Aprilia Riders Association SponsorKliks,
Maart 28, 2024, 10:54:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Navigatie  (gelezen 9165 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Huertecilla
Gast
« Gepost op: Mei 26, 2008, 20:59:00 »

Toen ik naar Polen ging voor een winter in het bos kocht ik op basis van de marketing hype een net nieuwe GarminII.
Die zag daar helaas door de bomen het bos niet.
Hier had ik een ander probleem; het ding was met OZieplorer perfect vanaf in pc gecande stafkaarten te programmeren. Helaas is dat zinloos want het TERREIN bepaalt of je ergens verder kan of niet en dat is niet betrouwbaar met de kaart in te schatten.
Dat was dus exit gps wat mij betreft al zou een routemiep in een doosje op het dashbord Málaga in soms ERG handig zijn. Ik ga echter gewoon vaker met de bus  Grin

Let wel ik schrijf niet dat die dingen hun nut niet hebben, het is maar hoe je wil reizen.
Mijn eerst ´lange´tocht was eigenlijk gelijk de voor mij beste manier. Heeft >20 jaar geduurd voor ik daar achter was  Embarrassed
Destijds ging een deel van een groep van de middelbare school-klas na het eindexamen een week kamperen in Luxemburg. Ik en een vriend gingen op de motor.
Ik op een Norton type 7 uit´53, hij op een Honda CB500/4 uit ´72.
Kleding in een ´pukkel´bovenop wat gereedschap in sokken gestoken, slaapzak achterop in een plastic zak en hij had een 2-p ´tent´ geregeld. Niet gevraagd waar het ding vandaan kwam maar het leek op wat vaak langs de weg boven een gat stond met zo´n voor- en achterkant die met veters soort van dichtgeknoopt konden worden.
Op de kaart gekeken en dat leek simpel: vanuit NH Utrech´ aanhouden, Den Bosch etcetera. Ergens ten zuiden van Limburg half linksaf.
Ter referentie onderweg hadden we een kaart van europa vooruit een zakagenda gescheurd.
Wat vreemde valuta betreft hadden we niet voorbereid. Daar hadden we eigenlijk helemaal niet aan gedacht  angel

Met het eerste licht op pad. Heel gezellig en ontspannen reden we van plaspauze naar plaspauze. Wisselkantoor (er ging ineens een licht op!)
aan de grens met België was dicht.
Daarna ging het snél fout. Nu ja, ´fout´; we konden de franse plaatsnamen niet op ons nl-talige mini-kaartje vinden.
We hebben ook zó in een deuk gelegen om de waarschuwingsborden voor ´pietons´dat we moesten stoppen en gelijk wat gedronken hebben met de motorfietsen tikkend voor ons op het terras. De mijne markeerde gelijk zijn territorium  Grin
We waren echt de weg kwijt en ook vragen had geen zin want we konden de franse plaatsnaam gewoon niet vinden op de kaart en met de vinger laten aanwijzen bedekte half België.
Verder was het uitermate goed vertoeven en hebben erg veel mooi België gezien.

Bij een vriendelijke boer die ook motard was; hij had een heel mooie Flandria, in de schuur geslapen. We moesten ruim voor schemering onderdak zoeken nl. want de Prince of Darness had weer toegslagen en ik had geen stroom op de Norton. De magneet gaf toch wel vonken dus niks aan de hand verder en de toeter was toch minder luid dan de uitlaat, een STUK minder. De standaard uitlaat overigens  Wink
De boer wees de volgende morgen de richting van Luxeumburg. Dat was nu op onze kaart SCHERP linksaf en dan een STUK rechtdoor zei hij.
Ik maak nu voor de bondigheid een sprong van dik acht uur geweldig rijplezier en veel zien. Uiteindelijk kwamen vanuit het zuíden over een zandpad bij prikkeldraad aan met op 100 meter verderop de camping. 100 meter ´weiland´ mag geen domper op de rit zetten dus zo kwamen we tot hilariteit en vereende krachten van onze klasgenoten bij hun tenten aan.
Die waren er binnen een dag aangekomen en hadden op een stuk mooi Luxemburg na alleen snelweg gezien.

Tegenwoordig ga ik al weer bijna tien jaar wederom op pad met: ´de zon ongeveer voor je houden tot de zee, daar rechts en een paar uur verderop vragen´ op pad.
Je komt er uiteindelijke echt wel en ziet VEEL meer. Op pad voor je lol kan je eigenlijk niet ´fout´rijden.
Tegenwoordig kan je ook nog eens wie dan ook bellen om ze zich geen zorgen te laten maken en met de euro kom je een heel eind.
Het meiske wat mijn Fantic uit Italië gebracht heeft zou via Valencia naar Almeria gaan, waar ik het ding zou oppikken. Twee weken later dan ze dacht was ze via Madrid en Cordoba in Ecija (vlakbij Sevilla). Zij en haar vriendin hadden de grootste lol, wel een mobiel, geen gps, geen fatsoenlijke kaart.

Ok, voor professionele inzet is het inmiddels een noodzaak gps. Voor de rest echter is het.... perceptie.

Op de trip heeft de CB500 niet op de Type 7 hoeven wachten trouwens. De Norton stuurde op de secundaire wegen eigenlijk veel prettiger en beslist niet langzamer. Ik hoefde wel beduidend minder te tanken. Er vloeide minder toen voor ons al kostbare vloeistof door de 24 mm. Amal dan door de batterij op de vierpitter en ook ging er de helft meer in mijn tank. Mijn vriend had ook nog eens geen van die lekker ruikende markeerolie van Duckhams bij zich  Kiss
Ja, 35 jaar geleden was benzine ook al ´duur´. Mijlpalen was dat het boven de gulden kwam, duurder was dan een vol literpak halvolle melk! Hier kost een liter benzine nog steeds maar nét iets meer dan een liter melk. Is het dan wel écht ´duurder´geworden die benzine?
 
peter

p.s. ik realiseer me NET pas dat die motorvriend op nog geen 100 meter van de jubileum-locatie woont!
« Laatste verandering: Mei 26, 2008, 21:44:24 door Huertecilla » Gelogd
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 27, 2008, 08:36:34 »

Mooi verhaal!   Tja s óchtends vertrekken zonder dat je weet waar s'middags aan te komen wordt voor de moderne mens steeds moeilijker. De mensen kiezen steeds meer voor zekerheid en willen de grote boze buitenwereld om hen heen "vangen" om vervelende verassingen te voorkomen. Dat je zo ook de prettige verassingen uitsluit realiseert niet iedereen zich.....

Het is de tijdgeest. Voor mij valt de GPS rage precies in deze trent. Men wil alles "verzekeren" , in regels vatten en kan steeds moeilijker omgaan met tegenslag en teleurstelling. De enorme burocratie en regelzucht in dit land waar iedereen op afgeeft daar vragen we eigenlijk zelf om. Zonder revolutie onuitroeibaar.
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 27, 2008, 09:15:51 »

. De mensen kiezen steeds meer voor zekerheid en willen de grote boze buitenwereld om hen heen "vangen" om vervelende verassingen te voorkomen. Dat je zo ook de prettige verassingen uitsluit realiseert niet iedereen zich.....

In dat licht Rob, wat is de definitie van ´avontuur´?  Wink

Mensen willen tegenwoordig op een goed georganiseerde ´avontuurlijke´ vakantie    en maken dan uiteraard niets mee  Grin
Bij mij heeft dat toch geen zin, want ik loop tóch in al die zeven sloten tegelijk: kan ik beter zorgen dat is zelf de vaardigheid heb er weer uit te komen.
Daarom is paardrijden ook zo fijn voor mij: op de motorfiets vind ik dat éne diepe gat of dat éne verscholen rotsblok met chirugische precisie, mijn paard loopt daar omheen 

Mijn levensmotto voor avontuur is een variatie van de Honda-slogan die de westerse wereld weer op twee wielen gebracht heeft: you meet the nicest people at the roadside/sideroad 

peter
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 27, 2008, 10:03:39 »

Trouwens Rob, met die Mana wil ik vanuit Granada over de provinciale weg noordwaards. Nu eens een keer westelijk van Madrid omhoog, door het midden over de landsgrens en door het ruige stuk west van Toulouse weer noord. Kom ik vanzelf in NL. Je moet de automaat tenslotte wel tot diens recht laten komen  Cool
Kaart in de borstzak, pukkel met verschoning in een plastic zak en een slaapzak in een Ortlieb-roltas, voor de rest zie ik het wel. Twee overnachtingen denk ik.
Vraag er twee, gaan we samen. ZONDER draadloos praatapparaat!!!

peter
« Laatste verandering: Mei 27, 2008, 10:07:12 door Huertecilla » Gelogd
bmack
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.612


Netherlands
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 27, 2008, 10:53:53 »

ben er mee eens als je op de motor zit dat je geen navigatie nodig heb alleen ben ik daar toch anders over gaan denken . ik heb nu een tom tom rider 2 en ik moet zeggen ik heb nu wegen ontdekt die ik anders nooit had genomen en dat je dan zelfs in nederland super kan rijden en ja dat je het gevoel hebt dat je geen pioneer meer bent dat is jammer want ik wil gewoon heerlijk rijden met veel mooie bochten en als daar dan hulp bij zit van mijn tom tom zo b it
Gelogd

“Your time is limited, don’t waste it living someone else’s life.
Klaas
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 27, 2008, 10:58:45 »

Peter in dat licht gezien is elke tourrit met een routebeschrijving geen avontuur meer.

Het is net waar je belangen liggen.
Gelogd
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Mei 27, 2008, 11:53:22 »

in dat licht bezien wel ja...

probleem is dat we met z'n allen helemaal geen tijd hebben voor avontuur. we hebben die ene dag vrij en dan moet er een mooie rit gereden worden. Dan kan zo'n garmin natuurlijk een prima optie zijn. Ook voor een rubberbutt een prima ding. Voor een adresje in een stad...   

het feit of je met of zonder GPS  op andere wegen terecht komt heeft toch vooral te maken met de insteek van de bestuurder!  Cheesy ben ook nog wel eens met m'n rsv over een geitepad met haarspelden gereden. OK niet geweldig maar wel gelachen!!

Mbt de mana.....  er is er 1 beschikbaar voor de rubberbutt maar daar komt bij voorkeur Tricolore een Journalist op!!  (dat snappen we natuurlijk ook... Cool )
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 27, 2008, 12:12:22 »

Peter in dat licht gezien is elke tourrit met een routebeschrijving geen avontuur meer.

Dat is het nooit geweest. Dat is niet veel anders dan in de trein stappen.

Mbt nieuwe wegen idem: die zíe je toch gewoon? en je stopt waar het leuk lijkt. Je komt altijd wát tegen.

Het hele punt is dat voor veel mensen er geen angst groter is dan de angst voor de angst, voor het onbekende. Voor anderen is dat nu juist zo leuk, dat je niet weet wat er achter de volgende heuvel of bocht ligt.

Voor de één is keurig geregeld prettig, voor de ander castratie van het onverwachte.

Zo gaan er legio offroaders met een routeboek en gps in 5 dagen 2000 kilometer door Marokko. Dat zal best fantastisch zijn, anders deden zoveel mensen dat niet. Ík zie de de lol niet van. Waarschijnlijk is mijn invulling van een trip naar Marokko anders. Zij willen piste ríjden, ik wil cultuur ervaren.
Dat kan je vertalen naar een toerrit: de meeste mensen willen gewoon zorgeloos ríjden. Ik wil ontspannen genieten van wat de wereld op andere plaatsen voor anders te bieden heeft.
Ik ervaar het daarbij als een drempelverlager om met een lichtere motorfiets en een uitnodigender aankleding dan een ´lekker agressief gestileerde´ integraalhelm te rijden.
Zo zal een retro café-racer en helemaal een échte klassieker in een dorp voor een kroeg veel eerder een opmerking uitlokken van locale anis-sippers dan een GSXRRtigRR in hoofdpijnkleuren.
Stel je stáát met die klassieker met iets wat stuk is in een dorp op het platteland. Wat dan nog? Is altijd wel een menneke dat iemand weet die iemand weet en voor jij het weet zit je de hele avond in de kroeg te gieren van de lach terwijl het ergens in de komende dagen met de tuf ook wel goed komt.
Wat maakt het uit of je van de ´geplande´route alleen de eerste dag gereden hebt en de rest anders gelopen is? Dat was voor de mobiel al geen probleem en nu helemáál niet: je kan iedereen altijd overal vertellen waar je zit. Als je dat wil .... angel

Het is voor ons hier in het bergachtige hart van andalusië bijna standaard dat gasten uit NL volledig uit het veld geslagen raken doordat het hier altíjd anders loopt.  Net zo leuk, alleen anders, doch je moet er wel voor open staan en niet in de stress schieten van het onverwachte; dat is hier namelijk een zekerheid  Grin

Met dit topic heb ik het overigens niet over goed, beter of wat ook. Geen wáárdeoordeel. Inderdaad ieder zijn meug en ík geniet van de zekerheid van verandering, maar van dingen die toch fout zúllen gaan graag een deugd. Dat lijkt een in de golf van routeplanners en mobiele communicatie een verloren kunst en dáárom heb ik dit topic geopend. Voor wie in dat gepland avontuurlijke de crux van avontuur mist  

peter
Gelogd
Klaas
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Mei 27, 2008, 12:21:49 »

Psies ieder zijn meug, en dat is niet zoeken naar routes of puzzelen om ergens te komen. Puur het rijden, daar gaat het mij om zowel onverhard als op het asfalt.

Wanneer ik een avontuur wil pak ik wel een jongensboek of de buurvrouw . Fout...... weer een nieuw topiconderwerp. angel
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 27, 2008, 12:39:13 »

Mbt de mana.....  er is er 1 beschikbaar voor de rubberbutt maar daar komt bij voorkeur Tricolore een Journalist op!!  (dat snappen we natuurlijk ook... Cool )

Ja hoor en als je daar over nadenkt is dat exáct hetzelfde voorspelbare zekerheidspatroon. Zo voorspelbaar dat ik de tekst van die dertien-in-een-dozijn-schrijver al kan schrijven  Tongue  Je hoeft alleen maar te weten van welk blad  hij komt

Zo, ik ben inmiddels onder het genot van een stijve expresso weer een beetje bedaard. Ik had net een geit geslacht. Hangt nu naast de aprilia supermono aan een dakbalk te besterven. Het is een weloverwogen keuze om zo te leven, maar ik blijf het een rótklus vinden.
Zo twee paarden in de picadero zetten om te spelen.
Als er niets anders gebeurt  Grin wil ik na de lunch weer wat aan de Fantic sleutelen. Het is wel zó bevredigend om aan een écht goed ontworpen ding bezig te zijn. Het luchtfilterhuis is gewoon een kunstwerk van doordachte functionaliteit. ELK detail heeft een doordachte reden en er is niets teveel of te weinig.
Het nadeel is dat een dergelijk ontwerp tegenwoordig véél te duur zou zijn. Genieten dus maar.
Maar goed, dat is off-topic.
On-topic is dat ik met dat ding een trip door Marokko ga maken. Van Melilla zuid en bij Nador rechtsaf. De rest zie ik wel  Grin

peter
Gelogd
Klaas
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: Mei 27, 2008, 14:02:23 »

Uit je hoofd, of neem je kaarten mee ? Voor een beetje avontuur laat je alles thuis!

Ik zou ook geen beschermende kleding aantrekken, ga je alleen harder door rijden.
« Laatste verandering: Mei 27, 2008, 14:04:13 door Klaas » Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 27, 2008, 14:25:24 »

Uit je hoofd, of neem je kaarten mee ? Voor een beetje avontuur laat je alles thuis!

Ik zou ook geen beschermende kleding aantrekken, ga je alleen harder door rijden.

Ja, nee, ja en inderdaad.

Ja, ik weet dat Ceuta west is, Mellilla oost, de zee noord en de zon zuid.
Nee, op de beschikbare kaarten staat toch vrijwel niets: de hele Rif is een paar centimeter!!
Ja en dan heb ik meer aan wat les arabisch en tmazight dan aan een kaart. Neem wel een nl <-> arabische Koran en een marokkaans-arabisch woordenboekje mee.

Inderdaad, want een hutkoffer kleding erodeert terreinwaardigheid dus de motorkleding moet multifunctioneel zijn en ook geschikt om stevig mee te kunnen lopen. Hoge schoenen, canvasbroek, lekker stevig jack, leren paardrijhandschoenen en lichte brommerhelm.

Ik neem een ´kist(je)´ achterop mee met schoolgerei en eenvoudig speelgoed voor locale schooltjes die daar NIETS hebben. Deze inhoud krijg ik van de burgemeester van ons dorp.
Moet wel stevig zijn zoals de alu-topkoffer van Hepco&Becker, maar die is 200 euro over budget. Dat is nog even een uitdaging, maar lost zich echt wel op.

peter
« Laatste verandering: Mei 27, 2008, 14:30:47 door Huertecilla » Gelogd
MrKneedown
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 431


Netherlands
« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 21, 2013, 00:18:38 »

Ik gebruik nooit tom tom oid.rijd vaak in duitsland op zondag en rijd dan op de zondag ,soms 300 tot 400 km op een middag,vorige week 8 km door een stuk bos gereden.Was de weg kwijt hahaha.Avontuurlijk is veel leuker.
Gelogd
rsvfrank
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.015


zac #25

Netherlands
« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 21, 2013, 09:21:55 »

Zooo oud topic Grin

Ik schrok al Heurtecilla weer op het forum met alle wijze lessen 
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 21, 2013, 19:21:18 »

  haha,schrok ook al!
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
Gianmarco stelt zich voor Gianmarco 12 7246 Laatste bericht September 15, 2010, 10:05:25
door Gianmarco
Motorvakantieverhalen 2007 « 1 2 » rocketeer 15 16971 Laatste bericht November 22, 2008, 12:34:06
door john deere
Regiorit Oost / Achterhoek rit 26 April « 1 2 3 4 » zeeslot 53 16914 Laatste bericht Juni 23, 2009, 20:10:49
door Big Chris
Presentatie GPS Waypoint (Foto's en verhalen) « 1 2 ... 8 9 » 2 Fast 2 See 128 39616 Laatste bericht November 30, 2008, 00:00:23
door ApriliaMan
West- Brabant rit 7 Juni « 1 2 3 » erikske 40 10942 Laatste bericht Juni 07, 2014, 21:26:48
door Rossifumi

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!