Toen ik naar Polen ging voor een winter in het bos kocht ik op basis van de marketing hype een net nieuwe GarminII.
Die zag daar helaas door de bomen het bos niet.
Hier had ik een ander probleem; het ding was met OZieplorer perfect vanaf in pc gecande stafkaarten te programmeren. Helaas is dat zinloos want het TERREIN bepaalt of je ergens verder kan of niet en dat is niet betrouwbaar met de kaart in te schatten.
Dat was dus exit gps wat mij betreft al zou een routemiep in een doosje op het dashbord Málaga in soms ERG handig zijn. Ik ga echter gewoon vaker met de bus

Let wel ik schrijf niet dat die dingen hun nut niet hebben, het is maar hoe je wil reizen.
Mijn eerst ´lange´tocht was eigenlijk gelijk de voor mij beste manier. Heeft >20 jaar geduurd voor ik daar achter was

Destijds ging een deel van een groep van de middelbare school-klas na het eindexamen een week kamperen in Luxemburg. Ik en een vriend gingen op de motor.
Ik op een Norton type 7 uit´53, hij op een Honda CB500/4 uit ´72.
Kleding in een ´pukkel´bovenop wat gereedschap in sokken gestoken, slaapzak achterop in een plastic zak en hij had een 2-p ´tent´ geregeld. Niet gevraagd waar het ding vandaan kwam maar het leek op wat vaak langs de weg boven een gat stond met zo´n voor- en achterkant die met veters soort van dichtgeknoopt konden worden.
Op de kaart gekeken en dat leek simpel: vanuit NH Utrech´ aanhouden, Den Bosch etcetera. Ergens ten zuiden van Limburg half linksaf.
Ter referentie onderweg hadden we een kaart van europa vooruit een zakagenda gescheurd.
Wat vreemde valuta betreft hadden we niet voorbereid. Daar hadden we eigenlijk helemaal niet aan gedacht

Met het eerste licht op pad. Heel gezellig en ontspannen reden we van plaspauze naar plaspauze. Wisselkantoor (er ging ineens een licht op!)
aan de grens met België was dicht.
Daarna ging het snél fout. Nu ja, ´fout´; we konden de franse plaatsnamen niet op ons nl-talige mini-kaartje vinden.
We hebben ook zó in een deuk gelegen om de waarschuwingsborden voor ´pietons´dat we moesten stoppen en gelijk wat gedronken hebben met de motorfietsen tikkend voor ons op het terras. De mijne markeerde gelijk zijn territorium

We waren echt de weg kwijt en ook vragen had geen zin want we konden de franse plaatsnaam gewoon niet vinden op de kaart en met de vinger laten aanwijzen bedekte half België.
Verder was het uitermate goed vertoeven en hebben erg veel mooi België gezien.
Bij een vriendelijke boer die ook motard was; hij had een heel mooie Flandria, in de schuur geslapen. We moesten ruim voor schemering onderdak zoeken nl. want de Prince of Darness had weer toegslagen en ik had geen stroom op de Norton. De magneet gaf toch wel vonken dus niks aan de hand verder en de toeter was toch minder luid dan de uitlaat, een STUK minder. De standaard uitlaat overigens

De boer wees de volgende morgen de richting van Luxeumburg. Dat was nu op onze kaart SCHERP linksaf en dan een STUK rechtdoor zei hij.
Ik maak nu voor de bondigheid een sprong van dik acht uur geweldig rijplezier en veel zien. Uiteindelijk kwamen vanuit het zuíden over een zandpad bij prikkeldraad aan met op 100 meter verderop de camping. 100 meter ´weiland´ mag geen domper op de rit zetten dus zo kwamen we tot hilariteit en vereende krachten van onze klasgenoten bij hun tenten aan.
Die waren er binnen een dag aangekomen en hadden op een stuk mooi Luxemburg na alleen snelweg gezien.
Tegenwoordig ga ik al weer bijna tien jaar wederom op pad met: ´de zon ongeveer voor je houden tot de zee, daar rechts en een paar uur verderop vragen´ op pad.
Je komt er uiteindelijke echt wel en ziet VEEL meer. Op pad voor je lol kan je eigenlijk niet ´fout´rijden.
Tegenwoordig kan je ook nog eens wie dan ook bellen om ze zich geen zorgen te laten maken en met de euro kom je een heel eind.
Het meiske wat mijn Fantic uit Italië gebracht heeft zou via Valencia naar Almeria gaan, waar ik het ding zou oppikken. Twee weken later dan ze dacht was ze via Madrid en Cordoba in Ecija (vlakbij Sevilla). Zij en haar vriendin hadden de grootste lol, wel een mobiel, geen gps, geen fatsoenlijke kaart.
Ok, voor professionele inzet is het inmiddels een noodzaak gps. Voor de rest echter is het.... perceptie.
Op de trip heeft de CB500 niet op de Type 7 hoeven wachten trouwens. De Norton stuurde op de secundaire wegen eigenlijk veel prettiger en beslist niet langzamer. Ik hoefde wel beduidend minder te tanken. Er vloeide minder toen voor ons al kostbare vloeistof door de 24 mm. Amal dan door de batterij op de vierpitter en ook ging er de helft meer in mijn tank. Mijn vriend had ook nog eens geen van die lekker ruikende markeerolie van Duckhams bij zich

Ja, 35 jaar geleden was benzine ook al ´duur´. Mijlpalen was dat het boven de gulden kwam, duurder was dan een vol literpak halvolle melk! Hier kost een liter benzine nog steeds maar nét iets meer dan een liter melk. Is het dan wel écht ´duurder´geworden die benzine?
peter
p.s. ik realiseer me NET pas dat die motorvriend op nog geen 100 meter van de jubileum-locatie woont!