Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 19, 2024, 08:28:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verplichte vermogensbegrenzer op motoren  (gelezen 38179 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sjaakie
WWW.CLEANCOOL.NL
ARA Addict
*****
Offline Offline

Berichten: 6.054


Voor al uw problemen hebben wij een oplossing

Timor-Leste
WWW
« Gepost op: Juni 02, 2008, 16:49:19 »

De Europese verkeersveiligheidsorganisatie ETSC (European Transport Safety Council) heeft een rapport gepubliceerd over motorrijdersveiligheid, waarin wordt gepleit voor verplichte vermogensbegrenzers, beenbeschermers, airbags en beschermende kleding.

De FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations) waardeert het dat het belang van motorrijdersveiligheid eindelijk ook door anderen als belangrijk wordt gezien, maar is van mening dat het rapport het belangrijkste onderwerp over het hoofd ziet: menselijk gedrag.

Sommige aanbevelingen in het ETSC-rapport, zoals Intelligente Snelheids Assistentie (ISA), beenbeschermers, airbags en het verplicht stellen van ABS en beschermende kleding, laten volgens de FEMA een aanzienlijk gebrek aan kennis over motorrijden zien.



Het ETSC-rapport roept op tot verder onderzoek naar ISA voor motorfietsen, waarmee onder andere de acceleratie elektronisch moet kunnen worden beperkt. Echter, bij veel bijna-ongevallen is acceleratie de beste manier voor de motorrijder om een obstakel te ontwijken. Met andere woorden: technologie die bepaalde aspecten van het motorrijden automatiseren kunnen de motorrijdersveiligheid juist benadelen.

Het ETSC-rapport roept op tot een verplichting van het dragen van beschermende kleding, maar gaat voorbij aan het feit dat - met name in de Europese landen met een warm klimaat - beschermende jassen, broeken, handschoenen en laarzen bij hogere temperaturen zo oncomfortabel kunnen worden dat het onveiligheid in de hand werkt. De positieve kanten van persoonlijke beschermende uitrusting moeten altijd worden afgezet tegen de negatieve aspecten en daarover moet uiteindelijk de motorrijder zelf kunnen oordelen. Persoonlijke beschermende uitrusting kan letselverlagend werken bij een motorongeval, maar dergelijke uitrusting kan een ongeval niet voorkomen. In de discussie over motorrijdersveiligheid is de beschermende uitrusting van ondergeschikt belang aan initiatieven met betrekking tot ongevalpreventie.

Het ETSC-rapport erkent mogelijke negatieve aspecten van beenbeschermers en airbags, maar adviseert wel een intensivering van het onderzoek naar deze middelen. Echter, omdat motorrijders doorgaans op enig moment tijdens een ongeval loskomen van hun motorfiets, is de FEMA van mening dat aan de motor bevestigde beschermende uitrusting niet of nauwelijks effectief zal zijn.

Het rapport focust te veel op technologische innovatie en daarbij wordt voorbij gegaan aan de conclusies van dieptestudies naar de oorzaken van motorongevallen. Deze studies wijzen op het belang van meer aandacht voor menselijk gedrag. De ETSC roept op tot het verplichte gebruik van nieuwe technologieën zonder na te gaan wat de daadwerkelijke gevolgen kunnen zijn van het gebruik van dergelijke middelen. De FEMA daarentegen stelt dat innovatieve technologie moet worden bestudeerd, maar niet moet worden gezien als dé oplossing om motorrijdersveiligheid te verbeteren, zonder ook studie te verrichten naar de gevolgen in het dagelijks gebruik.

De FEMA stelt in haar rapport 'A European Agenda for Motorcycle Safety – The motorcyclists' views' welke primaire oplossingen zouden moeten worden ingevoerd om het aantal motorslachtoffers te verlagen. De drie belangrijkste zijn: een groter verkeersbewustzijn tot stand brengen door de houding en het gedrag van automobilisten te veranderen, betere verkeersopleidingen voor automobilisten en motorrijders en het beter verzamelen en analyseren van gegevens van veiligheidsmaatregelen.

Bron: FEMA

Bron: MAG.nl
Gelogd

Ik praat niet te snel, je luistert te langzaam. Golfen is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken. Wie zijn billen brandt mag blij zijn dat ie niet andersom stond. Na regen komt regent, kijk maar in het woordenboek. Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
rs125 power
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 02, 2008, 17:01:32 »

beenbeschermers?? in het pak wat ik heb zit al genoeg bescherming. en wat heb je aan een airbag als je van de zijkant wordt aangereden. ik vindt het een beetje overdreven want net als hun zegge het ligt ook aan de persoon die de motor bestuurt. mzzls leon
Gelogd
burgerking
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 02, 2008, 19:25:59 »

ben helemaal voor vermogensbeperking op m'n Mille, hij moet beperkt worden op 200 PK


Gelogd
Nald
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: Juni 02, 2008, 19:49:06 »

ben helemaal voor vermogensbeperking op m'n Mille, hij moet beperkt worden op 200 PK




En acceleratieregeling wordt launch control 
Gelogd
Mike V-Power
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Juni 02, 2008, 20:34:16 »

Hoe je ook het went of keert op een motor ben en blijf je kwetstbaar.
Het minste wat je kan doen is goede kleding dragen en er voor zorgen dat je motor technisch inorde is.Of je nou 20 of 200 pk heb je bent zelf verantwoordelijk voor je pols beweging.

Een ongeluk kan altijd gebeuren hou je toch niet tegen wat je ook doet.Is gewoon het risico van motor rijden.
Ze kunnen alles wel onderzoeken en eisen ik vind het allemaal flauwe kul.
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 02, 2008, 20:45:25 »

Hier in Spanje zijn in de eerst vier maanden van dit jaar, dus vooral de wintermaanden, al 100 motorrijders omgekomen.
Dat is érg veel en de trent is sterk stijgend. Dat is dubbel verontrustend omdat het totale aantal ongelukken dáált.
Het vreemde fenomeen is dat vooor het eerst in decennia het aantal verkeersdoden daalt, maar het aantal motorrijder daaronder juist stijgt.
De reden is bekend: steed meer rijders die met een 125 op hun autorijbewijs knorden stappen over naar een zwaardere motor  en dát blijkt fout te gaan; deze rijder zijn blijkbaar minder vaardig in het omgaan met het voor motorrijders gevaarlijk gedrag van de overige weggebruikers.
Hoewel hier extreem is dit fenomeen niet exclusief spaans, vandaar de europese aandacht.

De overheid heeft spotjes op de tv gericht op de automobilisten, want die kijken gewoon niet bewust genoeg en veroorzaken tweedere van de dodelijke ongevallen.

Er worden op steeds meer plaatsen beschermers om de paaltjes van vangrail gezet. Er staat hier op zich relatief al weinig vangrial en de overheid is zich er HEEL goed van bewust dat dit voor motorrijder gevaarlijk veiligheidsmeubilair is.

Een ander gericht aandachtpunt is dat er nu strenger wordt nagezien op het dragen van een helm.

Dit laatste hoeft van mij niet want ik zie niet waarom een motorrijder wel kan beoordelen of een pak, rugbeschermer, neksteun of weet-ik-wat zinvol is en een helm niet. Als het zinvol is dat de overheid een helm verplicht waar ligt dan de grens?
De argumenten van de MAG tegen de voorgestelde verplichte kleding gaat ook op voor ándere beschermende kleding = helm.
Lastig punt.

peter
Gelogd
MrKneedown
ApriliaMembers
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 431


Netherlands
« Antwoord #6 Gepost op: Juni 02, 2008, 22:00:57 »

Ongeluk?....als je harder gereden had was je er voorbij geweest.....
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: Juni 03, 2008, 07:48:49 »



Een gegeven is dat er in europa een probleem is wat betreft een hoog aantal dodelijke ongevallen met motorfietsen en de politiek daar iets mee moét.

Een natuurwet van menselijk karakter is dat als iets kan, dat het danook gedaan wordt.
Dus meer vermogen = snellere acceleratie = meer snelheid = ernstiger gevolgen.
Daar hoef je geen raketwetenschapper voor te zijn.

Tweede natuurwet van menselijk karakter is het kiezen van de weg van de minste weerstand.
De opties minder snelheid en meer bescherming liggen dan voor de hand omdat de beleidsmakers in de regel geen motor rijden.

Een krachtige lobby is dus van belang. Wie is er lid van de MAG?

Hier ´in het zuiden´ heeft het motorrijden een massale component die in bv NL afwezig is; hier wordt locaal en in steden HEEL veel met lichte motorfietsen gereden. Een licht motorfietje voor korte afstanden is gebruikelijk.
Het opzetten van een makkelijk helmpje is daarvoor het enige wat practisch en dus haalbaar is. De overheden maken danook verschil tussen motorfietsen en motorfietsen met grote cilinderinhoud. Het probleem met de dodelijke ongevallen zit bij de laatste.
Minder beschermende kleding geeft meer gevolgschade doch snelheid hakt er met het kwadraat ervan in! De Gevolgschade neemt exponentieel toe met het toenemen van de snelheid. Onbeschermd bij lage snelheid is wel pijnlijk maar zelden dodelijk. Bij hoge snelheid is IN HET VERKEER! bescherming een illusie: itt op het circuit is er op de weg altijd wel een obstakel en heb je geluk als je niets raakt.

Er moet nagedacht worden over de straatinrichting, maar obstakels blijven een gegeven. De hoogte van de snelheid is daarom de kritische factor bij een ongeval.
Let wel; onafhankelijk van de OORZAAK. Dat de oorzaken onderzocht en aangepakt moeten worden blijft de eerste prioriteit.
 

Gelogd
black bee
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.535


speed is important .... direction is optional

Netherlands
« Antwoord #8 Gepost op: Juni 03, 2008, 08:56:58 »

ik vind het geen slecht idee alleen zouden dan de fabrikanten onderling een afspraak moeten maken
net zoals audi,mercedes,bmw hebben over dat de auto,s begrensd worden op 250 km/u maar of hierdoor
het aantal ongelukken omlaag gaan , dat denk ik niet
Gelogd

if it runs , race it
Huertecilla
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: Juni 03, 2008, 09:19:27 »

ik vind het geen slecht idee alleen zouden dan de fabrikanten onderling een afspraak moeten maken
net zoals audi,mercedes,bmw hebben over dat de auto,s begrensd worden op 250 km/u maar of hierdoor
het aantal ongelukken omlaag gaan , dat denk ik niet

15 jaar terug is vanuit de fabrikanten het initiatief genomen het vermogen te beperken to 100 pk.
Dat werkte niet. Heeft alleen in Duitsland enige voet aan de grond gehad.

Persoonlijk zou ik twee maatregelen niet verkeerd vinden:
- de rijder moet vlot en zonder hulp zijn/haar motorfiets van op de grond liggend overeind kunnen zetten (dat is in Japan regel): Dat geeft enige garantie dat de rijder de motorfiets fysiek kan beheersen.
- 100 pk. aan het achterwiel: Dat laat meer dan genoeg vermogen voor veilig rijplezier doch voorkomt accelleraties welke de rest van het verkeer niet kan begrijpen.

Ik zie hier regelmatig allroad-toeristen die een ongeluk-in-geleende-tijd zijn. Teveel vermogen in een fiets die ze niet eens kunnen keren op een helling.  Dat is dan nog een relatief veilige groep, die allroad-rijders.

peter
Gelogd
robz
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.843


Pegaso Powerrrrrrrrrrrrrrrrr

San Marino
WWW
« Antwoord #10 Gepost op: Juni 03, 2008, 09:48:09 »

zolang we een overschot aan ambtenaren betalen zal er regelgeving geproduceerd worden.

als we ervan uitgaan dat dit fenomeen onoplosbaar is net zoals je een hond niet kan verbieden te schijten is het enige wat we kunnen doen ervoor zorgen dat er minder honden zijn en dat de hond schijt op de daarvoor aangewezen plek....  ERGO Roll Eyes

waar willen we regelgeving over en hoeveel willen we? zit de samenleving hier echt op te wachten?
wat zijn nu echt onze prioriteiten? is het middel niet erger dan de kwaal?
waar moet een overheid zich mee bemoeien en waar niet mee?

persoonlijk gezien vind ik het allemaal veels te ver gaan. de bemoeienissen van een overheid met de persoonlijke vrijheden en leefomgeving van de individuele burger begint angstig grote vormen aan te nemen. we maken er allemaal grapjes over maar ondertussen groeit het regelgevend apparaat als een ongeneeslijke tumor door en moeten we straks met valhelm op de fiets en zijn we verplicht desinfecterende natte doekjes te gebruiken om onze gat af te vegen.

een goed uitgangspunt zou wellicht zijn dat de overheid voor elke regel of beperking die ze instelt een andere regel of beperking afschaft................... Wink

Mbt verkeersveiligheid blijft het altijd lastig dat het  politiek gezien onacceptabel is om er niet voor te zijn.....
politiek gezien is elke verkeersdode er eentje teveel terwijl beleidsmatig ook gekeken zou moeten worden naar de kosten en impact van regels die je bedenkt. Het is niet kies een prijskaartje te hangen aan verkeersveiligheid echter een goed bestuur verlangt dat wel.

Persoonlijk vind ik dat er veel grotere topics zijn om je als overheid druk over te maken ik denk even aan klimaatverandering, werkgelegenheid, filebestrijding, kwaliteit in de zorg etc etc etc. Als dat een beetje beter loopt mogen ze van mij weer mankracht vrijmaken voor beenbeschermers etc etc. Cool




Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Juni 03, 2008, 09:55:58 »

ik vind het geen slecht idee alleen zouden dan de fabrikanten onderling een afspraak moeten maken
net zoals audi,mercedes,bmw hebben over dat de auto,s begrensd worden op 250 km/u maar of hierdoor
het aantal ongelukken omlaag gaan , dat denk ik niet

15 jaar terug is vanuit de fabrikanten het initiatief genomen het vermogen te beperken to 100 pk.
Dat werkte niet. Heeft alleen in Duitsland enige voet aan de grond gehad.

Persoonlijk zou ik twee maatregelen niet verkeerd vinden:
- de rijder moet vlot en zonder hulp zijn/haar motorfiets van op de grond liggend overeind kunnen zetten (dat is in Japan regel): Dat geeft enige garantie dat de rijder de motorfiets fysiek kan beheersen.
- 100 pk. aan het achterwiel: Dat laat meer dan genoeg vermogen voor veilig rijplezier doch voorkomt accelleraties welke de rest van het verkeer niet kan begrijpen.

Ik zie hier regelmatig allroad-toeristen die een ongeluk-in-geleende-tijd zijn. Teveel vermogen in een fiets die ze niet eens kunnen keren op een helling.  Dat is dan nog een relatief veilige groep, die allroad-rijders.

peter

Ik vind het weer een typische betutteling van de burgers...

In plaats van het motorrijden stimuleren en daarmee het fileleed wellicht verzachten, hebben ze (alweer) iets gevonden om het plezier te vergallen.

Stel het zou ingevoerd worden, krijgen we dan 'rollerbanken' voor motoren? Net zoals er af en toe wordt gecontroleerd op de 'constructiesnelheid' voor bromfietsen?

Mij dunkt dat een 34pk sterke RS125 uitnodigd voor vele malen gevaarlijker rijgedrag dan bijvoorbeeld een circa 120pk sterke honda goldwing.
Daar komt bij dat het de bestuurder is die gevaarlijk rijdt... niet de motor!
Gelogd

Huertecilla
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: Juni 03, 2008, 12:10:36 »

Daar komt bij dat het de bestuurder is die gevaarlijk rijdt... niet de motor!

Klopt. Wat mij betreft mag er veel meer vrij; namelijk alles. Ook die helmplicht zoals ik als schreef. Dan ook de eigen verantwoordelijkheid zwaar aanrekenen, zodat de samenlevening niet voor de gevolgen opdraait.
Het willen van een vangnet heeft namelijk de prijs dat de beheerder van dat vangnet eisen aan het gedrag mag stellen want hij draait voor de kosten op.
Het vervelende is dat het wel zwart-wit princppieel is tussen wel/niet, maar daarna een glijdende schaal. Er is geen verschil in een helmplicht en een wat-dan-ook voor beschermer verplicht of een vermogens grens.

Jouw voorbeeld klopt overigens niet. Een RS125 heeft niet bij lange na het acceleratievermogen van een Honda vuurdinges en daardoor ook niet bij benadering de kinetische energie. Dat maakt dat de overige verkeersdeelnemers veel makkelijker inschattingsfouten maken bij de Honda en deze ook veel muur gevolgschade veroorzaakt. Er is mbt verkeersveiligheid wel degelijk een enorm verschil tussen een fiets met 34 pk. of 120.

Kijk, hier bij mij komt er niet snel iemand op een paard van mij maar ásl ik een uitzondering maak dat heb ik een paar simpele tests want als iemand bijvoorbeeld niet zelf vlot van twee kanten op en vooral áf kan stappen is dat gewoon gevaarlijk. Dat die persoon in NL veel paardrijdt zal me een zorg zijn; ík wil er niet mee op pad want ík wil er niet mee geconfronteerd worden en omdat het mijn paarden zijn kan ik dat stellen :-)
Idem motorrijden; iemand op een voor die persoon te zware of -krachtige  motorfiets is gevaarlijk. De overheid beheert het vangnet en mag dan eisen stellen :-)

Een APK voor motorfietsen lost het punt van controle en handhaven voor het grootste deel op. Krijg je tussentijds een onegluk op een andere of veranderede motorfiets, dan betaalt de verzekering wel aan derden uit maar krijg je de rekening.


peter
Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #13 Gepost op: Juni 03, 2008, 12:13:46 »

over de vergelijking RS125.... versus honda goldwing.

Ik heb het niet over acceleratievermogen, maar over het 'uitnodigend karakter' tot sportief rijden. Een kleine tweetakt heeft alleen vermogen bij hoge toerentallen en zal over het algemeen ook alleen 'lekker' rijden bij hoge toeren. Gevolg: een gejaagde rijstijl. Met mijn rs250 is dat geenszins anders.
Gelogd

jackske
Aprilia, a way of life!
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.422


Australia
« Antwoord #14 Gepost op: Juni 03, 2008, 13:19:40 »

Ik heb het niet over acceleratievermogen, maar over het 'uitnodigend karakter' tot sportief rijden. Een kleine tweetakt heeft alleen vermogen bij hoge toerentallen en zal over het algemeen ook alleen 'lekker' rijden bij hoge toeren.

 Grin
Gelogd

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25419 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10034 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 43839 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33649 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10834 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!