Mannen, mannen,
Motorrijden IS gevaarlijk, is altijd gevaarlijk geweest en
zal altijd zo blijven !

Ondanks de hardnekkige stelling van Hurtzilla:
Dit topic start met een EUROPESE studie naar een EUROPÉÉS probleem. Dit is mijn ogen
geen Nederlands probleem, en behoeft ook
geen Nedelandse oplossing:
Nederland:
in 1996 pakweg 200000 motoren en 94 doden, 6000000 voertuigen en 1251 verkeersdoden
eind 2005 pakweg 500000 motoren en 78 doden, 9000000 voertuigen en 791 doden
Nederland heeft dus in absolute zin
18% minder motorslachtoffers en in relatieve zin
45% minder motorslachtoffers (met dank aan Bitaktus_Snellus )
In Nederland doet men het dus Super.

Als in Spanje de situatie anders is dan doen jullie daar iets verdraaids fout

In Spanje zou men eens een studie moeten starten wat de oorzaak daar van is. Is dáár het nivo van de motorrijder wellicht te láág ? Of is dit een verschil in temperament en wil men in Spanje te veel Lorenzo'tje of Xaus spelen ?
Inderdaad, de pest van Europa is hedentendage dat een aantal locale problemen geprojecteerd worden op alle lidstaten: neem het mistachterlicht op de caravan

In noord Europa misschien nuttig, in zuideuropa toch een lacher ? Neem recentelijk de kwaliteit van het slootwater: jaagt ons in Nederland op 2 miljard kosten en de kwaliteit zal niet toenemen
Over het tweede punt: motorfietsen met minder dan 600cc heb je uberhaubt amper in Nederland...Helemaal juist ! Logisch dat hier de meeste ongelukken gebeuren met motoren boven de genoemde grens. Hier kan men toch geen statistieken aan ontlenen ?
De verhouding tot mijn Innova is haast zoék: daarmee rij ik vele malen veiliger en geen pak met beschermers aan is geen punt. Je hebt waarschijnlijk nog nooit met 40km/h het losse grind gekust ? Kan je verzekeren dat je een paar weken uit de roelatie gaat

Wel eens een wielrenner gezien die met 90 een berg afsjeest en dan een stuiter maakt, of erger, een auto of de bergwand raakt ? Ik wel.

I rest my case.
Maak er een systeem van als bij de getrapte rijbewijzen, wat tenslotte ook werkt. Tot 600 als nu. Boven 600 en met maximum aan pk´s zwaardere test incl. psychologische. Meer pk´s, nog een zwaardere test.
Bewijs maar dat je er mee om kan gaan en er op straat geen gevaar mee bent. Dan heb je alle keuzevrijheid van de wereld Nou dit is er een waar ik het wel mee eens kan zijn

Er is natuurlijk in de laatste jaren erg veel gebeurd op dat gebied. Ik kom uit de tijd van het oefenrijbewijs tot 750cc. Tegenwoordig heb je al de bijzondere verrichtingen en het 25kw verhaal. De cijfers laten ook zien dat dit nut heeft. Ik heb zelf de VRO cursussen gevolgd en daar erg veel van geleerd. Misschien is het een idee om de toegestane motoren aan een dergelijke vervolgopleiding te koppelen ?
Er is natuurlijk wel meer mis: als ik 30 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald op een 250 uit die tijd en vervolgens nooit meer gereden heb, dan kan ik nu een BKing met 185PK kopen

(mijn schoonvader van 75 heeft na 30 jaar weer een honda 800 chopper gekocht

)
Er is m.i. niet genoeg data voorhanden om te kunnen analyseren wáár het fout zit. Zijn dit de CC's alleen ? Is het een combinatie van CC's en leeftijd ? Is het een combinatie van ervaring (ipv leeftijd) en CC's ?
Als je deze data niet hebt is het niet verantwoord om een conclusie te trekken en daarop een oplossing te baseren. Je gaat dan een heleboel vrijheid ontnemen bij mensen die geen probleem hebben/veroorzaken.
Lijkt me logisch met verzekeringspremies.
Een motor met 250cc kost pak em beet 6000 Euro nieuw
Een ss met 1000cc kost minimaal 16000 Euro.
Dus een schuivertje kost aanzienlijk meer met een 1000cc. En ik denk ook dat deze 1000cc ss diefstal geveoeliger zijn, en het heeft beide dus niks te maken met ongevals statistieken.I rest my case
Voor rijplezier heb je geen hyperbike nodig en voor adrenaline ook niet: alleen persoonlijke spunk. Is dát niet de kern?!
Waarom koopt iemand een superbike en dan écht: imago.
Dit is jouw mening. Jouw mening is niet de waarheid: Ik heb liever een koppelfiets dan een snerper. Ben er mee eens dat je het totale vermogen niet benut op de openbare weg, maar dat neemt niet weg dat ik er enorm veel plezier van heb. Mijn andere motor is een 250 enduro: daar kan
ik dus niet normaal mee rijden op de openbare weg. Dat ding wil alleen de lucht in met z;n voorwiel en moet op toeren gehouden worden. De bijbehorende rijstijl komt dan vanzelf.

Het blijkt dat wij in Nederland aardig verantwoorde bestuurders hebben, getuige de statistieken. Uitzonderingen zijn er altijd en zullen er ook altijd blijven.
Ben benieuwd of we er ooit achterkomen wat de oorzaak van de vele doden in Spanje is. Dat is natuurlijk een zeer ongewenste situatie.
Vind het erg goed dat de overheid bij jullie veel doet aan straatveiligheid: Hier kan de Nederlandse overheid nog veel van leren !

Hoeveel verkeersslachtoffers zouden er bij motorrijders ontstaan door onveilig straatmeubilair ?

Ik ben daar persoonlijk dus
bijzonder in geïnteresseerd als slachtoffer van een vangrail

.