, 21:43:04 door teddek » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Verslag ZAC Zolder 1 juli 2009 emille 14 8848 Laatste bericht Juli 05, 2009, 07:18:04
door cees
KNMV Supercup 1000CC 17 april 2009 Assen « 1 2 3 4 5 » FastJ 65 50190 Laatste bericht Juni 01, 2009, 19:44:08
door robz
Toch maar eens voorstellen! pipo-de-kloun 14 8918 Laatste bericht Maart 19, 2014, 16:14:30
door e-Mille
Telemarketing « 1 2 » Sjaakie 29 21850 Laatste bericht Mei 02, 2008, 14:45:17
door rrvm1971
Ook nieuw... « 1 2 » irish wolfie 23 19456 Laatste bericht Maart 09, 2013, 14:25:36
door Jesse J

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!