Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
April 20, 2024, 05:49:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motorkleding  (gelezen 62604 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Huertecilla
Gast
« Gepost op: Mei 20, 2008, 13:03:28 »

wie draagt wat wanneer?

N.a.v. een ander topic en omdat we hier nu in een onhandig tussenseizoen zitten waarin alles net NIET goed is of je moet een paar keer per dag wat anders aantrekken, ben ik in de opslag gedoken naar motorkleding.
Ik weet dat ik een heel handig modern setje heb van cordera en andere modere gore texen, maar dácht dat ik ook nog wat ECHT spul had.
Jawel; trek ik zowaar een leren jack en-broek uit welke met elastisch tussenstuk aan elkaar geritst kunnen worden.
Geen idee wanneer ik dat gekocht heb  Undecided
Styling en kleur zwart helpen niet daarbij. Zitten echter zakken in voor beschermers en de kniedingen heb ik erin laten zitten dus echt oud kan het niet zijn (al is dat relatief: het is ouder dan sommige rijders hier  angel ).
Ik kan zien dat ik er een paar keer mee op de grond gelegen heb want de toplaag is hier en daar verdacht ´mat´en ook is het stiksel hier en daar beschadigd en/of gerepareerd. Het stiksel is maar op 1 plek kapot en het leer maar op twee klekken echt ruw. 
Zit zowaar nog best en niks oubolligs aan (al is dat subjectief  Grin).

Minder smakelijk geworden is het wel 
Zitten resten van vliegbeesten vanuit half europa op bijvoorbeeld en blijkbaar is het voor we hierheen kwamen niet altijd droog genoeg opgeslagen geweest  Cool
Dat het ´uit een rookvrij huishouden´is gekomen kan je alleen ver boven de wind beweren want het meurt voldoende om het motvrij gehouden te hebben.

Vochtige doek erover en... natte doek erover en... sopje erover en.... nog een sopje erover en... NOG een sopje  Wink  Uiteindelijk laten drogen en een emmer dubbin uit de zadelkamer gegraaid. Beetje riskant want el cheapo leer wordt behoorlijk jek van dit oerspul. Jek IS het echter al maar wederom is dat relatief want jekkerder dan de ´waxed´
katoenen pakken is het bij benadering nog niet. Mensen wat waren DAT een smerige dingen: na een rit onverhard wat het een echt camouflage-pak want steekproeven van de hele rit hingen eraan. Schoonmaken kon ook niet echt dus naar verloop van meer en minder zweterige seizoenen was de verbanning ervan uit cafes en restaurants destijds eigenlijk gewoon terecht.

Ok, terug naar HET pak. Lekker in de tjet gezet. Voor de deur op het terras en t-shirt er maar bij uit want het is te warm om er een werkoveral bij aan te trekken en te goor om er andere kleding mee te verpetsen.
Het blijkt perfecte kwaliteit leer  wat zienderogen opknapt van de dubbin.
Eerst het jack, dan de broek, dan het jack nog een keer en tot slot de broek nog een keer. In de schaduw laten intrekken.

Er kwam zowaar nog een heus relikwie uit een mouw: een Fin-Marin sjaal van MotoVisie.  Shocked Shocked die moet 30 jaar oud zijn denk ik.
Wederom te jek voor in de nek. Dat rijmt dus het is zo. Tegen de tijd dat het weer soort van te hachelen is, zijn de broek en het jack ingetrokken.
Dubbin is heerlijk spul, maar je moet het wel UITWRIJVEN. Met hoofdletters want dat is puur werken. Goed leer wordt er dan heerlijk soepel van, beetje eiglans en heel behoorlijk waterafstotend. De ´slijtplekken´ zijn haast niet meer te zien (voorbij rijdend). De zweetdruppels parelen er dan ook geheel bevredigend af  Grin

OK, mijn leren jack en broek voor deze zomer zijn klaar!
Echt leer, niks gore tex en niks retro  angel Gewoon tijdloos degelijk, spatwaterdicht en beschermend tegen asfaltuitslag.
Bijkomende voordeel is dat het een efectieve repellant is tegen ´wij-gevoel´ van Stoner-wannabees 
Waarschijnlijk ook tegen vliegen trouwens, want echt fris ruikt het nog bepaald niet eigenljk: toch maar even ergens buiten hangen op een doorluchtig plekje  Cool

Wie volgt  Grin
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 20, 2008, 13:34:17 »

Even wat nagezocht en jep, de MotorVisie-sjaal is 30 jaar oud: kreeg je toen dat blad net bestond als cadeau bij abonnement. Verrekte fijn ding trouwens en ik heb toen ergens een tweede voor gekregen welke ik tot 5 jaar terug hier (enduros) gebruikt heb. Die zal vast ook nog ergens in zitten.

peter
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 20, 2008, 20:28:47 »

Voor de oudgedienden onder de oude knarren:

ZO is het oude vertrouwde motorfiets-setje geboren:

´Title: Captain Phillips Wearing Ursula Suit
Description: A photograph of Lieutenant Commander George Phillips talking to Captain J S Bethell at Blyth in December 1939. Phillips was the Commanding Officer of HMS Ursula. The boat had just returned from North Sea patrol where it had attacked the German cruiser 'Leipzig'. Phillips is pictured wearing his famous Ursula suit. Phillips was unhappy with the standard pre-war issue foul weather gear which consisted of oil skins, hats and towels wrapped around the necks. Watchkeeping onboard submarines could be quite a physical ordeal in rough weather, with the submarine bridge being only a few feet above the sea level. Lieutenant Lakin, Ursula’s navigating officer, was a keen motorcyclist who wore a one-piece over-suit made by Barbour. Phillips told him to wear it while he doused him with a fire hose. Despite the force of the water, Lakin remained dry. Phillips decided that the overalls, with a few alterations, might be the answer for submarine lookouts and bridge personnel. Phillips visited the company Barbour in South Shields and persuaded them to cut the suit in two, make the jacket hooded and the trousers with elastic at the waist and ankles. He paid for the prototype suits out of his own pocket. Warm, comfortable and waterproof, they became standard issue in the Submarine Service.
Creator: Royal Navy Submarine Museum
Accession Number: RNSM 58´




De schuine borstzak op de Barbour International en Belstaff Trialmaster is een afgeleide van een latere modificatie om het pistool op de borst makkelijker te kunnen pakken. Op de motor ook VEEL praktischer dan twee verticale zakken.

peter
« Laatste verandering: Mei 20, 2008, 20:31:47 door Huertecilla » Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 20, 2008, 20:48:50 »

Gaaf man, inderdaad, kwaliteitsleer gaat erg lang mee  helaas is mijn aprilia pak te zwaar beschadigd om het weer mooi te krijgen 
Gelogd
rolf
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 12.809


Netherlands
WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 20, 2008, 20:49:13 »

tja waar ben mee begonnen, inderdaad leren motorjas(met schuine rits en schoudervulling Grin maar met de potten vet waterdicht voor even) op spijkerbroek. Daarna de eerste leren combi, fout en te klein gekocht. Toen een all-weather jas/broek winterwarm zonder protectie en niet waterdicht Undecided

Vervolgens weer een nieuwe nylon jas met protectie, gekocht in leiden want daar was Hein Gericke geland Grin Goede jas die een val gebroken heeft.

Weer een leren combi erbij van Damen leathers jawel uit de collectie van damen leathers gehaald. Nadat deze gekrompen was mijn eerste overall van leer die ook weer een val gebroken heeft.

Weer een leren combi waarvan de jas nog leeft, broek scheurde ik uit onderweg naar Rotax en een (te) ruime broek gekocht in Duitsland.

Weer een leren overal en daarnaast een nieuwe broek.

Weer een leren overall erbij en een showjas van aprilia met protectie.

Regenpakken slijten bij de vleet en weet niet hoeveel er al in de kliko beland zijn. Inmiddels een regencondoom erbij voor het circuit.

Laarzen daar kan ik een boek over schrijven maar zag gisteren iemand met laarzen voorbij komen die ik 10 jaar geleden versleten heb.

Helmen, tja verschillenden, periodes gehad zeker van 1 per jaar of 2.

Rugprotectie inmiddels pas aan de tweede bezig, de eerste heb ik nog steeds.

grtjs rolf

next one.
Gelogd
zeeslot
obgeblazen
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.055


Italy
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 20, 2008, 21:15:02 »

Ik ben nog jong.......

dus: begonnen met Hein Gericke broek met jas. Daarna maar leer gekocht en nog steeds, in weer en wind, op straat of circuit, met een dainese jas en (kleine)broek.

Ik hoop dat Sinterklaas in december naar Nederland komt met een lederen overall  Wink

Laarzen zijn mijn tweede setje pas in 9 jaar motorrijden: Nu Sidi, die iedereen lijkt te hebben  Grin

who's next?
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 20, 2008, 21:18:51 »

Begonnen met een textiel all weather jas en leren broek, jas aan vlarden gereden door een ongevalletje, toen leren jas er bij gekocht, broek was nog bruikbaar, toen een aprilia combi die nu na weer een ongevalletje zwaar beschadigd is, eerst maar even terugvallen om m'n oude leren jas en broek  hoop nu weer een tijdje het spul heel te houden,ga nog wel op zoek naar een nieuwe combi.
Gelogd
Gerrit
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.480


Netherlands
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 20, 2008, 21:31:47 »

Ik heb mijn originele eerste lederen combi nog. Gekocht nog in het gulden tijdperk en nog altijd niet versleten, dat kan ook niet volgens mij. Wel ietwat viezig geworden maar het stinkt niet en het zit nog altijd perfect. Wel in de loop der jaren is het iets krapper gaan zitten maar dat ligt niet aan het pak vrees ik. O en toevallig heb ik van de week de broek-jas rits hoogst persoonlijk met naald en draad weer even netjes vastgezet. Maar ach na een jaar of 12 mag dat mischien wel.

Verder heb ik een cellofaantje voor de regen. Dat is inmiddels wel de tweede maar dat komt omdat ik de eerste in Belgie ben kwijtgeraakt ergens tijdens een van de eerste prima vera ritten.....de rugtas niet goed dichtgemaakt.

Verder ben ik nu aan mijn 2e set laarzen begonnen. Mijn eerste set was de rits stuk en na reparatie toch niet meer zo goed.

En ik ben aan mijn 3e set handschoenen begonnen. De eerste set was op den duur doorgesleten, de 2e set was na drie jaar echt smerig maar verder niet versleten, die heb ik dus nog als reserve.

Tja en ik overweeg om een overalletje te doen met gaatjes. Lekker bij mooi weer.

En ik heb mijn tweede helm. Die is inmiddels wel aan het eind van zijn levensduur gekomen. Daarvoor komt binnenkort een nieuwe.

Ik ga binnenkort mijn leertjes eens wassen in de wasmachine. Dat schijnt te kunnen als je op lage temperatuur, kort en weinig water wast. Dat laat ik maar aan Corine over. Eerst maar eens een proef doen met mijn reserve handschoenen.
Gelogd

Groet,

Gerrit-IJsselstein
Huertecilla
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 20, 2008, 21:33:46 »

tja waar ben mee begonnen, inderdaad leren motorjas(met schuine rits en schoudervulling Grin

Jep, schuine rits ja, met grote overlap opdat de voorkant ECHT winddicht is: heeft mijn net gedubde ook  Grin  Niks retro, gewoon ECHT  Wink

´Allweather´ behalve regenachtig dus  
Mijn eerste kunststoffen allweather was een tweedelig geweven-nylon pak met hoofdpijn oranje voering. Zat een pvc-achtige coating aan de binnezijde van het nylon en een alu-folie in de voering. Superpak en jaren echt waterdicht ook. Tegen de tijd dat de coating begon te barsten reed ik een paar jaar woon-werk met de auto en daarna waren er Gore- en andere texen.

Die laatsten waren de eerste echte verbetering op laarzengebied. EINDELIJK duurzaam droge voeten in stevig en comfie warm leren schoeisel!!!
Ik heb stad en land afgezocht naar het laatste paar oude model Daytona tourlaarzen toen die ook ´sportief´ werden  Cry
Toch uiteindelijk de ´gemoderniseerde´ moeten kopen. Heb ik nog staan. Zowel de linker als de rechter met schuurgat naast de kleine teen  angel Zou ik in NL moeten vervangen maar hier regent het voorspelbaar.
Prima laars, dat wel maar gewoon net wat slanker en dus minder komfie warm.

Als ´regenvet´Rolf gebruik ik al sind mijn heugenis Dubbin. Is al HEEL lang uit de motorhandel, maar was bij de ruitersport-winkels nog wel verkrijgbaar. Daar dies de diehard-klant nu echter ook uit en je kan het spul uit oude voorraad voor een paar euro per kilo kopen hier en daar.
Hier in het zuiden is het uiteraard onbekend want ´regenvet´ is hier gewoon nooit noodzaak geweest. Mijn schoonouders hebben NET anderhalve kilo meegenomen.

Maarreh, Rolf, jij dus geen ´nostalgische´ervaring met de waskatoen kleding? Man, ik krijg spontaan associatieve visioenen van de meest mallote ervaringen van toen als ik de typische wat tja, hoe omschrijf je dat,... vermolmde katoengeur meen te ruiken. Natte hond is er niets bij  Lips Sealed
Te paard en bij jagers is Barbour helemaal in en bij trailrijders kom je het nog steeds tegen, vandaar dat ik nog regelmatig een flitsterug heb.
Ik zie net hoe onvoorstelbaar DUUR een originele Trialmaster tegenwoordig is. Belachelijk gewoon: dat was juist populair omdat het betaalbaar, duurzaam en effectief was! Mode  

peter  
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 20, 2008, 21:45:02 »

En ik ben aan mijn 3e set handschoenen begonnen.

Dat is een goede Gerrit
Ook die dingen zijn echt een wereld vooruit gegaan met de uitvinding van de ´texen´.
Wat heb ik daar een pijn van gehad zeg, van langzaam weer opwarmende handen. 
Toen ik in een blad een crosser met de eerst primitieve versie van handkapjes zag heb ik die gelijk op mijn eigen straatrij-ijzer gefrut en dat scheelde fors maar wow wat was de eerste set tex-handschoenen een geNOT. Tot overmaat van geluk kocht ik toen, 1986 of ´87, voor woon-werk een BMW K75S met handvatverwarming. Daar heb ik echt en bewust van genoten, van duurzaam droge en dus warme handen en voeten. Heeft me onmetelijk verbaasd wat een absurd onevenredig groot effect die handvatverwarming had trouwens; was net een warmtewisselaar voor je bloed  Grin

peter
« Laatste verandering: Mei 20, 2008, 21:48:55 door Huertecilla » Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 20, 2008, 22:24:47 »

En ik heb mijn tweede helm. Die is inmiddels wel aan het eind van zijn levensduur gekomen. Daarvoor komt binnenkort een nieuwe.


Helmen heb ik eigenlijk altijd HEEL lang mee gedaan. Altijd vezelversterkte gekocht trouwens. Mijn eerste AGV in ´73 al en dat was gelijk een goede zet, want die heb ik tegen een boom geplet. Via die boom in het water, daar, onder water halfbewust verzopen. Ben gereanimeerd en drie dagen later in het ziekenhuis ging het licht weer aan.
Een hele serie open helmen volgde en omdat die allemaal fiber waren spoot ik ze gewoon over als ik ze zat was.

Mijn eeste integraalhelm heb ik nog. Voor de racerij toch maar wel en toen een GPA met van die hoefijzers aangeschaft. Dat ding heb ik nog, compleet met de scruteneering stickers van de IoM TT.
Met bovengenoemde BWM mijn tweede integraal gekocht, een Arai fiber. Die is op het asfalt gesneuveld.
Omdat de KNMV toen redelijk streng werd mbt de levensduur ging het rap.
Ik heb voor de straat nog een in mijn ogen heel aantrekkelijke AGV test-serie kleur gehouden. Is soort van eiglans titaniumgrijs op een zwarte onderlaag. Dat geeft een heel apart effect maar in het gebruik krast de bovenlaag vrij snel en daarom is deze niet in productie gegaan.

Tja, en hier is het motorleven wat eenvoudiger geworden: rij bijna alleen met zo´n licht brommerhelmpje  We hadden een rode, witte en zwarte. De rode is overleden.
De witte begint al aardig te vergelen en past helemaal top bij de PrestonPetty spatborden van mijn oude Caballero  Grin
Gebruik wel een integraal voor ruigritten te paard. Hier tijdens een controle in een endurance wedstrijd door zwaar rotsachtig terrein:



Handschoenen is hier ook al zo eenvoudig. Ik heb nog wel tex-dingen liggen uit NL, maar draag alleen ongevoerde leren handschoentjes. Heb nu een set naturel leren met dubbele handplam en op de rug gaatjes. Helemaal perfect hier. Ze slijten wel relatief snel die lichte, soepele, handschoentjes.
Gelogd
Tuono GR66
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 1.878


Netherlands
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 20, 2008, 22:26:19 »

Ja Peter  ik heb wel ervaring met de oude vet jas.

Was natuurlijk een low budget jas met weinig bescherming  >> maar toen wel een echte motorjas.

Je kon geen leuke meid achterop meenemen >>  die kreeg een gratis afdruk van jouw jas . Haar zou je dus nooit meer terug hebben gezien.

Oh ja
Ik ging er wel eens mee off the road rijden. Ook door het zand
Kan je je wel voorstellen > een duikeling in het zand met zo een jas.

En stinken die jas . Het leek wel of deze de uitlaat gassen en de olie absorbeerde om deze geur , thuis ,  weer dagen lang af te geven.

Oh ja
Daarna maar over gegaan op de nylon motorkleding.  
Later , ca 15 jaar geleden werd de standaard leer .

groet Peet
Gelogd

TUONO GR66 1e Italiaan
TUONO GT12 2e Italiaan
Huertecilla
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 20, 2008, 22:40:34 »

Ja Peter  ik heb wel ervaring met de oude vet jas.
...
Ik ging er wel eens mee off the road rijden. Ook door het zand
Kan je je wel voorstellen > een duikeling in het zand met zo een jas.
...
En stinken die jas . Het leek wel of deze de uitlaat gassen en de olie absorbeerde om deze geur , thuis ,  weer dagen lang af te geven.

Klopt, natuurlijke camouflage eigenschappen en geurgeheugen van de hele rit.
Over smaak valt niet te twisten en wellicht is het een gevolg van minimal brain damage  Wink maar IK vind de oude enduro fotos van Steve McQueen in vetjek op een Triumph tijdens de ISDE in Italia de King of Cool 
Voor alle dag of beschaafde toerritten in de wereld van vandaag niet meer te accepteren, maar voor vinduro-trailrijden helemaal geweldig want het voegt gewoon een ´organische´ dimensie toe 

peter
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 21, 2008, 15:48:20 »

Blijven alleen broeken over?
Is ook best een beetje een probleemkind eigenlijk. Te dik, te koud, te stijf, watdanook. Je kan er van de motor af eigenlijk nooit wat in/mee.
Een lekker jack ok, maar om voor elk ritje ook gelijk een andere broek aan te trekken....
Een spijkerbroek zit op de dubbele naden na lekker maar geeft weinig bescherming (zijn met inzetstukken verkrijgbaar).
Motorbroeken moeten gelijk model kwasimoda zijn lijkt wel en over waskatoen-broeken heb ik het liever niet.
Ik draag bij buitenwerk op de boerderij erg graag overmaat (erg ´loose fit´zeg maar) en kwam die tegen voor tapijtleggers met een opzet over de knie voor een inzetstuk.
Deze broek bestaat ook in een ´buiten-variatie met een beetje polyester door het katoen en een water-/vuilafstotende impregnering. Die ga ik proberen. Voor NL uiteraard alleen een mooi weer broek.

peter
Gelogd
Robb
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 27, 2008, 08:29:45 »

Heb zelf een Alpinestars race combi.
Had hiervoor een MQP race combi,maar het verschil is dag en nacht.
Alpinestars is veel soepeler en echt een stuk lichter en de pas vorm is voor mij een stuk beter,net body-paint!!
Heb wel een ritje van Italië terug naar NL gehad en door heel Duitsland een bizarre plensbui op m'n dak gehad.De regen gutste door m'n bilnaad,ideaal zo'n geperforeerd zomerpak....Toen ik eindelijk op eindbestemming was goot ik zeker 2,5liter regenwater uit m'n laarzen,minder charmant,want dat was midden in m'n stamcafé.
Heb niet lang daarna ook van Alpinestars een veredelde vuilniszak gekocht die als regenjas moet dienen,'t werkt bijna overal,alleen rond het kruis wil het weleens lekken(net daar waar je het niet wil)
Mijn MQP-pak heb ik 1,5 jaar met veel plezier gedragen en is eigelijk nog helemaal goed.Afentoe als het wat frisser is trek ik 'm nog weleens aan.
Is eigelijk te weinig dus denk er serieus over na om 'm te verkopen,iemand interresse??Mooi zwart-grijze race combi met fel oranje striping,zitten badges op van Aprilia racing.Ben zelf 1.87 en weeg 85kg en bij mij zit ie nog steeds goed.

Greetz Robb.
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Lidl heeft weer motorkleding in de aanbieding! « 1 2 3 4 » 2 Fast 2 See 50 45357 Laatste bericht Mei 13, 2011, 14:47:47
door Silke
Internethandel... welke producten? « 1 2 3 4 5 » Bitaktus_Snellus 60 27897 Laatste bericht Juli 10, 2009, 17:36:22
door Bitaktus_Snellus
21 Januari 2011 (Vrijdagavond) - ARA RUILBEURS bij RokĂ© Motors Mijdrecht « 1 2 ... 5 6 » 2 Fast 2 See 89 31062 Laatste bericht Januari 25, 2011, 15:50:41
door 2 Fast 2 See
Afspreken begrafenis Gerrit Terpstra « 1 2 ... 6 7 » rolf 93 23332 Laatste bericht September 10, 2010, 21:19:06
door jojo
Oproep aan alle motorrijders van Nederland (Doe Een Wens)! 2 Fast 2 See 14 4967 Laatste bericht Mei 20, 2011, 20:24:03
door ElTuono

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!