Grappig.
Ben vandaag HEEL retro aan het 2-takt ´tunen´
Vrijwel EXACT wat ik 35 jaar gelden gedaan heb
Op een krukje een inlaatspruitstuk zitten uitvijlen.
Standaard zit er op het Minarelli-blok van de ´brommer´ een 12/14 carburateur op een 52-11 spruitstuk.
In NL waren ook de cilinderpoorten na het gieten niet bewerkt en zat er een restrictie in de uitlaatpoort.
Het ding wat ik heb heeft een´motorfiets´cilinder en een naar 20 mm. opgeschoonde inlaatpoort.
Om van brommer naar motorfiets te gaan kon je op een dergelijke italiaanse uitvoering ploep een 19-19 carb. op een half zo lang 20 mm. spruitstuk zetten.
Van brommer- naar de volledige Fantic motorfietstuning in nogal een fiks verschil en de motor wordt een STUK piekeriger.
Er hoort ook een 32 ipv 28 mm. uitlaatbocht bij en het geluid gaat door dit vrijmaken van 73 naar 80 db.
Ik heb dus voor een compromis besloten met een 15/15 carburateur en het originele lange inlaatspruitstuk.
Dat 52-11 spruitstuk is een wonder van restrictievernuft
Er zit een bocht in van ongeveer 30 graden en het is van twee zijden RECHT geboord: aan de ene kant 11 mm. aan de andere 10 en in het midden een versprongen knik met 8 mm. doorlaat.
Het is nu ruim 15 mm., zonder overgangen, -bramen of gietgallen. Ik was liever naar 16 mm. gegaan maar daar is het gietstuk niet dik genoeg voor.
Het pasvlak gelijk even gevlakt en klaar
Vandaar op het krukje met het gereedschap van mijn pa een spruitstuk vijlen. Ik zat helemaal in een deja-vu maar dan een echte.
Alleen op een patio in Spanje ipv op een achterplaats in Haarlem en met geërfd gereedschap ipv ´geleend´.
Verder Jan Thiel met pensioen ipv de held van Jamathi, tja....
Nu nog even een nylon ´bus´maken voor in de klemsluiting van de carburateur en op ebay kijken of de originele uitlaatdemper daar nog betaalbaar is
peter